بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
سلامت از مسایل و نیازهای اولیه شهروندان هر جامعه ای است، در ایران اسلامی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت یازدهم، با هدف ایجاد عدالت، کاهش هزینه و افزایش دسترسی به خدمات مختلف، کام مردم شیرین شده است، اگرچه مسایل و مشکلاتی بر سر اجرای این طرح قرار دارد.
تدبیر24 »یکی از دستاوردهای قابل توجه دولت تدبیر و امید توجه به حوزه سلامت و اجرای طرح تحول سلامت با هدف تقویت این حوزه و رفع دغدغه مردم در حوزه بهداشت و درمان بوده است.
داشتن سلامتی و در دسترس و ارزان بودن مسیر درمان از نیازها و مطالبات اولیه شهروندان هر جامعه ای است و در تاریخ بیش از 30 ساله جمهوری اسلامی ایران نیز دولت تدبیر و امید با وجود تمام کمبودها به ویژه در تامین منابع مالی، توانست طرحی به نام تحول نظام سلامت را آغاز کند و در دستور کار قرار دهد که باعث تحول و پیشبردهای اساسی و بنیادی در حوزه بهداشت و سلامت شد و رضایت شهروندان را به همراه داشته است.
دولت یازدهم هدفگذاری بزرگی برای حوزه سلامت کرد و برای تحقق فرموده رهبری مبنی بر اینکه بیمار و خانواده آن نباید دغدغه ای به جز درد و رنج بیماری داشته باشند، گام بلندی برای تحقق این مساله برداشت و با دورخیز برنامه‌ریزی شده با وجود تمام مشکلات و موانع، جانانه و همه جانبه وارد کارزار شد و دست به کاری زد که در کمتر کشوری حتی در کشورهای پیشرفته شاهد آن بوده ایم.
نظام سلامت کشور در بخش های مختلف با اجرای طرح تحول سلامت از سوی دولت تدبیر و امید از مرداد 93 در هشت بند، تحولی بزرگ را شاهد بود که در تاریخ نظام بهداشت و درمان کشور بی‌سابقه بود.
هشت بند طرح تحول نظام سلامت شامل ارایه خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی به روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر، توسعه خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر، توسعه خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی در شهرهای بالای 50 هزار نفر، تکمیل، توسعه و اصلاح برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری 2 استان فارس و مازندران، ارتقای سطح سلامت جامعه با اجرای برنامه ملی توسعه و ترویج خودمراقبتی و توانمندسازی مردم، تقویت و نهادینه سازی همکاری های بین بخشی، بهداشت عمومی شامل آب سالم، غذای ایمن و رژیم غذایی سالم و هوای پاک و برنامه تحول سلامت دهان و دندان، هشت بند تعریف شده در طرح تحول سلامت تعریف شده است.
جذب و ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته، ارتقای عدالت در دسترسی و بهره مندی مردم به خدمات سلامت، کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم، ساماندهی نظام ارجاع در سطح تخصصی و فوق تخصصی مناطق کمتر توسعه یافته ،حذف پرداخت های غیررسمی و اجرای صحیح نظام سطح بندی نیروی انسانی نیز به عنوان راهبردهای اجرایی طرح تحول سلامت در کشور مطرح بوده است.
هدف از اجرای طرح تحول سلامت افزایش رضایت مندی مردم و برطرف کردن مشکلات گوناگونی بود که موجب نارضایتی مردم از حوزه بهداشت و درمان شده بود، تقویت پشتیبانی مالی از مردم در قبال هزینه های حوزه سلامت، ارتقای کیفیت خدمات و افزایش دسترسی به خدمات درمانی از اهداف مهم برنامه تحول حوزه سلامت در دولت تدبیر و امید بوده است .
در این طرح بار اصلی مسایل مالی تا حدود 90 درصد از هزینه های بهداشتی و درمانی بر عهده دولت تعریف شده است و مردم تنها بین سه تا 10 درصد از هزینه های درمانی خود را در مراکز درمانی و بیمارستانی پرداخت می کنند؛ یعنی روستائیان سه و شهرنشینان بین سه تا 6 درصد هزینه های درمانی خود را می‌پردازند که دستاورد قابل توجهی در نوع خود است و در کمتر کشوری چنین توجهی به حوزه سلامت هستیم.
اجرای طرح تحول نظام سلامت با استقبال مردم به ویژه اقشار کم در آمد مواجه شد و در بخشی از اجرای این طرح به منظور زیر پوشش قراردادن شهروندان فاقد هرگونه حمایت بیمه‌ای، نزدیک به 11 میلیون نفر در کشور زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که جهش قابل توجهی در برنامه های حوزه بهداشت و درمان برای توجه بیشتر به دغدغه مردم دراین حوزه بود.
تکمیل نیروی درمانی مورد نیاز در نقاط مختلف کشور، ایجاد و تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی به امکانات لازم، احداث کلنیک های تخصصی و فوق تخصصی، به‌کارگیری تمام وقت پزشکان متخصص و فوق تخصص در شاخه‌های مختلف و نیروی درمانی تحصیل کرده در مراکز درمانی دولتی و دانشگاه ها از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور بوده است.
بودجه طرح تحول نظام سلامت در سال 93 بیش از 48 هزار میلیارد ریال مصوب شده بود که در سال 94 حدود 5.5 درصد نیز افزایش یافت، گام دوم طرح تحول سلامت از سال 96 به عنوان برنامه ای ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مردم استان سمنان از اجرای طرح تحول سلامت رضایت 86 درصدی دارند و با توجه به مسایل مختلف، در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان به منظور بررسی جوانب مختلف و تاثیر اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزگردی تشکیل شد که با بیان نقطه نظرات متفاوت و ارایه پیشنهادهایی همراه بود.
در این میزگرد احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، علیرضا اعرابی مدیرکل بیمه سلامت استان، سیدمجتبی اکرم مدیر درمان تامین اجتماعی استان و کامران قدس رئیس سازمان نظام پزشکی استان سمنان حضور داشتند و از جوانب مختلف مباحثی کارشناسانه درباره مزایا و نیازهای مرتبط به طرح تحول سلامت بیان کردند.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر وسرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: هدفمندی یارانه ها، مسکن مهر، پزشک خانواده، از جمله طرح هایی است که نمونه آنها در کشورهای دنیا اجرا شده است، باید تلاش شود کارها علمی، زمان بندی شده و منطقی انجام شود نه این که با اجراکننده طرح و انتخابات بعدی تنظیم شود.
احمد همتی بیان داشت: اعتقاد نداشتن به عقل جمعی و منیّت که در کشور به شدت در حال رواج است برای کشور سم است و با وجود بهترین طرح ها کشور دچار مشکل خواهد شد.
وی بیان داشت: ابتدا شاید نیاز بود زیرساخت های طرح تحول نظام سلامت اجرایی می شد که بیماران مستقیم به متخصصان مراجعه نکنند.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر وسرخه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اجرا نشدن قانون، فقدان زیر ساخت ها و اجرای نشدن دقیق قوانین برای طرح تحول نظام سلامت در کشور مشکلاتی ایجاد کرد.
همتی افزود: هر طرحی که اجرا می شود باید بر روند اجرایی آن نظارت کرد این طرح در ابتدا خوب بود اما اکنون منحنی این طرح رو به پایین و چالش های آن در حال زیاد شدن است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوب باید پرداخت ها به صورت ماهانه به پزشکان پرداخت شود اما اکنون شاهد پرداخت نشدن به بیش از 10 ماه رسیده است.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر وسرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر کارکنان خدوم دلسوز وزارت بهداشت فردا بگویند یک سال حقوق کارانه خود را دریافت نکردند و از کار انصراف دهند آیا می توان گفت طرح تحول در مرحله خوبی قرار دارد.
وی تصریح کرد: ادامه روند طرح تحول نظام سلامت بر دوش کارکنان وزارت بهداشت و مجموعه نیروهای درمانی است که باید به مسایل آنان توجه شود.
همتی با بیان این که در چند ماه گذشته هشت هزار میلیارد تومان خارج از برنامه های قبلی برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح تحول سلامت مصوب و بخشی از آن تزریق شده است، خاطرنشان کرد: شرایطی که در آن طرحی در مجلس مصوب می شود و دولت توان پرداخت ندارد، نشان از نبود منابع مالی برای حمایت از طرح است.
وی با بیان این که پرداختی مردم از 60 تا 70 درصد در حوزه سلامت بود واکنون به 20 تا 30 درصد رسیده و تامین این تفاوت و پرداخت آن بر دوش دولت است.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر وسرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه بر اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید شده است و امید است این طرح با مدیریت و بررسی نقاط قوت و ضعف با شرایط بهتری ادامه پیدا کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: یکی از اولویت های کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت تدبیر و امید اجرایی کردن طرح تحول نظام سلامت بوده است که در تاریخ کشور اجرای چنین طرحی در این سطح و با این میزان هدفگذاری از سوی دولت یازدهم بی‌سابقه بوده است.
مهدی شادنوش افزود: با توجه به شرایط پیچیده درمان و حوزه سلامت در جامعه، سیاست های وزارت بهداشت اجرایی کردن این طرح در بخش درمان به دلیل هزینه های قابل توجه برای مردم بود در اولویت قرار گرفت و در کنار اجرای طرح تحول در حوزه درمان، حوزه پیشگیری نیز مورد توجه وزارت بهداشت بوده است.
وی خاطر نشان کرد: بعد از این که فشار هزینه های درمان از مردم برداشته شد، فعالیت بعدی طرح تحول سلامت به حوزه پیشگیری و بهداشت معطوف شد.
وی تصریح کرد: امروزه محبوبیت وزارت بهداشت در میان مردم نشان دهنده میزان موفقیت طرح تحول نظام سلامت است و اثرگذاری آن در جامعه تاییدی بر ضرورت و نیاز اجرای آن است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به برخی انتقادها درباره میزان هزینه و اثرگذاری طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد: با این چالش می شود به استقبال منتقدان رفت که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی هیچ طرحی نبوده که با این میزان هزینه و بودجه، توانسته به این میزان قابل توجه رضایت مردم را کسب کند.
وی بیان داشت: این موفقیت، حاصل تلاش و هماهنگی های همه مجموعه های نظام، حمایت مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه دولت تدبیر و امید و قوه قضاییه بوده است.
شادنوش با اشاره به اینکه امروز ایران نیاز به مردان اجرایی دارد و عملکرد حوزه سلامت در بیش از سه سال و نیم نمره قابل توجهی خواهد گرفت و با بیان این که در چهار سال گذشته واکسن هاری در کشور وجود نداشت و نزدیک به بحران بود، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی وضعیت به دولتمردان تدبیر و امید واگذار شد و با این وجود همه مسایل و مشکلات، در حوزه سلامت با اجرای این طرح چنین موفقیتی به وجود آمده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به معوقات پرداخت کارانه کادر درمانی از 16 تا 20 ماه در دولت های گذشته اشاره کرد وگفت: اگر چه این مشکل در این دولت به وجود آمده اما تا پایان خرداد ماه سال 95 کارانه ها برای نیروهای درمان و همچنین برای کلینیک ها و دندانپزشکی تصفیه شده است.
شادنوش افزود: اضافه کارهای نیروهای دانشگاه علوم پزشکی و کارکنان حوزه سلامت استان سمنان تا پایان اسفند 95 پرداخت شده است.
وی با بیان این که استان سمنان آمادگی کامل برای اجرا کردن پزشک خانواده و نظام ارجاع در قالب گام بعدی طرح تحول نظام سلامت دارد، خاطر نشان کرد: تمام مراکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در حال حاضر 100 درصد تملکی است.
شادنوش گفت: 95 درصد از مردم استان سمنان دارای پرونده سلامت الکترونیکی هستند اما برای به روز شدن این پرونده های سلامت نیاز به مراجعه هر سه ماه یکبار شهروندان است که به فرهنگ سازی در مورد نیازمندیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: دفترچه کاغذی بیمه های سازمان تامین اجتماعی حذف شده و دفترچه های بیمه سلامت نیز تا 31 فرودین 96 برچیده خواهد شد.
مدیر کل بیمه سلامت استان سمنان گفت: با مطالعه 2 طرح تحقیقاتی علمی از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت 83.6 درصد از مردم این استان از این طرح رضایت داشتند.
علیرضا اعرابی تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت با 2 هدف کلی، کاهش هزینه های پرداختی مردم در بخش دولتی و افزایش کیفیت خدمات بوده است.
وی با بیان این که دولت تدبیر وامید در شرایطی مسئولیت را به دست گرفت که اوضاع نابسامانی در دولت بود خاطرنشان کرد: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی بیش از 37 درصد از هزینه های درمان را خودشان پرداخت می کردند و 50 درصد از هزینه داروها در گذشته به ویژه خرید داروهای بیماران صعب العلاج برعهده مردم بود.
اعرابی تصریح کرد: از خدمات ارائه شده در دولت تدبیر و امید شامل افزایش اقلام دارویی از 270 به 350، کاهش فرانشیز پرداختی بیمه شدگان در بخش بستری برای روستائیان از پنج به سه درصد و برای مردم ساکن شهر از 10 به 6 درصد کاهش یافته است.
مدیر کل بیمه سلامت استان سمنان با اشاره به این که در گذشته به دلیل پایین بودن کیفیت دریافت خدمات در بیمارستان های دولتی مردم مجبور به مراجعه به بخش های خصوصی بودند یاد آورشد: در بخش کاهش هزینه در بیماران ارتوپدی که هزینه های زیادی را قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت می کردند، شاهد کاهش هزینه ها در این قسمت بودیم.
اعرابی با بیان این که در برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود که هزینه های سنگین درمانی به زیر 1.5 درصد برای مردم برسد ،یادآورشد: این میزان هزینه، قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هشت درصد افزایش نشان می داد.
مدیر کل بیمه سلامت استان سمنان با اشاره به نیازهای فعلی طرح تحول نظام سلامت، گفت: راهبرد اساسی در ادامه ارتقای نظام سلامت مدیریت منابع و کنترل هزینه های درمانی است تا بتوان طرح تحول سلامت را در گام های بعدی نیز با موفقیت پیش برد.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان نیز در این میزگرد گفت: طرح تحول نظام سلامت یک طرح حکومتی و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
سید مجتبی اکرم خاطر نشان کرد: طرح تحول نظام سلامت به ویژه یک معضل بزرگ را که در حوزه بیماران صعب العلاج وجود داشت اصلاح کرد و بخشی از نیازهای جامعه در این بخش رفع شد.
وی با بیان این که مهم ترین مساله در طرح تحول نظام سلامت رضایت از دید مردم است، خاطر نشان کرد: بحث های کارشناسی این طرح در زمینه هزینه و سود متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه آغاز مشکل طرح تحول نظام سلامت از مرحله اصلاح تعرفه ها بود ، ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت شروع خوبی داشت اما تنها آسیب پذیری این طرح تخصیص نیافتن منابع کافی بود و مشکل این بود که دولت بدون در نظرگرفتن منابع برای هزینه های آینده مراحلی را آغاز کرد.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان با اشاره به این که در ابتدا برای پوشش افراد فاقد بیمه در بیمه سلامت در قالب طرح تحول سه میلیون نفر سهمیه در نظر گرفته شده بود، یادآورشد: اما در عمل، نزدیک به 10 میلیون نفر در این طرح بیمه شدند که هزینه های پیش‌بینی نشده ای را به وجود آورد.
وی گفت: هزینه پرداختی مردم تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت برای پزشکان عمومی بیش از 50 درصد و برای پزشکان متخصص 61 درصد بود که این اتفاق در سازمان تامین اجتماعی موجب تاخیر پرداخت شد.
اکرم افزود: در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از طرح های زیرساختی، طرح پزشک خانواده در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان با بیان این که طرح تحول نظام سلامت باید در بیمارستان در بخش بستری اجرایی می شد، خاطر نشان کرد: خدمات فوق تخصصی تقریبا رایگان به مردم ارایه می شود و دولت برای اجرای طرح پزشک خانواره نیاز به پشتیبانی مالی ویژه دارد.
وی با بیان این که اکنون و با اجرای طرح تحول نظام سلامت بیماران با حداقل پرداخت دسترسی به فوق تخصص دارند، افزود: یکی از ایرادات طرح تحول نظام سلامت این بود که طرح مشمول حال بیماران بستری بود ولی بیمارانی که سرپایی درمان می شدند نیز مشمول این طرح شدند که هزینه هایی در برداشت و ترمز بزرگی در جلوی اجرای طرح پزشک خانواده گذاشت.
مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان با اشاره به این که زیر پوشش قراردادن 11 میلیون نفر در بیمه سلامت برای دولت هزینه پیش بینی نشده ای به همراه داشت، خاطرنشان کرد: از سویی نیز، شورای عالی بیمه به سازمان تامین اجتماعی اجازه نداد متناسب با افزایش 2.2 تعرفه ها سرانه درمان بیمه شدگان را افزایش دهد و این مساله نیز برای تامین اجتماعی مشکلاتی ایجاد کرد.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان سمنان نیز در این میزگرد گفت: بر اساس قانون نظام پزشکی که تصریح شده اعاده حق مردم اولویت دارد نسبت به اعاده حق اعضای سازمان نظام پزشکی و سازمان بعد مردم اولویت دارد.
کامران قدس با بیان این که سازمان نظام پزشکی یک چتر حمایتی برای تمام افرادی است که به مردم در حال انجام وظیفه هستند، خاطرنشان کرد: حوزه نظام پزشکی به صورت ماهیتی نمی تواند یک دیدگاه سیاسی و دولتی نسبت به حوزه بیمه سلامت داشته باشد.
وی بیان داشت: باید شرایط معیشتی و رضایت مندی مردم لحاظ شود و شرایط و زمینه های اجرایی طرح تحول نظام سلامت در این دولت یا قبل از آن بررسی بیشتری شود.
وی با بیان اینکه دولت های گذشته با توجه به منابع مالی، قوانین ابلاغی پنج ساله و مصالح دیگر مراحلی از هدفگذاری های حوزه سلامت را اجرا می کردند، بیان داشت: در دولت گذشته نیز طرح پزشک خانواده به عنوان موضوع کلیدی طرح تحول نظام سلامت در 2 استان به صورت نمونه انجام شد.
وی افزود: دولت یازدهم با تجمیع بخش های مختلف، مباحث حوزه بهداشت و درمان را در قالب طرح تحول نظام سلامت از آبان 92 تا اردیبهشت 93 اجرا کرد.
وی با انتقاد از رسانه ها از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: سلامت مردم 25 درصد در دست دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی است و 75 درصد سلامت مردم به صورت فراگیر متغیر با بخش های مختلف است.
قدس بیان داشت: نظام پزشکی با اجرای این طرح موافق نبود و از ابتدا مشخص بود که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح ها مشخص نیست.
وی با اشاره به تلاش شبانه روزی وزیر بهداشت و کارکنان این وزارتخانه، افزود: با نبود زیرساخت های این طرح، هزینه های جانبی منجر به سربار شدن این طرح بر حوزه های دیگر شد.
وی، یکی از نکات مثبت این طرح را دید دولت بر سلامت محوری به عنوان محور اصلی دانست و خاطرنشان کرد: دولت با وجود تمام مشکلات طرح تحول سلامت را اجرایی کرد.
قدس اضافه کرد: در مرحله اول گام هفتم رسیدگی به بیماران صعب العلاج مطرح شد که هنوز این طرح باز نشده و امکان باز شدن آن به دلیل هزینه های بالا انجام نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: از سازمان نظام پزشکی به عنوان ناظر، ستادی برای نظارت بر تعرفه ها تشکیل شد که این ستاد زیر نظر وزیر بهداشت در حال فعالیت است.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان سمنان با اشاره به این که باید از پزشکان و پرستاران و پیراپزشکان که از اجرای شدن طرح تحول نظام سلامت در مورد مزایا و معایب سوال شود، یادآورشد: انتظار از رسانه ها این است که مشکلات موجود این طرح را بیان و از طریق کارشناسان بررسی کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها