بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
یک جامعه شناس گفت: حضور زنان در مناصب قدرت در فرهنگ مرد سالاری پذیرفته نیست و این امر به عنوان یکی از موانع پیش روی زنان در کسب مناصب بالای مدیریتی است.

تدبیر24 »امان الله قرایی مقدم درگفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه  سیستم آموزشی می‌تواند در ترغیب زنان به مشارکت‌ سیاسی موثر باشد، اظهارکرد: این آموزش می تواند در محیط دانشگاه،مدرسه، دوستان، رسانه، خانواده و ... صورت گیرد  البته آموزش انسان از لحظه تشکیل نطفه در رحم مادر آغازمی‌شود و چارچوب زندگی‌اش شکل می‌گیرد. در کل آموزش می‌تواند بر زندگی افراد از جمله مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان بسیار موثر باشد.

وی افزود: نقش و حضور زنان در جامعه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. آنان توانسته‌اند در مشاغل مهمی از جمله پزشکی، وکالت و تدریس در دانشگاه فعالیت کنند و به  مراحل عالی برسند. بنابراین حضور زنان در جامعه کمرنگ نشده اما در برخی از مشاغل حساس مانند ریاست جمهوری این موضوع کمی متفاوت است و حتی در کشوری مانند آمریکا یک زن به عنوان رییس جمهور انتخاب نشده است. 

قرایی‌مقدم ادامه داد: انتخاب یک زن به عنوان رییس جمهور هنوز مورد پذیرش اذهان عمومی نیست ولی فرایند حضور زنان در مناصب سیاسی تندتر شده است البته پذیرفته نشدن این موضوع در ذهن آحاد مردم به مسائل فرهنگی نیز  بازمی گردد به طوری که تا همین اواخر یک زن نمی‌توانست قاضی شود.

این جامعه شناس اضافه کرد: اگر وضعیت زنان در کشور را با کشورهایی نظیر خودمان مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که در حال حاضر زنان حرکت رو به جلویی در کشور دارند و حضور زنان در جمهوری اسلامی مشروعیت پیدا کرده است و امکان از بین بردن این رویکرد در آینده وجود ندارد.

وی با اشاره به استفاده از ضرب المثل‌هایی مانند«عقل زن ناقص است» گفت: استفاده از این گونه ضرب المثل‌ها، ابزار خرسندی از تولد فرزند پسر ، ارج نهادن به جایگاه پسرخانواده و کوچک شمردن دختران خانواده و رفتارهایی از این قبیل باعث می‌شود زنان خواسته یا ناخواسته تحقیر شوند البته خوشبختانه این رفتارها در حال کمرنگ شدن است.

قرایی مقدم در پایان اظهارکرد:هزینه‌ کار سیاسی برای زنان در جامعه  بیشتر است و بخشی از این امر به فرهنگ کشور باز می‌گردد زیرا این رفتارها نوعی سنت شکنی است. به‌طور کلی سنت شکنی در موضوعات اقتصادی، سیاسی، هنری و ... و هر نوآوری، هزینه‌هایی به همراه دارد. اگر هزینه کاری از سودش بیشتر باشد طبیعی است که فرد از انجام آن منصرف می‌شود اما این موضوع دلیلی بر عقب نشینی نیست.

برچسب ها: مردمسالار ، زنان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها