بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
یک شنوایی شناس، گفت: انفجار ترقه، باروت و نارنجک، محرک صوتی شدید در ناحیه شنوایی ایجاد می کند که ممکن است باعث پارگی پرده صماخ گوش شود.
تدبیر24 »سید محمد آقامیری، در ارتباط با مهمترین چالش و مشکل پیش روی حوزه شنوایی شناسی اظهارداشت: عدم شناخت کافی از این رشته و قرار نگرفتن در جایگاه خود در وزارت بهداشت از چالش های شنوایی شناسی است. و به همین دلیل بوده که معمولا در تصمیم گیری ها کمتر از اساتید فن در ادیولوژی مشاوره گرفته می شود.

 رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی استان قم افزود: این عدم توجه و کم لطفی نسبت به جایگاه شنوایی شناسی باعث مشکلاتی در سطح جامعه می شود؛ به طور نمونه بخشنامه جدید بیمه سلامت،  متاسفانه باعث شده مشمولین تحت پوشش از خدمات جامعه شنوای شناسی به خوبی بهره نبرند.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی استان قم گفت: مشکل دیگر که موجب خدشه به جایگاه و خدمات ادیولوژی شده در مورد غربالگری شنوایی در همه رده های سنی است که به دلیل استفاده از افراد غیر ادیولوژیست و دخالت افراد غیر مسئول، خدمات به جامعه هدف غیر اکادمیک ارائه می شود.
آقامیری ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به افزایش فارغ التحصیلان شنوایی شناسی این روند اصلاح و شاهد انجام غربالگری توسط غیر مرتبط و غیر مسئول نباشیم.
وی اضافه کرد: به طور کلی حدود ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کم شنوا و ناشنوا در استان قم وجود دارد که تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و از خدمات آن بهره می برند، گرچه این بهره مندی از خدمات تقریبا چه در زمینه سمعک و چه غربالگری انحصاری بوده و  مطالبه شنوایی شناسی استان قم بسط این خدمات و توسعه خدمات گیری جامعه ناشنوایی از کل همکاران ما است.
این ادیولوژیست گفت: از علل بروز کم شنوایی و ناشنوایی علاوه بر بیماری های قبل تولد و حین تولد، حوادث و تصادفات است و ازدواج فامیلی نیز می تواند سبب بروز این مشکل شود. که با توجه به بافت سنتی در مناطقی از استان که نگاه ویژه ای به ازدواج های فامیلی دارند  این نوع از کم شنوایی از آمار قابل توجه برخوردار است.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی استان قم گفت: از مسئولان در وزارت بهداشت درخواست داریم که به مشکلات جامعه شنوایی شناسی توجه ویژه ای کنند و این رشته را در جایگاه واقعی خود قرار دهند همچنین در تصمیم گیری ها از تجربه و علم  اساتید فن در این حوزه بهره ببرند.

آقامیری عنوان کرد: ناهنجاری شنوایی در نوزادانی که نارس به دنیا می آیند، ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه ساختارهای مهم گوش در فاصله هفته های ۲۳ تا ۲۵ بارداری شکل می گیرد لذا جنین از هفته ۲۶ قدرت دریافت اطلاعات شنوایی را دارد لذا  وقتی نوزاد نارس را که از قدرت شنوایی برخوردار است در دستگاه NICU قرار می دهند امکان بستن گوش او وجود ندارد و کودک در یک محیط شلوغ از صداهای ناهنجار قرار گرفته و این اصوات می تواند بر شنوایی نوزاد اثرمنفی بگذارد.
وی با اشاره به اینکه با غربالگری به موقع توسط ادیولوژیست و تشخیص آسیب احتمالی به شنوایی اقدامات لازم توانبخشی برای نوزادان نارس می تواند به موقع انجام می شود، گفت: به طور کلی نقش شنوایی شناسان در ابتدا کسب و دریافت اطلاعات بروز شده در حیطه علمی خود و تسری دادن این اطلاعات در جهت آگاهی دادن به مردم در جامعه است.

رئیس انجمن علمی  شنوایی شناسی استان قم تصریح کرد: اقدامات لازم در جهت پیشگیری از کم شنوایی با انجام برنامه آموزشی در سطح جامعه صورت می گیرد و تشخیص به موقع با انجام غربالگری در سطوح مختلف جامعه هدف امکان پذیر است و در نهایت اقدامات توانبخشی شنوایی برای افراد نیازمند به این خدمات انجام خواهد گرفت.

آقامیری گفت: کم شنوایی و ناشنوایی غیر قابل برگشت، نتیجه قرار گرفتن در معرض صداهای محیط اطراف خصوصا صداهای انفجاری شبیه شلیک گلوله و ترقه ها است چراکه انفجار ترقه،  باروت و نارنجک محرک صوتی شدید در ناحیه شنوایی ایجاد می کند که ممکن است باعث پارگی پرده صماخ، در رفتگی زنجیره استخوانی گوش میانی و همچنین آسیب به سلولهای مویی شنوایی شده و موجب کم شنوایی و ناشنوایی شود.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی استان قم خاطر نشان کرد:  هر کدام از این موارد می تواند در روند زندگی و ادراک فرد آسیب دیده اختلال ایجاد کند. لذا از عموم مردم خصوصا کودکان و جوانان در خواست می شود در هفته پایانی سال با قرار نگرفتن در محیط های پر سر و صدا و یا استفاده از محافظ های شنوایی از سلامتی خود مراقبت کنند و این موهبت خدادادی را حفظ و شکرگزار نعمت سلامتی خود باشند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها