بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
روحانی:
رییس جمهوری با بیان این که در شرایط تحریم مشکلات زیادی به سراغ بانک ها آمد، گفت: تلاش و اولین قدم دولت یازدهم ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی بود.
تدبیر24 »حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست سالیانه بانک مرکزی اظهار داشت: گاهی اوقات شرایط تحریم به کشور تحمیل می شود در آن شرایط مشکلات از بیرون به سراغ بانک‌ها می آید.

وی ادامه داد: ممکن است بانکی فعالیت درست، خوب و شفاف داشته باشد و حساب شده مشتری را انتخاب و برنامه ریزی درست انجام دهد و وثیقه درست اخذ کند، اما فشار بیرونی چنان شده که بانک قادر نیست به شرایطی که برای آن برنامه ریزی کرده بود حرکت رو به جلو داشته باشد. 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد:گاهی مشکلات از درون بانک ها است، بانک‌ها دچار مشکل هستند، تسهیلات را بیش از توان خود پرداخت می کنند و خودشان را مرتب محک می زنند.
وی یادآور شد: گزارش بانک ها به بانک مرکزی درخصوص حساب های مالی و سودها دقیق و شفاف نیست، اینها مشکلات داخل بانک ها است.

وی تاکید کرد که بانک ها باید مشکلات داخلی خود را حل کنند ، زمانی که مشکلات داخلی و بیرونی بانک ها وجود داشته باشد کار بسیار سخت و مشکل می شود.

رییس دولت تدبیر و امید به تلاش دولت در ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی و شرایط ارزی کشور در سال 91 اشاره کرد و اظهارداشت: در 9 و 10 مهرماه آن سال در 24 ساعت قیمت ارز 625 تومان افزایش یافت، در 12 مهر 91 در مدت 48 ساعت 200 تومان قیمت ارز بالارفت. همچنین در مدت سه روز 825 تومان قیمت ارز افزایش یافت.

روحانی افزود: وقتی بی ثباتی وجود دارد در مدت 24 ساعت قیمت ارز 20 درصد افزایش پیدا می کند، وارد کننده، صادر کننده، وام دهنده همه دچار سرگیجه می شوند که چه کار کند وقتی مردم در جامعه هستند.

وی ادامه داد: اوایل سال 92 تورم 12 ماهه حدود 40 درصد و در بخش مواد خوراکی 51 درصد است، تورم نقطه به نقطه حدود 45 درصد است، چطور می شود پیش بینی و برنامه ریزی و کار کرد.

روحانی اضافه کرد:اگر این موارد همزمان با رشد منفی اقتصادی که در سال 91 منهای 6.8 درصد بود با نگرانی‌های سیاسی نیز توام شود، چگونه می توان آینده را ترسیم کرد و با دنیا در حال مبادله و معامله بود.

وی اضافه کرد: شاهد بودید که یک مرتبه 100 سال عقب برگشتیم؛ تمام تعاملات ما با دنیا از طریق بانکی بود رفتیم سراغ صرافی؛ 100 سال پیش، برگشتیم به زمان قاجار برای این که سیستم‌های ما بسته شد.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده بود که یکی از آدم های معروف بانکی برای من پیغام فرستاد که در برجام مراقب باشید که مذاکره کنندگان گزارش دیگری به شما ندهند و اگر همه چیز در برجام حل شود سوئیفت محال است حل شود. 

روحانی افزود: این فرد برای عده ای از بزرگان نامه نوشته بود و استدلال های خود را داشت و شما می دانید چه تبلیغاتی به راه افتاد و در نهایت بانک مرکزی مجبور شد خبرنگاران را به اتاق بیاورد تا باور کنند سوئیفت در حال انجام است. 

وی ادامه داد: بانک های کشور بی تردید همان رگ هایی هستند که از لحاظ مالی و پولی خون را از منابع مالی کشور یعنی قلب، به سراسر بخش های اقتصادی کشور می رسانند. 
رییس قوه مجریه تصریح کرد: حال اگر جایی از رگ ها اشکال پیدا کند و خون رسانی به طور کافی انجام ندهد بی تردید دچار مشکل می شود. بنابراین بانک ها رسالت سخت و سنگینی به دوش دارند. 

روحانی ادامه داد: اقتصاد کشور اگر بخواهد رونق یابد از رونق بانک ها آغاز می شود و اگر بانک ها نتوانند به اندازه کافی درزمینه مسائل پولی و مالی قوی باشند تحرک بخش اقتصاد به همان نسبت پایین خواهد آمد. 

وی همچنین گفت: در این شرایط اولین تلاش دولت بازگشت ثبات و آرامش به بازار بود که فکر می کنم بزرگ ترین موفقیت دولت است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که البته گاهی برخی در این زمینه اختلاف نظر دارند، خاطرنشان کرد: برخی تعامل دولت یازدهم با جهان ، برخی بخش سلامت و برخی موضوعات محیط زیست را موفقیت دولت می دانند ولی یکی از موفقیت های قابل ملاحظه بازگشت ثبات به بازار بود.

روحانی ادامه داد: امروز شاهد یک تورم تک رقمی همراه با رشد اقتصادی هستیم و همانطور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد تا پایان سال جاری تورم تک رقمی خواهد بود و اینکه سالی تورم تک رقمی و رشد اقتصادی داشته باشیم، برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب است.

وی با بیان این که تک رقمی شدن تورم دستاورد بزرگی است، گفت: وضع ارز هم در ماه هایی تلاطم بی جهت پیدا کرده بود که البته رییس کل بانک مرکزی آن را گردن اربعین و سال مسیحی انداخت که ما قبول نکردیم چرا که اربعین و تولد مسیح خیر و برکت دارد، بهر حال به غیر از نوسان کوتاه مدت که نباید آن را رها کنیم در سه و نیم سال گذشته آرامش خوبی در مسئله ارز داشتیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: تورم ارز امسال نسبت به سال گذشته 5.2 درصد بود البته این بر مبنای دلار است و بانک مرکزی بر آن ایراد دارد چرا که واردات اجناس با دلار و یورو و دیگر ارزها صورت می گیرد و معیار در بازار بیشتر یورو است و باید بر مبنای یورو محاسبه کنیم.

روحانی افزود: با نگاهی به آمارها از سال 92 تا امسال 0.7 قیمت یورو نسبت به سال 92 و نسبت به ریال کاهش یافته است.

روحانی ادامه داد: اگر بر مبنای دلار حساب کنیم دلار نسبت به یورو 24 درصد افزایش یافته و قیمت ریال نسبت به دلار در سه و نیم سال گذشته افزایش آن بیشتر از 23.7 درصد نبوده است.

رییس جمهوری با بیان این که امروز شاهد ثبات در بازار هستیم، خاطرنشان کرد: شروع رونق، شکستن رکود و حرکت به سمت رشد اقتصادی است و حساسیت من از روز اول ریاست جمهوری توجه به برخی شاخص ها از جمله صادرات غیرنفتی، قیمت ارز و رشد اقتصادی بود و همین شاخص ها اگر درست حرکت کند، اقتصاد درست حرکت خواهد کرد. 

روحانی یادآور شد: در صادرات غیر نفتی در سال گذشته از واردات پیشی گرفتیم که رکوردی برای همه سال ها بود و امسال هم این پیشی ادامه دارد. 
وی با یادآوری این که پایداری تورم تک رقمی و رشد اقتصادی یکی از دستاوردهای این دولت است، گفت: این اقدام بلاتشبیه مثل ایمان می ماند ولی حفظ ایمان هم مهم است و همانطور که انقلاب مهم است، انقلابی ماندن هم مهم است. بنابراین دست یابی به این ها سخت است ولی حفظ آن ها مهم تر است. 

رییس قوه مجریه یادآور شد: این که چگونه توانستیم تورم را بالاتر از پیش بینی های صورت گرفته نسبت به سال 92 پایین بیاوریم، مهم ترین اقدام انضباط پولی و مالی است که بانک مرکزی در این زمینه تلاش خوبی کرده است و معنی ندارد که تورم ما دو رقمی باشد. 

روحانی با بیان این که ادامه این مسیر به نقدینگی و رشد پایه پولی بانک ها باز می گردد، گفت: رشد پایه پولی عمدتا مسئولیتش بر عهده بانک ها است و زمانی که بانک ها بدهی بالا می آورند به بانک مرکزی فشار می آورند و این یعنی فشار بر پایه پولی که باید حواسمان جمع باشد. 

وی خاطرنشان کرد: ممکن است فردی فکر کند که بانک خودش سپرده بیشتری جذب می کند، این نشانه موفقیت است و این همانند فردی است که تشنه است و حواسش نیست که آب شور می خورد که این تشنگی آن را بیشتر خواهد کرد. 

وی اظهارداشت: اگر به سراغ سود سپرده رفتیم در رقابت ناسالم آب شور قرار گرفتیم و اگر سود تسهیلات بانکی افزایش یافت اولین ضررکننده خود بانک است نه وام گیرنده. 
رییس جمهوری افزود: چرا باید انجماد دارایی بانک ها این گونه باشد و نباید از آب شور استفاده کنیم و اگر در کشور رونق درست کنیم، بانک ها رونق می یابند و امروز نیاز به رونق و رشد اقتصادی داریم که بدون بانک شدنی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: امسال خوشحالم که تسهیلات بانک ها به بخش اقتصادی مخصوصا برای سرمایه در گردش نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشت و مجموعا 43 درصد تسهیلات رشد داشته است و 62 درصد هم برای سرمایه در گردش لحاظ شده که قابل قبول است. 

رییس جمهوری یادآور شد: برای واحدهای کوچک و متوسط بانک ها 15 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات و برای 22 هزار و 800 بنگاه متوسط و کوچک پرداخت کردند که حرکت خوبی است. 

روحانی افزود: چطور می شود توسعه تک رقمی در کشور وجود داشته باشد ولی سود تسهیلات بالا باشد، در این صورت اقتصاد برای چه کسی صرف می کند. بنابراین سود تسهیلات را باید کاهش دهیم و اولین قدم سود بین بانکی بود که حرکت خوبی آغاز شد که از سود 30 درصد به 18 درصد کاهش یافت. 
رییس جمهوری همچنین اظهارداشت: در کنار آن سود تسهیلات باید کاهش یابد و متعادل شود تا اقتصاد رونق یابد و این به نفع بانک ها است و بانک ها در این زمینه باید پیشتازی کنند. 

روحانی به رتبه بندی بانک ها اشاره کرد و افزود: تاکید می کنم بانک ها باید طبقه بندی و دسته بندی شوند و بانک مرکزی به مردم اعلام کند و مردم نباید همه را به یک چشم ببینند. البته کار سختی است و فشارها زیاد می شود ولی بانک مرکزی باید رتبه بندی بانک ها را انجام دهد. 
وی افزود: باتوجه به اعتماد مردم به بانک مرکزی باید به آنان بگوید ریسک در هر یک از بانک ها چقدر است.

** دولت بدهی خود را به بانک ها پرداخت کرد

رییس جمهوری گفت دولت برای اولین بار بدهی خود را بانک ها پرداخت کرد البته بدهی دولت به بانک ها باید شفاف شود که متاسفانه شفاف نیست ولی دولت متعهد به پرداخت بدهی هایش است که این دولت آن را آغاز کرده است و در حال حاضر بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک های دیگر کاهش پیدا کرده است. 
روحانی تصریح کرد: بدانید سود کوتاه مدت به نفع بانک ها نیست و سود بلند مدت منافع ملی را تامین می کند. 

وی با اشاره به قیمت 26 دلاری نفت در سال های 94 و 95 اشاره کرد و گفت: این را مقایسه کنید با قیمت 108 دلاری نفت در سال 92 ولی به هر صورت با وجود مشکلات جدی از آن عبور کردیم ولی همه کشورهای صادرکننده نفت تولید نفت خود را کاهش دادند و این مسئله هم در تورم و هم رشد اقتصادی و هم در ارزش پول ملی آن ها اثر گذاشت. 
برچسب ها: بازار ، روحانی ، دولت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها