بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
چندی پیش، یکی از شخصیت‌های ارشد سیاسی-حزبی، ضمن اشاره به این نکته که «لیست شورای شهر، نباید به به شرکت سهامی احزاب تبدیل شود» عبارت تامل برانگیزی را مطرح کرد:«مردم خواهند پرسید آیا شما از ریزش ساختمان پلاسکو عبرت نگرفتید؟» بیش از چهل روز از حادثه تلخ آتش سوزی ساختمان پلاسکو می‌گذرد و این حادثه، از ابعاد مختلف فنی، حقوقی، شهرسازی و مدیریت شهری مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
تدبیر24 »در این میان، آنچه به گمان من دارای اهمیتی مضاعف است، تبدیل این رویداد به نقطه عطفی در نوع نگاه شهروندان نسبت به مقوله مدیریت شهری و نحوه اداره شهر است. به عبارت دیگر، شکل انتظارات و مطالبات شهروندان از شیوه اداره شهر را می‌توان به دو دوره قبل و بعد از حادثه پلاسکو تقسیم کرد. واقعیت این است که در طی چند سال اخیر، با کاهش جدی سطح کیفیت زندگی در تهران و دیگر کلانشهرها، مساله شهر، به یکی از کانون‌های توجه افکار عمومی تبدیل شده است و با وقوع واقعه آتش‌سوزی پلاسکو و کشته شدن هم‌وطنان، برای افکار عمومی محرز شده که شهرهای ما، به عنوان ماحصل شیوه مدیریت شهری در سالیان اخیر، تا چه میزان در برابر مخاطرات و سوانح آسیب پذیر است. این تحول در افکار عمومی و تمرکز آن بر کانون توجهی به نام «شهر» و «مدیریت شهری» زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که متوجه باشیم تحول در مطالبات شهروندی نسبت به سیستم مدیریت شهری، در آستانه پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر روی داده است. رصد شبکه‌های اجتماعی مجازی نشان می‌دهد در این فضای تازه، پس تبدیل فاجعه پلاسکو به نقطه عطف افکار عمومی، گروه‌های اجتماعی مختلفی با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات شوراهای شهر، با گفتمان تخصصگرایی و مسئولیت مدنی و صد البته مبارزه با فساد فعال شده اند. در میان گروه‌های اجتماعی مختلف، می‌توان به گروه‌های صنفی معمار و شهرساز اشاره کرد که احتمالا برای نخستین بار تلاش می‌کنند در فضای انتخابات شورای شهر، به عنوان مدافعان اصلی گفتمان تخصصگرایی فعال باشند. بخصوص اینکه توجه داشته باشیم، این گروه‌ها، به عنوان بدنه کارشناسی بخش خصوصی، در جایگاه تهیه‌کنندگان طرح‌های جامع و تفصیلی تهران و دیگر شهرها قرار دارند. حال پرسش این است که گروه‌های سیاسی، به عنوان بازیگران اصلی انتخابات شورای شهر، تا چه میزان به تعامل با این بدنه کارشناسی، به‌عنوان مغز متفکر توسعه و مدیریت شهری، معتقد و متعهد خواهند بود؟ زمانی که می‌خوانیم«مردم خواهند پرسید آیا شما از ریزش ساختمان پلاسکو عبرت نگرفتید؟» پیداست که در بین سطور این عبارات، نوعی نگرانی مطرح است. آیا گروه‌های سیاسی، همچنان بدون توجه به ضرورت‌های فنی و تخصصی تصمیم گیری برای شهر و اداره آن، شورا را عرصه تقسیم سهم می‌دانند؟ خب، این هم بالاخره نوعی روش است و هر حزب و گروه یا اردوگاه سیاسی مختار است در چهارچوب قوانین هر فردی را که مایل باشد به عنوان کاندیدا به محضر شهروندان معرفی کند. اما هوشمندی سیاسی، اقتضا می‌کند گروه‌های سیاسی، لااقل اگر به تخصصگرایی در شورا معتقد و یا متعهد نیستند، متوجه این تحول تمایل افکار عمومی به گفتمان تخصصگرایی و مسئولیت مدنی باشند. چراکه به نظر می‌رسد در این دوره، شهروندان با دقت نظر بیشتری نسبت به لیست‌های گروه‌های سیاسی برخورد خواهند کرد.

علی اعطا، فعال سیاسی و پژوهشگر
برچسب ها: پلاسکو ، افکارعمومی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها