بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۷۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور 360 میهمان خارجی در این رویداد سینمایی خبر داد و گفت: سینمای ایران یکی از مهمترین سینماهای جهان است، بنابراین می خواهیم بهترین جشنواره سینمایی جهان را نیز داشته باشیم.
تدبیر24 »رضا میرکریمی روز دوشنبه در نشست خبری سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: همانطور که در اختتامیه دوره قبل جشنواره اعلام کردم از فردای اختتامیه برنامه ریزی را برای امسال اغاز کردیم.
وی با اشاره به اهداف جشنواره گفت: سینمای ایران به عنوان یکی از مهمترین سینماهای دنیاست و در کوتاه مدت بدنبال این هستیم که مهمترین جشنواره منطقه را برگزار کنیم.
دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: در میان مدت نیز باید جشنواره فجر را به رویداد مهم آسیا و در نهایت یکی از فستیوال های مهم جهان تبدیل کنیم.
میرکریمی گفت: حذف هیات انتخاب، اعلام نشدن کاندیدها و عدم انتشار لیست متقاضیان از اقداماتی بود که از سال قبل آغاز شد و امسال نیز این موضوع را پیگیری کردیم که خوشبختانه کمک زیادی به ارتباطات ما با هنرمندان داشته است.
وی با بیان اینکه برای انجام کار جهانی باید دقت و نظم داشت، افزود: در این راستا چارتی تهیه شده و نرم افزاری را طراحی کرده ایم که مدیران بعدی جشنواره نیز می توانند از آن استفاده کنند.
وی اظهار داشت: همیشه گله داریم چرا دبیرخانه ثابتی برای جشنواره ها نداریم و کسانی که این گله را می کنند اغلب از خود مسوولان هستند. برای اینکه مجبور نشویم کسی را متهم کنیم، خود دست به کار شدیم و دبیرخانه ثابتی را راه اندازی کردیم.
میرکریمی تاکید کرد: حضور مدیران با سابقه در تیم جشنواره و همکاری با هم ثابت کرد که در ایران هم می‌شود کار گروهی انجام داد.
وی همچنین «کوری»(ریشارد بوگایسکی) از لهستان، دو مادر (ریری ریزاد) از اندونزی، تبعیدی (داویس سیمانیس) از لتونی، گلوری (کریستینا گروپزیوا، پتار والچتنف) از بلغارستان، گناهکاران (ایوان دی گائونا) از کلمبیا، ایوان (الیوانا داویدووا) از روسیه و آقای بی دردسر (فنگ کی) چین، بال های پدرم (کیوانچ سزار) از ترکیه، پاریس سفید (لیدیا ترکی) از فرانسه، کواتر تندتا (پور رودریگز) از اسپانیا، سوفیچکا (کیرا کوالینکو) از روسیه، شب در سانفرانسیسکو سانکتیس (فرانسیسکو مارکس) از آرژانتین، نگار (رامبد جوان) از ایران و پایان رویاها (محمدعلی طالبی) از ایران را
فیلم های بخش سینمای سعادت (بخش بین الملل) جشنواره اعلام کرد.
میرکریمی گفت: جا دارد از حجت الله ایوبی تشکر کرد که تاکید داشت این جشنواره باید بدون دخالت مدیران و توسط خود هنرمندان اداره شود و در ادامه با امدن محمد مهدی حیدریان نیز این حمایت ادامه داشت و آقای حیدریان نیز تاکید داشت از جشنواره خود حفاظت کنید.
دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر خاطر نشان کرد: انتقادهایی به ما می شود که هرگز نمی توانید جشنواره مهمی باشید و این نقدهای بی اساس از دشمنی های خارجی بیشتر آزار دهنده است البته با تمام این بی مهری ها جنگیده ایم.
وی با اشاره به پیامدهای سفر به ایران با قانون های ظالمانه ای که توسط برخی کشورها گذاشته می شود، افزود: اما باید بگویم که ٣٦٠ مهمانان خارجی داریم که نسبت به سال قبل دو برابر شده است مهمانانی که از کشورهایی مثل مصر و حتی عربستان نیز هستند.
کارگردان فیلم سینمایی «دختر« به بخش دارالفنون جشنواره اشاره کرد، گفت: در این بخش نیز یکصد جوان علاقه مند به سینما از کشورهای مختلف امده اند و با توجه به حضور این تعداد علاقه مند اساتید بنامی از سینمای دنیا حضور خواهند داشت.
میرکریمی افزود: قصد داریم به ژانرهایی که در ایران کمتر توجه می شود بپردازیم بنابراین بخش سایه های ترس با محوریت فیلم های دلهره اور و ترسناک راه اندازی کردیم و ورود افراد زیر ١٦ سال ممنوع است.
وی ادامه داد: در این بخش هفت فیلم خارجی و یک اثر ایرانی داریم که همه در سانس پایانی یعنی حوالی ساعت ١١ شب نمایش داده خواهد شد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: در بخش‌های مختلف مشاوران خوبی داشتم و در بخش مستندهای زیر ذره‌بین، کامیار محسنین کمک‌های قابل توجهی به من کرد.
میرکریمی اظهار کرد: امسال مرور سینمای کره را هم در جشنواره داریم که از لحاظ مضامین و صنعتی بسیار پیشرفته هستند. همچنین فیلم‌هایی از کشورهای بالتیک که طی دو سال اخیر بسیار پیشرفت کرده‌اند در جشنواره نمایش داده می‌شود. در این بخش سه تیم از سه کشور برای توضیح کامل درباره سینمایشان به ایران می‌آیند.
همچنین به گفته میرکریمی، پنج داور خارجی و دو داور ایرانی، فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر را قضاوت می‌کنند.
فلورین گالن برگر کارگردان، فیلمنامه نویس مطرح آلمانی و صاحب یک جایزه اسکار فیلم کوتاه، جسیکا وودورث فیلمساز، فیلمنامه نویس و ‌تهیه کننده بلژیکی، لخ مایفسکی شاعر، نقاش، نویسنده و کارگردان مشهور لهستانی، میکو هارادا بازیگر برجسته ژاپنی، دستیار و بازیگر فیلم های کوروساوا و اوبرتو پازولینی کارگردان و تهیه کننده سرشناس ایتالیایی به همراه فاطمه معتمدآریا بازیگر طراز اول و رسول صدرعاملی کارگردان و فیلمنامه نویس مطرح ایرانی، 15 فیلم بلند و 15 فیلم کوتاه بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی را داوری خواهند کرد.
در این بخش فیلم هایی از کشور‌های لهستان، لتونی، اندونزی، بلغارستان، روسیه، کلمبیا، چین، ترکیه، فرانسه، اسپانیا و آرژانتین به همراه سه فیلم «نگار«، «خانه» و «پایان رویاها» از ایران رقابت خواهند کرد.
به گفته دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم های «وصیت پدر»(A Father’s Will) به کارگردانی باکیت موکول از قرقیزستان، فیلم سنگاپوری «کارآموز» (Apprentice) ساخته جانفنگ بو، «خانه دیگران» (House of Others) به کارگردانی روسودان گلوریدزه از گرجستان، فیلم چینی «چاقو در آب پاک» (Knife in the Clear Water) ساخته وانگ ژوبو، «بازآمده» (Reurnee) به کارگردانی سابیت کورمانبکوف از قزاقستان، فیلم هندی «پیهو» (Pihu) ساخته وینود کاپری، «رئوف» (Rauf) به کارگردانی باریس کایا از قراقستان، فیلم ژاپنی «بذرافشان» (The Sower) ساخته یوسوکه تاکوچی، «میز» (The Table) به کارگردانی کیم جونگ‌کوان از کره جنوبی، «گرگ و بره» (Wolf and Sheep) ساخته شهربانو سادات از افغانستان، فیلم بنگلادشی «بی نام و نشان» (Unnamed) به کارگردانی تاکور احمد، «مادر» (The Mother) ساخته اِردِنِت‌سِت‌سِگ بازاراگچا از مغولستان و سه فیلم ایرانی «آپاندیس» (Appendix) به کارگردانی حسین نمازی، «خانه کاغذی»
(Paperhouse) ساخته مهدی صباغ‌زاده و «برگ جان» (Leaf of Life) به کارگردانی ابراهیم مختاری، فیلم‌های بلند بخش جلوه‌گاه شرق هستند.

** مشکلات فرامتنی زیادی داشتیم
دبیر جشنواره جهانی فجر تصریح کرد: امسال مشکلات فرامتنی زیادی داشتیم که علاوه ‌بر دشمنان خارجی، برخی کوته‌فکران داخلی هم به آن دامن زدند.
میرکریمی با پخش اسلایدی، به حذف برخی موارد ابهام برانگیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال شمار بالای جوایز یکی از مواردی بود که سال گذشته فقط یک جایزه طلا دادیم و سعی شده نشان دهیم همه بخش‌ها مهم هستند.
دبیر جشنواره جهانی فجر اظهار داشت: اعلام کاندیدا در هیچ جایی اتفاق نمی‌افتد و ما هم اینکار را نکردیم، چون هر فیلمی که به جشنواره راه یافته جزو بهترین‌ها بوده است؛ پس هیات انتخاب و اعلام کاندیداها را حذف کردیم، ضمن اینکه با وجود تقسیم کاری که انجام شده، باید یک کشتی‌بان وجود داشته باشد تا همه‌ چیز را نظارت کند.

** هیاتی کار نکردیم
میرکریمی افزود: در این رویداد فهرستی از تعداد فیلم‌های متقاضی منتشر نمی‌کنیم، چون مثل امانت و راز نزد ما باقی می‌ماند و از طریق ایمیل هم به کسانی که فیلم‌شان پذیرفته نشده بابت نبود اثر آنها عذرخواهی کرده و سعی کرده‌ایم با احترام برخورد کنیم.
وی اضافه کرد: چارتی از طریق ترجمه و بومی شدن چارت‌های جشنواره‌های مهم تشکیل داده‌ایم تا در آینده هرکسی آمد با یک سازماندهی روبرو باشد و نخواستیم هیاتی کار کنیم.
میرکریمی خاطرنشان کرد: سال گذشته دقیقه 90 جدول نمایش را بسته بودیم، اما اکنون حتی در سایت سینماتیکت هم مشخص شده، در واقع امسال همه‌ چیز را در یک پورتال تنظیم کرده و اطلاعات مربوط به افراد و برنامه‌ها را در آن گنجانده‌ایم.
دبیر جشنواره جهانی فجر در ادامه سخنان خود به بخش بازار اشاره کرد و گفت: امسال متقاضیان بیشتر شده و تعداد کسانی که با هزینه خود هم به ایران می‌آیند بیش از یکصد نفر شده‌اند.

** در جشنواره امسال صرفه جویی کردیم
میرکریمی افزود: دو سال گذشته یک میلیارد تومان ارزان‌تر جشنواره را نسبت به سال قبلش برگزار کردیم لذا در این بخش امسال هم صرفه‌جویی شده و از هتل‌های گرانقیمت مثل سال قبل صرف‌نظر کردیم و از وقتی گرِید خدمات ما تغییر کرده، حتی استقبال هم از نظر کارشناسان بیشتر شده است.
میرکریمی به باشگاه هواداران جشنواره که امسال به باشگاه جشنواره تغییر نام داده است اشاره کرد و گفت: در زمینه باشگاه جشنواره باید بگویم این بخش به نسبت سال گذشته با استقبال همراه بود و اکنون نزدیک به 22 هزار نفر عضو دارد و سینمای فلسطین در اختیار آنها قرار گرفته است. سینما فرهنگ نیز برای کسانی در نظر گرفته شده که فقط می خواهند فیلم ببینند و عضو باشگاه نیستند.
دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: امسال مشکلات فرامتنی زیادی داشتیم، از قبیل اتفاقات منطقه و روی کار آمدن رییس جمهوری تازه به دوران رسیده در یک کشور مهم، رئیس جمهوری که با وضع یک قانون عجیب با این مضمون که هر کس به ایران سفر کند ویزای آمریکا نخواهد گرفت مسائلی برای ما به وجود آورد. بنابراین وقتی می‌خواهیم جشنواره بزرگی برگزار کنیم و افراد مهمی را دعوت کنیم، با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه شدیم.
میرکریمی اظهار داشت: حتی برخی از کوته فکران کشور نیز می گفتند که این جشنواره در حد جشنواره های داخلی هم نیست. تاکید می کنم هر کس منافع ملی کشور را نسبت به منافع خود ارجح دارد ما دست او را می فشاریم و با آنها همکاری می کنیم.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به برگزاری بزرگداشت های مختلف برای زنده یاد عباس کیارستمی در جشنواره های خارجی گفت: ما نیز سه بزرگداشت برای کیارستمی برگزار می کنیم که با حضور بزرگانی از سراسر دنیا خواهد بود.
میرکریمی با قدردانی از تلاش های اصحاب رسانه در اطلاع رسانی این رویداد بین المللی افزود: امسال فضایی در قسمت پشت بام کاخ جشنواره برای نشست و گپ و گفت میان اهالی رسانه ایجاد شده و به «بام نشین» معروف است.

** مجبور نیستم بودجه جشنواره را بگویم
میرکریمی در پاسخ به خبرنگاری درمورد بودجه کلی این دوره از جشنواره هم اظهار داشت: مجبور نیستم بودجه را بگویم، این موضوع وظیفه من نیست و باید این سووال از سازمان سینمایی پرسیده شود، البته تاکید می کنم که دوست دارم بودجه این دوره نسبت به 10 سال گذشته به صورت مقایسه ای منتشر و اختصاص یابد.

** نمایش چند فیلم با موضوع بحران منطقه
وی گفت: در این دوره از جشنواره، فیلم هایی داریم که به بحران منطقه می پردازد و برای نخستین بار نمایش داده می شوند. چند فیلم در مورد بحران سوریه داریم که یکی دو فیلم برای نخستین بار در ایران پخش خواهند شد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین افزود: امسال در دانشکده سینما تئاتر و دانشکده صدا وسیما جلساتی خواهیم داشت که در سال گذشته نیز با ترمیم سالن دانشکده سینما تئاتر این ورک‌شاپ‌ها را برگزار کردیم.
به گفته وی، امسال در دانشکده سینماتئاتر و دانشکده صدا وسیما مجموعه‌ای از مسترکلاس‌ها و ورک‌شاپ‌ها و همچنین نمایش فیلم‌ها را خواهیم داشت که با حضور دانشجویان برگزار می‌شود.

** افراد باسواد در جشنواره حضور دارند
دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر تصریح کرد: بدنبال جشنواره فرش قرمزی نیستیم که سلبریتی در جشنواره حضور داشته باشد.
میرکریمی گفت: سرشناس از نظر من کسی است که همه فیلم های کوبریک را فیلمبرداری کرده باشد، در این جشنواره به سمت نخبه گرایی رفته ایم، از همین رو همه افراد باسواد در این جشنواره هستند. بخش مردمی جشنواره توسط بخش ملی پوشش داده می شود.

** عدم دخالت در کار داوران
وی با تاکید بر دخالت نکردن در کار داوران درباره روند داوری این دوره جشنواره جهانی فجر هم اظهار داشت: داوران تصمیم گیرنده واقعی و همه از رزومه بسیار خوبی برخوردار هستند.
میرکریمی خاطرنشان کرد: اگر در جشنواره‌ای ملاحظه میزبانی می‌کنند و به فیلم‌های آن کشور جایزه می‌دهند، ناشی از سیاست جشنواره نیست؛ دخالتی در داوری ها نخواهم داشت و جشنواره سیاست خود را در انتخاب فیلم ها اعمال کرده است.
میرکریمی تصریح کرد: زمانی که انتخاب ما محدود بود، مجبور بودیم دخل و تصرفی در فیلم ها داشته باشیم، گاهی پیش می آمد مهمان خارجی بدون سانسور و مخاطب داخلی با سانسور فیلم می دید، اما امروز دست ما برای انتخاب فیلم ها باز است و بدون اجازه فیلمساز، تغییری در فیلم ها ایجاد نمی شود. البته باید بگویم که فیلم هایی که انتخاب شده اند کمتر نیازمند تغییر هستند و اکثرا بدون تغییر به نمایش در می آیند. این را هم باید بگویم بیشترین تغییر در یک فیلم شاید 1 دقیقه باشد.
وی در عین حال گفت: براین باورم در سینمای ایران مشکل فیلمنامه نداریم بلکه مشکل اجرای فیلمنامه داریم از این رو در این جشنواره فیلم هایی انتخاب شده که در اجرا کم نگذاشته و می توانند رای ما الهام بخش باشد.

** برنامه ای برای انتخاباتی شدن جشنواره نداریم
میرکریمی در پاسخ به این سووال که چه برنامه‌ای برای جلوگیری از سیاسی کاری و انتخاباتی شدن جشنواره دارید، تاکید کرد: هیچ برنامه ای در این زمینه و راستا نداریم، از این رو هر شهروند این کشور که به سینما علاقه مند باشد می تواند بیاید و از برنامه‌های ما استفاده کند. سیاستمداران بخشی از ملت هستند و افتخار هم می‌کنیم که به جشنواره بیایند اما برنامه‌های جشنواره از قبل مشخص شده‌اند و نمی‌توانیم تریبونی در اختیار افرادی خاص قرار دهیم.
به گفته وی، از حضور همه کسانیکه برای کشور فعالیت می‌کنند، استقبال می‌کنیم چون سینما بهترین عرصه برای تحقیق است و به آنها برای تصمیم‌گیری کمک می‌کند.
میرکریمی در عین حال گفت: این جشنواره بهترین فرصت برای این است که سیاستمداران درباره زیست بشر امروز، دغدغه‌ها و مشغله‌های او بفهمند.
وی افزود: این دانش به آنها در حکومت داری کمک خواهد کرد. آنها باید بدانند ضرورت ندارد هر جا رفتند حرف بزنند و در بعضی جاها هم باید فقط شنونده باشند.

** مهدی یادگاری از چهره های قدیمی است
دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به انتخاب مهدی یادگاری به عنوان مدیر بازار فیلم اشاره کرد و گفت: وی از چهره های قدیمی است که کارش بازار فیلم است.
نشست خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور مازیار میری، سیف‌الله صمدیان، شادمهر راستین، امیر اسفندیاری و علیرضا شجاع نوری در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها