بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
ابتکار:
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال تهیه آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی هستیم و به زودی آن را به دولت تحویل خواهیم داد زیرا معتقدیم باید برای کیسه های پلاستیکی عوارض تعیین و مصرف آن به طور کامل کنترل شود.
تدبیر24 »زمین تنها سیاره ای است که قابلیت زندگی دارد اما رفتارهای خودخواهانه انسان آن را به کام نابودی پیش می برد غافل از این که نابودی زمین نابودی حیات و انسان را در پی دارد.
در کشورمان، از بین رفتن سالانه حدود 50 هزار هکتار از رویشگاه های جنگلی و کاهش 6.5 میلیون هکتاری جنگل های هیرکانی در شمال کشور به 1.9 دهم میلیون در نیم قرن گذشته، گواه رفتاری نادرست با طبیعت و کره زمین است.
حجم بالای تولید زباله نیز بار سنگین دیگری است که انسان بر دوش طبیعت گذاشته است، در ایران تولید زباله بسیار بالاتر از حد استاندارد جهانی است و فقط در استان های شمالی کشور روزانه سه هزار تن زباله تولید می شود که این حجم در ایام نوروز سه برابر می شود.
این در حالی است که شیرابه این زباله ها وارد رودخانه ها و سپس زمین های کشاورزی و محصولات می شود و زندگی و سلامت مصرف کنندگان این محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد.
به واسطه گستردگی و جهانی بودن معضل زباله ها و درک اهمیت حفظ زمین پاک، از سال 1969 سالروز جهانی زمین کلید خورد.
روز جهانی زمین هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا گرامی داشته می شود و به همگان یادآوری می ‌کند که باید در حفظ زمین کوشا بود.
تاریخچه این مناسبت به سال 1969 و زمانی باز می‌ گردد که جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده تعیین روز جهانی زمین را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.
یوتانت دبیر کل سازمان ملل (1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به عنوان روز جهانی به تقویم‌ های سراسر دنیا راه یافت، در ایران نیز هم زمان با سایر کشورهای جهان این روز گرامی داشته می شود.
شعار امسال روز جهانی زمین 'سواد آب و هوایی و زیست محیطی ' Environmental & Climate Literacy' و روز ملی ' با هم به سوی زمین پاک ' تعیین شده است.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: روز جهانی و ملی زمین پاک فرصتی است برای توجه دادن به موضوعات بسیار مهمی که به آینده کره زمین، خاک و تغییر اقلیم بستگی دارد، این که چطور می توانیم از زمین بیشتر محافظت کنیم و جلوی آلودگی ها و ضایعاتی را که آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد می کند، بگیریم.
وی افزود: در ایران در روز زمین پاک همواره روی پسماندها تاکید می شود، این که از مرحله برنامه ریزی برای اصلاح الگوی مصرف وارد مرحله اجرایی شویم و دولت اقداماتی را آغاز کرده که مهمترین آن آموزش است.
ابتکار با اشاره به تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس این تفاهم نامه همکاری خوبی میان دو نهاد برقرار است، کودکان از سطوح پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستانی با موضوع بازیافت، الگوی صحیح مصرف و مدیریت این مباحث آشنا می شوند.
وی اظهار کرد: البته تاکید داریم که آموزش و پرورش تا حدودی کار عملی در مدارس انجام دهد تا الگو سازی شود، کودکان در مدارس با روش های عملی با تفکیک زباله از مبدا، کاهش مصرف و استفاده صحیح از کاغذ، غذا و آب آشنا شوند و این موضوع در دستور کار مدارس قرار گیرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این زمینه همکاری خوبی وجود دارد و انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش کارنامه و عملکرد خوبی در خصوص آموزش محیط زیستی کودکان در مدارس به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهد.
وی به اهمیت سیاستگذاری در زمینه پسماند اشاره کرد و افزود: قانون مدیریت پسماند در کشور وجود داشت و در این دوره آیین نامه های اجرایی آن را کامل و فعال کردیم، علاوه بر آن دولت مصوباتی برای تسهیل و حمایت از مدیریت پسماند در شهرها و کلاشهرها داشته است.
ابتکار اظهار کرد: همچنین تفاهم نامه ای میان سازمان محیط زیست با استانداران شهرهای شمالی و البرز برای اجرای طرح ' مسیر سبز - ساحل پاک ' منعقد شد که یکی از محورهای مهم آن داشتن برنامه مدیریت پسماند و جلب مشارکت تمام دستگاه های اجرایی، مردم و تشکل ها برای حل معضلات پسماند است.
وی افزود: دولت در برخی زمینه ها گام های خوبی برداشته و در برخی موارد همچنان عقب هستیم و تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم، علت آن هم این است که پسماند معضل بزرگی است به خصوص در مناطق شمالی کشور و با وجود تمام تلاش های صورت گرفته همچنان تا شرایط مطلوب فاصله داریم.
ابتکار ادامه داد: برای همین سازمان حفاظت محیط زیست تذکر و نظارت های لازم را به دستگاه های مسوول و مجری مانند شهرداری ها داده و پیگیر موضوع است و اگر جایی کوتاهی شده باشد، برخورد می کند.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: مردم باید مساله پسماند را مساله خودشان بدانند و هرجا با تخلف و یا تخطی مواجه می شوند ورود کنند و واکنش نشان دهند که در این زمینه تشکل های زیست محیطی نقش بسزایی دارند.

**تهیه آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی
وی گفت: در حال تهیه آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی هستیم و به زودی آنرا به دولت تحویل خواهیم داد، معتقدیم باید برای کیسه های پلاستیکی عوارض تعیین و مصرف آن به طور کامل کنترل شود، در بسیاری از کشورها مصرف کیسه های پلاستیکی ممنوع شده است.
ابتکار افزود: همواره حجم زیادی از کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در تمام جاده های کشور دیده می شود، بیشتر پسماندها به مرور در طبیعت تجزیه می شوند هر چند آنها هم نباید در طبیعت رها شوند، اما پلاستیک قرن ها در طبیعت باقی می ماند و این امر آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند، وارد چرخه آب می شود و به آبزیان هم آسیب می زند.
وی اظهار کرد: دولت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و به زودی آیین نامه اجرایی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی به دولت داده می شود.
ابتکار درباره زباله سوزها گفت: تمام زباله سوزها مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند، تعبیه زباله سوز در واقع انتهای خط مدیریت پسماند است، ابتدا باید کاهش تولید زباله در دستور کار شهرداری ها و دهیاری ها قرار گیرد، یعنی به مردم آموزش داده شود تا زباله کمتری تولید کنند، در مرحله بعد تا جایی که می شود، به کمپوست تبدیل و مصرف مجدد شود و بعد از آن پسماندهایی که قابلیت مصرف مجدد و تبدیل شدن به کمپوست ندارند به صورت تفکیک شده به شهرداری ها تحویل داده شود.
وی افزود: امروزه پسماندهایی مانند شیشه، پلاستیک و کاغذ قابلیت ورود به بورس را دارند و خیلی از شهرها بورس این پسماندها را دارند، به عنوان مثال کاغذ A4 با کیفیت در صورت داشتن فناوری مناسب قابلیت تولید و استفاده تا 7 بار را دارد.
ابتکار گفت: اما یک بخش باقی می ماند که آن پسماندهای ویژه و خطرناک است و پسماندهای بیمارستانی جزو آنها است که معتقدیم عمده آنها باید سوزانده شود و برای این کار باید پسماندسوز یا نیروگاه پسماند ایجاد کنیم تا بتوان از پسماند انرژی به دست آورد.
وی با اشاره به اینکه پسماند سوزها جزو برنامه ریزی های دولت است، افزود: بر اساس نیازسنجی واقعی یعنی براساس میزان پسماندی که قابلیت بازیافت ندارد نه کل حجم پسماند تولید شده، انجام و بعد از آن ارزیابی زیست محیطی برای مکان یابی و استقرار صورت می گیرد.
ابتکار تاکید کرد: زباله سوزی که قرار است استفاده شود باید فناوری لازم در بحث آلودگی هوا را داشته باشد یعنی به بهانه حل معضل پسماند نمی توانیم هوا را آلوده کنیم بنابراین باید همراه با استانداردهای روز دنیا باشد که سازمان محیط زیست این استاندارد ها را تهیه، مصوب و ابلاغ کرده و بر اساس این ضوابط می توانیم پسماند سوز یا نیروگاه تولید انرژی از پسماند داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها