بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
محمدصادق جوادی حصار

تدبیر24 »پس از تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان «جمنا» تلاش‌های زیادی درجهت به وحدت رسیدن اصولگرایان انجام شد. جمنا توانست رضایت برخی ازکاندیداهای جناح اصولگرا را به منظورکناره‌گیری به نفع ائتلاف جلب کند. پیش از این قرار بود همه اصولگرایان به نفع ابراهیم رئیسی‌کناره‌گیری کنند، اما تولیت آستان قدس رضوی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که مستقل خواهد آمد. ازسوی دیگر اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند آمدن رئیسی به نفع روحانی تمام خواهد شد و آرای روحانی بیش از حد تصور در رقابت با رئیسی افزایش نشان می‌دهد. به بهانه بررسی تحلیلی فضای سیاسی موجود در کشور بعد از اعلام آمادگی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.


برخی از اصلاح طلبان معتقدند آمدن رئیسی به نفع روحانی خواهد بود؛ تحلیل شما در این باره چیست؟


اشخاصی که معتقد به این نظریه هستد، دلایل مختلفی دارند، از جمله اینکه اعتقاد دارند فضای انتخاباتی با آمدن رئیسی رقابتی خواهد شد. اصولگرایان نیز همین اعتقاد را دارند که اگر رئیسی کاندیدای آنها شود، با وجود کارنامه نه چندان مطلوب روحانی، این امکان وجود دارد که مردم برای پیشگیری از تکرار دولتی مانند دولت احمدی‌نژاد مجددا به روحانی رأی دهند. همچنین اگر دو جناح کشور حول محور رئیسی و روحانی جمع شوند، آن‌گاه رأی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از رأی سازماندهی‌شده اصولگرایان بیشترخواهد شد. و رأی آقای روحانی افزایش خواهد یافت. در فضای رقابتی جدی، آرای خاکستری به صحنه خواهند آمد و موجب افزایش آرای روحانی در برابر رئیسی ‌خواهد شد. در نتیجه معتقدان به نظریه فوق بر اساس این موارد اعتقاد دارند آمدن رئیسی به نفع روحانی است. البته نظریه فوق قابل نقض ‌است.


داده‌هایی که براساس آن شما نظریه فوق را توضیح داده‌اید، کاملا منطقی است. چرا شما به نقض این نظریه اعتقاد دارید؟


چون آقای رئیسی اعلام کرده‌اند که به عنوان کاندیدای مستقل می‌آیند. همین که وی از اصولگرایان اعلام استقلال کرده، به این معنی است که حاضر نیست کاندیدای اجماعی همه جریان‌های اصولگرا باشد. اعلام استقلال رئیسی از اصولگرایان این احتمال را به وجود می‌آورد که شاید وی درآینده ازسایر جریان‌ها هم در کابینه خود استفاده کند.


حال که حجت‌الاسلام رئیسی اعلام کاندیداتوری کرده، تا چه اندازه احتمال دارد اصولگرایان حول شخص دیگری به ائتلاف برسند؟


این احتمال وجود دارد که اصولگرایان در واکنش به اعلام استقلال رئیسی، ازکاندیدای دیگری حمایت کنند. دراین صورت اگر اصولگرایان ازیک کاندیدا حمایت کنند و آقای جلیلی هم کاندیدا شوند و بقایی هم تأیید صلاحیت شود، آنگاه بازی آقای رئیسی به نفع روحانی ‌خواهد بود و احتمال افزایش کاندیداهای اصولگرایان با اعلام استقلال رئیسی وجود دارد.


درچنین شرایطی تا چه اندازه احتمال دارد که اصلاح‌طلبان با کاندیدای پوششی درصحنه انتخابات حاضر شوند؟


این نظریه کاملا منطقی است و اصلاح‌طلبان ممکن است برای دفع خطر درمقابل ردصلاحیت احتمالی روحانی کاندیدایی درکنار او مطرح کنند. البته اینکه یک کاندیدای مطرح درکنار آقای روحانی مطرح شود، کار را برای روحانی و حامیان دولت سخت خواهدکرد. چون روحانی باید شعارهای نو داده و اقدامات جدید انجام دهد تا اعتماد به‌دست‌آورده در طول چهارسال گذشته را حفظ کند. از طرف دیگر در پی برخی ناکامی‌های روحانی ازجمله حضور احمدی‌نژادی‌ها در دولت او که باعث نارضایتی و کاهش آرای روحانی هم شده، اگر اصلاح‌طلبان درکنار روحانی کاندیدا داشته باشند، ممکن است روحانی در مرحله اول رئیس‌جمهور شود. به نظر من انتخابات پیش‌رو یکی از پیچیده‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.


اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری با مهره خود درمقابل روحانی بایستند، پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلب به نفع جریان دموکراسی‌خواه است یا پیروزی روحانی؟


در ادوار مختلف و از سال ۷۶ تا به امروز اصلاح‌طلبان در انتخابات کاندیدای مشخصی داشته‌اند. درنتیجه نمی‌توانند دراین انتخابات کاندیدا نداشته باشند، زیرا خیلی از مسائل پیش‌بینی‌ناپذیر است ومشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. گویا آقای روحانی اعلام کرده کاندیدای اصلاح‌طلبان درصحنه انتخابات باشد، اما رئیس‌جمهور نباید درباره کیفیت کاندیدای اصلاح‌طلب دخالت کنند، بلکه اصلاح طلبان باید استراتژی خود را دراین زمینه تعریف و اعلام نمایند که کاندیدای اصلاحات باید این مشخصات را داشته باشد. به نطر من کاندیدای اصلاح‌طلب باید در ظرفیت مدیریت کشور باشد تا بتواند در مرحله اول رأی اصلاح‌طلبان را پشت سرخود قرار دهد و بعد به فرض پیروزی قطعی روحانی از رئیس‌جمهور بخواهد که نه به عنوان باج، بلکه به عنوان دوستی، سهم اصلاح طلبان را از دولت بپردازد. قرار نیست اصلاح‌طلبان هزینه ناکار آمدی دولتی را بپردازد که دغدغه آینده آنها را ندارد. اصلاح‌طلبان باید منافع ملی را درنظر داشته باشند و بعد از اینکه ظرفیت خود را درانتخابات ریاست‌جمهوری مشخص کردند، بسته حمایتی خود را به صورت مشخص با انصراف‌کاندیدای خود در اختیار آقای روحانی بگذارند و بهای این بسته حمایتی را از آقای روحانی پس بگیرند تا دردولت بعدی روحانی مدیریت کشور در بخش‌های میانی در اختیار افراد لایق قرار بگیرد و بستر آن فراهم شود که اصلاح‌طلبان در دوره بعد کاندیدای مستقل خود را داشته باشند. اگر در این دوره باب شود که اصلاح‌طلبان کاندیدا ندارند، میانه‌روها توقع خواهند داشت که اصلاح‌طلبان خود را خرج عروسی و عزای آنها کنند.


حال که روحانی قصد پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، در فرصت باقیمانده و درصحنه رقابت چگونه باید رفتار کند؟


روحانی اگر قصد پیروزی درانتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، باید به دو سه قشر به صورت باورمندی توجه کند. یکی از این اقشار فرهنگیان هستند. البته فرهنگیان دردولت‌های مختلف مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به نظر می‌رسد نسبت به این قشر در دولت روحانی غفلت شده است. این مورد آسیب جدی است و لازم است در زمان باقیمانده به مطالبات فرهنگیان توجه ویژه‌ای صورت گیرد. همچنین عملیاتی کردن کمک به اقتصاد خرد در زمان فعلی در آرای روحانی تاثیرگذار خواهد بود. صاحبان صنایع باید به این باور برسند که اقتصاد خرد مانند اقتصاد کلان مورد توجه دولت قرار گرفته است. همچنین‌آقای روحانی به مساله نرخ تسهیلات بانک‌ها بی‌توجه است. بانک‌ها طبق سیاست دولت عمل نمی‌کنند و مردم از بانک‌ها راضی نیستند. پرداخت سودهای کلان گذشته هنوز از سوی بانک‌ها ادامه دارد و سود بانکی یکی از معضلات تولیدی در ایران است. آنچه اقتصاد خرد ما را زمینگیر کرده است، عدم همراهی سیستم بانکی با موسسات تولیدی کوچک است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها