بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
کارگردان "آزادراه" تاکید کرد دلیل اینکه فیلمش از دو سال پیش تاکنون اجازه اکران نگرفته بود ربطی به موضوع آن که درباره طلبه جوانی است که خود را خلع لباس می‌کند، نداشته است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از مهر، عباس رافعی با اشاره به فیلم "آزاد راه" که این روزها در سینماها اکران شده است، گفت: این فیلم در سال 90 تولید شد و فرم جشنواره را پر کرد اما به دلیل مسایل و مشکلات خانه سینما من طی نامه‌ای به دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کردم که جشنواره فیلم فجر به "آزاد راه" نمی‌رسد چون درگیر مسایل سیاسی است. آنجا بود که خواستم فیلم مرا از جشنواره حذف کنند و نمایش این فیلم متوقف شد تا الان که اکران شده است. بنابراین توقف این فیلم یک ماجرای برون فیلمی است و به خاطر مضمون "آزاد راه" نبود.
وی در ادامه درباره مضمون "آزاد راه" بیان کرد: فیلم به نوعی به بخشی از جامعه روحانیت می‌پردازد که مرتکب اشتباه می‌شوند اما همچنان بر مسند و جایگاه خود باقی می‌مانند و لباس خود را رها نمی‌کنند.

طلبه فیلم "آزاد راه" خود را خلع لباس می‌کند


کارگردان "کیمیا و خاک" در واکنش به اینکه طلبه فیلم "آزاد راه" گناهی مرتکب نشده بود، گفت: جایگاهی که یک روحانی دارد با مردم عادی فرق می کند، متاسفانه دروغ گفتن برای مردم جامعه امری عادی تلقی می شود اما سلمان در شک است که دروغ بگوید یا خیر؟ سلمان طلبه جوان این فیلم با اینکه در قتل پسر جوان دست ندارد اما می گوید من در این کار شریک جرم هستم و یا می توانستم از این کار جلوگیری کنم. سلمان اگرچه به اجبار خانواده خود درس روحانیت خوانده اما این کار برای او یک راه است و زمانیکه احساس می‌کند از این راه تخطی کرده و منحرف شده است به تردید می‌رسد.
کارگردان "راز مینا" ادامه داد: سلمان فقط چند روز می‌تواند در برابر این قتل سکوت کند و بعد واکنش نشان می‌دهد و چون فکر می‌کند شریک جرم است در برابر برادر نامزد خود موضع می‌گیرد. در نهایت این طلبه به این نتیجه می رسد که چطور وقتی که هنوز برای زندگی خود نمی‌تواند به راحتی تصمیم بگیرد می‌خواهد برای مردم جامعه قضاوت کند. این افکار باعث می شود که این لباس را کنار بگذارد و شاید این اولین فیلمی است که یک روحانی خودش را در آن خلع لباس می کند.
این نویسنده و کارگردان درباره تفاوت ها در زندگی یک روحانی با دیگر مردم عنوان کرد: روحانی که می خواهد راهنمای زندگی بشریت باشد نمی تواند به راحتی اشتباه کند. اشتباه و گناه بزرگان و رهبران جامعه چه بسا باعث گمراهی کل جامعه شود و بسیار خطرناکتر از یک فرد عادی است.
رافعی همچنین درباره مضمون "آزاد راه" گفت: من این فیلم را در ژانر سینمای دینی نمی‌دانم بلکه این فیلم در ژانر اجتماعی است. به طور مثال داستان این فیلم از یک اسیدپاشی شروع می شود و این یک معضل اجتماعی است. زمانیکه روی دختری اسید پاشیده می شود قاضی دادگاه او و خانواده اش را به بخشش توصیه می کند اما زمانیکه برای خانواده یک طلبه چنین اتفاقی رخ می دهد، چطور؟ آیا فرد می تواند به راحتی از این مورد بگذرد؟ در این فیلم هم این اتفاق برای یک طلبه می افتد و ما واکنش او را به ماجرا می بینیم. همچنین در این فیلم می بینیم که خود سلمان چطور به نسخه هایی که برای دیگران می پیچد عمل می کند.

نگاه تردید و آزاد راهی در "فصل فراموشی فریبا" تکمیل می شود

نویسنده و کارگردان "پروانه‌ای در باد" در واکنش به تکرار موتیف‌هایی که سلمان را دایم در وسایل نقلیه و آزاد راه و مترو و ... نشان می داد، بیان کرد: این موتیف‌ها کدهایی است که به مخاطب می‌دهیم. سلمان در ابتدای فیلم به شخصی می‌گوید تردید خوب نیست و بعد خودش تا انتهای فیلم درگیر تردیدهایی می شود که او را رها نمی کند. سلمان پاندولی است بین قم و تهران، دین و عشق، عقل و احساسات و دایم در میان اینها حرکت کرده و گیر می می کند. در نهایت هم زمانیکه به خاطر گناهی که کرده لباس روحانیت را کنار می‌گذارد دچار حال و هوای تازه‌ای می‌شود.
این کارگردان درباره "فصل فراموشی فریبا" آخرین ساخته خود نیز گفت: "فصل فراموشی فریبا" ادامه همین فیلم است و تردید و نگاه "آزاد راه" در آن تکمیل خواهد شد البته تفاوت‌هایی هم با "آزاد راه" دارد به طور مثال در آن مشکلات یک زن که مشکلات اخلاقی دارد، بیان می‌شود.
مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی، حبیب اسماعیلی، هومن سیدی، شهین تسلیمی،  رامین راستاد، جمال خلیلی، سیاوش قاسمی، دانیال نوروش و محمدرضا رحمانی و تینا آخوندتبار از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "آزادراه" قصه یک جوان روحانی است که در شرایط تراژیک اسیر می شود و ...

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها