بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
نماینده دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بدعهدیهای مکرر خارجی‌هاٰ، موجبات پیشرفت فناوری هسته‌ای در ایران را فراهم کرد.
تدبیر24 »اسماعیل کوثری در جشن انرژی هسته‌ای که به‌مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در سالن همایش دانشگاه پیام‌نور زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته غنی‌سازی دوباره اورانیوم قریب به ۱۵ سال به طول خواهد انجامید، گفت: طبق برجام باید فعالیت‌های هسته‌ای ۸ تا ۱۰ سال راکد بماند و در این مدت اقدامی به جز کارهای تحقیقاتی صورت نگیرد.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران، خاطرنشان‌ کرد: دست‌یابی به فناوری هسته‌ای قبل از انقلاب توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای ایران برنامه‌ریزی شد تا با راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای حدود ۲۰ هزار مگابایت برق از طریق بهره‌مندی از این انرژی فراهم شود و در آن برهه با کشورهای آلمان و فرانسه قراردادی منعقد و عملیات احداث دو نیروگاه در بوشهر آغاز شد و ۷۰ درصد نیز پیشرفت داشت.

کوثری افزود: اما با پیروزی انقلاب، بدعهدی آلمانی‌ها شروع و در نهایت این دو نیروگاه هسته‌ای نیمه‌کاره رها شد. در دوران جنگ تحمیلی نیز این دو نیروگاه مورد اصابت موشک‌ قرار گرفت که یکی از این نیروگاه‌ها تخریب و دیگری نیز دچار آسیب شد. بعد از جنگ بار دیگر برای اتمام این نیروگاه‌ها با آلمان وارد مذاکره شدیم که مسئولان این کشور نپذیرفتند که بعد از این ماجرا برای ادامه کار با روسیه وارد مذاکره شدیم و با همکاری مهندسان این کشور عملیات احداث و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها به اتمام رسیده که هزار مگابایت برق از این طریق به شبکه سراسری برق کشور اضافه شد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به اینکه یک نیروگاه ۳۶۰ مگابایتی نیز مقرر بود توسط فرانسوی‌ها در دارخوین احداث شود که تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشت که عملیات ساخت این نیروگاه نیز نیمه‌کاره رها شد، ادامه داد: همچنین برای تولید داروهای هسته‌ای مرکزی راه‌اندازی شده بود که سوخت آن ۹۳ درصد بود که به ۲۰ درصد تبدیل شده بود که در سال ۱۹۹۳ طی نامه رسمی به سازمان ملل از آن‌ها خواسته شد که سوخت این مرکز را تامین کنند که در نهایت در سال 1994 سوخت این مرکز تهیه شد.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۰ نیز بار دیگر نامه‌ای به سازمان ملل نوشته شد مبنی بر اینکه سوخت این مرکز بار دیگر نیاز به تعویض دارد که سوخت به ایران داده نشد و فشار را بر جمهوری اسلامی بیشتر کردند تا از طریق تامین نشدن دارو، جامعه را دچار مشکل کنند که موفق نشدند و در همین دوران با اقدامات انجام شده از سوی ایران آن‌ها مجبور شدند که سوخت مورد نیاز ما را از طریق سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه تامین کنند که آمریکا ترکیه و برزیل را به‌عنوان نماینده خود معرفی کرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کشورهای نماینده آمریکا با مذاکره با ایران خواستار ۱۷۵۶ کیلو اورانیوم ۳.۵ تا ۵ درصد غنی شده ایران در ازای ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصدی شدند، گفت: دانشمندان جوان هسته‌ای ما نظیر شهید شهریاری، این را ظلم به ملت ایران دانستند و به توافق ۱۲۰۰ کیلو اورانیوم ۳.۵ تا ۵ درصد در ازای ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد رسیدند که در اینجا ترکیه خواستار تحویل ۱۲۰۰ کیلو اورانیوم توسط ایران در استانبول شد و با توجه به اینکه ایران بدعهدی‌ها در طول تاریخ بسیار دیده است، از ترکیه خواسته شد که ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به ایران بیاورد و ۱۲۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۵ تا ۵ درصد را تحویل بگیرد که این مسأله را نپذیرفتند.

کوثری با اشاره به اینکه اگر کشوری بتواند به غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم دست یابد، می‌تواند به غنی‌سازی ۶۰ درصدی و ۹۳ درصدی نیز برسد، گفت: از این زمان است که دشمن دچار ترس می‌شود و با خود می‌اندیشد، ایران به واسطه داشتن موشک، کلاهک و همچنین اورانیوم غنی شده می‌تواند به بمب اتم دست یابد و از این حوزه دچار ترس می‌شود حال آنکه مقام معظم رهبری بارها در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صحبت کردند.

وی افزود: تحولات سیاسی کشور در آن برهه و دست‌یابی به اورانیوم ۲۰ درصد، دشمن را وادار کرد در اواخر دولت دهم از طریق کشور عمان پیغام مذاکره را به ایران بدهد و با روی کار آمدن دولت یازدهم، تلاش‌ها برای گفت‌وگوها در این زمینه بالا گرفت و تیمی برای مذاکره اعزام شد.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه روند مذاکرات بر اساس دیپلماسی تدافعی پیش می‌رفت، گفت: ما خواستار پیش بردن مذاکرات به شیوه دیپلماسی تهاجمی بودیم؛ بدین معنا که چرا باید کشوری که خود اولین جنایت هسته‌ای را در هیروشیما و ناکازاکی را رقم زد، از ایران که طبق مستندات موجود حتی یک بمب اتم هم ندارد سئوال کند و در این راستا نیز سئوالاتی برای تیم مذاکره نوشته شد که مورد توجه قرار نگرفت.

کوثری با اشاره به رسیدن تیم مذاکره به یک تفاهم مقدماتی با آمریکا، گفت: شش ماه قبل از برجام تیم مذاکره به یک تفاهم مقدماتی رسیدند که طی این تفاهم ایران توافق می‌کند که نزدیک به ۱۹ هزار سانتریفیوژ خود را راکد بگذارد و از ۱۹۶ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد ساخته شده نیمی را به عنوان سوخت و بخش دیگر را به اورانیوم ۳.۵ تا ۵ درصد تبدیل کند و در مقابل آنها متعهد شدند تا پول بلوکه شده ایران در حساب‌های برخی کشورها که بالغ بر ۴.۲ میلیارد دلار بود را به صورت اقساط شش ماهه به ایران برگرداند. همچنین مسئله بیمه کشتی‌رانی و مشکلات ورود قطعات هواپیما و خودرو را برای ایران برطرف کنند که تاکنون تنها به بخشی از این تعهدات عمل کردند و مسئله بیمه کشتی‌رانی و تامین قطعات هواپیما و خودرو هنوز برطرف نشده است.

وی با اشاره به اینکه فناوری هسته‌ای، دستاورد جوانان ایرانی است، گفت: در این راه جوانانی همچون شهیدان شهریاری‌، محمدی و احمدی‌روشن کسانی بودند که توسط دشمن شناسایی و به شهادت رسیدند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها