بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
به نظرمی‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری برخی خوراک و سوژه برای تیتر زدن علیه دولت کم آورده‌اند و از هر کلامی، "مثنوی هفتاد من" می‌سازند.

تدبیر24 »محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات پیش رو، آقای روحانی بار دیگر رئیس‌جمهور شود و به شما پیشنهاد کنند مسئولیت وزارت خارجه را مجدد بر عهده بگیرید، شما این پیشنهاد را قبول می‌کنید؟ با بیان این‌که "من ترجیح می‌دهم این پیشنهاد به فرد دیگری شود" ادامه داد: "فکر می‌کنم در حال حاضر زود است راجع به این موضوع صحبت کنیم، ولی اگر آقای روحانی چنین پیشنهادی را مطرح کنند، حتما بر اساس این‌که توان لازم برای انجام این وظیفه را دارم یا نه، موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهم."

مسلم است که از پاسخ وزیر خارجه هر کس از هر جایگاهی می‌تواند برداشت خاص خود را داشته باشد، اما این‌که عده‌ای از دلواپسان مدتی است برای داغ کردن تنور انتخابات سعی دارند هر حرف و کلامی را مستمسک خواسته‌ها و منویات سیاسی و حزبی خود قرار دهند و در روزنامه‌های خود تیتر کنند که "این وزیر هم برای دور دوم نمی‌آید" داستانی است که این روزها بیشتر با آن مواجهیم.

جدای از این‌که آن‌چه ظریف درباره قبول مسئولیت وزارت خارجه در دولت احتمالی آینده حسن روحانی گفت را می‌توان در چارچوب تعارفات معمول ایرانی‌ها بدانیم، نکته جالب در پرداختن به این موضوع از سوی برخی دلواپسان این است که به نظر خوراک تبلیغاتی و انتخاباتی برای حمله به دولت را کم آورده‌اند که هر موضوع معمول و مطرح  را به عنوان مستمسکی برای حمله به دولت و تخریب شاکله آن به کار می‌برند.

محمدجواد ظریف از جمله اعضای کابینه دولت یازدهم است که یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین پست‌ها را در اختیار دارد و از سویی توانست مهم‌ترین پرونده یک دهه اخیر جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی و به طور کلی یکی از حساس‌ترین موضوعات ایران در سطح بین‌المللی بعد از جنگ تحمیلی را با مدیریت و تدبیر مقام معظم رهبری و دولت به سرانجام برساند؛ سرانجامی که همه نهادها، ارگان‌ها و شخصیت‌های برجسته کشور بر درست بودن آن در این مقطع از تاریخ کشور صحه گذاشته‌اند.

بیش از یک سال از اجرای برجام می‌گذرد و با وجود تایید مقام معظم رهبری بر این توافق اما "کاسه‌های داغ‌تر از آش" که به نظر می‌آید بیش‌تر نگران منافع شخصی و حزبی‌شان هستند، بیش از آنکه برجام را به عنوان موضوعی ملی در جهت هموار کردن مسیر رشد و توسعه اقتصادی و گسستن زنجیرهای تحریم و تهدید از پای تولید، صنعت و اقتصاد کشور بدانند، دستاویزی برای حمله به دولت و نزدیکانش قرار داده‌اند.
صرف نظر از این‌که حسن روحانی در انتخابات آتی از سوی مردم مجددا به عنوان رییس‌جمهوری کشور انتخاب شود یا نه، طبیعی است کابینه جدیدی در راه است.

صحبت از این‌که در آینده در دولت احتمالی بعدی چه کسی می‌ماند یا نمی‌ماند از جمله موضوعاتی است که همواره در مقطع قبل از انتخابات مطرح است و برخی از وزیران برای دور ماندن از شائبه علاقه به میز و دفتر یا از سر "تعارف‌" اظهار نظر نکرده یا تصمیم‌شان را به آینده در وقت خود موکول می‌کنند و حتی برخی به صراحت از قبل انتخابات اعلام می‌کنند که می‌مانند یا می‌روند؛ اما چرا دلواپسان و منتقدان دولت به ماندن و نماندن وزیران روحانی بند کرده‌اند؟ چرا سیاست‌ها و اقدامات و برنامه‌ها مورد بررسی و نقد قرار نمی گیرد و برایشان ماندن یا نماندن این وزیر و آن وزیر مهم شده است؟ به واقع آنها به دنبال چه چیز جز تخریب دولت تنها به خاطر منویات سیاسی‌شان هستند که بگویند فلان وزیر خوب و مهم روحانی هم نمی‌خواهد او را در دولت آینده همراهی کند!

محمدجواد ظریف از دوستان، یاران و همکاران قدیمی حسن روحانی در سال‌های دور مسئولیت وی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و از اعضای فعلی کابینه روحانی است و با وجود فشار کاری و سیاسی و بین‌المللی بر وزارت خارجه در این سال‌ها، نه تنها وزیر بلکه همه بخش های وزارت‌خانه‌اش به خاطر تک تک سیاست‌ها و مواضع در سطح منطقه و بین‌الملل به ویژه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و برجام،‌ از این هجمه دور نمانده‌اند.

در پی موفقیت‌های دولت در راستای حل مساله هسته‌ای و توقف فشارهای سیاسی و اقتصادی به کشور با دست یافتن به برجام،‌ منتقدان از نگاه خودشان نقطه خوبی را برای حمله به دولت انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند مهم‌ترین و حساس‌ترین وزیران و به تبع وزارت‌خانه‌های آنها را به پاشنه آشیل حسن روحانی تبدیل کنند.

با توجه به همین مساله است که ظریف در پاسخ به پرسش ایسنا که در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم و برخی از رقبای دولت فکر می‌کنند، می‌توانند وزارت خارجه و برجام را به چشم اسفندیار (پاشنه آشیل) دولت تبدیل کنند، با صراحت گفت: آنها اشتباه می‌کنند و بعید می‌دانم به هدفشان برسند.

وی ادامه داد: مردم ما هوشمند هستند و می‌دانند این تصمیم (برجام) را نظام گرفته و اجرا کرده است و تمام دنیا معتقدند که این تصمیم هوشمندانه‌ای بوده است. البته خیلی‌ها در دنیا مثل دولت جدید آمریکا معتقدند که ایران در جریان این توافق منافع بیش‌تری را کسب کرده است، ولی کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که ادعا کند ایران از این توافق ضرر کرده است.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری طبیعی است رقابت‌های انتخاباتی شدیدتر می‌شود اما در این میان رعایت انصاف، اخلاق و عقلانیت در پرداختن به مسایل چه در راستای نقد و چه تایید عملکرد دولت و اعضای آن یا قضاوت درباره هر یک از آنها اصلی ضروری است که همواره بزرگان دین و سیاست بر آن تاکید کرده‌اند.

برداشت‌های ناصواب و نادرست از اظهارات و مواضع افراد آن‌جا که شخص در مقابل شخص قرار می‌گیرد یک بحث است و آنجا که رسانه در مقابل افکار عمومی قرار می‌گیرد بحثی دیگر. بهتر است اظهارات محمد جواد ظریف درباره باقی ماندن در دولت احتمالی حسن روحانی در آینده را به همان اندازه که هست ببینیم و نشر دهیم.

برچسب ها: ظریف ، دلواپس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها