بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
رییس ستاد انتخابات خوزستان با اشاره به ثبت‌نام نزدیک به ۱۷ هزار نفر داوطلب انتخابات شوراها در استان، آمار داوطلبان زن در این دوره را با رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به دوره چهارم نکته بسیار مهمی دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند به بحث مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه مدیریت شهری و روستایی کمک کند.
تدبیر24 »دکتر علی‌حسین حسین‌زاده با بیان اینکه آمار داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نسبت به دوره چهارم در کل استان از شاخص رشد 18 درصدی برخوردار بوده است، اظهار کرد: کل داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان 16 هزار و 913 نفر است که نسبت به دوره چهارم با 14 هزار و 343 نفر، از رشدی معادل 18درصد برخوردار است.

وی افزود: از این تعداد کل داوطلبان شوراهای اسلامی شهر چهار هزار و 55 نفر است که نسبت به دوره چهارم 24.5 درصد رشد داشته است؛ همچنین تعداد کل داوطلبان ثبت‌نامی شوراهای روستایی استان 12هزار و 858 نفر است که بررسی این میزان نسبت به دوره چهارم، 16 درصد رشد نشان می‌دهد.

رییس ستاد انتخابات خوزستان به بیان وضعیت شاخص‌های جنسیت و تحصیلات داوطلبان شوراها پرداخت و تصریح کرد: کل داوطلبان زن ثبت‌نام شده در دوره پنجم شوراها 794 نفر هستند که نسبت به 535 نفر ثبت‌نام کننده زن در دوره چهارم از رشدی معادل 48.4 درصد (حدود 50 درصد) برخوردار است.

وی در ادامه گفت: در واقع با این آمار، ازنظر داوطلبان زن ثبت‌نام کننده در شوراهای شهر استان 45.9 درصد و در شوراهای روستایی 51.4 درصد رشد داشتیم که حضور بانوان در این دوره از انتخابات به‌خصوص اعلام داوطلبی آن‌ها در انتخابات شهر و روستا نکته بسیار مهمی است که می‌تواند به بحث مشارکت آن‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه مدیریت شهری وروستایی کمک کند.

حسین‌زاده با بیان اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان هنوز به پایان مهلت قانونی خود نرسیده است، افزود: صلاحیت‌ها پس از بررسی در هیات‌های اجرایی استان، در تاریخ 24 فروردین‌ماه به مرحله بررسی توسط هیات نظارت می‌رود و آن‌ها در وقت تعیین‌شده به بررسی صلاحیت داوطلبان پرداخته و نتیجه را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنند. فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها نیز مراتب را به اطلاع داوطلبان می‌رسانند.

وی در ادامه گفت: داوطلبان رد صلاحیت‌شده، چنانچه به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اعتراض داشته باشند می‌توانند در حوزه قانونی و در وقت تعیین‌شده اعتراض خود را به هیات نظارت اعلام کنند و هیات نظارت هم ظرف مدت 10 روز مهلت قانونی تعیین‌شده به بررسی شکایت داوطلبان رد صلاحیت‌شده رسیدگی کرده و مجددا نتیجه را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کند.

رییس ستاد انتخابات خوزستان با اشاره به اینکه دو فرآیند هم‌زمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا دارای هیات‌های اجرایی جداگانه است، عنوان کرد: از تاریخ 22 فروردین‌ماه انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و به دستور وزیر کشور بر اساس ماده 38 قانون، هم‌زمان فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در وقت تعیین‌شده 3 روزه فرصت دارند که هیات‌های اجرایی خود را تشکیل دهند.

حسین‌زاده با توضیح اینکه ماهیت نظارتی هیات‌های اجرایی دو انتخابات پیش رو با یکدیگر متفاوت هستند، بیان کرد: نظارت هیات‌های اجرایی شهر و روستا با مجلس شورای اسلامی است؛ در حالی که نظارت هیات اجرایی ریاست جمهوری با شورای نگهبان است. 

وی خاطرنشان کرد: در گذشته انتخابات حالت تجمیعی نداشت و براین اساس یک هیات اجرایی داشتیم؛ همچنین در انتخابات مجلس و خبرگان به‌دلیل اینکه هیات نظارت بر انتخابات، صرفاً شورای نگهبان بوده، یک هیات اجرایی را در کار بررسی صلاحیت داوطلبان داشتیم. از این حیث، هم به لحاظ تعداد بررسی‌ها و هم به لحاظ شاخص‌هایی که در حوزه ستاد انتخابات باید رعایت شود، حجم کار انتخابات در استان زیاد است.

حسین‌زاده در خصوص آمار هیات‌های اجرایی انتخابات شهر و روستا در استان، گفت: به‌طور کلی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سطح 76 شهر و ۲ هزار و ۱۲۸ روستای استان برگزار می‌شود که از این تعداد در حوزه شهری، 79 درصد دارای شورای شهر پنج نفره و 17 درصد دارای شورای شهر هفت نفره است؛ همچنین در حوزه روستایی، یک‌هزار و ۹۹۰ روستا که دارای جمعیتی کمتر از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر هستند، شورای سه نفره و 138 روستا دارای جمعیت بالای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر شورای پنج نفره خواهند داشت.

وی با بیان اینکه استقبال خوبی از سوی داوطلبان شورای اسلامی شهر و روستا برای هر کرسی از شورا صورت گرفت، افزود: در شهر اهواز تعداد کل داوطلبان 751 نفر است که با توجه به تعداد کرسی‌های شورای 13 نفره تقریبا میزان استقبال 57 درصد است؛ یعنی به ازای هر کرسی 57 نفر رقابت خواهند کرد. در آبادان 191 نفر داوطلب شده‌اند و با توجه به اینکه شورای 9 نفره دارد، به ازای هر کرسی 21 نفر کاندید هستند که میزان استقبال 22.21 درصدی را مطرح می‌کند. این شاخص در واقع میزان رقابت میان داوطلبان برای هر کرسی را نشان می‌دهد.

رییس ستاد انتخابات خوزستان گفت: در حوزه شوراهای روستایی در شهرستان شوش 956 داوطلب ثبت‌نام کردند که با توجه به این تعداد و درصد استقبال نزدیک به 6 نفر، این شهر در رتبه اول قرار دارد و پس از شوش، ایذه با 942 داوطلب و درصد استقبال نزدیک به ۵.۴ نفر در رتبه دوم و دزفول با 920 داوطلب و درصد استقبال نزدیک به هشت نفر در رتبه سوم است.

حسین‌زاده در خصوص انتخابات الکترونیکی شورای شهر و روستا در چهار شهر استان تصریح کرد: پس از دستور وزیر کشور در خصوص اینکه انتخابات در شهرهایی از استان به‌صورت پایلوت الکترونیکی برگزار شود، با بررسی‌های صورت گرفته در شهرستان‌ها با توجه به معیارهای پوشش مخابراتی، پوشش اینترنتی، تعداد صندوق‌های آرا و شاخص‌های دیگر مقرر شد انتخابات در شهرهای خرمشهر، ماهشهر، امیدیه و بهبهان به‌صورت الکترونیکی و تمام مکانیزه برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه این نوع شیوه انتخابات برای نخستین‌بار در استان اجرا می‌شود، گفت: پس از قطعی شدن این موضوع، فرآیند طی کردن آموزش‌های لازم برای دست‌اندرکاران و مردم در جهت آشنایی با این سیستم آغاز خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها