بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۱۱۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
مساله پرونده هسته ای ایران امری جناحی نیست که هر شخصی با ادعایی، خود را در آن محق جلوه دهد.
 تدبیر24 »در مناظرات انتخاباتی در سال ۹۲ که آقای جلیلی نیز در آن حضور داشت، زمانی که درباره پرونده هسته‌ای بحثی شد، علی اکبر ولایتی در پاسخ به سعید جلیلی عنوان کرد که «صرف نوشتن بیانیه، رفتن وخواندن آن، دیپلماسی نیست». اگر مواضع آقای روحانی فارغ از این موضوع دانسته شود، ولایتی که سال‌ها وزیر امور خارجه کشور بود، بیان کرد که جلیلی زبان دیپلماسی را بلد نیست. این در حالی است که هر دو این اشخاص در جبهه اصولگرایی تعریف می‌شوند. حال سوال این است که چه شد بعد از چندین سال جلیلی زبان دیپلماسی را آموخته است؟ اگر ایشان درک درستی از دیپلماسی و مذاکره داشتند کشور با شش قطعنامه بین‌المللی در زمان مسئولیت‌شان مواجه نمی‌شد. ادبیات دیپلماتیک جلیلی و دولت متبوعش ایران را به مرحله‌ای رساند که نتایج آن را دیدیم. از آن شش قطعنامه‌ای که علیه ایران به تصویب رسید، ۴ قطعنامه اجرایی و با توجه به ماده ۴۱ فصل هفت منشور سازمان ملل به تصویب رسید. مرحله بعد از آن ماده ۴۲ همان منشور بود که می‌توانست فشار علیه ایران تشدیدکند. این قطعنامه‌ها تحریم علیه ایران را بین‌المللی کرد و همه کشورها موظف شدند با پیروی از قطعنامه‌ها، ایران را تحریم کنند. با روی کار آمدن دولت یازدهم حداقل دستاوردی که حاصل شد چنین بود که قطعنامه‌های اجرایی را بدون اثر کرد و در مرحله بعد جنبه اجرایی به توافقات هسته‌ای داد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تضمین‌کننده آن است.
این توافق سایه تهدید جهانی را از کشور برداشت و تحریم‌ها را لغو کرد. البته هنوز  به رغم رفع تحریم‌ها اخلال در روند معاملات بانکی وجود دارد که از سوی آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد. با حضور ترامپ در کاخ سفید، وی تلاش می‌کند که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کند اما با توجه به مجموعه موضوعات ، این مسائل نافی برجام نیست. برجام تا این لحظه موفق بوده است  که باید ثمرات آن را برشمرد. بسیاری از تحریم‌ها لغو و اکنون ایران می‌تواند نفت را با میزان بالا به فروش برساند. خریدهای خارجی ایران به قیمت انجام می‌شود و مانند دولت گذشته نیست که برای خرید کالای خارجی ۲ تا ۳ برابر نرخ واقعی پرداخت می‌شد. درحال حاضر مراودات و مناسبات ایران با سایر کشورهای جهان به حالت عادی بازگشته و رفت ‌وآمد‌های مقامات سایر کشورها به ایران تسهیل شده است. این دستاوردها حاصل برجام است. رئیس جمهور در زمان تحریم و در دولت قبل به کدام نقاط جهان سفر می‌کرد؟ شخصیت‌هایی که به ایران سفر می‌کردند، از کشورهای درجه ۲ و ۳ بودند. امروز پس از موفقیت‌های دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم، سعید جلیلی به سخن آمده که« ماهم می‌توانستیم»؛ ایشان اگر می‌توانست بهتر بود در زمان خود مشکلات هسته‌ای را پایان می‌داد. سخنرانی که ملاک نیست مهم عمل است. کارنامه آقای جلیلی چنین است که کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد.
* تحلیلگر روابط بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
نویسنده آن قدر ...ه که نمی دونه زمان جلیلی سه تا قطعنامه بیشتر صادر نشد و فقط یکیش در زمان گفت و گو ها بود
سطح اطلاعات نویسنده در حد ... است
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها