بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
محمد کیانوش راد
تدبیر24 »آغاز جدی آرایش گیری انتخاباتی اصولگرایان از چند ماه پیش آن جایی مشخص شد که نام حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای اصولگرایان زمزمه شد و به تدریج در افکار عمومی او به عنوان کاندیدای اصلی این طیف معرفی شد، او دارای جایگاهی قابل احترام از سوی اکثریت اصولگرایان بود و تا حدی توانست بسیاری را نسبت به حضور نهایی خود قانع کند. به خصوص آن که چهره هایی نظیر جلیلی و قالیباف در ادواره گذشته شکست خورده بودند و در آن شرایط رئیسی به عنوان بهترین گزینه برای مقابله با روحانی منتخب شد. این فرضیه آن جایی قوت می گرفت که حدود 10 روز پیش شهردار تهران از ورود به انتخابات انصراف داد. مضاف بر این که وقایعی نظیر حادثه پلاسکو نیز از محبویت و تأثیرگذاری قالیباف کاسته و حمایت لایه های قدرتمند اصولگرایی از رئیسی، کاندیداتوری نهایی وی از این اردوگاه را در اذهان جا انداخت. تا آن که همین چند روز گذشته ثبت نام قالیباف در عرصه انتخابات معادلات را کمی تغییر داد. بسیاری بر این باور بودند که قالیباف به عنوان کاندیدای سایه رئیسی پا به عرصه انتخابات گذاشته و در حکم معاون اول او  در دولت آینده این جریان به رتق و فتق امور خواهد پرداخت و در مناظرات نقش یار کمکی را ایفا خواهد کرد اما توجه به وعده هایی که شهردار تهران در هنگام انتخابات آن ها را اعلام کرد، باعث تقویت این تصور می شود که گویا قالیباف قصد دارد جدا از رئیسی به مقابله با روحانی بپردازد. در شرایطی که همه حواس ها متوجه کاندیداتوری رئیسی است، این قالیباف است که در سایه حرکت می کند و در صورت یک اتفاق نزدیک به وقوع مانند انصراف رئیسی از رقابت های انتخاباتی تبدیل به کاندیدای نهایی اصولگرایان می شود. در همین رابطه  خرداد با محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس به گفت وگو پرداخته که در ادامه می خوانید.

آن چه که امروز در اردوگاه اصولگرایی در جریان است،حکایت از استراتژی انتخاباتی خاص این جریان سیاسی است یا  آن را ادامه همان اختلافات همیشگی ارزیابی می کنید؟

 عقلانیت و مصلحت سنجی منحصراً متعلق به فرد یا جناح خاصی نیست. اصولگرایان هم می توانند از عقلانیت و مصلحت سنجی در رفتارهای سیاسی خود بهره گیری کنند. به همین دلیل حضور کاندیداهای متعدد جبهه اصولگرایی و این که محمدباقر قالیباف علیرغم اظهارنظر اولیه به صحنه انتخابات آمده است، باید در روزهای آتی مورد توجه قرار داد.

این تصور که اصولگرایان براساس برنامه مشخصی به صورت منسجم عمل می کنند، حداقل در زمان فعلی تصور نادرستی است. حقیقتاً این جریان سیاسی دچار آشفتگی، بی برنامگی و اختلافات گسترده درون جناحی است اما برای پاسخ به این که آیا اصولگرایان می توانند در آینده به وحدت برسند یا خیر باید کمی صبر کرد اما درنهایت چه اصولگرایان به وحدت و هماهنگی برسند و یا چه در آشفتگی امروز به سر برند هیچ تأثیری در میزان آرای آن ها در جامعه ایران نخواهد داشت.

پیش بینی کلی شما از آرایش سیاسی و انتخاباتی اصولگرایان با توجه به حضور هم زمان قالیباف و رئیسی به عنوان کاندیداهای پیشتاز بر چه اساس است ؟

افرادی که از سوی اصولگرایان وارد عرصه انتخابات شده اند و حتی به طور مشخص حجت الاسلام رئیسی فاقد توانمندی لازم جهت اداره امور اجرایی هستند. شاید در این میان قالیباف از همه کسانی که در جناح اصولگرایان ثبت نام کرده اند، چهره ای توانمند تر از خود به نمایش گذارد و حداقل در بعد اجرایی برای این جریان سیاسی آبرویی دست و پا کند.

در صورت تحقق این احتمال که رئیسی از ادامه رقابت های انتخاباتی به منظور حفظ وجاهت سیاسی خود کناره گیری کند، آیا قالیباف می تواند به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان به رقابت با روحانی بپردازد و با توجه به پروپاگاندای وسیعی که برای رئیسی صورت پذیرفته است، مقبولیت و شانس پیروزی قالیباف را تا چه اندازه ای ارزیابی می کنید؟

سبد رأی آقای رئیسی نیز احتمالاً اندکی بیش از جلیلی خواهد بود و کسانی که به قالیباف رأی خواهند داد، لزوماً به رئیسی رأی نخواهند داد و دیگر کاندیداهای اصولگرایی اصولاً چندان مطرح و شناخته شده نیستند و حضور آن ها در عرصه انتخابات تأثیر زیادی نخواهد داشت. به این ترتیب به نظر می آید کناره گیری رئیسی به نفع قالیباف در صورت توافق می تواند رأی تضمینی و سازمان یافته جلیلی را به رأی قالیباف اضافه کند و اصولگرایان را از وضعیت بهتری در کل مجموعه آرا برخوردار کند.




بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها