بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۷۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
«نهر مسیح» یکی از جاذبه‌های طبیعی استان یزد است که زیبایی، سرسبزی و طراوت آن حداقل در استان یزد کم‌نظیر است و بسیاری از مردم علاقه‌مندند که پایان هفته خود را در چنین فضایی سپری کنند.

تدبیر24 »یزد را همه به‌عنوان استانی کویری می‌شناسند و این ویژگی اقلیمی استان است اما در حاشیه کویر جاذبه‌های طبیعی بکری وجود دارد که شاید حتی مردم استان نیز از وجود آن‌ها بی‌خبر باشند.

یکی از جاذبه‌های طبیعی استان یزد که سال‌ها در گمنامی بود اما به همت مردم و مسئولان وقت توسط رسانه‌ها معرفی شد و به‌واسطه همین معرفی در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید، ««نهر مسیح»» است.

«نهر مسیح» در پنج کیلومتری سرچشمه در جنوب شرقی شهر هرات، مرکز شهرستان خاتم واقع‌شده و از مرکز استان حدود ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد اما فضایی بسیار زیبا، دنج، مفرح، سرسبز و پرآب برای گذراندن یک روز تعطیل است.

عمر «نهر مسیح» به دوره اول زمین‌شناسی می‌رسد

«نهر مسیح» عمری طولانی دارد و بر اساس تحقیقاتی که زمین شناسان در مورد آن کرده‌اند، عمر این جاذبه طبیعی به دوره اول زمین‌شناسی می‌رسد.

«نهر مسیح» درواقع یکی از چشمه‌های پرآب استان یزد و شاهرگ حیاتی شهرستان خاتم است و شاید بتوان از آن به‌عنوان تنها رودخانه استان یزد یاد کرد.

این رودخانه تقریباً در همه ایام سال آب دارد و گرچه خشک‌سالی‌های متوالی بر میزان آبدهی آن اثرگذار بوده اما خوشبختانه هنوز آن را مانند بسیاری دیگر از منابع آبی استان نخشکانده اما میزان آبدهی آن تقریباً نصف شده به‌نحوی‌که از ۳۲۰ لیتر در ثانیه به ۱۸۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

سفر به جنوبی‌ترین نقطه استان یزد برای رسیدن به «نهر مسیح»

برای رسیدن به این تفرجگاه کم‌نظیر در استان یزد، باید به جنوبی‌ترین نقطه این استان سفر کرد و به‌جز اهالی یزد و شهرستان خاتم، مردم برخی مناطق کرمان و فارس نیز از این مجموعه استقبال می‌کنند.

هرات درواقع در سه‌راهی یزد، شیراز، کرمان واقع‌شده و از شمال با بخش مروست در استان یزد، از شرق با شهربابک در استان کرمان، از غرب با بوانات در استان فارس و از جنوب با نی‌ریز در استان فارس همسایه است به همین دلیل مردم سه استان به‌راحتی امکان دسترسی به این منطقه تفرجگاهی را دارند.

در کنار «نهر مسیح»، پارکی نیز احداث‌شده که در این پارک علاوه بر سکوهایی برای اسکان، سرویس بهداشتی، فضای بازی، آب شرب، فروشگاه و ...تعبیه‌شده و گردشگران می‌توانند یک روز بدون دغدغه را در گوشه دنج این پارک و در کنار «نهر مسیح» سپری کنند.

فراهم‌سازی امکانات رفاهی در پارک «نهر مسیح» برای گردشگران

پمپ‌بنزین، مسجد، رستوران و برخی دیگر از فضاهای موردنیاز مسافران نیز در مسیر این چشمه کهن و با صفا وجود دارد.

البته سفر به شهرستان خاتم و چشمه «نهر مسیح» می‌تواند برای علاقه‌مندان به سفر حکم تیری برای چند نشان را داشته باشد زیرا در حوالی این نهر و با فاصله‌های کوتاه جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که شاید یک سفر یک‌روزه بتواند فرصتی برای بازدید از همه آن‌ها فراهم کند.

غار خانه خدا ازجمله این جاذبه‌ها است که برای دسترسی به این غار باید در کیلومتر چهار جاده هرات به چاهک، از یک جاده خاکی به طول ۱۷ کیلومتر که در سمت شمال غربی به سمت بوروئیه هرات می‌رود، حرکت کرد و بعد از بوروئیه از جاده خاکی به مسافت هفت کیلومتر به سمت چنارناز رفت تا به این غار زیبا دسترسی پیدا کرد.

دیدار با درختان کهن‌سال در جوار «نهر مسیح»

جنگل‌های باغ شادی، منطقه شکار ممنون قره تپه هرات، باغ معدن، درختان کهن‌سال، قنات‌های قدیمی و قلعه‌های تاریخی بسیاری در حوالی «نهر مسیح» می‌توانند یک گردشگری منحصربه‌فرد شامل بازدید از مناطق تاریخی و طبیعی را برای مسافران این منطقه به همراه داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این جاذبه تاریخی و طبیعی  استان یزد اظهار داشت: «نهر مسیح» در منطقه سرچشمه در منطقه هرات در شهرستان خاتم یکی از مناطق بکر و زیبای استان یزد است که تلاش شده به شکل‌های مختلف به مردم معرفی شود.

فاطمه دانش یزدی با اشاره به اینکه برنامه نوروزگاه شهرستان خاتم امسال در این منطقه برگزار شد، بیان کرد: استقبال مسافران و گردشگران نوروزی از این منطقه بسیار خوب بوده و امیدواریم با معرفی بیشتر این جاذبه زیبای طبیعی، بتوانیم شاهد حضور گردشگران بیشتری در این منطقه باشیم.

وی یادآور شد: «نهر مسیح» هفتمین اثری طبیعی است که در کل کشور در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده و این اقدام توانسته این نهر کهن و زیبا را به فهرست سفرهای مردم به‌ویژه سفرهای کوتاه و یک‌روزه اضافه کند.

دانش یزدی اظهار امیدواری کرد: با توجه به عملیات عمرانی که در این منطقه در حال انجام است، هر چه سریع‌تر شاهد پویایی و توسعه این منطقه گردشگری باشیم.

این منطقه زیبا و بی‌نظیر در فصل بهار از زیبایی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که گردشگران نباید آن را از دست بدهند.

برچسب ها: یزد ، استان کویری ، تفرج
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها