بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۷۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
«هشام احمد» استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا معتقد است، مهمترین انگیزه حمله موشکی شتابزده «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به سوریه برای منحرف کردن اذهان عمومی از سیاست‌های شکست خورده وی و کسب اعتبار بیشتر در میان طرفداران خود بود، اما این امر او را از سقوط کامل سیاسی نجات نخواهد داد.
تدبیر24 »«هشام احمد» استاد علوم سیاسی، روابط بین المللی و سیاست‌های خاور میانه کالج سنت مری ایالت کالیفرنیا روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در پاسخ به این سئوال که حمله موشکی ترامپ به سوریه، چرا با عجله و با چه انگیزه ای صورت گرفته است؟ گفت در نگاه کلی ترامپ با آگاهی از کاهش سریع اعتبار و محبوبیت خود در میان مردم موضوع حملات شیمیایی در سوریه را بهانه قرار داد تا با حمله به سوریه از خود چهره‌ای مصمم، قاطع و نیرومند نشان دهد.
احمد افزود: کارنامه 80 روزه ترامپ نشان می دهد که او تقریبا در هر قدمی که برداشته 2 قدم به عقب رفته و چیزی جز شکست و بی اعتباری در این کارنامه ثبت نکرده است.
وی تصریح کرد، این یک تصمیم واکنشی از شخصیتی مثل ترامپ است که همیشه تصمیمات خود را برخاسته از درک غریزی خود از وقایع و این که نیازی به جمع آوری مدارک ندارد بالیده است. در نتیجه اعتبار و مشروعیت ندارد و دست کم حلقه اطرافیان او می‌دانند که چنین اقدامی نقض مقررات بین المللی محسوب می شود.
این استاد علوم سیاسی می افزاید، کاملا واضح است که ترامپ فردی بشدت خود محور وخود شیفته و عاری از هرگونه تجربه سیاسی است که طبیعتا ذهن او قادر به فهم و هضم واقعیت های سیاسی نیست و چنین فردی در عرصه سیاست و رهبری هم خود را محور همه ارزش‌ها می داند و همه رویکرد‌ها و تلاش‌های او در جهت ارضای خواسته‌های خود است.
وی تصریح کرد، با چنین شخصیتی ترامپ که حتی در 100 روز اول ریاست جمهوری خود قادر به حفظ اعتبار سیاسی خود در میان سیاستمداران آمریکا، جهان و مردم کشورش نبوده در شرایط کنونی به تنها چیزی که می اندیشد بازگرداندن و یا بدست آوردن محبوبیتی است که در درجه اول طبع خود محور او را ارضا می کند.
این روحیه کودکانه طبیعی است که چه در سطح بین المللی و چه از نظر داخلی نمی تواند اعتبار و مقبولیت دیر پایی داشته باشد و به رغم حمایت‌هایی که در این چند روز در میان جمهوریخواهان و شمار معدودی از رهبران جهان از او شده به زودی شاهد افول دوباره این شخصیت خواهیم بود.
احمد در ادامه گفت: ترامپ یک تجارت پیشه است و اغراق نیست اگر بگوییم که نه در مورد بیمه‌های درمانی کشورش نگرانی دارد‌، نه موضوع مهاجرت که او حالا آن را به یک جنجال بزرگ تبدیل کرده برایش اهمیت خاصی دارد و نه دیوار مکزیک.
وی افزود، ترامپ این وعده‌ها را برای جلب رای دهندگان آمریکایی داده بود تا با حمایت آن‌ها در این مسابقه به پیروزی برسد و حالا شکست‌های پی در پی او در اجرای این وعده‌ها به او آموخته‌ که کشور را صرفا با راه و رسم و قواعد تجارت نمی توان رهبری کرد و به همین دلیل است که می بینیم در حرکتی هیجانی و بدون هیچ دلیل موجه به این حمله متوسل می‌شود تا به مردم آمریکا بگوید که او یک رهبر است و از قاطعیت لازم برای رهبری برخوردار است.
این استاد علوم سیاسی معتقد است، محبوبیتی که ترامپ با این اقدام کسب کرده دوام چندانی نخواهد داشت و حتی اگر در نخستین سال ریاست جمهوری خود به سرنوشت نظیر نیکسون گرفتار نشود در نهایت یک رئیس جمهوری یک دوره‌ای خواهد بود.
هشام احمد در ادامه به تمایل خود شیفتگی ترامپ برای گسترش و تقویت توانمندی‌های نظامی امریکا اشاره می کند و می گوید، توفیق ترامپ در چنین اهدافی می تواند به آغاز فصل دیگری از نظامی‌گری و اتکا به قدرت نظامی این کشور به عنوان ابزار سیطره و دست‌اندازی در جهان تبدیل شود.
وی اضافه کرد، این رویکرد ترامپ طبعا می تواند به واکنش های متقابلی در میان برخی از کشور‌های جهان منجر شود و آن‌ها هم به نوبه خود به افزایش توان نظامی روی آورند و این دور و تسلسل خطرناک رقابت‌های نظامی می تواند تا سال‌ها به صورت خطرناکی ادامه پیدا کند.
احمد در پاسخ به اینکه با توجه به واکنش‌هایی که روسیه از هم اکنون نسبت به این اقدام آمریکا نشان داده این حمله چه اثرات سویی در مناسبات سیاسی آمریکا، روسیه و جهان خواهد داشت؟ گفت: سفر «تیلرسون» وزیر امورخارجه امریکا به مسکو که به امید ترمیم روابط پرتنش واشنگتن و مسکو صورت گرفته به نظر نمی رسد نتایج رضایت بخشی برای ترامپ داشته باشد.
احمد در مورد اینکه تیلرسون چند روز قبل از این حمله به صراحت گفته بود که واشنگتن ترجیح می دهد تصمیم گیری در مورد بشار اسد را به مردم سوریه واگذار کند چه عاملی باعث تغییر موضع وی در این باره شد؟ گفت: اولا به نظر من همخوانی و همصدایی تیلرسون با سایر رهبران سیاسی کاخ سفید ترامپ یک همصدایی اجباری از سوی نماینده دیپلماسی رئیس جمهوری آمریکا است و در حقیقت حکایت از سازگاری او با این تشکیلات نمی کند و کاملا واضح است که تیلرسون کم کم به وصله ناسازگاری در دولت ترامپ بدل شده و به نظر نمی رسد که با توجه به مواضع متضادی که بین او و سایر اطرافیان ترامپ از جمله «نیکی هیلی» وجود دارد دوام چندانی در این دولت داشته باشد.
احمد ادامه می دهد، تیلرسون از هم اکنون به این حقیقت که مورد ناخرسندی دستگاه سیاسی ترامپ به رهبری و محوریت مجموعه صنایع نظامی آمریکا واقع شده به خوبی آگاه است و در نهایت می داند که نه او و نه مواضع او با دولت تحت سیطره نظامیان ترامپ سازگاری دارد و نه آن‌ها ادامه حضور او در این تشکیلات را بر می تابند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها