بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۷۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
انتقادات بجا و کارشناسانه وزیر راه نسبت به پروژه مسکن مهر نیز از دیگر دلایل استیضاح کنندگان آخوندی است؛ وزیر راه اگر چه در یکی دو سال اخیر هرگاه تریبونی به دست آورد به نواقص و معایب پروژه مسکن مهر اشاره کرد اما هیچگاه به سبب حقوق بر زمین مانده مردم، تکمیل این پروژه را معطل نگذاشت؛ طبق گفته آخوندی، اجرای مسکن مهر قیمت زمین را 9 برابر و قیمت ساختمان را 6 برابر کرد

تدبیر24 » سه شنبه هفته پیش خبر رسید که استیضاح آخوندی وزیر راه، توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است؛ همان زمان، علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام داشت که یکشنبه(فردا) جلسه استیضاح برگزار خواهد شد؛ آخوندی هم فی‌الفور دست به قلم شد و طی یادداشتی که برای ریاست مجلس ارسال کرد، آمادگی خود را برای حضور در جلسه استیضاح اعلام داشت.

*انتقام سیاسی به سبکِ رادیکال‌های مجلس دهم

بسیاری از صاحبنظران، استیضاح آخوندی را یک انتقام سیاسی می‌دانند؛ تَتَمه طیف برجام‌ستیز پرهیاهو که در مجلس نهم جولان می‌دادند در مجلس دهم نیز به زیست سیاسی مشغولند و به نمایندگی از همقطارانشان می‌خواهند هر دستگاه و نهادی که از مواهب برجام مستفیض گشته را تخریب کنند؛ بر همین اساس، وزارت راه با توفیقات اخیرش در نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور و عقد قراردادهای عالی با غول‌های صنعت هوانوردی جهان، در مظان حقد و کینه برجام ستیزان قرار گرفته است و آنها در صدد هستند وزیر موفق این وزارتخانه را از قطار دولت تدبیر و امید پیاده سازند تا بلکه به آرزویشان که همان فشل کردن دولت در روزهای منتهی به انتخابات است، نائل شوند.

البته طیف تحول خواهِ راه یافته به مجلس دهم بویژه اعضای فراکسیون امید نیز از نیت استیضاح کنندگان آخوندی مطلع شده‌اند؛ برهمین اساس صبح فردای اعلام وصل استیضاح وی یعنی چهارشنبه صبح، تشکیل جلسه دادند و متفق‌القول اعلام داشتند که از استیضاح وزیر راه حمایت نمی‌کنند. 

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید پس از جلسه صبح چهارشنبه این فراکسیون، اعلام کرد:«به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به عملکرد وزارت راه و شهرسازی و همچنین با توجه به شرایط زمانی و وضعیت فعلی کشور که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد، با استیضاح آخوندی مخالفت کنیم»؛ محمدرضا بادامچی دیگر عضو این فراکسیون نیز استیضاح آخوندی را «سیاسی و در جهت تخریب دولت دانست»!

همچنین بهرام پارسایی سخنگوی فرکسیون امید نیز به دیده بان ایران گفت که «افرادی که به استیضاح وزیر راه و شهرسازی مصمم هستند بیشتر سمت و سوی جبهه پایداری دارند و همین شائبه سیاسی بودن استیضاح را تقویت می‌کند»!

*شاهکار وزارت راه در عقد قرارداد با غول‌های هوایی جهان

همه نمایندگان مخالف استیضاح آخوندی، به عملکرد مثبت او در وزارت راه اشاره می‌کنند؛ این امرِ پنهان و مکتومی نیست که بیش از 100 فروند هواپیمای فرسوده و مستهلک در ناوگان هوایی کشور فعال است و قعا این ناوگان هوایی فرسوده در شان مردم ما نیست و علاوه بر مسائل ایمنی و جانی، این هواپیماهای مستهلک هر ساله هزینه‌های مالی هنگفتی بر ایرلاین‌ها و اقتصاد ایران تحمیل می‌کنند؛ از اینرو عقد قراردادهای زیرمجموعه‌های وزارت راه با شرکت‌های معتبر جهت تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی کشور از ضروریاتی است که نباید با عینک سیاسی به آن نگریست.

در نتیجه قراردادهای اخیر وزارت راه با غول‌های صنعت هوانوردی جهان که خار چشم دلواپسان برجام ستیز شده است، 50 هزار صندلی به تعداد صندلی‌های ناوگان هوایی کشور افزوده شده است که این مقدار دو برابر صندلی‌های موجود است! 

همچنین به موجب قراردادهای مزبور، حضور مقتدرانه و تاثیرگذار ایران در عرصه هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و این امرعلاوه بر تضمین امنیت مسافرت‌های هوایی و حفظ شان ایرانیان عزیز، موجبات رشد اقتصادی در ابعاد مختلف بویژه مبادلات بازرگانی و صنعت گردشگری را هم فراهم می‌آورد.

علاوه بر اینها طی این قراردادها درصنعت هوانوردی بیش از 20 هزار شغل شامل مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد خواهد شد. افزون بر این ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در حوزه‌های بازرگانی، گردشگری و خدمات وابسته به آن‌ها و هم‌چنین خدمات متعدد حمل‌ونقلی در مبدا و مقصد و در شهرهای دور دست ایران شکل خواهد گرفت.

با این همه، دلواپسان برجام ستیز بر طبل هجمه به قراردادهای اخیر وزارت راه کوبیدند و اکنون آن را دستمایه استیضاح آخوندی کرده‌اند.

*گلایه‌ای که برای آقای وزیر گران تمام شد!

 

به گزارش دیده بان ایران؛ انتقادات بجا و کارشناسانه وزیر راه نسبت به پروژه مسکن مهر نیز از دیگر دلایل استیضاح کنندگان آخوندی است؛ وزیر راه اگر چه در یکی دو سال اخیر هرگاه تریبونی به دست آورد به نواقص و معایب پروژه مسکن مهر اشاره کرد اما هیچگاه به سبب حقوق بر زمین مانده مردم، تکمیل این پروژه را معطل نگذاشت؛ طبق گفته آخوندی، اجرای مسکن مهر قیمت زمین را 9 برابر و قیمت ساختمان را 6 برابر کرد؛ همچنین آنطور که  سازمان بازرسی در دولت قبل گزارش داده اغلب واحدهای تحویل داده شده به متقاضیان مسکن مهر تکمیل نبوده و عملیات ساختمانی این پروژه در نقاطی صورت گرفته که فاقد هرگونه زیرساخت مورد نیاز زیست همراه با آسایش است.

 در واقع دولت قبل بدون توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، عمرانی، حمل ونقلی و ... با کلید زدن هیجانی پروژه مسکن مهر، پول مردم را در بیابان حرام کرد و اکنون آنطور که مسئولان وزارت راه می‌گویند، اکنون 117 هزار واحد مسکن مهر به دلیل مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی، فاقد متقاضی است؛ علی رغم این مشکلات عباس آخوندی پس از تصدی وزارت راه، واگذاری واحدهای جدید با امکانات زیرساختی و خدماتی کامل و همچنین تجهیز واحد‌های قبلی و پروژه‌هایی که در دولت قبل واگذار شده را در صدر اهدافش ترسیم کرد. 

*سیاسی کاری مخالفان دولت با تمسک به خون جانباختگان حادثه قطار سمنان

حادثه قطار سمنان نیز دیگر بهانه استیضاح کنندگان آخوندی است؛ در این حادثه اگر چه پورسید آقایی به عنوان مدیرعامل راه آهن استعفا داد اما این استعفا از منظر مخالفان دولت کافی نبود و آنها تاکید داشتند که آخوندی به عنوان وزیر راه نیز باید استعفا دهد! 

علی ایحال باید منتظر ماند و جلسه استیضاح فردا را نظاره گر بود؛ مخالفان دولت در مجلس دهم می خواهند ثابت کنند که اگر چه توان غوغاسالاری شان به اندازه اسلافشان در مجلس نهم نیست اما از اندک زوری برای آسیب رساندن به دولت برخوردارند؛ آنها فردا می‌خواهند هم از برجام که مواهبش نصیب وزارت راه شده، انتقام بگیرند و هم خاطره بد خود از روز سه شنبه 11 آبان که سه وزیر کابینه تدبیر و امید از مجلس دهمی‌ها رای اعتماد گرفتند را به فراموشی بسپارند؛ آنها می خواهند تجدید گر 29 مرداد 1393 باشند؛ روزی که هم طیفانشان در مجلس نهم، تیغ استیضاح را بر گردن رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم نشاندند!  

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها