بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه، نقطه عطفی در تحولات جهان ارزیابی می شود. از همین رو شناخت چشم انداز سیاسی که هر یک از 11 نامزد شرکت کننده در این رقابت سرنوشت ساز ترسیم می کنند، می تواند به شناخت آینده قاره سبز و جامعه جهانی کمک کند.
11 نامزد شرکت کننده در انتخابات پیش رو که یکشنبه سوم اردیبهشت دور نخست آن برگزار می شود، شامل 9 مرد و 2 زن از احزاب و جناح های مختلف سیاسی است که با ارایه برنامه های مختلف و گاه عوامگرا، به دنبال کسب جایگاه قویتر و جلب نظر رای هندگان ناراضی از دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند هستند.
برنامه هایی که از دید کارشناسان، هر یک از آنها می تواند شالوده بسیاری از پیمان های بین المللی همچون اتحادیه اروپا و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تقویت یا متزلزل کند و سرنوشت دیگری برای جامعه جهانی رقم بزند.
در این میان حساسیت ها و تنش های موجود بین نامزدها و هوادارانشان، بر آتش کارزار انتخابات فرانسه افزوده و پیش بینی نتایج انتخابات را برای سیاستمداران سخت تر کرده است.
از طرف دیگر جامعه جهانی که در سال گذشته میلادی شاهد شگفتی های بسیاری همچون رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا بود، این بار نظاره گر شگفتی های کارزار انتخاباتی فرانسه مانند حذف زودهنگام مدعیان ریاست جمهوری در رقابت های مقدماتی احزاب و یا خشونت ها و تظاهرات ها علیه نامزدها است.
برای شناخت بهتر فضای انتخاباتی فرانسه، لازم به یادآوری است که 11 نامزد یاد شده، از دید رسانه ها و تحلیل گران به دو گروه نامزدهای مطرح با شانس انتخاب بالا و نامزدهای «کوچک» که کمتر از پنج درصد آرا را به خود اختصاص می دهند، تقسیم شده اند.

- نامزدهای مطرح انتخابات فرانسه:

***امانوئل مَکرون Emmanuel Macron
مکرون متولد 21 دسامبر 1977؛ بانکدار، وزیر سابق اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال در دولت فرانسوا اولاند
و جوانترین نامزد انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه است.
وی موسس حزب «در حرکت» (En Marche) است و طبق شعارهای انتخاباتی اش، بیش از دیگر نامزدها طرفدار اتحادیه اروپا، خواستار تقویت نقش فرانسه در این اتحادیه و علاقمند به تقویت مرزهای اروپا و یک خط مشی قوی اروپایی است.
وی علیه سیاست های تبعیض آمیز در مورد جمعیت مسلمانان فرانسه سخنرانی و اعلام کرده است که «هیچ دینی مشکل فرانسه نیست.»
مکرون همچنین از عملکرد فرانسه در استعمار الجزایر انتقاد کرده و آن را «جنایت علیه بشریت» دانسته است.
وی «نبرد اقتصادی – اجتماعی» را نخستین اولویت خود اعلام کرده و در حوزه اقتصادی به دنبال اجرای سیاست های سوسیال –لیبرال، کاهش مالیات شرکت ها و هزینه های عمومی است.
این سیاستمدار جوان فرانسه از حامیان اقدام آمریکا در حمله موشکی به سوریه و از منتقدان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.
کارزار انتخاباتی مکرون خود را قربانی حمله هکرهای روسیه معرفی می کند و مدعی است که کرملین، مارین لوپن و فرانسوا فیون را به عنوان نامزدهای محبوب خود برگزیده است و در رسانه های بین المللی خود به زبان فرانسه، علیه مکرون تبلیغات و شایعه پراکنی می کند.
بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی موسسه Kantar Sofres OnePoint، تمایل فرانسوی ها برای رای دادن به جوان ترین نامزد انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه، 24 درصد تخمین زده می شود و پیشتاز رقابت ها است.


***«مارین لوپن» «Marine Le Pen»
این زن سیاستمدار فرانسوی متولد 5 اوت 1968 و نماینده حزب راست افراطی جبهه ملی در این انتخابات است و رسانه ها به دلیل سیاست های عوامگرایی، از وی به عنوان نسخه فرانسوی ترامپ یاد می کنند.
از طرف دیگر، برخی سیاستمداران مدعی هستند که مارین لوپن همچون «فرانسوا فیون» جمهوریخواه، مورد حمایت کرملین است.
از دیگر حواشی که کارزار انتخاباتی وی با آن روبرو است می توان به اتهام لوپن مبنی بر ایجاد مشاغل ساختگی برای چند تن از هم حزبی های خود در پارلمان اروپا و پرداخت حقوق از این نهاد اشاره کرد؛ موضوعی که عده ای را بر آن داشته است که درخواست لغو مصونیت سیاسی وی را از پارلمان اروپا خوستار شوند تا بتوانند وی را در داخل کشور تحت پیگرد قانونی قرار دهند.
مارین لوپن همچون پدرش ژان ماری لوپن که بنیانگذار حزب جبهه ملی بود، از منتقدان رژیم صهیونیستی به شمار می رود و بارها نسبت به توسعه شهرک سازی این رژیم انتقاد کرده است.
وی همچنین سابقه سخنرانی های چالش برانگیز علیه مسلمانان را در کارنامه خود دارد و در ماه های اخیر مخالفت خود را با حجاب اسلامی در مکان های عمومی اعلام کرد.
این نامزد زن انتخابات فرانسه خواستار تقویت روابط سیاسی با روسیه و جلوگیری از دخالت خارجی علیه دولت سوریه است.
راهبرد انتخاباتی وی بر اساس برنامه ای اقتصادی - اجتماعی استوار و شامل محدود کردن مرزها و مهاجرت، دادن اولویت شغلی به فرانسوی ها است. وی همچنین منتقد سیاست های ریاضتی است و وعده کاهش سن بازنشستگی به 60 سال را داده است.
لوپن به شدت از نهادهای بین المللی همچون سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد می کند و از مهمترین وعده های انتخاباتی وی می توان به برگزاری همه پرسی برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا(فرگزیت) اشاره کرد.
لوپن را می توان در آن بخش از سیاستمداران فرانسوی تقسیم بندی کرد که نسبت به دخالت نظامی فرانسه در سوریه و لیبی انتقاد کرده و حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به مصلحت فرانسه و طرفداری از معارضان این کشور را اقدامی اشتباه ارزیابی کرده است.
وی همچنین در هفته های اخیر دو بار از رئیس جمهوری آمریکا به دلیل حمله موشکی به سوریه و حمایت از سازمان ناتو، انتقاد کرد و این اقدامات دونالد ترامپ را مغایر شعارهای انتخاباتی اش ارزیابی کرد.
بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی موسسه Kantar Sofres OnePoint، تمایل فرانسوی ها برای رای دادن به مارین لوپن 23 درصد تخمین زده می شود و این زن سیاستمدار پس از «امانوئل مَکرون» از حزب «آن مرش» پیشتاز رقابت های انتخاباتی است.
اما بر اساس همین نظرسنجی ها، پیش بینی می شود در صورت موفقیت این نامزد در دور نخست انتخابات فرانسه، در دور دوم از رقیب خود شکست بخورد.

***فرانسوا فیون François Fillon
فیون زاده چهارم مارس 1954، سیاستمدار کهنه کار، نخست وزیر دوران نیکولا سارکوزی، عضو حزب جمهوریخواهان و نامزد احزاب راست و میانه در انتخابات پیش رو است.
وی از حامیان سیاست های روسیه در کنار ادامه سیاست اتحاد با کشورهای ناتو و آمریکا است.
فیون را از جمله کسانی معرفی می کنند که خواستار محدود شدن قدرت کشورهای اسلامی همچون عربستان و قطر است.
از آنجایی که فیون در جریان مبارزات انتخاباتی، بارها نقش عربستان سعودی را در گسترش افراطی گرایی در جهان و به ویژه در فرانسه محکوم کرده است، برخی سران سعودی نگران تبعات منفی پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هستند.
نامزد جمهوریخواهان در انتخابات پیش رو در حوزه مهاجرت خواستار سهمیه بندی ورود مهاجران به فرانسه است.
وی که خود را یک کاتولیک معتقد معرفی می کند، خوستار «اسلام فرانسوی» و همکاری بیشتر مسلمانان برای مقابله با گروه های تندرو است.
سیاست های اقتصادی فیون لیبرال و شامل محورهایی همچون پایان دادن به قانون 35 ساعت کار هفتگی، کاهش 500 هزار شغل دولتی، ممنوعیت مالیات بر ثروت، موثرسازی قانون کار و اصلاح نظام بیمه و سلامت است.
وی متهم به ایجاد مشاغل ساختگی برای همسر و فرزندانش در پارلمان فرانسه است، پرونده ای که از آن به «پنه لوپه گیت» یاد می شود.
محبوبیت وی پس از انتشار اتهام های مالی یاد شده به شدت کاهش یافت و اینک با 18.5 درصد تمایل رای دهندگان برای انتخاب وی، در رده سوم جدول نظرسنجی ها جای گرفته است.

***ژان لوک ملانشون Jean-Luc Mélenchon
ملانشون زاده 19 اوت 1951، عضو سابق حزب سوسیالیست و نماینده حزب «فرانسه نافرمان» (La France insoumise) در انتخابات پیش رو است.
وی از حامی افزایش حقوق کارگران، توسعه برنامه های رفاه اجتماعی و باز توزیع انبوه ثروت به منظور از میان بردن نابرابری های اقتصادی اجتماعی در فرانسه است.
ملانشون همچنین خواهان پایان دادن به سیاست هایی همچون ریاضت اقتصادی و افزایش هزینه های عمومی به شمار می رود.
در حوزه دین ملانشون مدافع سرسخت سکولاریسم در فرانسه و مخالف نمایش عمومی مظاهر دینی است اما لفاظی ها علیه مسلمانان را با تجربه پروتستان ها و یهودیان در طول تاریخ مقایسه کرده است.
ملانشون از یک طرف سیاست آسان سازی قوانین مهاجرت را به عنوان یکی از محورهای سیاسی خود دنبال می کند و از طرف دیگر در عرصه بین المللی خواستار ترک پیمان های اتحادیه اروپا است؛ چراکه سیاست های این اتحادیه را نئولیبرالی می داند.
وی به دنبال اجرای سیاست های محیط زیستی و مراقبت از استقلال فرانسه در مقابل دیگر کشورها به ویژه آمریکا است.
کاستن از قدرت رئیس جمهوری به نفع قوه مقننه و اتحاد با روسیه علیه گروه تروریستی داعش و اسلامگرایان افراطی؛ از دیگر دیدگاه های سیاسی ملانشون به شمار می رود.
وی از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است که به شدت از حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه انتقاد کرد و در سخنرانی انتخاباتی خود در شهر مارسی، این حرکت را اقدامی «جنایتکارانه و غیرمسئولانه» و تصمیم دونالد ترامپ در این خصوص را «اشتباهی بزرگ» دانست.
پس از این حمله بود که ملانشون تاکید کرد که می خواهد فرانسه برای پرهیز از مواجهه با روسیه، از «ناتو» خارج شود. وی همچنین مخالف دخالت خارجی علیه دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.
محبوبیت این نامزد چپگرا پس از برگزاری مناظره همزمان 11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به شدت در حال افزایش است؛ به گونه ای که هم اینک با 18 درصد تمایل رای دهندگان فرانسوی، در جایگاه چهارم جدول نظرسنجی ها قرار گرفته است.

***بنوا آمون Benoît Hamon
آمون زاده 26 ژوئن 1967، عضو حزب سوسیالیست و نماینده احزاب چپ در انتخابات 2017 فرانسه و از حامیان اتحادیه اروپا اما با نظارت بیشتر بر منطقه یورو است.
پرداخت حقوق ماهیانه سراسری برای تمام شهروندان فرانسه، کاهش ساعت کار به 32 ساعت در هفته، افزایش مالیات برای ثروتمندان از جمله سیاست های اقتصادی این نامزد انتخابات فرانسه به شمار می رود.
در حوزه مهاجرت وی خواستار اجرای یک سیاست پناهندگی باز برای حمایت از کسانی است که به دنبال پناه هستند.
در زمینه دین نیز وی از بازی سیاسی با سکولاریزم فرانسوی که مسلمانان را هدف قرار دهد، انتقاد می کند.
نخستین تجربه های سیاسی وی دبیر جنبش جوانان حزب سوسیالیست بود و سپس پست های مشاور امور جوانان، وزیر پیشین کار، نماینده اروپا و سخنگوی حزب سوسیالیست، معاونت وزیر اقتصاد اجتماعی و همبستگی و در نهایت وزارت آموزش را در دولت فرانسوا اولاند کسب کرد.
اصلاح قوانین دبیرستان ها و قانونی کردن «کانابیس» (ماده ای که ماری جوانا از آن تولید می شود) با نظارت دولت بر توزیع آن، از دیگر برنامه های مورد توجه آمون بشمار می رود.
وی جزو آن دسته از سیاستمدارانی جای می گیرد که از حمله موشکی آمریکا به سوریه حمایت کرده و خواستار موضع محکمتر اتحادیه اروپا علیه روسیه شده است.
هم اینک بنوا آمون سوسیالیست، در رده پنجم جدول نظرسنجی ها و پشت سر ملانشون و فیون قرار دارد و کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که نمی تواند به دور دوم انتخابات فرانسه راه یابد و ادامه دهنده دولت سوسیالیست اولاند باشد.

- نامزدهای کوچک انتخابات فرانسه:
بر اساس دسته بندی نامزدهای انتخابات فرانسه، آن دسته از نامزدها که رای آنان از پنج درصد تجاوز نمی کند، به عنوان «نامزدهای کوچک» شناخته می شوند.
این نامزدها شامل «نیکولا دوپو-انیان» 56 ساله از «حزب فرانسه به پاخواسته»، «ناتالی آرتود» 47 ساله از «حزب مبارزه کارگران»، «فیلیپ پوتو» 50 ساله از «حزب نوین ضد سرمایه گذاری»، «ژاک شمیناد» 75 ساله از «حزب اتحاد و ترقی»، «ژان لاسال» 61 ساله از جنبش «مقاومت» و «فرانسوا آسلینو» 59 ساله از « اتحادیه مردمی جمهوریخواهان» است.
حضور نامزدهای کوچک که شانسی برای پیروزی در انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه ندارند، به گفته خود این نامزدها بیشتر فرصتی برای بیان دیدگاه ها و سیاست های حزب خود و حامیانشان تلقی می شود و از این تریبون تلاش می کنند به اهداف مورد نظر جناح سیاسی خود دست یابند.
به گزارش ایرنا، پس از برگزیت و انتخابات اخیر آمریکا که تنش ها و وسوسه های ملی گرایی و حمایت از داخل را بیدار کرد و نتایج موسسه های نظرسنجی را زیر سوال بود، باید منتظر بود و دید که چه سرنوشتی در انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه رقم می خورد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها