بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
امروز بار دیگر تاریخ را ورق می زنیم، به دل آن می رویم و سفری متفاوت را تجربه می کنیم. به سرزمینی نام آشنا و مقدس خواهیم رفت که در میان ادیان مختلف از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است.

تدبیر24 »امروز به سرزمین مقدس خواهیم رفت؛ سرزمینی پهناور میان رود اردن و دریای مدیترانه که به سبب اهمیت و ارزشی که در میان یهودیان، مسیحیان و مسلمانان دارد، نزاع های زیادی را باعث شده است. نزاع هایی که همگی بر سر تصاحب این اراضی صورت گرفته اند. به عنوان مثال جنگ های صلیبی که بیش از صد سال به طول انجامید برای باز پس گیری این سرزمین از ترکان مسلمان سلجوقی اتفاق افتاد، سرزمینی که پیش از این سلجوقیان از اعراب و آن ها از امپراطوری روم شرقی تصاحب کرده بودند.

سرزمین مقدس گستره ای از اماکن و بناهای مقدس و مذهبی را در خود جای داده و از این بابت به ویژه برای یهودیان منطقه ای بسیار مهم از لحاظ جغرافیایی و سیاسی به حساب می آید. لبنان، سوریه، رژیم غاصب اسرائیل، اردن و فلسطین همگی بخشی از سرزمین مقدس محسوب می شوند.

همانطور که گفته شد این سرزمین در میان ادیان مختلف، جایگاه خاص خود را دارد؛ مسیحیان آن را سرزمین تولد و عروج پیامبرشان مسیح می دانند و مسلمانان معتقدند محل معراج پیامبر اسلام است.

امروز قصد داریم تا سفری داشته باشیم به ۱۰۰ سال پیش این سرزمین تا با هم نگاهی به آخرین روزهای فرمانروایی امپراطوری عثمانی بر سرزمین مقدس داشته باشیم. در این تصاویر جالب کوه ها، اماکن مقدس و از همه جالب تر مردمانی را خواهید دید که در این سرزمین روزگار می گذراندند. به باغ های معنوی، آرامگاه ها، مناظر زیبای صحراها و کوه ها و زندگی سنتی و پیش پا افتاده مردم سری می زنیم و خود را در رمز و راز پنهان این سرزمین افسانه ای غرق می کنیم.

خوب است بدانید که این تصاویر کمتر دیده شده، به همت گروه آموزش تصویری دانشگاه ایالتی اورگان در آمریکا گردآوری و در معرض نمایش قرار گرفته است.

کارناول شما را در این سفر تاریخی همراهی می کند.

سرزمین مقدس

۱- محصور میان دو کوه

شهر باستانی شکیم ( Shechem) که در میان کوه های دو قلوی عیبال (Ebal) و جرزیم (Gerizim) در میانه راه رود اردن به دریای مدیترانه قرار گرفته است.

امپراطورری عثمانی، سرزمین مقدس

۲- مردی در حال نیایش

قله کوه جرزیم که سامریان معتقدند ابراهیم، محرابِ قربانی اسحاق را در اینجا بنا کرده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۳- مردمان به جای مانده از تاریخ

تصویری از بخش شمالی شهر شکیم و سامریان باستانی آن ناحیه

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۴- آرامگاه ابراهیم نبی

حرم مکفیله (Machpelah) که با نام (Cave of the Patriarchs) در زبان انگلیسی خوانده می شود، در باور مسلمانان آرامگاه حضرت ابراهیم است و مسجد ابراهیمی نیز به آن اطلاق می شود. این حرم فوق العاده مجموعه ای از اتاق های زیرزمینی است و در قلب شهر الخلیل یا حبرون (Hebron) واقع شده است. شهر الخلیل بزرگترین شهر کرانه باختری رود اردن است و در ۳۰ کیلومتری شهر اورشلیم قرار دارد.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۵- پادشاهی بر خانه خدا

در نزدیکی بتل (Bethel) به معنای خانه ی خدا بر روی تپه های رامه (Ramah). جایی که درباره آن نوشته شده طالوت یا شائول (Saul) اولین پادشاه متحد قوم بنی اسرائیل در آن به تخت نشسته است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۶- پشت دروازه دمشق

شهر اورشلیم از فراز تپه های گلگتا (Calvary)، جایی که عیسی ناصری در آن به صلیب کشیده شده است و پیش زمینه ای از دروازه شمالی شهر دمشق در این تصویر فوق العاده دیده می شود.

 

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۷- چشم انداز باغ افسانه ای از فراز کوه زیتون

باغ جتسیمانی (Gethsemane) در پایه کوه زیتون در شهر اورشلیم قرار دارد و همان باغی است که در باور مسیحیان، عیسی مسیح در شبی که یهودا او را به رومی ها تسلیم کرد آخرین خوراک زمینی خود موسوم به شام آخر را به همراه یارانش در آن صرف کرده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۸- نمای چشم نواز از کوه های همزاد

چشم انداز کوه جرزیم از دامنه کوه عیبال و روستای کوچک عسکر که میان دو کوه اسیر شده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۹- خانه کاهگلی مرد کشاورز و خانواده اش

خانه کوچک کاهگلی در پیش زمینه ای از تپه مره (Moreh) که در جنوب کوه تابور (Tabor) و شمال شرق دره ایزریل ( Jezreel Valley) در مرزهای کشور غاصب اسرائیل واقع شده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۰ نمایی دیگر ازتپه های گلگتا

چشم انداز جنوبی شهر گلگتا که گفته می شود محل اعدام مجرمین هم بوده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۱- اورشلیم کهن در میان دیواره های جدید

نمای شهر اورشلیم از ارتفاعات کوه زیتون و دیوار نوین که دور دیواره های باستانی شهر کشیده شده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۲- روستای سامره از فراز مناره مسجد

این روستای کوچک باستانی در دامنه شرقی کوه سامری قرار دارد.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۳ تپه جدید گلگتا

منطقه ای خارج از دیواره های اطراف شهر اورشلیم که به تپه های جدید گلگتا شناخته می شود و گورستان مسلمانان در آن واقع شده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۴- درخت سرو لبنانی

به علت قطع زیاد و مطالبات تجاری، بیشه های کمی از این درختان باقی مانده است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۵- چوپانی با طعم صخره نوردی

مرد چوپان در ارتفاعات تپه ای در جنوب شهر باستانی بِتِل تکیه زده بر صخره ای در حال استراحت است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۶- مدرسه مسلمانان

مدرسه اسلامی در شهر رامه و معلمی که به شاگردانش قرآن یاد می دهد.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۷- منظره چشم نواز از مرز لبنان و سوریه

کوه حرمون (Hermon) یا جبل الشیخ که بخشی از رشته کوه لبنان است دقیقا در مرز لبنان و سوریه قرار دارد و چشم انداز سر سبز آن تصویری زیبا در ارتفاعات ساخته است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۸- گستره دشت ایزریل و کوه جلبوع

چشم انداز دره وسیع ایزریل و کوه جلبوع (Gilboa) از ارتفاعات تپه مُره در میانه روستای شونِم (Shunem)

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۱۹- نهر جاری در میان تپه ها

منظره دل انگیز از کوه حرمون که در میانه تابستان به علت ذوب برف قله ها نهرهای آب کم رمقی از ارتفاعات آن جاری می شوند.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۲۰- مردانی چشم دوخته به کوه سعادت

انتظار دو مرد بر خرابه های شهر باستانی بیت صیدا (Bethsaida) در شرق رود اردن و چشم انداز کوه خوشاگویی ها یا سعادت جاودانی (the Mount of the Beatitudes) منظره ای زیبا خلق کرده است.

کوه خوشاگویی ها همان کوهی است که عیسی مسیح بر فراز آن مردان و زنان بسیاری را موعظه کرد و در آنجا از سعادت جاودانگی مردمانی گفت که از اهالی پادشاهی خداوند خواهند بود و هر هشت موعظه ای که بیان کرد با عبارت "خوشا به حال” آغاز شدند و به موعظه سر کوه معروف است که از بخش های مهم انجیل چهارگانه است.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۲۱- دختران در سکوت آرامگاه

تصویری از یک آرامگاه در باغ گلگتای جدید که دو دختر سوری از مدرسه انگلیسی در آن نشسته اند.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس

۲۲- مردی چشم به راه

چشم اندازی دور از شهر ناصره (Nazareth) از بلندی تپه مُره و مردی که تفنگ به دست انتظار می کشد.

امپراطوری عثمانی، سرزمین مقدس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها