بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
یکی از اعضای هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای، به خبرنگاران اسرائیلی گفته است که 1+5 توقف ساخت نیروگاه آب سنگین اراک را خواستار شده است.
به گزارش تدبیر24، فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: کشورهای عضو گروه 1+5 از تهران خواسته‌اند فعالیت ساخت و ساز نیروگاه آب سنگین اراک را متوقف کند. یک مقام ارشد آمریکایی که در بیت‌المقدس حضور یافته ضمن اعلام این موضوع به خبرنگاران، گفته است 1+5 می‌خواهد مطمئن شود که ساخت این نیروگاه پیشرفت نمی‌کند.
ایران و گروه 1+5 از پنج‌شنبه گذشته دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را در سطح وزیران خارجه آغاز کردند. گفته می‌شود طرفین در این مذاکرات که بیش از 3 روز طول کشید، در آستانه توافق قرار داشته‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها، مخالفت‌های «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه، موجب شده تا طرفین ادامه مذاکرات را به هفته آینده موکول کنند.
«وندی شرمن» نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بلافاصله بعد از پایان این مذاکرات، مانند ادوار قبل راهی فلسطین اشغالی شد تا به مقامات اسرائیلی که به شدت از توافق احتمالی با ایران ابراز ناخرسندی کرده بودند، گزارش دهد. از همین رو به نظر می‌رسد مقام آمریکایی مورد استناد هاآرتص یا شخص شرمن باشد و یا یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی.
این مقام عالی‌رتبه آمریکایی در مورد نیروگاه آب‌سنگین اراک که گفته می‌شود اصلی‌ترین عامل مخالفت فرانسه بوده، گفته است: موضوع رآکتور آب سنگین اراک برای همه قدرت‌ها بسیار مهم است. همه نگران این موضوع هستند. ما می‌خواهیم وقت بیشتری را بررسی روند پیشرفت نیروگاه اراک تخصیص دهیم.
نیروگاه آب‌سنگین اراک هنوز وارد مرحله عملیاتی نشده و عملیات ساخت آن ادامه دارد. رژیم‌صهیونیستی با این ادعا که از این نیروگاه می‌توان برای غنی‌سازی پلوتونیوم و نهایتا ساخت بمب استفاده کرد، توافق ساخت آن را خواستار شده است.
هیئت عالی‌رتبه آمریکایی به ریاست شرمن، روز یکشنبه بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای وارد فلسطین اشغالی شده است. شرمن در این سفر با «یوسی کوهن» مشاور امنیت داخلی و مقامات وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی اسرائیل دیدار کرده و آن‌ها را در جریان روند مذاکرات قرار داده است. به نوشته هاآرتص وی گزارشی دقیق از اختلافاتی که از حصول توافق جلوگیری کرد، به اسرائیلی‌ها ارائه کرده است.
نمایندگان آمریکا در دیدار با همتایان اسرائیلی خود تأکید کرده‌اند که در صورت توافق با ایران، تحریم‌های این کشور اندکی کاهش می‌یابد، اما اصل تحریم‌ها همچنان پابرجا مانده و شبکه آن‌ها از هم نمی‌پاشد. آن‌ها معتقدند از آنجا که لغو تحریم‌ها به صورت موقت و 6 ماهه است، شرکت‌های بین‌المللی همچنان از معامله با ایران خودداری می‌کنند.
نتانیاهو پیش از این با هرگونه کاهش تحریم‌های ایران مخالفت کرده است. وی می‌گوید برداشته شدن حتی تحریم‌های کوچک موجب می‌شود تا تمام نظام تحریم‌ها از بپاشد.
با این حال، شرمن و تیم همراهش به اسرائیلی‌ها اطمینان داده‌اند که حتی در صورت توافق، آمریکا نظام تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کند.
یک مقام آمریکایی عضو هیئت مذاکره‌کننده، با بیان اینکه تحریم‌های نفتی و بانکی همچنان پابرجا می‌مانند، به خبرنگارهای اسرائیلی گفته است: تحریم‌های مورد بحث (که هنوز هم مورد توافق قرار نگرفته‌اند)، قابل بازگشت و جزئی هستند. تا زمانی که موافقتنامه جامع امضا نشود، به نظام تحریم‌ها دست نمی‌خورد. ایرانی‌ها می‌خواهند این موضوع طور دیگری باشد، اما چنین چیزی نیست و آن‌ها هم این را فهمیده‌اند.
وی همچنین گفته است که مذاکره‌کننده‌های آمریکایی در ژنو از ایران نخواسته‌اند که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف کند، اما توقف توسعه برنامه هسته‌ای را خواستار شده‌اند. وی می‌گوید: آن‌ها سانتریفیوژ جدید اضافه نمی‌کنند، اراک پیش نمی‌رود و ضمنا آن‌ها ذخایر 20درصد هم نخواهند داشت.
پیش از این منابع غربی خبر داده‌ بودند که ایران و 1+5 احتمالا به توافقی 6 ماهه دست پیدا می‌کنند. دو طرف در این 6 ماه وقت خواهند داشت تا به توافق جامع دست پیدا کنند.
مقام آمریکایی مورد استناد هاآرتص ادعا کرده است که مخالفت فرانسه موجب عدم دستیابی به توافق نشده، بلکه هیئت ایرانی بوده که به مشورت بیشتر نیاز داشته به همین جهت باید به تهران بازمی‌گشته.
این مقام آمریکایی در پاسخ به انتقادات اسرائیلی‌ها که گفته‌اند واشنگتن می‌خواهد به هر قیمتی با ایران توافق کند، گفته است: ما پیشنهادی را روی میز گذاشتیم و آن‌ها هنوز تصمیم نگرفته‌اند که آن را می‌پذیرند یا نه. امیدوارم که آن‌ها این فرصت را از دست ندهند. در هر حال ما هیچ عجله‌ای نداریم.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای در ژنو با بیان اینکه آمریکا باید بتواند منافع متحدان خود در منطقه را نیز تأمین کند، تاکید کرد که واشنگتن برای توافق با ایران عجله نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها