بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
فعالیت رسانه و تریبون هایی که وجهه ملی بودن را یدک می کشند در عرصه هایی چون رقابت های انتخاباتی از مهمترین کانون های توجه به شمار می رود و بر اساس قانون و خواست عمومی، نهادهای بهره مند از امکانات عامه و دولتی باید از مظان حمایت از گروه ها یا جریان های سیاسی دوری جویند.
تدبیر24 »با مشخص تر شدن صورت بندی رقابت های انتخاباتی، حضور رسمی یا تلویحی تعدادی از چهره های سیاسی در این رقابت ها و نیز اعلام حمایت قطعی برخی جریان ها و گروه ها از نامزدهای مورد نظر، تبلیغات انتخاباتی، برجستگی و قرارگیری نامزدهای محتمل در معرض دید عمومی موضوعیت بیشتری یافته است.
یکی از نگرانی ها در این زمینه بهره جویی شماری از نامزدها از امکانات عمومی برای تبلیغات یا حمایت نهادها و تریبون های خاص، پرمخاطب و بهره مند از امکانات دولتی و حاکمیتی از شماری از نامزدها و جریان های سیاسی است.
در بسیاری از کشورها، به طور معمول دولت های مستقر و روسای آن بیش از دیگر نامزدها هدف اتهام و شائبه بهره جویی از امکانات دولتی برای تداوم حضور خود در قدرت قرار دارند. این در حالی است که دولت یازدهم خود دغدغه های بسیاری در این باره دارد.
دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری، خود در زمره منتقدان عملکرد شماری از این نهادها است. روحانی مرداد 93 در یکی از جلسات شورای استانی در استان اردبیل گفت: رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است. وی همچنین در مهرماه امسال تصریح کرد: کشور بدون دغدغه اداره شده است اما متاسفانه عده‌ای شکر نعمت نمی‌کنند و روزنامه‌ها و صدا و سیما واقعیت‌های ایران در یک سال گذشته را علیرغم شرایط سختی که وجود داشته است به مردم نمی ‌گویند. روحانی پیشتر گفته بود گویی ایرادی در دوربین های صدا و سیما وجود دارد که خدمات دولت را به تصویر نمی کشد.
برخی البته به جز موضوع انعکاس نیافتن خدمات و کارنامه عمل دولت در رسانه ها و تریبون های یاد شده، منتقد رویکرد انتقادی آن ها در قبال دولتند. چند روز پیش «علی جنتی» وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با یکی از رسانه ها اظهار کرد: « متاسفانه رویکرد صداوسیما نسبت به دولت تدبیر و امید، در طول این دوره رویکرد منفی بوده است واین امر بارها مورد اعتراض شخص رییس جمهوری و دولتمردان واقع شده است. چه در دوران رییس سابق صدا و سیما و چه در دوران رییس فعلی آن، بارها آقای رییس جمهوری در جلسات هیات دولت، صدا و سیما را مورد انتقاد قرار دادند و به برخی رویکردهای تخریبی رسانه ملی علیه دولت معترض شدند.»
وی افزود: در ماجرای برجام نیز شاهد بودیم که صداوسیما عملاً تریبون خود را در اختیار مخالفان برجام قرار داده بود. در سایر موارد نیز الگوی رفتاری رسانه ملی عملاً برجسته‌ سازی نقاط ضعف و کوچک نمایی دستاوردهای دولت یازدهم بوده است از این‌رو صدا و سیما از حالت یک رسانه ملی خارج شده و جایگاه خود را به یک گروه سیاسی اپوزیسیون دولت تقلیل داده است.
در همین ارتباط، «عبدالرضا رحمانی فضلی» چهاردهم اسفندماه در حاشیه مراسم افتتاح ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قانون در زمینه انتخابات ریاست جمهوری تکلیف را روشن کرده است. در این زمینه کمیته تبلیغات تشکیل می‌شود و صداوسیما برنامه های انتخاباتی خود را باید به تایید این کمیته برساند که وزیر کشور هم رییس این کمیته است. در خصوص اقدامات جاری صدا و سیما نیز جلسه ای با مدیران صدا و سیما داشتم و تاکید کردم که انتخابات یک موضوع ملی است و صدا و سیما نباید به گونه ای رفتار کند که شائبه طرفداری از نامزدی خاص در میان مردم ایجاد شود. از صدا و سیما خواسته ایم این مسائل را رعایت کند. البته ما در وزارت کشور و شورای نگهبان بازرسی و نظارت هم داریم که اگر به مواردی برسیم که در صدا و سیما یا نهادی دیگر خلاف بی طرفی عمل می‌شود، حتما تذکر دهند.
وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا حضور افرادی که اعلام کاندیداتوری کردند در صدا و سیما قانونی است یا خیر ؟ گفت:‌ اگر این حضور در چارچوب وظایف اداری و مسئولیت آن‌ها باشد بلامانع باشد اما اگر تبلیغات باشد مدیران صدا و سیما باید مانع آن شوند.

** قانون چه می گوید؟
قانون اساسی در اصل یکصد و هفتاد و پنجم تصریح می دارد: در صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، آزادی‏ بیان‏ و نشر افکار با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ و مصالح‏ کشور باید تامین‏ گردد. نصب‏ و عزل‏ رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ با مقام‏ رهبری‏ است‏ و شورایی‏ مرکب‏ از نمایندگان‏ رئیس‏ جمهور و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ ( هر کدام‏ دو نفر ) نظارت‏ بر این‏ سازمان‏ خواهند داشت‏. خط مشی‏ و ترتیب‏ اداره‏ سازمان‏ و نظارت‏ بر آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.
‎در زمینه کارکردها و حد و مرزهای فعالیت صدا و سیما، قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در فصل ششم مربوط به تبلیغات و ماده 62 می گوید: به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات زیر نظر هیأت اجرائی مرکزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌گردد.
در ماده 64 قانون آمده است: چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات برنامه‌های تبلیغاتی ضبط‌ شده نامزدها در صدا و سیما در برگیرنده مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد و یا مغایر با قوانین باشد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حذف آن مطالب است و درصورتی‌که ضمن پخش برنامه زنده‌ای موارد مذکور از سوی هر یک از نامزدهای انتخابات یا نماینده آن‌ها واقع شود، سازمان موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط‌ شده فرصت احقاق حق بدهد.
ذیل ماده 65 می خوانیم: نامزدهای ریاست جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آن‌ها از طرف وزارت کشور اعلام می‌گردد هر یک حق دارند به طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده نمایند.
در ماده 68 این قانون به صراحت آمده است: انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.
ماده 68 دارای دو تبصره است که عبارتند از؛ یک: مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق می‌باشند. تبصره 2: ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها و اعضای آن‌ها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچ‌یک از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.

**اساسنامه و فلسفه وجودی تریبون های بحث برانگیز
همچنان که در ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران آمده تریبون نماز جمعه نیز در زمره نهادهایی است که باید از قواعد انتخاباتی پیروی و از تخریب یا نقد نامزدها یا احزاب و تشکل های قانونی کشور پرهیز کنند.
در این زمینه رجوع به قانون اساسی، ماهیت میز خطابه نماز جمعه را بیشتر می نمایاند. اصل ۱۰۹ قانون اساسی در بخش شرایط و صفات رهبری، در کنار صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه، عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام و بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری را در زمره این شرایط قرار گرفته است.
نص صریح قانون اساسی در اصل یادشده به صفات رهبری پرداخته و بنابر دلایل عقلانی و منطقی، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه در شهرهای گوناگون باید بیشترین شبهات و قرابت را با صفات رهبری داشته و در امور سیاسی در طریق عدالت گام بردارند.
افزون بر آنچه گفته شد در اساسنامه صدا و سیما به عنوان رسانه ای پرمخاطب و تاثیرگذار آمده است: هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد فضائل‌اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در سراسر جهان می‌باشد.
در فصل اول مربوط به اصول کلی قانون خط مشی کلی و اصول برنامه های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که سال 1361 تصویب و در شهریورماه این سال منتشر شده و در ماده هشتم می خوانیم: به موجب آیه شریفه «‌واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً و لاتفرقوا» حرکت کلی صدا و سیما باید در جهت وحدت، الفت، و انسجام هر چه بیشتر‌جامعه و برحذر داشتن مردم از پراکندگی و تفرقه باشد.
در فصل دوم، مسائل خبری این قانون و ذیل ماده 19 می خوانیم: در کلیه برنامه‌ها به ویژه اخبار، مسائلی که حاوی نکات زیر باشد، قابل پخش نیست. یکی از این مسائل در بند «ب» چنین بیان شده است: تهمت به نهادها و ارگانهای رسمی کشور و گروهها و جمعیت‌ها و احزابی باشد که طبق قانون احزاب فعالیت آنها قانونی است.
فصل چهارم قانون یادشده به فعالیت های فرهنگی سازمان پرداخته و ماده 40 تصریح می دارد: در جهت تحقق رسالت «‌امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه صدا و سیما باید روحیه انتقاد سالم و سازنده و انتقاد پذیری متواضعانه‌ را در مردم، مسئولین و دست‌اندرکاران ایجاد کند، انتقادات مردم از مسئولین و توقعات آنها از مردم رابازگو نماید و با نفی روش های تخریبی و ضد‌اسلامی زمینه مناسبی برای جلسات بحث و گفتگوی آزاد و برخورد سالم اندیشه‌ها فراهم آورد تا مردم خود به انتخاب «‌احسن» بپردازند.
در بند الف ماده 55 درباره وظایف سازمان در رابطه با احزاب و جمعیت‌های سیاسی هم بیان شده که تلاش جهت برگزاری بحث‌های آزاد و آموزنده میان احزاب و سازمان های سیاسی قانونی کشور که در درجه اول به روشن شدن بینشهای‌اصیل سیاسی اسلامی و در درجه بعد به تفاهم سیاسی میان این گروهها و برخورد سالم آنها با یکدیگر کمک کند.
با توجه به نص صریح قانون اساسی و قانون انتخابات، تریبون های نامبرده موظف به پرهیز از حمایت از چهره ها و جریان های سیاسی، نامزدهای انتخاباتی یا تخریب آنان طی دوره رقابت های انتخاباتی اند. افزون بر این موعد و دوره زمانی، بر اساسی کارویژه ها، ماهیت و نیز اساسنامه فعالیت، ضروری است تریبون های بحث برانگیز به دور از اغراض سیاسی، بر مدار عدالت و با نگاه ملی از اقدام له یا علیه تشکل های قانونی و منتخبان ملت دوری گزینند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها