بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد
رئیس واحد قزوین دانشگاه آزاد از ساخت ربات آتش‌نشان و ربات رفع گرفتگی عروق خبر داد
تدبیر24 » رباتیک علممطالعه فن آوری مرتبطبا طراحیساخت و اصول کلی و کاربرد ربات‌هاست و در ایران نیز این علم چند سالی است که توسعه یافته به طوریکه مسابقات بین‌المللی رباتیک در کشورمان برگزار می‌شود و تیم‌های مختلف کشورمان به مسابقات بین‌المللی اعزام شده و مقام‌ می‌آوردند.

کمیته ملی ربوکاپ ایران نیز در مرداد 1385 با هدف توسعه پژوهش‌های رباتیک و هوش مصنوعی و برگزاری مسابقات روبوکاپ (RoboCup) در ایران راه‌اندازی شد. اعضای این کمیته شماری از استادان دانشگاه‌های ایران هستند و مرتضی موسی‌خانی ریاست این کمیته را برعهده دارد.

با موسی‌خانی که رئیس واحد قزوین دانشگاه آزاد هم هست گفت‌وگویی داشتیم و وی در این گفت‌وگو اقدامات و برنامه‌های مهم این واحد برای توسعه علم رباتیک را تشریح کرد.

واحد قزوین دانشگاه آزاد در علم رباتیک اقدامات بسیاری را انجام داده، این اقدامات در چه زمینه‌هایی صورت گرفته است؟

در زمینه تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اقدامات بسیاری انجام شده است به طوری که ساخت ربات‌های زیر آب، ربات‌های امدادگر، ربات‌های پرنده با قابلیت جابجایی اجسام با وزن بسیار بالا را انجام دادیم و ساخت نرم‌افزارهایی برای طراحی‌های سه‌بعدی با کاربردهای بسیار در زمینه‌های نقشه‌برداری‌های محیطی و مرزبانی در دستور کار است.

ساخت یک سری سخت‌افزارهای موردنیاز صنعت را هم داشته‌ایم و برای سال آینده بر حسب دستور ریاست عالی دانشگاه ساخت ربات آتش‌نشان را در دستور کار داریم.

ربات آتش‌نشان دارای چه قابلیت‌هایی است؟

چند ماه پیش کنسرسیوم رباتیک در دانشگاه آزاد تشکیل شد و ریاست دانشگاه بر ساخت ربات‌های کاربردی از جمله ربات‌های آتش‌نشان تأکید کرد که این مسئله در دستور کار کنسرسیوم قرار گرفت و اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد گردهم آمدند تا در این زمینه فعالیت کنند.

ساخت رباتی را در نظر داریم که بتواند در دمای بالا وارد عمل شده و اطفای حریق را بر عهده بگیرد که پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه سال آینده این ربات عملیاتی شود تا دیگر شاهد وقوع رخداد فاجعه انسانی مانند پلاسکو نباشیم.

با استفاده از ربات‌ها نهایت خسارتی که بر جای می‌ماند از بین رفتن ربات است و با توجه به ارزش‌های انسانی و سرمایه‌های اجتماعی دیگر در زمینه انسانی ضربه نمی‌خوریم.

ربات‌های امدادگر نیز ساخته شده‌اند که می‌توانند برای شناسایی مصدومان حادثه‌ها که علائم حیاتی دارند به کار روند به طوری که این ربات‌ها موقعیت مکانی مصدومان زنده را برای امدادگران ارسال می‌کنند.

این ربات چند سال در مسابقات جهانی شرکت کرده و مقام قهرمانی و نایب‌قهرمانی کسب کرده است و در مکان‌هایی که دارای یک حفره کوچک است این ربات می‌تواند حتی‌الامکان کار جست‌وجو را انجام دهد و برای استفاده در بحران‌ها ساخته شده است.

همچنین نرم‌افزار شبیه‌ساز امداد و نجات نیز به این صورت طراحی شده که به آتش‌نشان‌ها، پلیس‌ها و آمبولانس‌ها کمک کند و در دستور کار ستاد بحران قرار بگیرد، همچنین نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی شهر نیز در حال حاضر در دستور کار سازمان هلال احمر است.

ربات‌های دیگری را هم در دستور کار کنسرسیوم رباتیک دارید?

پروژه دیگر دانشگاه در رابطه با ریزربات‌ها در بحث‌های پزشکی و گرفتگی عروق است که در دستور کار کنسرسیوم رباتیک قرار دارد. به طوری که گرفتگی عروق از سوی ربات‌ها برطرف می‌شوند.

مطالعات ساخت این ربات در دنیا آغاز شده و ما هم در دانشگاه آزاد در حال انجام مطالعات و تحقیقات هستیم.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها