بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
شهر گنبد کاووس تمدن کهن 6 هزار ساله ای داره که یکی از شهر ها، و جاذبه های گردشگری گلستان محسوب میشه، همچنین دومین شهر بزرگ بعد از گرگان هست. آثار باستانی و جایگاه ارزشمند و تاریخی باشکوهی داره که تمدن ایرانی به اون افتخار میکنه. یکی از این آثار تاریخی کهن و باشکوه، مجموعه قبرستان خالد نبی هست که مکان اون تو منطقه کوهستانی واقع شده و شامل سه بقعه زیارتی خالد نبی و یه گورستان تاریخی منحصر به فرده که مکان زیارتی اون، مشهور به قبرستان خالد بن سنان، بقعه چوپان آتا و قبرستان عالم بابا هست. پایین‌تر از گورستان خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای که به پنج شیر و چشمه خضر دندان معروف هست قرار داره. طبق عقاید اهالی عالم بابا پدر همسر خالد نبی بوده که همه اولیای گمنام مورد توجه و احترام ترکمن ها قرار گرفتن. در ادامه با ما همراه باشین تا زیارتگاه خالد نبی رو به خوبی بشناسیم ...

گورستان

مکان تاریخی قبرستان

زیارتگاه خالد نبی برای تعیین قدمت هیچ تاریخ خاصی نداره و شیوه معماری اون هم به سبک معاصر هست. بر اساس مطالبی که در زبان فارسی نوشته شده و داخل این قبرستان هم موجود هست، قبر اصلی و ساده، فاقد کتیبه هست و متعلق به خالد نبی بوده. ایشان از پیامبران تبلیغی دین مسیح هست که 40 سال قبل از ولادت حضرت محمد میزیسته. این پیامبر، یکی از پیامبران مسیحیت تا اسلام بوده که به تبلیغ مسیحیت هم میپرداخته و از زادگاهش در یمن به این نقطه مهاجرت میکنه. این زیارتگاه به صورت بنایی مسقف با تعدادی پنجره و در ورودی دارای طاق های هلالی هست که هیچ کدام با کتیبه تزئین نشده اند. اطراف این بقعه تعدادی اتاق و زائرسرا برای اقامت زائرین و یک مسجد و آب انبار ساخته شده. ترکمن ها به این آب انبار ها اصطلاحا لاری میگن که آب اونها هم بوسیله باران و شیروانی داخل منازل هدایت میشه.

قبرستان خالد

قبرستان خالد نبی

 سنگ گورستان خالد نبی و بقیه قبرستان ها، بصورت یکپارچه تراشیده شدن و 3 نوع سنگ هم در این مکان وجود داره. سنگ مزار های استوانه ای، سنگ مزار های صلیبی و سنگ مزار هایی که به شکل قوچ هستن که تعدادشون از دو دسته اول کمتر هست. تو منطقه ترکمن صحرا بر اساس شکل سنگ زیارتگاه خالد نبی، به گروه هایی تقسیم بندی میشن که هرکدوم ویژگی خاص خودشون رو دارن و روایات متعددی هم راجشون وجود داره. طبق عقاید عده ای از اهالی، در گورستان خالد نبی پیکره سنگ شده دشمنان خالد نبی هستن که گرفتار خشم خداوند شدن و به شکل سنگ درومدن. گروهی دیگر آنان رو از یاران خالد نبی میدونن که به دستور خدا برای در امان ماندن از آسیب دشمنان به سنگ تبدیل شدن. طبق برخی روایات و گفته ها خالد بن سنان که یکی از پیامبران خداست، هنگام فرار از دست قوم خورشید به قله کوه گوگجه داغ پناه میبرده و با یارانش به خواست خداوند به صورت سنگی درمیان تا اسیر دشمنان نشن. همچنین قبرستان ها در گورستان خالد نبی، که به شکل قوچ هستن، نماد یک حیوان پرقدرت بوده و نشان دهنده باروری و زایش در گله هستن و قرار دادن شاخ بر روی قبرها هم در نمایش های ترکمنی و گلیم و قالی ها استفاده شده و جزو جاذبه های گردشگری در گلستان و گنبد کاووس محسوب میشه.

قبرستان خالد نبی

قبرستان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها