بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
اقتصاد ايران به گواه تجربه شش دهه گذشته و به‌‌ویژه سه دهه بعد از پيروزي انقلاب داراي زمينه‌هاي آسيب‌پذيري متعددي از شوك‌ها در برابر تكانه‌هاي بيروني و دروني و تغييرات محيطي و تحولات روندهاي اقتصادي اجتماعي داخلي است.
تدبیر24 »از جمله در شش دهه گذشته آسيب‌هاي زيادي از ناحيه تغييرات در بازارهاي جهاني به‌ويژه نفت و گاز، آشوب‌هاي منطقه‌اي در كشورهاي پيراموني و چالش‌هايي كه برخي از آنان در جنگ تحميلي مستقيما نظام اقتصادي و اجتماعي را هدف گرفته بود يا مهاجرت‌هاي گسترده آوارگان همسايه به داخل كشور، تغييرات ساختار و تركيب جمعيتي، روندهاي پرشتاب دانش و فناوري‌هاي نوين، در محيط جهاني و ساير تغييرات داخلي مهم‌ترين زمينه‌هايي بوده كه نه‌تنها اقتصاد را آسيب‌پذير كرده، بلكه در موارد متعددي برنامه‌هاي توسعه و سياست‌هاي مصوب را از مسند تعيين‌كنندگي به زير كشيده است. 

اين‌ها عامل اصلي تعيين ويژگي‌هاي شاخص‌هاي اقتصادي و اجتماعي شده است. در واقع اين شوك‌ها باعث شده برنامه‌ها بي‌‌اثر شوند؛ بلاياي طبيعي، تغييرات يا نوسانات شديد در بازارهاي نفت و گاز و درآمدهاي ارزي كشور، تحريم‌ها، آشوب‌هاي منطقه‌اي و.. از اين موارد هستند و سبب شده‌اند چندين برنامه توسعه از همان ابتدا به‌دليل تغييرات شديد اجرانشدنی شوند. ازاين‌رو برخورداري از يك اقتصاد مقاوم يا مقاوم‌سازي اقتصاد براي تاب‌آوري در مقابل اين تكانه‌ها، ‌روندها و تغييرات پرشتاب، ‌پيچيده، چندبعدي و شبكه‌اي به يك ضرورت بنيادي و يك هدف كليدي قبل از هر برنامه توسعه‌ ديگري در ايران تبديل شده است. اقتصاد مقاومتي به‌عنوان يك رويكرد رهايي‌بخش و برخوردار از خردمندي و تدبير آينده‌نگر از سال ٩٢ از سوي مقام معظم رهبري به‌عنوان يك گفتمان جديد در فضاي سياست‌گذاري اقتصادي و اجتماعي ايران مطرح شد و با پيگيري و تدبير ايشان در سال ٩٥ به يك دستور كار اجرائي و برنامه عملياتي براي دولت يازدهم تبديل شد. دولت يازدهم كه از آغاز فعاليت خود با وضعيت بي‌ثبات، ركود تورمي عميق، نااطميناني شديد در محيط جهاني و ناكارآمدي بي‌سابقه نظام تدبير كشور فعاليت خود را آغاز كرد، اين گفتمان جديد را به‌عنوان يك رويكرد رهايي‌بخش در دستور كار خويش قرار داد و در سال ٩٥، با تدوين ١٢ برنامه عملياتي و نزديك به ١٢٠ پروژه، مسير مقاوم‌سازي اقتصاد علمي را در پيش گرفت. بي‌شك تا تحقق آنچه در سياست‌هاي كلي و راهبردهاي ابلاغي 
مد نظر بوده، راه درازي در پيش است؛ اما تجربه همين يك سال به‌خوبي نشان داد مي‌توان با تغيير رويكرد، بينش و جهت‌گيري‌هاي كليدي در سطوح بخشي و منطقه‌اي و در برش‌هاي توسعه‌اي كلان و خرد به آينده‌اي روشن و مبتني بر اقتصاد مقاوم در مقابل تغييرات پيش‌گفته اميدوار بود.


حجت‌اله میرزایی . معاون اقتصادي وزير كار
برچسب ها: اقتصاد ، دستمزد ، علم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها