بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
امان‌ا... قرایی مقدم*

تدبیر24 »ثبت نام حداکثری مردم درشورای شهر نماد دغدغه‌مندی ومسئولیت پذیری جامعه در قبال اتفاقات پیش آمده است. مسئولیت پذیری مردم نسبت به مسائل و واقعیات اجتماعی درجامعه افزایش پیدا کرده و نوید بخش‌حرکت جامعه به سوی دموکراسی ودستیابی به حق و حقوق خویش است. بیش از ۳۰۰ هزارنفر در انتخابات شوراها ثبت نام کرده‌اند که از۲۵ سال تا ۷۰ سال را شامل می‌شوند. این روند،حرکت جامعه به سوی توسعه‌یافتگی، حق طلبی و مشارکت جمعی است. به لحاظ جامعه شناسی این تعداد ثبت نام در شوراها به نوعی اعلام حضور اشخاص در راستای حق تعیین سرنوشت است. این حضور موجب خواهد شد که تک بعدی‌نگری، دگماتیسم فکری ومحافظه‌کاری به حاشیه رفته و روحیه رقابت ومبارزه‌طلبی بین کاندیداها قوت بگیرد.حضورحداکثری اشخاص درشورای شهر به معنی تغییر در مدیران و افراد بی‌صلاحیت درشوراها وشهرداری است. این حضور به نوعی مبارزه با گروه‌های ذی‌نفوذ واقتدارطلب است و از نظر جامعه شناسی قدرت مردم را نشان می‌دهد. از این رو افرادی که به احراز صلاحیت کاندیداها می‌‌پردازند، باید به قبول این افراد تن دردهند، زیرا نمی‌توانند در مقابل قدرت مردم بایستند. ورود مردم به انتخابات شوراها حرکت مثبتی است که باید ادامه یابد وتکمیل آن را در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری شاهد باشیم. تلاقی انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری موجب شده که انتخابات شوراها اهمیت دوچندانی پیدا کند وکاندیداها بیشتر زیر ذره بین مردم قرار بگیرند. مشارکت بیشتر مردم درکاندیداتوری برای شوراهای شهر نسبت به دوره گذشته نشان دهنده آن است که جامعه خواهان اصلاحات در تمام نهادهای اجتماعی و تصمیم گیری‌هاست. جامعه این معنا را در دو انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری به نمایش گذاشت و نشان داد که گفتمان غالب جامعه کدام گفتمان است و جریان مقابل چه جایگاهی در میان توده‌های جامعه دارد. اکنون جامعه درحال بیرون آمدن از لایه‌های محافظه‌کاری واصولگرایی است. در درون جامعه دگرگونی اجتماعی خاموشی درحرکت است. این روندی که جامعه پیش گرفته به سود اصلاح‌طلبان‌خواهدبود و در ۴سال آینده شاهد گرایش بیشتر جامعه به اصلاح‌طلبی خواهیم بود. روزگار اصولگرایان وسنتگرایان به قول جامعه‌شناسان غربی به سر آمده و آنها باید با تغییر درگفتمان خویش خود را به روز کرده و همگام با مطالبات جامعه پیش بروند. به نظر می‌رسد نهاد شورا و مشارکت مردم اگر به‌خوبی مورد توجه قرار گرفته است، سیاستمداران نیز باید با انتخاب لیست‌های تخصصی به این توجه بیشتر مردم پاسخ دهند. مردم همواره نکات مثبتی را به سیاستمداران توصیه می‌کنند که اگر مسیر حرکت احزاب و گروه‌های سیاسی منطبق بر خواست مردم باشد در این صورت رضایت نسبی در جامعه به وجود می‌آید.

* جامعه‌شناس

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها