بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
«پاسخ روحانی به شبهات در مناظره های انتخاباتی»، «حمایت مشایی از نامزدی بقایی» و «باید از روحانی حمایت کنیم» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های چهارشنبه چهارم اسفند محسوب می شود.
تدبیر24 »پاسخ روحانی به شبهات در مناظره های انتخاباتی
روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «پاسخ روحانی به شبهات در مناظره های انتخاباتی» در گفت و گو با حجت ‌الاسلام محسن‌ غرویان استاد حوزه و دانشگاه، نوشت: آقای روحانی شخصیت علمی هستند و تجربه زیادی دارند و بالاتر از یک خطیب، یک سیاستمدار تاثیرگذار هم هستند. به نظر می‌رسد روحانی از هرگونه فشار حتی سازماندهی شده هم عبور خواهدکرد. البته متفکران مختلف باید به حمایت از روحانی بپردازند. خواهیم دید که روحانی به خوبی پاسخ شبهات در مناظره‌های انتخاباتی را خواهد داد. شاهد بودیم که در مناظره سال ۹۲ کاندیدایی که می‌خواست برای آقای روحانی مساله ایجاد کند، با پاسخ محکم ایشان از دور خارج شد. در این دوره هم همین طور خواهد بود.

** حمایت مشایی از نامزدی بقایی
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «حمایت مشایی از نامزدی بقایی» به واکاوی حمایت رحیم مشایی از اعلام نامزدی حمیدرضا بقایی در انتخابات ریاست جمهوری 96، پرداخت و نوشت: کسی که خودش یک‌ بار رد صلاحیت شده است، این‌بار به حمایت از کسی برخاسته که احتمال رد صلاحیتش کم نیست. لازم نیست خود رئیس علنا پیام دهد؛ یادمان نرفته که گفته بود مشایی یعنی احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد یعنی مشایی. پس وقتی مشایی از بقایی حمایت کند؛ یعنی حمایت شش‌ دانگ احمدی‌نژاد هم پشت سر بقایی است، آن‌وقت دیگر مهم نیست که همین دو هفته پیش گفته ‌باشد: «از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی و غیرقابل تغییر این‌جانب است». با این تاکتیک، هزینه رد صلاحیت احتمالی بقایی هم بر دوش احمدی‌نژاد بار نمی‌شود. حمایت مشایی از بقایی، روغن ریخته‌ای است که نذر می‌شود.

** باید از روحانی حمایت کنیم
روزنامه «اعتماد» با اشاره به عنوان «باید از روحانی حمایت کنیم»، به سخنان فاطمه راکعی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، پرداخت و نوشت: دولت به تعهدات و قول‌هایی که داده پایبند و مصر است و همین مصر بودن باعث جری شدن تندروها شده است، به همین دلیل معتقدیم نباید دولت را تنها بگذاریم. بهترین گزینه این است که با کمک اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل به تقویت دولت روحانی بپردازیم. تا زمانی که در کشور قانون حرف اول را نمی‌زند و برخی آزادانه هر رفتاری را انجام می‌دهند و کسی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد ما موظفیم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام با تمام قوا از روحانی حمایت کنیم.

** فرصت خوب برای پاسخگویی دولت قبل
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم محمدصادق جوادی حصار و با عنوان «فرصت خوب برای پاسخگویی دولت قبل»، نوشت: برای برگزاری یک انتخابات خوب باید فضایی فراهم شود که محمود احمدی‌نژاد و تیم ایشان هم بتوانند در یک شرایط طبیعی با کاندیداهای جناح مقابل رقابت سازنده‌ای داشته باشند. ک شخص از تیم احمدی‌نژاد باید در فضای انتخاباتی حضور یابد و پاسخگوی نتیجه عملکرد ۸ساله دولت وی باشد. این افراد در هیچ شرایطی پاسخگو نبوده‌اند. حداقل در این زمان می‌توان این افراد را نسبت به عملکرد دولتشان پاسخگو کرد. اگر این اتفاق رخ دهد و آقای بقایی یا هر شخص دیگری از تیم احمدی‌نژاد با هماهنگی او در انتخابات حضور پیدا کرد و آقای احمدی‌نژاد نیز او را نماینده دولت قبل بداند، فضای رقابتی خوبی خواهیم داشت.

** حلقه انحرافی به عنوان یار کمکی در خدمت دولت بی‌کارنامه
روزنامه «کیهان» در مطلبی با عنوان «حلقه انحرافی به عنوان یار کمکی در خدمت دولت بی‌کارنامه»، با اشاره به اعلام نامزدی حمیدرضا بقایی در انتخابات ریاست جمهوری 96، نوشت: چند روز پیش حمیدرضا بقایی (معاون اجرایی و رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد) اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. فارغ از موضوعیت صلاحیت افراد که طبیعتاً از سوی شورای نگهبان در سه سطح «احراز، عدم احراز و رد» اعلام می‌شود، برخی عناصر حاضر یا نزدیک به حلقه انحرافی سعی کردند اعلام نامزدی بقایی را به نیابت از احمدی‌نژاد جا بزنند. طی چند روز اخیر این گروه از طریق برخی کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی مدعی شده‌اند بقایی بدیل احمدی‌نژاد است و با هماهنگی و حمایت وی نامزد می‌شود.

** توپ ردصلاحیت بقایی در زمین اصلاح‌طلبان
روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان « توپ ردصلاحیت بقایی در زمین اصلاح‌طلبان» اعلام نامزدی حمیدرضا بقایی در انتخابات ریاست جمهوری 96 را بررسی کرد و نوشت: حمیدرضا بقایی نیامده سعی دارد اصلاح‌طلبان را بزرگ‌ترین رقیب خود نشان دهد. به‌طور یقین او تنها نیست و بسیاری از مشاوران و متخصصان رسانه که در دوران احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور سابق خط و مشی فکری می‌دادند، یا از مواضع او همچون یگانه قهرمان ملت ایران حمایت می‌کردند، از بقایی هم حمایت خواهند کرد. روز گذشته بقایی در کانال تلگرامی خود نوشت:«طی دو روز گذشته بعضی سران و افراد وابسته به جناح به‌اصطلاح اصلاح‌طلب! در رسانه‌ها گفته‌اند بقایی آمده که ردصلاحیت شود. اگر بقایی حکم محکومیت داشته باشد، قطعا رد صلاحیت خواهد شد.»


** تجربه احمدی‌نژاد برای هفت پشتمان کافی است
روزنامه «آرمان» در گفت و گو با مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بررسی لزوم ورود کاربلدان به شورای شهر، نوشت: به عقیده من تجربه دوران احمدی‌نژادی، برای مردم درس عبرت شد تا دیگر به آنها اعتماد نکنند. این تجربه برای هفت پشت مردم کافی بود. تجربه احمدی‌نژاد باعث شد که پختگی جامعه بسیار بالا رود. جامعه به خوبی متوجه شد که چه اتفاقات عجیبی رخ داد و چگونه معیشت و آینده مردم آسیب دید.

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: کارگروه مربوط به شورای شهر از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ماموریت دارد که افراد صاحبنظر، توانمند و متخصص را معرفی کند. پس از آن، شورای عالی سیاستگذاری این افراد را مورد بررسی قرار داده، لیست را تصویب و فهرست نهایی را اعلام می‌کند. این مراحل اکنون درحال طی شدن است تا فهرستی تهیه شود که بتواند پاسخ اعتماد مردم را بدهد.

** تلاش «جمنا» برای جذب جلیلی
روزنامه «ابتکار» با انتشار عنوان «تلاش «جمنا» برای جذب جلیلی» اجماع اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 را بررسی کرد و نوشت: اصولگرایان که در انتخابات ریاست جمهوری 92 و انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی را علی‌رغم دست بالاتر در امکانات و تایید صلاحیت کاندیداها قافیه را باختند، مهم‌ترین علت شکست خود را نه در کاهش اقبال مردمی، که در عدم وحدت جست‌وجو کردند و مدت‌هاست که برای همگرایی تلاش می‌کنند. در شرایطی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز به نظر می‌رسد اصولگرایان با تعدد کاندیدا مواجهند، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از همراهی حداکثری کاندیداهای این جریان با «جمنا» می‌گوید. مرضیه وحید دستجردی در نشست خبری دیروز خود گفت که در حال حاضر تمام کاندیداهایی که از سوی مجمع عمومی مطرح شده‌اند، با ما همراهی دارند جز یک نفر که آن آقای سعید جلیلی است و ما در تلاش برای جذب ایشان هستیم.

** زارع‌فومنی: اصلاح‌طلبان توافق کردند درکنار روحانی گزینه‌های دیگری داشته باشند
روزنامه «رسالت» با اشاره به عنوان «زارع‌فومنی: اصلاح‌طلبان توافق کردند درکنار روحانی گزینه‌های دیگری داشته باشند»، سخنان حجت‌الاسلام محمد زارع‌فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات را از نظر گذراند و نوشت: اینکه اصلاح‌طلبان گزینه جدیدی را در کنار آقای روحانی مطرح کنند قطعی است و این فرد به نوعی یار کمکی و ضربه‌گیر کاندیدای مورد نظر است. مکانیزم تعیین نامزد نهایی اصلاح‌طلبان به این گونه است که هر کدام از کاندیداها بیشتر مورد اقبال مردم قرار گیرد، کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان است و آقای روحانی در حال حاضر نامزد نهایی اصلاح‌طلبان نیست. طبق اطلاعاتی که بنده دارم، آقایان «مطهری» و «پزشکیان» برای انتخابات سال 96 کاندیدا نمی‌شوند. اصلاح‌طلبان کاندیدای دیگری را که هنوز نامی از ایشان برده نشده در کنار روحانی قرار خواهند داد.

** اصرار بقایی، حمایت مشایی و جاخالی احمدی‌نژاد
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «اصرار بقایی، حمایت مشایی و جاخالی احمدی‌نژاد»، با اشاره به برنامه‌های طرفداران احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری، نوشت: این روزها «احمدی‌نژادی‌ها» همه دست به کار شده‌اند و در این بازی جدید نقش‌آفرینی می‌کنند، از خود او گرفته تا عبدالرضا داوری و البته مرد پشت پرده آنها که بالاخره پس از سه سال از پرده برون آمده و سخن به کنایه می‌گوید. به نظر می‌رسد او را برای بازی بزرگ‌تری نگه داشته بودند که اکنون بعد از سه سال سایت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد اظهارنظری به نقل از «اسفندیار رحیم مشایی» منتشر کرده‌اند، اظهاراتی در حمایت از حمید بقایی. دنبال کردن اظهارات و واکنش‌های اطرافیان احمدی‌نژاد به خوبی نقش هر کدام را در این بازی جدید مشخص می‌کند.

** فلاحیان: وضعیت روحانی بهتر از دیگر کاندیداهای احتمالی است
روزنامه «اعتماد» در مطلبی به بازتاب سخنان علی فلاحیان وزیر اطلاعات دولت سازندگی مبنی بر وضعیت روحانی بهتر از دیگر کاندیداهای احتمالی است، پرداخت و نوشت: مقبولیت روحانی در افکارسنجی‌ها بالا و پایین می‌شود ولی تا به حال وضعش بهتر از سایر شخصیت‌هایی است که در مظان کاندیداتوری هستند. هر جناحی که با یک نامزد بیاید پیروز می‌شود.

** تعدادی از مسئولان کشور طرفدار احمدی‌نژادند!
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «تعدادی از مسئولان کشور طرفدار احمدی‌نژادند!»، به گفت و گو با اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهوری و رییس سازمان مناطق آزاد و کشتیرانی، پرداخت و نوشت: این‌طور نیست که رای آقای احمدی‌نژاد در جامعه صفر باشد. آقای احمدی‌نژاد در مجلس فعلی طرفدار دارد، در جامعه عده‌ای طرفدارش هستند و عده‌ای از مسئولان کشور نیز طرفدار او هستند. اما در انتخاباتی که گذشت، مشاهده کردیم که تفکر آقای روحانی پیروز شد. این امر به این معنا نیست که سایر تفکرات طرفدار ندارند. رقابت در انتخابات داغ و موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. اگر با انتخابات سرد و کم‌رونقی روبه‌رو باشیم تعداد شرکت‌کنندگان پایین خواهد آمد. ما باید به دنبال این باشیم که مردم به تعداد بالا در انتخابات حضور پیدا کنند و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که رقابتی درست و حسابی انجام شود، بنابراین باید خوشحال باشیم که رقبای نیرومندی به عرصه بیایند تا انتخابات پرشکوه شود.

** رئیسی نامزد ریاست می‌شود؟
روزنامه «همدلی» در مطلبی با عنوان «رئیسی نامزد ریاست می‌شود؟»، سخنان امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی را بررسی کرد و نوشت: به نظر من اصلح در مقطع زمانی کنونی متعیّن در آقای رئیسی است. نفر دوم نمی‌شناسم. البته گزینه‌های دیگری مثل آقای زاکانی و حاجی بابایی هستند که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خوب محسوب می‌شوند اما در سطح آقای رئیسی کسی را سراغ ندارم. باید گفتمان نامزد اصلح روشن و تراز در سطح نفر دوم نظام باشد که این دو ویژگی در آقای رئیسی وجود دارد. منظور این نیست که سایر رفقا این طور نیستند همه خوب و قابل قبولند، اما این کنش و اجماع و تعیّن در مورد آنها نیست.

** اصولگرایان برای انتخابات آتی هنوز به مصداقی نرسیده اند
روزنامه «رسالت» با انتشار عنوان «اصولگرایان برای انتخابات آتی هنوز به مصداقی نرسیده اند»، با واکاوی سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز، نوشت: طیف اصولگرا برای انتخابات آتی ریاست جمهوری، اصل وحدت را تعقیب می کنند و هنوز به مصداقی نرسیده اند، گفت: احزاب و تشکل های سیاسی با اخلاق اسلامی، مدارا، دوستی ، صمیمیت و با دوری از تخریب یکدیگر، رقابت کنند. واقعا آرای مردم محترم است و خود شخصیت ها محترم هستند و احزاب و تشکل های سیاسی کاری کنند که حیثیت افراد زیر سوال نرود.

** اجماع روی روحانی در هاله ای از ابهام
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «اجماع روی روحانی در هاله ای از ابهام»، فعالیت های اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 96 را از نظر گذراند و نوشت: جریان موسوم به اصلاحات سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری وضعیت روبه سامانی را تجربه نکرده و با آشفتگی تشکیلاتی- اجتماعی کم‌نظیری روبه‌رو است. حال نابسامانی این جریان در آستانه انتخابات 96 به چند دلیل عمده برمی‌گردد: عدم معرفی نامزد خالص با برند اصلاح‌طلبی، دوری آنها از قدرت مرکزی را افزایش و احتمال حذف شدن کامل آنها از چرخه قدرت را بیش از هر زمان دیگری می‌کند، فقدان شخصیت کاریزماتیک که حائز ویژگی‌هایی نظیر قدرت بیان (قدرت اقناع‌سازی جامعه) و ایجاد چالش در گفته‌ها و جهت‌گیری‌های نامزد رقیب را داشته باشد.

** 50 اصولگرا می‌خواهند رییس جمهور شوند
روزنامه «مردم سالاری» با انتخاب عنوان «50 اصولگرا می‌خواهند رییس جمهور شوند» سخنان مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را از نظر گذراند و نوشت: برای اولین بار در تاریخ انتخابات، یک جبهه‌ای تشکیل شده که اقدامات خود را با رای گیری و نظرات همه اعضا انجام می‌دهد و یک کار از پایین به بالا و دموکراتیک است و در مجمع هر یک از افراد 10 نفر از گزینه‌های خود را به جبهه معرفی می‌کنند و پس از شمارش آرای سه هزار نفر که به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد 50 نفر از گزینه‌هایی که بالاترین رای را به دست آورده‌‌اند، انتخاب می‌شوند. پس از انتخاب این 50 نفر در مجمع اول در مجامع دوم و سوم تعداد گزینه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به 10 و 5 نفر خواهد رسید و در نهایت جبهه نیروهای مردمی یک نفر را انتخاب خواهد کرد.

** نامزد نهایی جبهه مردمی با تیم معرفی می شود
روزنامه «جوان» در مطلبی با عنوان «نامزد نهایی جبهه مردمی با تیم معرفی می شود»، به سخنان مرضیه وحیددستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، پرداخت و نوشت: همه تشکل‌های ارزشی و انقلابی و مردمی که به آنچه جبهه مردمی برای آن متولد شد، معتقد بودند و همه شخصیت‌های فعال و تأثیرگذار از جبهه مردمی حمایت کردند. همچنین علما، شخصیت‌های علمی، فرهنگی و نمایندگان مجلس، حمایت گسترده‌ای از جبهه داشته‌اند. جبهه دو هدف دارد؛ اول اتحاد و وحدت و دوم اینکه در مسائل روز مثل انتخابات سال ۹۶ کسانی که در جبهه هستند، تخصص‌های مختلف از جمله اقتصادی دارند. برای اولین بار در کشور فردی که از طرف جبهه مردمی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح می‌شود با یک تیم خودش را معرفی می‌کند، تیم مورد نظر هم باید از افرادی باشند که بتوانند مشکلات موجود در کشور را شامل مشکلات معیشتی، فسادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را حل و فصل کنند و آن تیم هم در کنار کاندیدای مورد نظر برنامه خودش را اعلام می‌کند.
برچسب ها: روحانی ، مناظره
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها