بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 186 کیلومتر مرز با عراق در جریان جنگ تحمیلی بیش از دو سوم مرزهایش آلوده به مین و تله های انفجاری شد که با گذشت سال ها با توجه به تلاش های صورت گرفته در امر پاکسازی، شاهد تکرار انفجارهایی در این منطقه هستیم که تمامی ندارد.
تدبیر24 »در جریان جنگ تحمیلی 16 میلیون مین در بیش از چهار میلیون و 200 هزار هکتار زمین های مناطق مرزی کشورمان توسط رژیم بعث عراق کاشته شد که پس از جنگ و امضای قطعنامه 598 کار پاکسازی مناطق آلوده آغاز شده است.
در نتیجه تلاش گروه های پاکسازی در نوار مرزی در مجموع 200 هزار هکتار از زمین های آلوده به مین در شهرستان مرزی قصرشیرین پاکسازی شد و در سال 91 عملیات پاکسازی سطحی زمین های آلوده به مین تا عمق 30 سانتی متری پایان یافت.
فعالیت گروه های پاکسازی پس از پاکسازی سطحی زمین های آلوده به مین در قصرشیرین ادامه یافت ولی بخشی از مین های عمل نکرده توسط سیلاب ها، رانش زمین و فرسایش خاک به نقاط غیردسترس منتقل شدند و این انفجارها همچنان با گذشت سالها ادامه دارد و این امر نگرانی هایی را برای مرزنشینان به دنبال داشته است.
قربانیان ناشی از انفجار مین در شهرستان مرزی قصرشیرین بیشتر شامل غیر نظامیان، ساکنان و اهالی محلی مناطق مرزی یا عشایر هستند که در زمان کار کشاورزی روی زمین های خود، تحلیف احشام و یا رفت و آمدها بین روستاها دچار حادثه می شوند.
همیشه این نگرانی وجود دارد که صدای انفجاری در نوار مرزی قصرشیرین شنیده شود و این به دلیل این است که شاید مین عمل نکرده ای در گوشه ای زیر خاک ها دفن شده و در اثر بارش باران و سیلاب به گوشه ای از سطح خاک منتقل شود و از این رو مین های عمل نکرده تهدید جدی علیه امنیت ذهنی و فکری شهروندان این مناطق است.
به عبارتی می توان گفت که جنگ در قصرشیرین تمام نشده و مهمات و مین های به جا مانده از آن دوران هر چند وقت یک بار باعث کشته و زخمی شدن مردم و یا نیروهای پاکسازی کننده مناطق عملیاتی می شود.

** پارسال 20 مورد انفجار در قصرشیرین رخ داد
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: پارسال در مجموع 20 مورد انفجار مین به جا مانده از جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی رخ داد که در اثر آن یک تن کشته و 12 تن مجروح و یا دچار موج گرفتگی شدند.
نعمت الله نازپرورده در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: نیروهای نظامی، کشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده، از حادثه دیدگان انفجار مین در شهرستان قصرشیرین هستند.
وی بیان کرد: در 14 مورد از این انفجار مین ها، 6 دستگاه بولدوزر متعلق به مرکز مین زدایی، یک دستگاه گریدر، 2 دستگاه کمباین و چهار دستگاه تراکتور کشاورزان فعال در منطقه دچار خسارت مادی شد و در سه مورد دیگر از این انفجارها، 11 راس گوسفند تلف شد.

** سال 94 در مجموع 35 مورد انفجار در قصرشیرین رخ داد
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین همچنین اظهار داشت: سال 94 در مجموع بر اثر 35 مورد انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین 6 تن کشته و 31 تن نیز مجروح شدند.
نازپرورده افزود: به علت انفجارهای مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی به ماشین آلات کشاورزی و دستگاه های مین روب که در قصرشیرین مشغول فعالیت بودند، خسارت هایی وارد شد و چندین راس احشام عشایر منطقه نیز تلف شدند.

** گروه های پاکسازی همچنان در منطقه حضور دارند
وی اظهارداشت: اکنون 2 شرکت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب 9 تیم به استعداد 30 تن تخریب چی و ناظر و 20 تن عوامل پشتیبانی در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری زمین های آلوده به مین هستند.
بازنگری به صورت دستی و 2 گروه مکانیزه توسط گروه های پاکسازی در منطقه در حال انجام است و همچنان نیز این عملیات ادامه دارد.
طبق آمارهای موجود و براساس گفته معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین از سال 83 تا پایان سال 94 با تلاش گروه های پاکسازی در شهرستان مرزی قصرشیرین، 9 هزار و 224 هکتار از زمین های آلوده به مین به صورت دستی پاکسازی و بازنگری شد ضمن این که در همین مدت 9 هزار و 425 هکتار از این زمین ها نیز به صورت مکانیزه پاکسازی شد.
وی ادامه داد: در سال گذشته نیز کار بازنگری زمین های آلوده به مین و مهمات عمل نکرده از دوران جنگ تحمیلی در 500 هکتار از زمین ها به صورت دستی و 2 هزار هکتار به صورت مکانیزه و 260 هکتار در نقطه صفر مرزی مشترک در قصرشیرین انجام شد.
وی بیان کرد: 71 هزار و 494 هکتار از زمین های گلوله خور منطقه نیز در همین مدت به صورت سطحی پاکسازی شد ضمن اینکه در این مدت 566 هزار و 912 مین، 171هزار و 149 گلوله از دوران جنگ تحمیلی در مناطق مرزی قصرشیرین کشف شد که در نتیجه تلاش گروه های پاکسازی از سال 83 تا پایان 94، تعداد 26 تن از نیروهای پاکسازی شهید و 241 تن دیگر نیز مجروح شدند.
وی میزان میدان شناسایی شده برای بازنگری در این سال ها را 11 هزار و 118 کیلومتر و کانال و سنگر شناسایی شده را نیز 20 هزار و 208 کیلومتر اعلام کرد.

** آموزش از سوی امدادگران جمعیت هلال احمر ادامه دارد
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر این شهرستان به دانش آموزان و همچنین اهالی روستاهای ساکن نوار مرزی و عشایر این شهرستان در طول سال با برگزاری آموزش های چهره به چهره و توزیع دفترک و پخش فیلم نسبت به اطلاع رسانی در باره زندگی در کنار مین ادامه دارد.
نازپرورده افزود: تاکنون آموزش های بسیاری در این خصوص ارائه شده است و این آموزش ها نیز ادامه دارد.
وی گفت: آگاه سازی و اطلاع رسانی صحیح به مردم مناطق مرزی به عنوان کم هزینه ترین و موثرترین اقدام برای جلوگیری از حوادث بخش مین است که البته در قصرشیرین این آموزش ها مستمر انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم باید آگاه باشند و به محض مشاهده هرگونه مواد منفجره به نیروهای پاکسازی مرکز مین زدایی اطلاع دهند و از دست زدن، جا به جایی و انتقال این گونه اشیا به طور جدی خودداری کنند تا شاهد حادثه ناگواری برای هیچ یک از ساکنان منطقه نباشیم.
وی، همچنین به ساکنان نوار مرزی هشدار داد تا از نگهداری ضایعات جنگی در محل زندگی خود نیز خودداری کنند.
قصرشیرین در زمان جنگ تحمیلی دو سال کامل در اشغال نیروهای بعثی عراق بود و هشت سال جنگ تحمیلی از این منطقه غربی کشورمان آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز در این منطقه بوده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است که در زمان جنگ تحمیلی 2 سال کامل در اشغال نیروهای بعثی عراق بود و جنگ هشت ساله تحمیلی از این منطقه غربی کشورمان آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز این منطقه بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها