بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
طرح آشتی ملی که به تازگی از سوی رییس دولت اصلاحات مطرح شده، اگرچه به عنوان راه حلی برای ایجاد همبستگی ملی مورد استقبال جریان اصلاح طلب قرار گرفته ، اما مخالفت جدی برخی چهره های شاخص اصولگرایی را به دنبال داشته است. این موضوع محور نخست خبری- تحلیلی روزنامه های امروز بود.
تدبیر24 »سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز سه شنبه 26 بهمن ماه سال جاری در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** آملی لاریجانی و آشتی ملی
اظهارات تازه «صادق لاریجانی» رییس دستگاه قضا و «محمدجواد باهنر» دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در مخالفت با طرح آشتی ملی، در روزنامه های امروز مبنای خبر و تحلیل های زیادی قرار گرفت.
به نوشته روزنامه «شرق»، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضائی، با اشاره به طرح برخی مسائل نظیر «آشتی ملی» در روزهای اخیر، گفت: «آشتی ملی در جایی موضوعیت دارد که اختلافات اساسی وجود داشته باشد. میان مردم فهیم و بصیر ما چه اختلاف و تفرقه‌ای هست که نیازمند آشتی ملی باشند؟ هیچ‌کس منکر وجود اختلاف سلایق نیست؛ اما همه می‌بینیم وقتی بحث منافع و امنیت ملی مطرح است، همه مردم اختلاف سلیقه را کنار می‌گذارند و در کنار یکدیگر هستند.»
همچنین به نوشته روزنامه «ستاره صبح»، محمدرضا باهنــر رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در نشست خبری خود در خصوص طرح «آشتی ملی» اصلاح طلبان گفت: برای بررسی این موضوع باید ابتدا سؤال شود که منظور آن ها آشتی بین چه کسانی اســت؟ آشتی بین مردم با یکدیگر که مردم با هم قهر نیستند. بین مــردم و نظام هم در مقاطع مختلف مردم ثابت کرده اند که به نظام پایبند هستند و بین آنها اختلافی وجود ندارد.
وی گفت: برخی آشتی ملی را به معنای آشتی میان قاضی و مجرم تفسیر می کنند که این امر امکان پذیر نیست. اگر دنبال این هستند که قاضی با متهمان و مجرمان آشتی کند، معنا ندارد. اگر مجرمی از جرائم خود پشیمان شده باشد، باید عذرخواهی کند. اصاح طلبان باید پیشنهادشان پیرامون آشتی ملی را صریح تر بیان کنند.

** ضرورت آشتی ملی از نگاه ایران
یادداشت های زیادی در این ارتباط در روزنامه ها منتشر شد. روزنامه «ایران» در ستون «اول دفتر» خود از ضرورت های آشتی ملی گفت و آورد: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به پیروزی رسید که ملت ایران فارغ از بسیاری اختلاف‌ها و تفاوت‌ها به همدلی و اتحاد برای پیشبرد اهداف آرمانی خود دست یافته بود. پس از آن در دوران دفاع مقدس نیز این همبستگی تا حدود زیادی حفظ شد.
این روزها اما متأسفانه از آن علقه و اتحاد اثر کمتری باقی مانده است و اختلافات سیاسی حتی خود را بر بسیاری از مراودات روزمره مردم تحمیل کرده‌اند. در این میان واضح است که انکار وجود شکاف و نیاز به آشتی ملی چاره‌ساز نیست. مخاطب این نکته نیز صرفاً برخی اهالی رسانه نیستند که تصور می‌کنند با حل شدن اختلافات دکان اتهام و افترایشان به این حزب و آن جریان تخته می‌شود، بلکه توقع می‌رود مسئولان نیز با درک تأثیر مخرب مجرم‌خوانی‌ها و اتهام‌زنی‌های رایج در فضای سیاسی کشور، اقدام لازم برای مهار این پدیده مذموم را به عمل آورند.
واضح است که آنچه دشمنان این کشور و نظام را خرسند می‌سازد در درجه اول وجود شکاف و اختلاف در درون ایران است. با این حساب باید برخی پاسخ بدهند که با چه استدلالی خواستار فعال ماندن این شکاف‌ها هستند و با طرح همگرایی و آشتی ملی مخالفت می‌کنند. شکی نیست که گفتمان ملی باید جایگزین تک‌صدایی‌های دلخراش و عمدتاً کاسبکارانه شود.

** آشتی ملی یعنی پذیرش تکثر از موضع برادری
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی از استقبال اصلاح‌طلبان و مخالفت اصولگرایان با طرح آشتی ملی خبر داد و نوشت: بنا به نظر اصلاح‌طلبان موافق با این طرح، آشتی ملی یعنی پذیرش تکثر از موضع برابری و یکسانی نه اینکه یکی از دیگری عذرخواهی کند یا توبه‌نامه بنویسد و مواردی از این قبیل؛ این دسته از موافقان این طرح را به صورت عامیانه با تشبیه جامعه به یک کشتی توضیح داده و اظهار می‌کنند همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر ببینیم عده‌ای در حال سوراخ کردن کشتی هستند چه کاری باید انجام دهیم. آیا باید گوشه‌ای بنشینیم و نگاه کنیم و با سکوت از آنها بخواهیم که کشتی را سوراخ نکنند و کشور را زیر آب نبرند‌. مشخص است که طرف مقابل حرف ما را نمی‌پذیرد، آیا باید به طرف بگوییم کشتی را سوراخ کن یا خود ما هم به بزرگ‌تر کردن سوراخ کشتی کمک کنیم. در چنین شرایطی باید آنقدر به او بگوییم تا متوجه شود که اگر کشتی سوراخ شود، همه غرق می‌شویم‌.
در ادامه آمده است : با توجه به این تفسیر از طرح آشتی ملی می‌توان دریافت که اصلاح‌طلبان خطری بزرگ را از اصولگرایان احساس می‌کنند و آن خطر می‌تواند دسیسه چینی‌هایی برای کمرنگ کردن و تاحد توان حذف اصلاح‌طلبان از صحنه سیاسی ایران باشد و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و با این اوصاف مشخص است که به هیچ وجه طرح آشتی ملی را نخواهند پذیرفت و گزینه جنگ را دربرابر این آشتی انتخاب خواهند کرد‌.
به نوشته روزنامه «همدلی»، این طرح با وجود آنکه مورد استقبال سیاستمداران اصلاح‌طلب و چهره‌هایی که با عنوان اعتدال‌گرا شناخته می‌شوند، قرار گرفته، اما اصول‌گرایان آن را برنتابیدند.

** باهنر و مخالفت با طرح آشتی ملی
این روزنامه به نقل از اظهارات روز گذشته محمدرضا باهنر و اینکه وی نیز به جمع مخالفان پیوسته است ، آورده درحالی که باهنر هفته گذشته نسبت به رییس دولت اصلاحات موضعی متفاوت از هم جناحی های خود گرفته بود ، دیروز یک موضع‌گیری با 180درجه اختلاف از خود نشان داد. شاید تغییر موضع سخنگوی اصول‌گرایان را باید با این نگاه تعبیر کرد که صدای هر اصول‌گرایی حداقل تا زمان انتخابات نباید با همدیگر متفاوت باشند.
روزنامه «ابتکار» هم در سرمقاله خود با عنوان «رقیب یا مجرم» با اشاره به سخنان تازه باهنر مبنی بر اینکه «آشتی بین قاضی و مجرم معنا ندارد. اگر مجرم پشیمان است، باید به جرمش اقرار کند» نوشت: فارغ از چیستی و چرایی طرح ایده آشتی ملی از سوی اصلاح‌طلبان و بررسی امکان اجرایی شدن این ایده، بکارگیری چنین ادبیاتی از سوی شخصیتی که سابقه سال‌ها حضور در عرصه سیاست‌ورزی ایران را داشته و با بسیاری از کنش‌گران سیاسی اصلاح‌طلب آشنایی دارد، حکایت از نوعی دگردیسی در سازمان فکری جریان راست مدرن دارد.
این ادبیات و استفاده از واژه‌ای چون «مجرم» برای یک جریان اصیل سیاسی، بیش و پیش از هر چیز نشان می‌دهد که در ذهن محمدرضا باهنر و شاید کثیری از هم‌فکران او، اصلاح‌طلبان در مقام «مجرم» و جریان راست در قامت «قاضی» تعریف می‌شوند و این تعریف امکان هر نوع رقابت سیاسی سالم و اثربخش را از این گروه‌ها سلب می‌کند.
روزنامه «کیهان» در ستون «یادداشت روز» خود نوشت: سرنخ عملیات فریب «آشتی ملی» به گروهک نهضت آزادی رسید. در حالی که طی 2 هفته اخیر، امثال خاتمی و تاج‌زاده و راکعی و مرعشی مدعی آشتی ملی شده‌اند، محمد توسلی عضو گروهک نهضت آزادی در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت بعد از فوت آقای هاشمی رفسنجانی بیانیه‌ای توسط دوستان ما امضا و منتشر شد که ضمن آن ضرورت همین مسئله آشتی، وفاق ملی و همدلی را مطرح کرده بودیم. زیرا بحران‌ها و تهدیدهایی که در سطح منطقه و جهانی وجود دارد ایجاب می‌کند که ما منافع ملی و امنیت ملی را در اولویت قرار بدهیم و اختلاف‌سلیقه‌های تحلیلی را کنار بگذاریم.

**پلاسکو و ابعاد حادثه
«محمد تقی احمدی » رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو دیروز در یک نشست خبری آخرین اقدامات انجام شده درباره بررسی ابعاد این حادثه را تشریح کرد. سخنان احمدی محور بسیاری از گزارش ها در روزنامه های امروز بود.
به نوشته روزنامه «اعتماد»، رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در پاسخ به سوالی در ارتباط با محرمانه بودن گزارش منتشر شده و اینکه چقدر از این گزارش در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت، گفت: اگر به حکمی که رییس‌جمهور برای بنده صادر کردند توجه کنیم، در بخشی از آن جناب آقای دکتر روحانی خواسته‌اند تا گزارش به اطلاع عموم برسد و ما نیز این گزارش را برای مردم آماده کرده و در پایان در اختیار نماینده مردم که دکتر حسن روحانی هستند قرار می‌دهیم تا به اطلاع مردم برسانند.
«وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هنوز بررسی‌ها و جمع‌بندی از این حادثه توسط هیات ویژه بررسی نشده است، گفت: در این شرایط فعلا یک‌سری اصول محرمانه را حفظ می‌کنیم تا افرادی که با ما همکاری دارند نیز اعتماد کرده و به راحتی مسائل را بیان کنند، چراکه تاکنون اظهارنظر قطعی در مورد ابعاد این حادثه نمی‌توان مطرح کرد ما نیز در این گزارش و گزارش‌های بعدی که در قالب نشست خبری یا صدور اطلاعیه خواهد بود، حتما در آن حدی که لازم است را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»
به نوشته روزنامه ایران، احمدی روش کار این هیأت را بازدید از محل حادثه، بررسی مدارک و مستندات حادثه، بررسی گزارش‌های سازمان‌های مسئول، تجزیه و تحلیل این گزارش‌ها، انجام مصاحبه با مسئولان مرتبط (هشت سازمان)، بررسی گزارش‌های سازمان‌های مردم نهاد، مرور و بررسی قوانین، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، تهیه گزارش‌های تخصصی در شش موضوع اصلی مهندسی سازه، مهندسی آتش، مدیریت بحران، امور قانونی و حقوقی، جامعه شناسی و آثار اجتماعی این حوادث، بیمه و زمینه تضمین و اقتصاد پشتیبان حوادث و ایجاد کمیته‌های داخلی عنوان کرد. کمیته‌ها یک ماه گزارش‌های تخصصی را تهیه و در کمیته تلفیق این گزارش را ارائه می‌کنند.
وی علل وقوع حادثه، کیفیت هماهنگی نهادهای مسئول در مدیریت حادثه، راه های پیشگیری از تکرار و اصلاحات ساختاری و مدیریت لازم را از جمله موضوعات مطرح در دستور رئیس جمهوری برای پیگیری اعلام کرد.
روزنامه «وقایع اتفاقیه» با اشاره به میزگردی که دیروز به ابتکار «خبرآنلاین» برگزار شد، از زبان مهندس «شهریار مزیدآبادی» مدرس امدادونجات نوشت: کاری که ما در وهله اول باید انجام می‌دادیم، عملیات جست‌وجو و نجات در ساختمان‌های فروریخته بود، نه آواربرداری ولی دقیقا در این حادثه جای جست‌وجو و نجات خالی بود و به‌جایش آواربرداری می‌کردند. در همه‌جای دنیا برای عملیات نجات، زمانی را قائل می‌شوند. شواهد، اطلاعات، نقشه‌ها و زنده‌یاب‌ها به‌کار می‌افتد و بعد وارد مرحله جابه‌جایی قطعات آوار می‌شوند و پس از آن، شیوه برداشت یا نفوذ به آوار مشخص می‌شود اما در این حادثه، فشارهای مختلف باعث شد تا آواربرداری، کاملا بزرگی خود را نمایش دهد و همه روی این موج، سوار شوند. در واقع، کار آتش‌نشان که دوره‌های مختلفی برای جست‌وجو می‌بیند، آواربرداری نیست؛ یعنی اگر زنده و مرده‌ای در محل حادثه وجود نداشت، کارگرهای شهرداری این کار را انجام می‌دادند و نیازی به نیروی متخصص نیست.
روزنامه «تفاهم» در یادداشتی به بررسی راهکارهای پیشگیری از وقوع حادثه ای چون پلاسکو پرداخت .
این روزنامه آورد: بازنگری قوانین و از جمله شرح وظایف سازمان‌های متولی موضوع و به ویژه پیش بینی مسئولیت‌های مدنی و جزایی و اداری برای وزیران، شهرداران و اعضای شورای شهر و شوراهای عالی و کمیسیون ها و همچنین دادگاه های سهل انگار در پلمپ واحدهای فاقد شرایط HSE، ایجاد سازو کارهای لازم برای تشکیل شرکت های دانش بنیان در حوزه HSE در ساخت تجهیزات و رتبه بندی شرکت ها و واحدهای صنفی، برخورد جدی با مسببان حادثه ، تصویب ماده واحده رتبه‌بندی و اعتبار سنجی واحدهای صنفی با لحاظ ضمانت‌های اجرایی، ایجاد سازو کارهای در هم تنیده جهت هماهنگی راهبردی و عملیاتی دستگاه‌های اجرایی و شوراها و کمیسیون ها، ایجاد نظام شایسته سالاری از طریق تصویب قانون جامع و مانع (فاقد استثناهای حزبی و شخصی محور) ، بروز رسانی تجهیزات و مهارت های آتش نشانی، برگزاری دوره های آموزشی برای واحدهای صنفی و صنعتی، کسب رضایت صاحبان املاک مصادره شده از جمله اقدامات نهادی و عملیاتی است که می تواند جهت پیشگیری از ایجاد حوادث مشابه و همچنین کاهش آلام عمومی آسیب دیدگانی که متحمل خسارات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی شده اند، موثر باشد.

**مجلس و تحقیق و تفحص از شهرداری
اظهارات تازه نایب رییس دوم کمیسیون عمران مجلس در خصوص اینکه شهردار تهران واگذاری 120 ملک را قبول کرده است، امروز یکی از محورهای گزارش روزنامه ها بود.
به نوشته روزنامه آرمان شهردارتهران واگذاری 120 ملک را قبول کرد. این موضوع را روز گذشته نایب رئیس دوم کمیسیون عمران عنوان کرد.
سیدهادی بهادری با بیان این که نمایندگان مجلس بطور جدی موضوع تحقیق و تحفص از شهرداری را پیگیری می کنند، گفت: اگر در جریان تحقیق و تفحص به نتایج قابل بحثی برسیم، شهردار باید استیضاح شود.
ایلنا نوشت؛ وی تاکید کرد: اگر در جریان تحقیق و تفحص به نتایج قابل بحثی برسیم، شهردار باید استیضاح شود که البته قوه قضاییه هم به این بحث ورود کرده است. نایب رئیس دوم کمیسیون عمران با بیان این که آقای قالیباف واگذاری املاک را پذیرفته است، اظهارکرد: آقای قالیباف در چند جلسه گذشته با کمیسیون عمران به واگذاری املاک نجومی اذعان داشت و البته گفت 250 مورد نبوده و تنها 120 ملک از سوی شهرداری واگذار شده که مدعی شده مجوز قانونی برای این واگذاری‌ها داشته اند.
روزنامه «همدلی» اما در گزارش خود نوشت:عضو کمیسیون شوراها، از «دست‌های پشت پرده» و «سفارش‌های خاص» خبر داده که «تفحص از شهرداری تهران»، را متوقف کرده است.
به نوشته این روزنامه، قاسم میرزایی نیکو، با انتقاد از معضلات فراوانی که در مسیر تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ایجاد می‌شود، اعلام کرده که « مشکلات و سنگ‌اندازی‌های عجیبی در مسیر انجام این تفحص صورت می‌گیرد. درحالی که هیچ گروه از نمایندگان اعم اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و فراکسیون‌های دیگر مخالفتی با انجام تفحص‌های مختلف ندارند و روز گذشته نیز به دو مورد از این تفحص‌ها رای مثبت داده شد، متاسفانه دست‌هایی در کار است که تفحص از شهرداری پیش نرود.»
همچنین به نوشته روزنامه «ستاره صبح»، این عضو کمیسیون شــوراها و امور داخلی مجلس بــا بیان اینکه عموم نمایندگان با انجام تحقیق و تفحص در امور مختلف موافقند، گفت: متاســفانه دست های پشت پرده یا ســفارش های خاص در مورد تفحص از شهرداری تهــران منجر بــه این شــده که بی دلیــل مته به خشخاش گذاشته شده و در مسیر انجام این تفحص سنگ اندازی می شود و این درحالی است که عموم نمایندگان مجلس با انجام تفحص ها موافقند؛ چراکه هدف ایجاد شفافیت در امور اقتصادی مختلف است.
برچسب ها: آشتی ملی ، ایران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها