بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
گذری بر جاذبه‌های طبیعت قزوین نشان از آن دارد که این شهر کهن یکی از زیباترین استان‌های کشور است و می‌تواند میزبان خوبی برای هموطنان در روز طبیعت باشد.
تدبیر24 »چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیاری در استان قزوین زمینه جذب گردشگران و مسافران و گردشگران نوروزی به این استان را فراهم کرده و تنوع آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی اوقات خوشی را برای همگان ایجاد می‌کند. استان قزوین متشکل از سه منطقه متمایز و مشخص کوهستانی، کوهپایه‌ای و دشتی، همچنین دارای آب و هوای متنوعی در طیف بیابانی، نیمه بیابانی، سرد و معتدل کوهستانی و گرم و نیمه مرطوب است. در این گزارش به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها و مناطق مختلف استان قزوین می‌پردازیم تا هموطنان و همشهریان بتوانند در ایام مختلف از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوند.

 

منطقه زیبای زرشک، بام بلند قزوین


منطقه زرشک به عنوان بام بلند قزوین، یکی از دیدنی‌ترین، سرسبزترین، زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق قزوین است و مردمانی خونگرم و بسیار زحمتکش که شغل اصلی آن‌ها باغداری و دامداری است در آن ساکن هستند. این منطقه در چند سال اخیر به منطقه توریستی گردشگری تبدیل شده که از جمله مکان‌های دیدنی آن می‌توان به تله کابین و تله سیژ، دو دریاچه معروف به بالین دریا و عندلین دریا(دریابک) و دو امامزاده اشاره کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در نوروز سال‌جاری از این منطقه بازدید کرد.
 

قلعه الموت یادگاری از حسن صباح


قلعه الموت یا دژ حسن صباح یکی از منحصر به فردترین قلعه‌های‌ تاریخی ایران  در ۱۰۸ کیلومتری شهر قزوین است، این قلعه در منطقه الموت، شمال شرقی روستای گازرخان یا قصرخان و برفراز صخره‌ای به بلندای دو هزار و ۱۶۳ متر از سطح دریا قرار دارد که بلندی صخره از زمین‌های پیرامون خود ۲۰۰ متر و گستره دژ ۲۰ هزار متر مربع است.

پیرامون این قلعه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری الموت از هر چهار سو پرتگاه قرار دارد که تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی است و پایگاه مرکزی فعالیت حسن صباح بنیانگذار حکومت نزاریه اسماعیلیان به شمار می‌رفت.
 

دریاچه اُوان، نگینی درخشان برای مسحور کردن گردشگران


دریاچه اُوان، در 88 کیلومتری شمال شرق قزوین، در منطقه الموت است که برای رسیدن به آن باید از  مسیری پر از دشت‌های سرسبز و البته کوهستانی و صعب العبور و ‌گاه گردنه‌های خطرناک و بسیار زیبا عبور کرد. این دریاچه به‌عنوان بزرگترین و زیباترین دریاچه در استان قزوین در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر قزوین و در جاده قزوین_ معلم کلایه با مساحتی کمتر از شش هکتار  قرار گرفته و دارای آب شیرین است.
دریاچه اوان به‌عنوان قطب گردشگری جهان، بعد از رجائی دشت در ارتفاع ۱هزار و ۸۱۵ متری از سطح دریا و عمق  6.8 متر در میان چهار روستای اوان، وربن، زوار دشت و زرآباد در دامنه کوه خشچال خودنمایی می‌کند. جالب آنکه هیچ رودی به دریاچه نمی‌ریزد و آب آن از چشمه‌های جوشانی که از کف دریاچه به بالا می‌آید تأمین می‌شود.
در تابستان این دریاچه محل ماهیگیری انواع ماهی‌های قزل‌آلای خال‌دار، کپور و اردک ماهی است و آب تنی و قایق سواری در آن رونق دارد و در پاییز نیز مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی است و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابلیت اسکیت سواری دارد.
برای رفتن به دریاچه در روز طبیعت، حتماً لباس گرم با خودتان ببرید و وعده غذایی همراه داشته باشید. در کنار دریاچه سرویس‌های بهداشتی و محل‌هایی برای چادر زدن و فضایی برای پارک اتومبیل هم پیش‌بینی شده است تا دغدغه کمتری برای گردشگران وجود داشته باشد.

 

بوستان جنگلی باراجین بزرگ‌ترین پارک جنگلی کشور


این بوستان ‌در ۲ کیلومتری شمال شرق شهر قزوین با مساحت ۱۵۰۰ هکتار بزرگترین پارک جنگلی‌ کشور محسوب می‌شود.

 بوستان باراجین یکی از نقاط خوش آب و هوا و از تفرجگاه‌های دیرینه مردم شهر قزوین است که در سمت چپ آن رودخانه عریضی به نام ارنزک جاری است. زمین چمن، پیست های دوچرخه‌سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی درفک، آب‌نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران و حیات وحش  از جمله امکانات وتفرجگاه‌های آن به شمار می‌رود. از جاذبه‌های دیگر آن می‌توان به امامزاده اسماعیل ابن علی ابن ابیطالب، مجموعه طلاعیه، قله مردمی و طبیعت آن اشاره کرد.

 

دهکده حیات وحش


یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موجود در بوستان باراجین پروژه «دهکده حیات طبیعت» است که در زمینی به مساحت 70 هزار مترمربع آماده میزبانی از علاقه‌مندان است. این مجموعه یک مرکز با کاربری آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری با امکاناتی نظیر مزرعه گاومیش‌ها، حیوانات اهلی، سوله گوزن‌ها، کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی تئاتر، برکه، آبشار، آکواریوم، خانه روستایی، سالن پذیرایی، فروشگاه و پارکینگ است‌.

 

رزجرد


 رَزجـِرد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهر قزوین در 21 کیلومتری شمال شرقی این شهر و در مسیر جاده الموت واقع شده‌است که گرد شگران و بازدیدکنندگان قلعه الموت و دریاچه اوان از این روستا می‌گذرند. آبشار ورچر، باغچه سراهای باباشفیع، غزل، رسپینا، پردیس، بیشه، کوه یخبند، هفت چشمه، چشمه اولی کرو و قلعه سنگرود از جمله مناطق دیدنی رزجرد است. از ویژگی‌های این منطقه فراوانی درختان چنار است که آب و هوای دلپذیری در سایه سار آنها میزبان گردشگران است.

 

باغستان سنتی قزوین


در نیمه جنوبی شهر قزوین باغستان‌های سنتی با وسعت بیش از۲۵۰۰ هکتار و قدمتی بیش از هزار سال وجود دارد که در گذشته گرداگرد شهر را فرا گرفته بودند. حضور در این باغستان یکی از سنت‌های دیرینه مردم قزوین در روز طبیعت است، اما لازم است ضمن حضور در این باغستان برای گذراندن روز طبیعت، همراه خود وسایل گرمایشی مانند کپسول گاز پیکنیکی داشته باشید و از روشن کردن آتش در باغستان و همچنین شکست شاخه درختان مثمر آن و یا هرگونه آسیب رساندن به محیط طبیعی آن جداً خودداری کنید و توجه داشته باشید که باغ‌ها این مجموعه همه ملک شخصی افراد هستند و آسیب رساندن به آنها علاوه بر مسئولیت آسیب‌رسانی به محیط زیست، مشمول حق‌الناس هم خواهد بود، پس میهمانان خوبی برای باغستان باشیم.

 

الموت، گوهری گمنام در کشور


منطقه کوهستانی الموت –ادامه کوه‌های البرز- در شمال قزوین قرار دارد و از شمال به دهستان‌های دو هزار و سه هزار تنکابن، از شرق به طالقان، از غرب به رودبار و از جنوب به طالقان و پـِشکل‌دره محدود می‌شود. منطقه الموت از چشمه‌های آب معدنی و گرم مانند گرمارود، آتان رود و نینه رود همچنین قلعه‌های مانند شیرکوه، شهرک، حسن صباح، نویزرشاه، لمبسر، لار، میمون دژ، ایلان و بیدلان( شیرکوه ) برخوردار است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها