بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
بهرام قاسمی:
سخنگوی وزارت‌خارجه تاکید کرد که نفوذ منطقه‌ای ایران تهدیدی برای هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست.
تدبیر24 » بهرام قاسمی درباره موضوع نفوذ ایران در منطقه و دامن زدن به ایران هراسی با ادعای دخالت ایران در امور کشورهای منطقه اظهار کرد: بدون تردید با تحقق استقلال و رهایی ایران از وابستگی به قدرت‌های خارجی، ایران نظر به سوابق تمدنی و فرهنگی، قدمت تاریخی و دارا بودن امکانات علمی و نیروی انسانی ماهر و نعمت‌های فراوان خدادادی توانست در پی فراز و فرودهای بسیار بر توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری و .. بیافزاید و از جایگاه نوینی در منطقه برخوردار شود.

وی گفت: به طور قطع نمی‌توان منکر نفوذ منطقه‌ای ایران بود، این نفوذ تاریخی و فرهنگی و در میان سایر ملل و مسلمانان از دیرباز وجود داشته و کافی است در این راستا به آثار علمی و آراء و دکترین علمای ایران نگاهی افکنده شود. خوب، این زمینه تاریخی و فرهنگی و تمدنی در کنار وجود تاریخ انقلابات و سوابق ظلم‌ستیزی‌ها علیه استبدادگران داخلی و استعماگران خارجی در ایران به ویژه در تاریخ معاصر آن، سبب شد تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در قلوب توده‌های ستمدیده جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این نفوذ معنوی، فرهنگی و ذاتی بوده و اکتسابی نیست و نمی‌توان آن را با پول، سلاح و تبلیغات به‌دست آورد یا جابجا کرد و از میان برداشت و هیچ کشوری اصلا توان از بین بردن چنین نفوذی را ندارد چون خارج از اراده کشورهاست.

قاسمی افزود: خاستگاه چنین نفوذی مبتنی بر تاریخ، تمدن، فرهنگ، زبان، مذهب و مردم است که در قرون متمادی شکل گرفته است. آنچه اهمیت دارد جنس و ماهیت این نفوذ است و به‌طور قطع این نفوذ با آن چیزی که این روزها در برخی محافل خارجی آگاهانه یا ناآگاهانه و به شکل منفی آن مطرح می‌شود و برخی کشورهای منطقه از آن سخن می‌رانند، کاملا متفاوت است.

به گفته رییس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، نفوذ جمهوری اسلامی ایران نفوذی سخت‌افزاری و الزاما مبتنی بر قدرت نظامی نیست. در یک نگاه ساده و با مقایسه میزان هزینه‌ها و دیگر شاخص‌های نظامی ایران با دیگر قدرت‌های منطقه و جهان، به خوبی می‌توان به این حقیقت پی برد.

قاسمی افزود: ضمن اینکه نیروهای نظامی ایران برخلاف سایر کشورهای منطقه، درگیر جنگ نظامی علیه هیچ کشوری در منطقه نبوده و نیست و یا در راستای اهداف سیاسی خود به هیچ کشوری تجاوز نکرده و به خاک هیچ کشوری به چشم طمع نگاه نکرده و یا نیروهای نظامی خود را به هیچ جا گسیل نداشته است.

وی گفت: برعکس به ناچار مجبور شد برای مدت هشت سال در قبال جنگ‌تحمیلی صدام حسین از سرزمین و کیان و عزت خود دفاع کند و در دفاعی جانانه سرمشق مردم منطقه شود و مقصر کسی نیست جز برخی کشورهای منطقه که هزینه جنگ و تجاوز صدام را تامین کردند. اگر اهداف غلط آنها نتیجه عکس و علیه خود آنان داشته، این موضوعی قابل بررسی برای خود آنان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه با رعایت و احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و مداخله نکردن در امور دیگران، نفوذی گفتمانی و مبتنی بر قدرت نرم و آن عبارت است از ارائه الگویی موفق از استقلال سیاسی و پیشرفت و کارآمدی در برابر دیدگان مردم منطقه. به لحاظ فکری این نفوذ درست مثل نفوذ ارزش‌های دمکراسی و لیبرالیستی غرب و در ازمنه پیشین نفوذ سوسیالیسم است.

وی گفت: اگر کسی این اندیشه‌ها را پذیرفت آیا باید این را دخالت فرانسه، انگلیس، آلمان و شوروی در امور داخلی کشورها دانست؟ هر کشوری متاع خود را دارد. مگر عربستان وهابیت و سلفی‌گری را همراه پول و اسلحه و القائده و داعش و النصره تبلیغ و پیگیری نمی‌کند؟ طبیعی است اگر هر کشوری متاع بهتری داشته باشد به‌طور طبیعی مردم دنبال آن رفته و مشتاق آن می‌شوند به‌ویژه در عصر ارتباطات و جهان کوچک شده که دیگر به مفهوم کلاسیک و سنتی آن مرزی بین کشورها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه دارای سه وجه مکمل است، افزود: وجه اول، فرهنگ دینی با تأکید بر وحدت شیعه و سنی و پرهیز از طایفه‌گرایی و خواهان ایجاد همبستگی میان مردم ایران و مردم منطقه است. وجه دوم، فرهنگ سیاسی و الگوی مردم‌سالاری دینی است که به ‌عنوان الگویی بومی توانسته به‌خوبی دین و سیاست را با هم تلفیق کند.

وی با اشاره به وجه سوم استکبارستیزی، گفت: ایران کنار به‌رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی است. گفتمانی که به‌سبب ظلم‌های دیرینه استعمار و استکبار در منطقه، بیشترین طرفدار را در میان توده‌های محروم و افکار عمومی منطقه‌ دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: هدف از طرح بحث مشکوک نفوذ منطقه‎ای ایران در دوران اخیر و مهار آن کاملا روشن است. اندک شماری از کشورهای منطقه‌ که در طول سال‌های اخیر نتوانسته‌اند به اهداف سیاسی و نظامی، کشورگشایی و گسترش حیطه نفوذ و سلطه خود دست یابند، جملگی ایران را بزرگترین مقصر ناکامی‌های خود می‌دانند و در نتیجه‌ تغییری که امروز به سبب روی‌کارآمدن دولت جدید آمریکا به وجود آمده، با ذوق‌زدگی و رفتاری هیجانی و گاهی شتاب‌زده و کودکانه و در پوشش احیای مجدد ایران‌هراسی دروغین و آکنده از توهم و این‌بار به نام تهدید نفوذ منطقه‌ای ایران به دنبال پیشبرد دستورکارهای نامشروع خویش در منطقه هستند.

قاسمی اظهار داشت: نفوذ منطقه‌ای ایران تهدیدی برای هیچ یک از کشورهای منطقه نبوده و نیست و هدف اساسی جمهوری اسلامی در منطقه حسن همجواری با همسایگان، افزایش ثبات و امنیت در منطقه، توسعه اقتصادی برای همگان، مبارزه با تروریسم، ایجاد صلحی فراگیر، محو جنگ‌طلبی و آثار مخرب آن است.

وی گفت: ایران دنبال توسعه همکاری‌ها با کشورهای منطقه بر این اساس بوده و آماده دیالوگ برای رفع سوء‌تفاهمات کاذب، ایجاد فضای امن و تنش‌زدایی برای استقرار صلح و ثبات و توسعه دوستی و تعاون با تمامی همسایگان و کشورهای منطقه است. برخی قدرت‌ها و حتی کشورهای منطقه در دهه‌های گذشته مرتکب خطای استراتژیک و سهمگینی شدند که منطقه و جهان هنوز دارد تاوان آن را به شکل وحشتناکی پرداخت می‌کند.

قاسمی ادامه داد: تولید افکار افراط‌گرایانه، و تربیت و تجهیز عناصر تندرو، حمایت از صدام و تجاوز او به ایران، خطاهای بی‌شمار و پی در پی آمریکا که آن نیز در شکل خوش‌بینانه‌اش بر اثر یک ترس، واهمه و توهم در منطقه به گونه‌ای رفتار کرد که امروز آثار وخیم آن را در افغانستان، عراق و ... و در نهایت وضعیت جدید و بی‌ثبات و پر بحران درگیر با افراط‌گرایی و تروریسم را می‌توان در آن بخوبی مشاهده کرد.

وی بازگشت به واقعیت‌ها و افزایش شناخت دقیق منطقه و مردم آن و خردگرایی در اتخاذ سیاست‌های کشورهای منطقه و فرامنطقه را یک ضرورت تاریخی و نیاز جدی دانست.

رییس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: لازم است یک بار دیگر بر سیاست اصولی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران تاکید کنم که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی ایران هرگز علیه هیچ کشوری نخواهد بود.

قاسمی گفت: همانطور که توان و قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی همسایگان نیز مایه نگرانی ما نیست و آن را علیه کشورمان نمی‌دانیم، بلکه قالبیت‌ها، ظرفیت‌ها، امکانات و اقتدار کشورهای اسلامی را در مسیر توسعه و رشد و رفاه ملت‌های منطقه و به ویژه همسایگان و همچنین برای استقرار صلح و ثبات سیاسی در این کشورها ضروری می‌دانیم.

وی افزود: با این حال، اگر عده‌ای نخواهند به توصیه‌های صادقانه ایران توجه داشته باشند، در آنصورت کشور ما هیچ پر رویی و زورگویی قدرت‌های منطقه‌ای و یا فرامنطقه‌ای را تحمل نکرده و از استقلال و کیان خود با قاطعیت دفاع خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بازگشت به واقعیت‌ها و افزایش شناخت دقیق منطقه و مردم آن و خردگرایی در اتخاذ سیاست‌های کشورهای منطقه و فرامنطقه را یک ضرورت تاریخی و نیاز جدی دانست.

قاسمی گفت: این نفوذ معنوی، فرهنگی و ذاتی بوده و اکتسابی نیست و نمیتوان آن را با پول، سلاح و تبلیغات بدست آورد و یا جابجا کرد و از میان برداشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ کشوری اصلا توان از بین بردن چنین نفوذی را ندارد چون خارج از اراده کشورهاست. خاستگاه چنین نفوذی مبتنی است بر تاریخ، تمدن، فرهنگ، زبان، مذهب و مردم که طی قرون متمادی شکل گرفته است.
برچسب ها: ایران ، منطقه ، قدرت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها