بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
درخصوص مهم‌ترین اقدامات دولت تدبیر و امید و شخص رئیس‌جمهوری در رأس آن می‌توان گفت که اصلاح نوع روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جهان، مباحث مربوط با مسائل هسته‌ای و ماجرای تحریم‌های همه‌جانبه و ظالمانه علیه کشورمان از جمله اقدامات و برنامه‌های محوری دولت روحانی است.
 تدبیر24 »در همین عرصه باوجود تمام بی‌انصافی‌هایی که نسبت به رئیس‌جمهوری روانه می‌شود، او در حد بضاعت کشور و نظام پیچیده بین‌الملل تمام تلاش خود را کرد تا شرایط غیرعادی را به مسیر معمول بازگرداند. می‌دانیم که مناسبات ظالمانه نظام بین‌الملل به‌گونه‌ای است که در آن هر کشوری در پی تحقق منافع خود است، هر کشوری که بخواهد با نگاه حل مسأله‌ای پا در این میدان بگذارد قطعاً دستاوردهایی کسب می‌کند که امروز دولت تدبیر و امید آن را برای کشور محقق ساخته است. قطعاً بدون عبور از چنین فضایی نمی‌توانیم به دیگر مسائل و مشکلات کشور رجوع کرده و به حل‌و‌فصل آن‌ها بپردازیم و رئیس‌جمهوری دولت یازدهم هم باوجود تمام بدعهدی‌ها توانست در اصلاح مناسبات میان ایران و جهان گام مؤثری را بردارد.

امروز با ارزیابی شرایط جامعه می‌توان گفت که برخی از آسیب‌‌های اجتماعی و مسائل مربوط به حوزه‌های اقتصادی از جمله اشتغال و مؤلفه‌های مربوط به معیشت مردم نیاز به اهتمام بیشتری از جانب دولت دارد.طبیعی ا‌ست که هر دولت و خصوصاً دولت فعلی با توجه به هزینه سنگین تعهدات و دامنه وسیع قلمرو خود به نوعی نیازمند این باشد که هرزگاهی عملکرد و کارکرد خود را مورد ارزیابی و بازبینی قرار دهد. دولت در جایگاهی قرار دارد که به دلایل واقعی و مدیریتی توان بررسی نسبت به بخش‌های سیستمی خود را دارا‌ست و از این طریق می‌تواند مسیر اجرای تعهدات خود نسبت به جامعه را هموار کند. در همین راستا بسیار منطقی و معمول است که دست به تغییر و اصلاح مدیریت خود بزند و این امری عقلایی ا‌ست که در همه جای دنیا و در کشور در دوره‌های مختلف انجام شده است. دولت ابتدا باید نوعی ارزیابی نسبت به نقاط ضعف خود داشته باشد، تا متوجه شود که در کدام موارد نتوانسته کارآمدی لازم را باعث شود و ازهمه مهم‌تر این که دولت از این طریق باید متوجه این اصل شود که عدم ناکارآمدی تا چه میزان مربوط به مدیریت ارشد در بطن خود مربوط است. این تغییرات باید در زمانی باشد که مدیری که بر سر‌کار است تا انتهای زمان خود فرصت داشته باشد اقدامات مناسب را انجام دهد و ناکارآمدی‌ها را جبران کنند. اگر دولت برای خود روشن ساخته باشد که در کدامین موارد دچار ضعف است، این در جرگه حق عمومی جامعه قرار دارد که دولت دست به تغییرات لازم بزند و با توجه به فرصتی که از طریق ایجاد مجلس جدید برایش ایجاد شده، چنین مسیری را هموار سازد. دولت در چنین شرایطی نیازمند ارزیابی درونی و زمان‌شناسی خاصی ا‌ست تا بر‌اساس آن بتواند دست به گزینش نیرو‌هایی زند که در رفع کاستی‌ها موثر واقع شوند. مجلس دهم دارای نیرو‌های تازه‌نفس‌تری است که با اتکا بر نیاز به تغییر در جامعه بر سرکار آمده‌اند. اگر دولت در فرصت باقی‌مانده به درستی تشخیص دهد که در کدام موارد دارای نقصان است، می‌تواند همراهی‌های بیشتر مجلس جدید را شامل شود.

روحانی باید در عرصه تغییرات جامعه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و غیره به صورت جدی گام بردارد و اولویت‌های کشور را مشخص کند و باتوجه به آگاهی جامعه می‌توان گفت او در انتخابات آینده اقبال فراوانی خواهد داشت.



غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها