بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
گروهی معتقدند که‌ چون فضای رسانه‌ای و مجازی انتخاباتی‌ است و هرروز در‌آن اخبار تازه‌ای مشاهده می‌شود، باید فضای جامعه هم انتخاباتی شود، در صورتی که چنین تحلیلی درست نیست، زیرا در روزهای منتهی به پایان سال، مردم به فکر سال جدید و رتق و فتق امور هستند وکمتر به مباحث دیگر توجه ‌دارند.
 تدبیر24 »از این‌رو هرچقدر در رسانه‌ها و فضای مجازی مباحث انتخاباتی داغ و پرحرارت دنبال می‌شود، برعکس، در جامعه فضای سیاسی آرام است و مردم به فعالیت‌های خود در شب سال نو می‌پردازند. شاید یکی ‌از دلایل عدم انتخاباتی شدن جامعه در دو ماه مانده به انتخابات سرنوشت‌‌ساز ریاست‌جمهوری دوازدهم این موضوع باشد که مردم در امنیت فکری به سر می‌برند و معتقدند آقای دکتر روحانی با شایستگی‌ها و عملکرد موفقی که از خود برجای‌گذاشته، آن‌طور که ازگوشه وکنار شنیده می‌شود، درانتخابات سال ۹۶ موفق خواهد بود. البته برخی تلاش می‌کنند با طرح برخی انتقادات به تخریب دولت بپردازند، اما مردم و جامعه عملکرد آقای روحانی را در مجموع مثبت می‌دانند. مردم فکر می‌کنند اشخاص دیگر نمی‌توانند در مقابل آقای روحانی به رقابت بپردازند و او به‌ راحتی پیروز خواهد شد. از این ‌رو حساسیتی برای آنها وجود ندارد. در انتخابات سال ۸۸ شاید به‌دلیل حساسیتی که وجود داشت، جامعه از ماه‌ها پیش به استقبال انتخابات رفته بود، اما اکنون جامعه درحالت ثبات قرار دارد، زیرا دولت نیز عملکرد قابل قبولی ازخود برجای گذاشته است. از این رو پس از تعطیلات سال جدید فضای اجتماعی جامعه به سمتی خواهد رفت که روزبه‌‌روز بر دامنه این حساسیت‌ها افزوده می‌شود. مردم در اردوگاه اصولگرایان فرد شاخصی را نمی‌بینند و عموم مردم تمایلی به این جریان ندارند. اصولگرایان می‌دانند در میان خود شخصیتی را سراغ ندارند که به رقابت با رئیس‌جمهور مستقر بپردازد. بنابراین حساسیتی که در سال‌های گذشته مشاهده شد و طی آن جامعه چند ماه قبل از انتخابات حال و هوای انتخاباتی یافته بود، به وجود نخواهد آمد. جامعه با آرامش این مرحله را پشت سر خواهد گذاشت. از این ‌رو ضرورتی ندارد که حساسیتی از خود نشان دهد. حامیان دولت هم در مجامع خصوصی و دانشگاه‌ها و... با ارائه نظرات خود کسانی را که همچنان سردرگم هستند، به سمت حمایت از روحانی متمایل می‌کنند. البته رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در هدایت جامعه به سمت انتخاباتی شدن دارند. هر بحثی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، تاثیر مهمی در جامعه می‌گذارد. فضای مجازی امروز توانسته جامعه را با خود همراه کند و در هر پدیده اجتماعی نسبت به سایر رسانه‌ها پیشقدم باشد، چنان که در۷ اسفند ۱۳۹۴ فضای مجازی کارکرد خود را در دو انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری نشان داد که طی آن جامعه به سمت اصلاح‌طلبی حرکت کرد. رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری و شنیداری می‌توانند نقش فوق‌العاده موثری درآگاهی‌بخشی به جامعه داشته باشند. به عنوان نمونه، بانک ‌جهانی رشد اقتصادی ایران درسال‌جاری را ۶/۶درصد اعلام کرده است. این قبیل مسائل، جهت فکری و عملی مردم، حتی آنهایی را که بی‌تفاوت هستند، نسبت به حمایت از دولت و رأی به آقای روحانی برمی‌انگیزد.


امان‌الله قرایی‌مقدم ، جامعه‌شناس

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها