بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
وزیر خارجه آمریکا در حالی فردا (سه شنبه) وارد مسکو می شود که پیش از این سفر دو روزه، تندترین مواضع ضدروسی را اعلام کرده و از سوی دیگر، واشنگتن همچنان در تدارک تحریم های بیشتر علیه روسیه است.
تدبیر24 »رکس تیلرسون در تازه ترین اظهارات حتی نسبت به دوران باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، مواضعی ضدروسی تندتری گرفته است.

** اتهام شیمیایی علیه روسیه:
وی دیروز روسیه را متهم کرد که به گسترش حادثه شیمیایی هفته گذشته در شهر خان شیخون استان ادلب سوریه، کمک کرده است.
تیلرسون در برنامه دیس ویک شبکه تلویزیونی‌ ای بی سی آمریکا مدعی شد که مسکو از اجرای توافنقامه سال 2013 برای امن و نابود کردن تسلیحات شیمیایی در سوریه، خودداری کرده است.
وی افزود: به نظر من قصور واقعی در اینجا، خودداری روسیه از اجرای تعهدات خود بر اساس توافق تسلیحات شیمیایی بوده که سال 2013 به آن پیوست.
تیلرسون هفته گذشته نیز تندترین مواضع ضدروسی را اعلام و ادعا کرد که رویکردهای روسیه در مقابل اوکراین تجاوزگری است و این سخنان نشان می دهد بر خلاف انتظارها، لحن دولت دونالد ترامپ در برابر مسکو سخت تر می شود.
وزارت امور خارجه روسیه نیز با توجه اینکه تیلرسون برای نخستین بار در جایگاه وزیر خارجه آمریکا به مسکو سفر می کند، در واکنشی انتقادی اما نرم اعلام کرد: اظهارات تیلرسون حیرت انگیز بود. با تاسف خاطرنشان می کنیم، این گونه ارزیابی ها حیرت آور است.

** افق سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو:
هرچند تیلرسون چندی پیش با همتای روس خود برای اولین بار در آلمان دیدار و در باره روابط دوجانبه، اختلاف ها، تنش های کنونی در روابط دو کشور و همچنین مسائل منطقه ای رایزنی کرد، اما نخستین سفر وی در جایگاه وزیر خارجه آمریکا به روسیه اهمیت زیادی دارد.
تیلرسون مدیرعامل سابق و رئیس هیات مدیره شرکت نفتی اکسان موبیل آمریکا پیش از برعهده گرفتن مسئولیت وزارت خارجه این کشور، به دلیل روابط دوستی و ارتباط با مقام های بلندپایه روسیه زیر فشار نمایندگان کنگره و محافل سیاسی ضدروس در واشنگتن قرار داشت.
از سوی دیگر، اکنون با توجه به اظهارات ضدروسی تیلرسون، احتمال دیدار و مذاکره وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه پیش از سخنان اتهام آمیز تیلرسون علیه این کشور، گفته بود که در صورت امکان وی با پوتین دیدار خواهد کرد.

**اختلاف های گسترده و جهانی مسکو- واشنگتن:
روابط مسکو و واشنگتن در چارچوب سیاست های ضدروسی دوره دوم ریاست جمهوری اوباما از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه در بدترین حالت قرار دارد.
هر چند، راهیابی ترامپ به کاخ سفید امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده، افزایش داده بود، اما اکنون به دلیل تداوم رویکردهای ضدروسی اوباما در حال کمرنگ شدن است.
از سوی دیگر، آمریکا با تقویت توان نظامی خود در شبه جزیره کره به بهانه مقابله با تهدیدهای اتمی و موشکی کره شمالی، هزاران نظامی با جنگ افزارهای پیشرفته را نزدیک مرزهای آسیایی روسیه مستقر کرده است.
همزمان طرح جایگذاری سامانه موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی نیز اجرا می شود که براساس گزارش ها، شعاع راداری و عملکردی آن می تواند، افزون بر کره شمالی بخش هایی از خاک روسیه و چین را نیز در بر بگیرد و همین موضوع سبب افزایش اعتراض ها و نگرانی ها دو کشور شده است.
همچنین افزایش التهاب های نظامی در شبه جزیره کره در چارچوب اقدام های نظامی آمریکا و احتمال واکنش های کره شمالی سبب نگرانی بیشتر مسکو شده است.
یک مقام در آمریکا دیروز به خبرگزاری رویترز گفت که ناو گروه تهاجمی نیروی دریایی این کشورعازم غرب اقیانوس آرام نزدیک شبه جزیره کره می شود.
در واکنش فوری به این اقدام، رئیس کمیسیون امور دفاعی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نسبت به پیامدهای اعزام ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا به شبه جزیره کره به واشنگتن هشدار داد.
ویکتور اوزروف گفت: اعزام ناوگروه تهاجمی آمریکا به شبه جزیره کره ممکن است، کره شمالی را برای انجام اقدام های نسنجیده تحریک کند.
اوزروف افزود: اگر پیونگ یانگ اعزام ناوگروه تهاجمی آمریکا به منطقه را تهدید قلمداد کند، ممکن است اقدام های نسنجیده انجام دهد.
مقام پارلمانی روس اظهار کرد: اگر یگان های نیروی دریایی آمریکا توافق نامه های بین المللی را نقض نکنند، می توانند هر نقطه ای از جهان حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: اما از نقطه نظر امنیتی، تاثیر حضور ناوگروه تهاجمی آمریکا در سواحل شبه جزیره کره بر روند تامین شرایط آغاز مذاکرات با کره شمالی بسیار زیان بار خواهد بود.
اوزروف همچنین احتمال حمله موشکی آمریکا به کره شمالی را بعید ندانست و افزود: واشنگتن حمله موشکی روز جمعه به پایگاه هوایی سوریه را دفاع از امنیت ملی خود خواند و اکنون ممکن است، کره شمالی تهدید بزرگ تری قلمداد شود.
پیونگ یانگ هم اعلام کرده اگر ناو آمریکایی تمامیت ارضی کره شمالی را نقض کند «بی رحمانه» به واشنگتن پاسخ خواهد داد.
از سوی دیگر، پیونگ یانگ نیز ورود ناوهواپیمابر کارل وینسون آمریکا به آب‌های شرق شبه‌جزیره کره را بخشی از یک «نقشه نابخردانه» برای حمله به کره شمالی خوانده است.

تداوم و افزایش تحریم های ضدروسی:
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرد که اعضای گروه کاری ترامپ در حال بررسی وضع تحریم های جدید و شدیدتر علیه ایران و روسیه به دلیل حمایت از بشار اسد هستند و هیچ گزینه ای از روی میز حذف نشده است.
شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که هیلی با اشاره به تداوم حمایت های ایران و روسیه از دولت سوریه، تاکید کرد: در باره وضع تحریم های سخت تر علیه تهران و مسکو، هیچ گزینه ای از روی میز حذف نشده است. تا زمانی که بشار اسد در قدرت باشد، هیچ راه حل سیاسی برای سوریه در کار نخواهد بود و رفتن وی از قدرت یک اولویت است.
هیلی همچنین تاکید کرد: خواستار خروج ایران و روسیه از سوریه هستیم. فکر می کنم، شما شاهد یک راهبری قدرتمندانه (از سوی آمریکا) خواهید بود و همچنان خواهید دید که هر وقت برای ایالات متحده راهبری ضروری باشد، اقدام خواهد کرد.
طرح ضدروسی افزایش تحریم ها در حالی مطرح می شود که روسیه از سال 2014 نیز در ارتباط با اوضاع و درگیری ها در اوکراین، شاهد تحریم های تقریبا سختگیرانه آمریکا و اتحادیه اروپا در بخش های مختلف از جمله مالی، بانکی، همکاری های نظامی و صنعتی است.

** پیش بینی مذاکرات خاکستری تیلرسون در مسکو:
کنستانتین کاساچیف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) اعلام کرد که حمله خودسرانه موشکی آمریکا به سوریه سبب می شود، انتظار زیادی از سفر پیش روی تیلرسون به مسکو وجود نداشته باشد.
مقام ارشد پارلمانی روس دیروز در فیس بوک خود نوشت که حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه، مذاکرات تیلرسون در مسکو را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزوده است: اکنون بدیهی است، در دستور کار مذاکرات با وزیر خارجه آمریکا در مسکو تغییراتی به وجود می آید و از دیدگاه من فقط به اعلام مواضع منجر می شود که انتظار نتایج زیادی ندارم.
آمریکا بامداد جمعه حمله مستقیم موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را با موشکباران از دریا آغاز کرد در حالیکه این مقر نظامی یکی از اصلی ترین مراکز فرماندهی عملیات ضدتروریستی در منطقه به ویژه استان حمص است.
با توجه به این شرایط به ویژه مواضع شدت یافته ضدروسی آمریکا، می توان گفت تیلرسون در شرایطی به مسکو سفر می کند که دو طرف نمی توانند به هم اعتماد کنند، زیرا دولت ترامپ در بخش های مختلف سیاست خارجی و نظامی مقابل روسیه در حال برداشتن گام های بلندتری حتی فراتر از دوره اوباما است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها