بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۷۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
تدبیر24 »حبیب عشایری* - روابط عمومی ها همواره با اتکاء به دانش ارتباطات و همچنین سایر علوم روز و به عنوان یک حرفه میان رشته ای نقش انکار ناپذیری را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می نمایند. اساساً از یک منظر می توان ادعا نمود که در صورتی که روابط عمومی ها از کارامدی لازم برخوردار نباشند چه بسا با وجود اراده و عزم کافی برای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی، تحقق آن به سختی میسور گردد.

چنانکه برای اثبات این ادعا می توان دلایل مختلفی را برشمرد: یکی از مهم ترین رسالت های حرفه ای روابط عمومی ها امر اطلاع رسانی و شفاف سازی است که هم اکنون به نظر این رکن مهم به نوعی حلقه مفقوده تلقی می گردد. عدم باور صحیح به نقش و کارکردهای تخصصی روابط عمومی ها به ویژه در اذهان مدیران عالی و تصمیم گیرندگان ارشد و فقدان آگاهی لازم از کار ویژه های روابط عمومی، امر اطلاع رسانی و شفاف سازی را به حالت تعلیق درآورده است. و در صورت عدم تغییر این نگرش، چندان امیدی به حل و فصل موضوع مورد اشاره نیست.

روابط عمومی ها در صورتی قادر به انجام مناسب وظایف تخصصی و حرفه ای خود در حوزه های گوناگون خواهند بود، که ضمن برخورداری از استقلال عمل کافی و داشتن اختیارات لازم به عنوان واحدی مستقل، امکان فراهم سازی بستر ارتباطی ضروری را چه در سطح درون و چه در سطح برون سازمانی بر عهده داشته باشند. و علاوه بر آن در مقام سخنگوی سازمان و چشم بینا و گوش شنوای سیستم بتوانند تکالیف و وظایف اصلی و تخصصی خود را به مرحله اجرا درآورند.

البته چنین ایده ای محقق نخواهد شد، مگر آن که ضوابط و مقررات ویژه و تدوین شده ای با اجماع علمای این حرفه به شکل هدفمندی سیر مراحل اجرایی و تقنینی خود را پشت سر گذاشته و در میان مدت نتایج آن به کلیه دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شود. روابط عمومی ها در کنار وظیفه مهم و خطیر اطلاع رسانی و شفاف سازی، مأموریت های تخصصی دیگری را هم بر عهده دارند که به اهم آنها می توان اشاراتی داشت: آسیب شناسی رویه های داخلی سازمان از منظر ارتباطی با اتکاء به نظرسنجی های میدانی و تحلیل بی طرفانه نتایج این گونه پروژه ها با هدف بهبود و ارتقاء وضعیت موجود، پردازش انتقادات و پیشنهادات مشتریان و مخاطبان بیرونی سازمان در جهت فراهم سازی بستر لازم به منظور تطابق خدمات قابل ارائه با نیازهای واقعی جامعه هدف، شفاف سازی و تنویر به هنگام افکار عمومی با بهره گیری از ابزارها و شیوه های مختلف اطلاع رسانی در چارچوب ارتباط مستمر با ارباب جراید و اصحاب رسانه، تقویت ارتباطات درون سازمانی از طریق پیش بینی سازوکارهای لازم با هدف توسعه همدلی ها و بالا رفتن نشاط سازمانی، جهت دهی به فرهنگ سازمانی، بهره گیری مطلوب از امکانات و فضاهای تبلیغاتی گوناگون با هدف معرفی و شناساندن خدمات مختلف سازمان به مخاطبان، تولید و انتشار پیام ها و آگهی های ضروری سازمان در جهت گسترش جامعه هدف و ترغیب و تشویق مخاطبان به استفاده از خدمات قابل ارائه سازمان، توسعه حلقه ارتباطی سازمان با مراجع تصمیم گیر و تصمیم ساز در جهت گسترش حمایت های قانونی آنها از اهداف سازمان در مراکز مرتبط، تلاش در جهت کم کردن فاصله مدیران عالی، میانی و عملیاتی با سایر سطوح کارشناسی و پرسنلی سازمان از طریق شیوه های ارتباطی، استفاده مناسب از ظرفیت فوق العاده فضای مجازی با اتکاء به دانش روابط عمومی الکترونیک و غیره .... این موارد از جمله شناخته شده ترین روش های متعارف در مجموعه وظایف و مأموریت های روابط عمومی ها قلمداد می گردد که در صورت اهتمام و توجه لازم به رسالت های اصلی روابط عمومی، بدیهی است تلاش ها در مسیر توسعه اقتصادی منجر به نتایج مطلوبی خواهند شد. بنابراین داشتن عزم کافی برای تغییر نگرش های موجود در خصوص جایگاه روابط عمومی ها، اثر مطلوبی بر تحقق هر چه بهتر اهداف ترسیم شده در عرصه های مختلف اقتصادی داشته و به طور حتم دولت و سایر ارکان حاکمیتی را در مسیر توسعه اقتصادی یاری خواهد رساند.

نباید نادیده انگاشت که تحقق مقوله مهمی مانند توسعه اقتصادی صرفا در خلأ شکل نمی گیرد و این امر نیازمند نگاه اجماعی همه مسئولین و دست اندرکاران امر در جهت بازنگری مجدد و ترسیم جایگاه واقعی روابط عمومی ها در سازمان از یک سو و عزم و اراده لازم به منظور درک و فهم مشترک از اهمیت فوق العاده مولفه های مهمی نظیر: ارتباطات و امر اطلاع رسانی در عصری که از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می شود تا بیش از پیش امکان دستیابی به اهداف عالی نظام در چارچوب اقتصاد مقاومتی از سوی دیگر فراهم گردد مبرهن است در چنین شرایطی مقولات مهمی مانند، بحث اشتغال، بازدهی بنگاه های اقتصادی، ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات داخلی، توسعه روز افزون مبادلات بازرگانی، تجاری سازی محصولات وطنی، کاستن از وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و غیره .... در دستور جدی امور قرار داشته و در این خصوص روابط عمومی ها در چارچوب وظایف و تکالیف تخصصی خود نقش های بی واسطه ای را بر عهده دارند و قادر به تسهیل و تسریع امور به ویژه در چرخه اقتصادی کشور می باشند.


*کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها