بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
نوبخت :
سخنگوی دولت گفت: اگر نگاهی به ترکیب منابع داشته باشیم در ۴ سال گذشته سهم نفت کمتر، سپس گمرک و اوراق که بیشترین سهم را داشته‌اند. هزینه‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
تدبیر24 » با اشاره به اینکه بودجه ۹۶ آخرین بودجه‌ای بود که دولت یازدهم به مجلس ارائه کرد، گفت: نخستین سوالی که مطرح می‌شود این است که طی سال‌های ۹۲ و ۹۶ چقدر بودجه افزایش پیدا کرده و ترکیب درآمد و هزینه به چه صورت است.

او با بیان اینکه بودجه چیزی جز منابع و مصارف نیست، عنوان کرد: مهم این است که این بودجه از کجا تامین می‌شود و فکر می‌کنم کسی نمی‌گوید بودجه جاری از عمرانی بهتر است. باید خیلی عمیق و دقیق به این موضوع نگاه کنیم و بررسی شود چه چالش‌هایی داریم و کجاست.

افزایش ۴۰ درصدی بودجه در دولت یازدهم

سخنگوی دولت یادآور شد: در سال ۹۲ منابع ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه تصویب شده بود که در پایان سال ۹۵ به ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد افزایش پیدا کرد که ۴۰ درصد افزایش داشته است. اگر متوسط تورم را ۱۰ درصد بگیریم یعنی به طور متوسط رشد ۴۰ درصدی داشته آن هم طی ۴سال، با این حساب بودجه خیلی افزایش پیدا نکرده که برخی‌ها اعلام می‌کنند.

او افزود: در سال ۹۲ عملکردها ۱۴۷ هزار میلیارد تومان بود در سال ۹۵ عملکرد ۲۳۷ هزار میلیارد تومان است اگر بررسی کنیم بودجه سالی ۱۲ درصد اضافه شده است. سوالی که پیش می‌آید این است که این منابع از کجا پیدا می‌شود. ما از سه جا تامین منابع داشته‌ایم نخست گمرک‌ها بود، بعد درآمد نفتی و آخر اوراق مالی است.

نوبخت گفت: اگر نگاهی به ترکیب منابع داشته باشیم در ۴ سال گذشته سهم  نفت کمتر، سپس گمرک و اوراق که بیشترین سهم را داشته‌اند. هزینه‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

او یادآور شد: یادتان است در کنار واگذاری و تکمیل طرح‌های عمرانی تعهد کردیم بنگاه‌های اقتصادی به واحدهای تولیدی تسهیلات بدهند حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا الان بانک‌ها تواستند به این واحدها تسهیلات بدهند. ما نگفتیم به همه واحدهای تولیدی تسهیلات می‌دهیم از صدا و سیما سپاسگذارم که در رابطه با انعکاس این خبر به خوبی عمل کردند.

سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه خط فقر در حال حاضر چقدر است و با توجه به این شرایط برای سال ۹۶ دولت چقدر آمادگی دارد تا از مطالبه افزایش مزد کارگران حمایت و سیاست‌های انقباضی خود را تعدیل کند، گفت: در مورد بررسی و تعیین خط فقر کارشناسان ما در حال پیگیری هستند اما دولت خودش را مقید  به افزایش حقوق کارگران می‌داند.

پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌‌ها در سال آینده

او افزود: بر اساس قانون ما افزایش حقوق خواهیم داشت. طبق تورم که این نرخ به ۶/۷ درصد تقلیل پیدا کرده است اما ما برای امسال ۱۲ درصد افزایش حقوق قائل شدیم و سال آینده هم تا ۱۰ درصد افزایش خواهیم داشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد:  نکته دیگر اینکه بازنشستگان و کارگران می‌گویند طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ کمتر از تورم افزایش حقوق داشته‌اند، در این رابطه باید بگویم ما نمی‌توانیم به گذشته بازگردیم و ببینیم وضعیت از چه قرار بوده باز هم تکرار می‌کنم دولت خود را مقید به افزایش حقوق‌ها بر اساس نرخ تورم می داند.

اخبار راجع به اعلام نامزدی رییس‌جمهور اطلاع‌رسانی خواهد شد

او درباره کاندیداتوری رییس‌جمهور گفت: به عنوان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه می‌گویم که اخبار راجع به اعلام نامزدی رییس‌جمهور اطلاع‌رسانی خواهد شد اما تاکنون رییس جمهور در این باره اقدامی انجام نداده زیرا باید به امور اجرایی بپردازد هر وقت ایشان به صورت قطعی اعلام کردند ما نیز آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

در خصوص حج سال ۹۶  هنوز به جمع‌بندی‌ نرسیدیم

سخنگوی دولت درباره دیدار هیات ایرانی و عربی در خصوص حج سال ۹۶ گفت: در این مورد هنوز به جمع‌بندی‌های لازم نرسیده‌ایم ما به خاطر عدم‌اطمینانی که به دولت سعودی داریم، نتوانستیم امسال مردم عزیزمان را به این سفر اعزام کنیم.

افزایش قیمت‌های شب عید را کنترل می‌کنیم

وی درباره افزایش قیمت‌ها در روزهای آخر سال گفت: درست است که در این ایام نوساناتی وجود دارد که نیاز به کنترل و نظارت قوه مجریه و قضاییه است اما برنامه منسجمی برای این کار داریم که به مردم در شب عید فشار نیاید ما قطعا این افزایش قیمت‌ها را کنترل خواهیم کرد. 

روحانی برای مذاکره راجع به روابط ایران و عربستان به اسلام‌آباد نرفت

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگری در مورد سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال دولت سعودی گفت: موضع ما روشن و مشخص است ما در منطقه از نفوذ بالایی برخوردار هستیم این دولت سعودی که حامی تروریست و القاعده است این کشوری است که کودک کشی را به راه انداخته است ما همیشه با کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباط خوبی داشته‌ایم و همیشه با کشورهای منطقه روابط خوبی داشته‌ایم و با صراحت بیان می‌کنم که این روابط ادامه داشته است.

او افزود: عده‌ای عنوان می‌کنند که رییس جمهور برای مذاکره راجع به روابط ایران و عربستان به پاکستان سفر خواهد کرد باید بگویم این چنین نیست ایشان برای گسترش روابط کشورمان به این کشور سفر می‌کند. ما قبلا هم مواضع خودمان را در برابر عربستان اعلام کرده‌ایم.

او ادامه داد: ایران کشوری است که با تروریست مقابله می‌کند و در برابر آن ایستادگی می‌کند امروز که داعش منطقه را تهدید می‌کند کشورهایی هستند که عملا نفت را از آنها می‌خرند و با این اقدام به این گروه تروریستی کمک می‌کنند.

اگر لیستی از مدیران دوتابعیتی وجود دارد اعلام کنند

رییس سلازمان برنامه و بودجه درباره مدیران دوتابعیتی عنوان کرد: معتبرترین مرجع از نظر اطلاعاتی وزارت اطلاعات است. اگر این سازمان اعلام کرده مدیر دوتابعیتی نداریم پس صحیح است من بارها اعلام کرده‌ام اگر لیستی جایی وجود دارد از مدیران دوتابعیتی اعلام کنند ما آن را بررسی خواهیم کرد.

او در مورد فیش‌های حقوقی غیرمتعارف گفت:‌ من از آنچه که تاکنون در رسانه‌ها و دیگر جاها اعلام شده چیز بیشتری برای ارائه ندارم در این مورد از قوه قضائیه درخواست می‌کنم که اگر ایراد و ابهامی وجود دارد پاسخ‌گو باشند.

قیمت رسمی دلار برای سال آینده ۳۳۰۰ تومان است

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر درباره نرخ رسمی ارز و دلار در سال ۹۶ گفت: در ارتباط با قیمت دلار قبلا اطلاع‌رسانی صورت گرفته است و طبق اعلام قبلی قیمت دلار ۳۳۰۰ تومان است و قیمت هر بشکه نفت بین ۵۰ تا ۵۵ دلار خواهد بود.

او درباره واگذاری پتروشیمی کرمانشاه اظهار کرد: این واگذاری طبق قانون توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال انجام است اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند چرا آهنگ واگذاری‌ها کند است باید بگویم که این امر نیازمند کار و توضیحات خاص است که در زمان معین آن را اعلام خواهیم کرد.

فردا برای تقویت اعتبارات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان به اهواز می‌روم

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص مشکلات خوزستان و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که رهبری آن را ابلاغ فرموده‌اند، گفت: امتیاز ویژه‌ای برای این طرح و استان در نظر گرفته‌ایم ما در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در فاز اول به این پروژه اختصاص داده‌ایم البته باید بگویم قبلا نیز حدود یک و نیم میلیارد دلار برای این طرح اختصاص داده شده اما چون استان‌هایی مانند ایلام، سیستان و بلوچستان به آن اضافه شد نیازی به انعکاس در قانون بودجه نیست ما در حال پیگیری این طرح هستیم خود من فردا صبح برای تقویت اعتبارات زیر گروهی این طرح عازم اهواز هستم .

او تاکید کرد:‌ این طرح نیاز به مصوبه مجلس ندارد و ما از صندوق آنها را پرداخت خواهیم کرد حتی به خاطر دارم زمانی که این طرح مطرح شد عده‌ای مشکلات آب رسانی آن را بیان کردند که به دوستان خود در وزارت نیرو آن را به مشورت گذاشتیم و حل کردیم.

نوبخت در ادامه خاطرنشان کرد: سه ردیف برای هر استان در نظر داریم مالی، استانی و استانی ویژه که استان خوزستان از هر چه امتیاز بیان شده بهره‌مند است.

رییس‌جمهور حافظه بسیار قوی دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس‌جمهور اعلام کرده‌اند نرخ تک رقمی تورم و رشد اقتصادی برای اولین بار در دولت یازدهم اتفاق افتاده اما پیش از این دو بار اتفاق افتاده است، گفت:‌ من نسبت به این جریان بی‌اطلاعم اما می‌دانم رییس‌جمهور حافظه بسیار قوی دارد اطلاعات بروز شده دارد و مطالب مستند را ارائه می‌کند.

او درباره افزایش بودجه جمعیت هلال احمر نیز گفت: اتفاقا من با افزایش بودجه این سازمان موافق هستم و قبلا نیز اعلام کرده‌ام که باید بودجه جمعیت اضافه شود در حادثه‌ای مانند پلاسکو این سازمان به خوبی اقداماتی را انجام داد.

به داشتن هنرمندانی همچون فرهادی افتخار می‌کنیم 

سخنگوی دولت درباره برنده شدن اصغر فرهادی برای بار دوم در آکادمی اسکار گفت: ایشان کار بزرگی را انجام دادند ما به داشتن چنین هنرمندانی افتخار می‌کنیم در گذشته نیز هنگامی که وی جایزه اسکار را برد از سوی دولت به او تبریک گفتند و قطعا امسال نیز همین کار را خواهم کرد.

نوبخت درباره پرداخت سوخت سهام عدالت نیز به حساب مردم گفت: اگر قانون است باید پرداخت شود ما بر طبق قانون عمل می‌کنیم.

نظام پرداختی ما ناعادلانه است

او در قسمت دیگری از سخنان خودش درباره نظام پرداخت حقوق‌ها عنوان کرد: بارها گفته‌ام نظام پرداختی ما ناعادلانه است قرار بود تا ۲۰ درصد افزایش حقوقی برای کسانی که زیر یک و نیم میلیون تومان دریافتی دارند انجام شود در این اقدام ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز در لایحه بودجه‌ای برای تعدیل نابرابری‌ها در حقوق بازنشستگان در طبقات مختلف ارائه شد.

نوبخت ادامه داد: به طور مثال شخصی ۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و شخصی دیگر ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان. این اختلاف ده هزار تومانی نشان نمی‌دهد که کسی وضعیت مطلوبی دارد یا خیر. ما معتقدیم که این عمل باید به صورت قانونی انجام شود.

طی ۴ سال گذشته هزینه‌های جاری کشور  ۵۹ درصد رشد داشت

نوبخت با بیان اینکه بودجه در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تغییراتی داشته است،‌ گفت: بودجه سال ۹۲ منابع عمومی ۲۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۵ به ۲۹۴ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که به طور کلی ۴۰ درصد افزایش داشته است. ترکیب منابع مالی طی چهار سال گذشته عمدتا از بخش اوراق مالی بوده و نفت سهم کمتری در آنها داشته است.

او ادامه داد: طی ۴ سال گذشته هزینه‌های جاری کشور  ۵۹ درصد و هزینه‌های عمرانی ۶۷ درصد رشد داشته است.

نوبخت عنوان کرد: عده‌ای عنوان می‌کنند که از هزینه‌های جرای بکاهیم و به هزینه‌های عمومی اضافه کنیم این به این معنی است باید بگویم که عمده بودجه جاری در ۴ حوزه یعنی رفاه اجتماعی، پژوهش ، آموزش ، دفاعی و امنیتی و بهداشت و سلامت مصرف می‌شود. اگر از هر کدام از آنها می‌توانند کم کنند می‌گویم ما همین کار را انجام خواهیم داد مگر می‌شود از هزینه درمان بیماران زد این بودجه بندی محصول عقل جمعی هزاران کارشناس است .

او در اد امه افزود: در طی این چهار سال ۶۶ درصد بودجه آموزش و پرورش بود که به ۸۲ درصد ارتقا یافت همان روزی که نسبت به افزایش بودجه اعتراض شد به نمایندگان گفتیم می‌خواهید از بودجه فرهنگیان کم کنیم و به بودجه‌های عمراین اضافه کنیم.

در حوزه‌های نظامی و امنیتی بودجه‌های ما ۸۶ درصد افزایش داشت

سخنگوی دولت اضافه کرد: در حوزه‌های نظامی و امنیتی بودجه‌های ما ۸۶ درصد افزایش داشته باز هم اعتراضات وجود دارد آیا در شرایطی کشور ما قرار دارد می‌تواند بودجه نظامی کم کرد و به بودجه عمرانی اضافه کرد.

او در ادامه گفت:‌ در حوزه بهداشت و سلامت نیز رشد ۷۵ درصدی داشتیم با این امر می‌توانیم به بخش رفاه اجتماعی کمک کنیم دولت به رفاه اجتماعی توجه زیادی کرده است اما عده‌ای بیان می‌کنند که این اتفاق نیفتاده باید بگویم ما هنگامی که پشت میز مذاکره می‌نشستیم و از اقتدار ملی دفاع می‌کردیم به فکر رفاه اجتماعی بودیم این دولت در این زمینه کارنامه‌های درخشانی دارد.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: در چهار سال گذشته بودجه جاری کمتر از بودجه عمرانی بوده است اما ما این بودجه‌ها را در بهداشت و درمان و سلامت هزینه کرده‌ایم و درباره این عملکرد خود دفاع خواهیم کرد.

او درباره خرید گندم نیز گفت: امسال می‌توانیم بگوییم که درباره گندم که کالای استراتژیکی است به خودکفایی رسیده‌ایم بارها اعلام کردم که گندم را از طریق بورس اعلام کنید و مابه‌التفاوت آن را به گندم‌کاران بپردازیم.

نوبخت ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۵۰۹ پروژه از طریق واگذاری با مشارکت بخش غیردولتی فعال کرده‌ایم که در راستای اقتصاد مقاومتی است ما می‌خواهیم اقتصاد مردمی داشته باشیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خودش به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مهمی که باید در نظر گرفته شود هدفمندی یارانه‌هاست عده‌ای عنوان می‌کنند این اعداد و ارقامی که گفته می‌‌شود از کجا و به چه طریقی به دست می‌آید.

او ادامه داد:‌ در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از یک سو دولت مکلف به اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی مانند بنزین نفت و گاز بود که به احتساب هزینه‌های مرتبط یعنی تعیین قیمت فروش داخلی گاز پس از کسب هزینه‌هایی مانند انتقال مالیات و عوارض خالص درآمد خود را به خزانه واریز کند و یا در وزارتی مانند وزارت نیرو تعیین قیمت فروش داخلی برق بر اساس مجموع هزینه‌های تبدیل انرژی، انتقال و توزیع و هزینه سوخت باید خالص درآمد خود را به خزانه واریز کند. این امر نیز برای شرکت آب به همین منوال است.

نوبخت ادامه داد: از سوی دیگر دولت مجاز به پرداخت حداکثر تا ۵۰ درصد خالص وجه حاصل از اجرای قانون برای یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوارهاست. دولت مکلف به پرداخت ۳۰ درصد خالص وجه حاصل از اجرای قانون یارانه تولید است. همچنین مجاز به استفاده از ۲۰ درصد خالص وجه حاصل از  اجرای این قانون برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شده است.

او خاطرنشان کرد: همچنین دولت مجاز است برای اجرای این قانون سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را تاسیس نماید و وجه حاصل از این قانون را به خزانه واریز شود و عینا پس از وصول و کسب سهم دولت مطابق ماده ۱۱ به عنوان کمک به اجرای هدفمندی یارانه ها در اختیار سازمان هدفمندسازی قرار دهد.

نوبخت اظهار داشت :‌شرکت ملی و پالایش و پخش در سال ۹۵ ، ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که این درآمدها به حساب خانوارها واریز شده و سپس هزینه‌های قانونی بر اساس گزارش دیوان محاسبات که ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است از آن کسر و مابقی که ۲۳ هزرا و ۹۰۰ میلیارد تومان است مطابق قانون در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرد. شرکت ملی گاز نیز در سال ۹۵ از محل فروش گاز طبیعی جمعا ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که مبلغ ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسر و بقیه که شامل ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز شده است.

کلیه فروش حاصل از شرکت‌های نفت، گاز ابتدا به خزانه واریز می‌شود

سخنگوی دولت درباره شرکت برق نیز گفت: این شرکت ۵ کیلووات ساعت ۶۷.۶ درصد برق به مشترکین خود می‌فروشد ولی چون قیمت تمام شده برق ۸۳.۳ تومان است قانونا موظف به پرداخت هیچ مبلغی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیست ولی بر اساس توافق و آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ بودجه ۱۳۹۵ مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت می‌نماید.

رئیس سازمان بودجه با بیان اینکه کلیه وجوه حاصل از فروش حامل‌های انرژی مانند نفت و بنزین و گاز ابتدا به خزانه واریز و پس از کسرهای قانونی سود خالص به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پایان هر ماه واریز می‌شود،‌ گفت: کلیه فروش حاصل از شرکت‌های نفت، گاز ابتدا به خزانه واریز می‌شود سپس پس از کسر موارد هزینه سود باقی مانده به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز می شود.

اینکه عده‌ای درباره محل یارانه‌ها شبهه و شائبه ایجاد می‌کنند صحیح نیست

او ادامه داد: به این ترتیب درآمدها و منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی شرکت‌های پالایش و پخش، گاز و توانیز طبق ماده ۲ اساسنامه این سازمان به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز می‌شود که در سال ۱۳۹۵ جمع بندی دیوان محاسبات مبلغ ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد بوده است.

او تاکید کرد:‌ برای تمامی این‌ها اسناد و مدارک موجود است اینکه عده‌ای درباره محل یارانه‌ها شبهه و شائبه ایجاد می‌کنند صحیح نیست من از مجلس خواستم که یک کمیته ۵ نفره از نمایندگان برای بررسی روند تعیین یارانه‌ها تشکیل دهد. تمامی هزینه‌های جاری با مستندات مشخص است. 


برچسب ها: نوبخت ، دولت ، تولید
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها