بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
تدبیر24 »گفتمان مردمی اصلاحات مبتنی بر دفاع از حقوق مردم است و این گفتمان امروز تبدیل به رویکردی شده که دارای بالاترین نفوذها در میان افراد جامعه است.

شورایعالی سیاستگذاری از زمان شکل‌گیری تاکنون استراتژی و سیاستگذاری خود را بر پایه مشارکت حداکثری قرار داده است و چون اصلاح‌طلبان به تجربه دریافته‌اند که هرگاه مردم پای صندوق‌های رأی حضور داشته باشند شانس بردشان بالا خواهد رفت و نسبت مستقیمی به حضور مردم در پای صندوق‌های رای دارد. هرگاه به هر دلیلی ممانعتی یا مانعی به وجود بیاید یا این‌که مردم احساس رغبتی نداشته باشند در آن‌صورت است که امکان مهندسی انتخابات فراهم می‌شود و اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. به خاطر همین است که اصلاح‌طلبان خواهان مشارکت حداکثری در انتخابات هستند. برخلاف تبلیغاتی که خواهان القای اختلاف میان اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهوری است، گفتنی است کهروحانی درعرصه عمل مشکلی نداشته که بین او و اصلاح‌‌طلبان اختلافی باشد. روحانی در موقعیتی قرار دارد که اصلاح‌طلبان جز حمایت از او به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. ضمن این‌که باید تأکید کنیم که هیچ فردی از جریان اصلاحات در سال ۹۶ مقابل روحانی قرار نخواهد گرفت. اختلاف بین اصلاح‌‌طلبان و روحانی، آرزوی رقبای ما است، اما راهی که اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ شروع کردند و در سال ۹۴ ادامه دادند و در هر دو به پیروی رسیدند، در سال ۹۶ هم ادامه خواهد داشت.

از طرفی جناح تندرو اصولگرایان در تلاش برای بازگشت به صحنه سیاسی کشور است و بیش از هرچیزی به دنبال یافتن و معرفی شخصیتی همانند محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی هستند، اما شرایط جامعه و رویکرد مردم نشان داده است که قاطبه جامعه تمایلی برای بازگشت این جناح سیاسی خاص ندارند. چراکه عملکردی که از تندروها و نزدیکان رئیس‌جمهوری پیشین به جا مانده است، شامل فسادها و ایجاد بحران‌هایی دشوار برای کشور بوده است. به‌گونه‌‌ای که بسیاری از جهت‌گیری‌های آن‌ها مخالف منافع ملی و براساس درک نادرستی از حکومت بود و بی‌توجهی به قانون و بی‌برنامگی از جمله سیاست‌هاینادرستطرفدارانوحامیاندولتپیشینبودکهدرپیآنشاهدبودیم؛برنامهچهارمکنارگذاشتهشدوقوانینمجلسبهسخرهگرفتهشد.

آن‌قدر شرایط برای مردم نامطلوب شده بود که شاهد بودیم در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با این‌که اصلاح‌طلبان بنا به اقتضای شرایط کاندیدایی شاخص نداشتند، اما مردم به سمت آن‌ها و کاندیدای اعلام شده از سوی این جریان سیاسی متمایل شدند و این به همان دلیلی بود که در فوق ذکر شد؛ به این معنا که مردم خسته و ترسان از تداوم شرایط پیشین به هیچ وجه مایل نبودند، آن دولت با آن سابقه و نتایج حاصله از عملکردش بار دیگر بازگردد. بنابراین گفتنی است؛ جناح تندرو اصولگرایان با این‌که تمایل زیادی به بازگشت به صحنه رقابت‌های سیاسی دارد، اما امروز با بحران عدم اقبال از سوی مردم روبه‌رو است و به خوبی می‌داند که در صورت اعلام کاندیداتوری فردی خاص آن شخص پایگاهی مردمی نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها