بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
روز جهانی زمین پاک فرصتی مناسب برای آگاه سازی، جلب مشارکت همگان و هشدار به برنامه ریزان و تصمیم گیران تمامی کشورها است که تنها یک زمین وجود دارد و باید هر فردی در هر جایی که زندگی می کند نسبت به حفظ محیط زیست و نگهداری از این کره خاکی احساس مسوولیت کند.
تدبیر24 »بیست و دوم آوریل همزمان با دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک نام گرفت تا تمامی کشورها هر سال در این روز با پیشنهاد و ارایه برنامه های مدون و جامع بتوانند در مسیر حفظ این کره خاکی اقدام های موثری را به خوبی انجام دهند.

این مناسبت جهانی در طرحی به وسیله «جان مک مونل» از فعالان صلح و دوستداران محیط زیست در 1969 میلادی (1348 خورشیدی) با هدف صرفه جویی در استفاده از کاغذ و آب، همکاری در کاشت درختان و کمک به انجمن های حمایت از محیط زیست، به سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) پیشنهاد شد و پس از پذیرش آن به وسیله این سازمان، 22 آوریل به نام روز جهانی زمین پاک نامگذاری شد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز جهانی زمین پاک به گفت وگو با «کیومرث کلانتری» مدیر کل دفتر آموزش محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست پرداخته است.

کلانتری با برشمردن وظایف همگان در برابر حفظ محیط زیست، گفت: حفظ محیط زیست وظیفه ای همگانی محسوب می شود و نه تنها تمام مردم جهان بلکه ایرانیان نیز در برابر آن از مسوولیت شرعی و قانونی برخوردارند. وظیفه شرعی این امر است که همگان در برابر مواهب خداوند باید امانت دارهای خوبی باشند و از نظر قانونی نیز با استناد به اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می ‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.» حفاظت محیط زیست در میان تمام جوامع وظیفه ای همگانی محسوب می شود که تمامی افراد در برابر آن مسوول هستند و بدین صورت با کوشش مردم دنیا و مسوولان می توان از هرگونه تخریب این نعمت الهی جلوگیری کرد. در واقع حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست. مواهبی چون آب، خاک، جنگل، هوا و تنوع زیستی از طرف پروردگار به صورت امانت در اختیار مردم قرار گرفته است که پاکیزه نگاه داشتن آن وظیفه انسانی هر فردی است که در این عرصه خاکی زندگی می کند.

مدیر کل دفتر آموزش محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر سال اقدام هایی به صورت نمادین در راستای آگاه سازی، حساس سازی و حفظ ارزش های زمین به وسیله سازمان های حفاظت محیط زیست در تمامی جوامع صورت می پذیرد، یادآور شد: در این راستا معاونت محیط زیست انسانی ایران نیز برنامه هایی در این زمینه در نظر دارد، این سازمان این برنامه ها را در قالب پاکسازی منطقه هایی از کشور از زباله ها و پسماندها، دعوت از ان جی اوها و مشارکت های مردمی در راستای فرهنگ سازی محیط زیست با برگزاری برنامه های آموزشی، اطلاع رسانی و استفاده نکردن از پلاستیک و به کار گیری کیسه های تجزیه پذیر در طبیعت انجام می دهد. روز زمین پاک فرصتی است تا تمامی مردم کشورها بدانند که از خاک هستند و به خاک بر می گردند بنابراین خاک قداست دارد و حق ندارند آن را با زباله و پسماندها آلوده کنند. آنچه که امروزه نه تنها در جامعه ایران بلکه های کشورهای دیگر نیز با آن رو به رو شده اند، بی توجهی به عناصر تشکیل دهنده محیط زیست است که به استنشاق هوا و آب آلوده و تولید محصولات از خاک آلوده منجر می شود. طبیعت زباله دان نیست و هنگامی که مردم در حفظ آن کوشا نباشند؛ سبب تخریب جنگل، درختان، مرتع ها، دشت ها، رودخانه ها و تالاب ها خواهند شد که این امر باعث افزایش تشدید ریزگردها در ایران می شود البته تولیدکنندگان هم مسوولیت سنگینی را در این زمینه برعهده دارند و باید محصولاتی را تولید کنند تا کمترین پسماند را به طبیعت برگرداند و مصرف کننده هم فرهنگ مصرف گذشته را به یاد بیاورد.

وی در ادامه افزود: در دوران گذشته مردم ایران از کیسه های پارچه ای و کاغذهای تجزیه پذیر استفاده می کردند اما امروزه همه از ظرف های یک بار مصرف و پلاستیک ها استفاده می کنند که علاوه بر آنکه منابع اقتصادی و مالی کشور را هدر می دهد سبب افزایش آلودگی ها و بیماری ها خواهد شد و این امر اکنون با پیشرفت تکنولوژی در کشورهای توسعه یافته نیز صورت می پذیرد بنابراین شایسته است این فرهنگ در کشورها بازسازی شود و روز زمین پاک فرصتی برای آگاه سازی، جلب مشارکت و هشدار به برنامه ریزان و تصمیم گیران تمامی کشورها است که تنها یک زمین وجود دارد و باید هر فردی در هر جایی که زندگی می کند نسبت به زمین احساس مسوولیت کند و همچنین رسانه ها نیز می توانند نقش موثری را در آگاه سازی نسبت به نگاهداری از زمین و محیط زیست ایفا کنند و از مردم بخواهند تا در حفظ منابع طبیعی زمین مشارکت و سعی کنند از 22 آوریل شهروندان هر کشوری مسوولیت پذیرتر باشند.

کلانتری با بیان اینکه دولت یازدهم از همان ابتدا به حفاظت از محیط زیست اهمیت می داد، اظهار داشت: این دولت در این زمینه به تشکیل دوباره شورای عالی محیط زیست پرداخت و مهار ریزگردها را در دستور کار خویش قرار داد. در دولت یازدهم هیچ طرح عمرانی و توسعه ای بدون ملاحظه های محیط زیستی مصوب نشده است. البته اگر نهادهای دیگر و مردم در راستای اهداف دولت در این زمینه همکاری کنند، به یقین حل مشکل های محیط زیست آسان تر خواهد شد. در زمینه برطرف شدن مشکل ریزگردها دولت به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند زیرا این پدیده که از خارج کشور می آید و باید با همکاری کنوانسیون هایی بین المللی از میان برود.

مدیر کل دفتر آموزش محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست دستاوردهای دولت یازدهم را چنین توصیف کرد و بیان داشت: احیای دریاچه ارومیه، تالاب هور العظیم، کاهش تقریبی آلودگی در کلانشهرها، استانداردسازی سوخت، توسعه منطقه های حفاظت شده، توسعه آموزش و پژوهش های محیط زیستی، نظارت بر مدیریت پسماندها را می توان از دستاوردهای این دولت دانست و علاوه بر این دستاوردها؛ دولت تثبیت کانون های تولید ریزگرد در داخل کشور را به سرعت شروع و وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان کاشت نهال های همگن برای پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک را آغاز کرده است. در نیمه نخست 1396 خورشیدی نخستین نشست بین المللی ریزگردهای منطقه ای در کشور برپا خواهد شد که می تواند به حفظ محیط زیست کمک شایان توجهی کند.

وی در پایان با بیان اینکه دولت یازدهم در برنامه ششم توسعه مواد بسیار خوبی برای حفاظت از محیط زیست گنجانده شده است، گفت: در این مواد به مواردی چون صرفه جویی آب برای غنی سازی سفره های آب زیر زمینی، کاهش ریزگردها، طرح تنفس، جنگل، توسعه حمل و نقل عمومی پرداخته شده است. امید است بتوان آیین نامه های اجرایی خوبی داشته باشیم که در برنامه ششم تا سند چشم انداز 1404 خورشیدی و در برنامه هفتم به محیط زیستی مطلوب دست یابیم و برای تحقق این امر باید در این 2 برنامه به زیرساخت های محیط زیستی توجه و منطقه هایی احیا و بهسازی تا برای نسل های آینده حفظ شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها