بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
بعد از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها تا به این لحظه شور و شوق انتخاباتی در فضای سیاسی به وجود نیامده است هرچند حدود یک ماه به برگزاری انتخابات زمان باقی است و این احتمال وجود دارد که با آغاز برنامه‌های کاندیداها به آرامی فضای انتخاباتی گرم شود.
تدبیر24 » اگر در آرایش صحنه انتخابات تغییراتی ایجاد شود، فضای سیاسی انتخابات گرم‌تر می‌شود، در این معنا که اگر بر اساس شایعات، آقای قالیباف معاون اولی آقای رئیسی را بپذیرد و به نفع او از هم‌ اکنون کناره‌گیری کند، شاهد نوعی دو قطبی در انتخابات ریاست جمهوری‌خواهیم بود. زیرا با کناره‌گیری احتمالی قالیباف دو جناح سیاسی به صورت متمرکز در رقابت با یکدیگر قرار می‌گیرند. اما درصورت تمایل قالیباف به باقی‌ماندن درصحنه انتخابات نه‌تنها فضای سیاسی دو قطبی نمی‌شود بلکه سه قطبی انتخابات دور از ذهن نیست. البته این سه قطبی تنها به منظور پیروزی کاندیداها در مبارزات انتخاباتی شکل خواهد گرفت، زیرا فضای فکری قالیباف و رئیسی در یک جهت است. از سوی دیگر هرچند نگرانی‌هایی در ورود رقابت جهانگیری و روحانی در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان به وجود آمده اما میان ‌روحانی وجهانگیری رقابتی نیست و آقای جهانگیری در صحنه انتخابات به حمایت از دستاورد‌های دولت پرداخته و در واپسین لحظات به نفع روحانی کنار خواهد رفت. حضور هاشمی طبا و کاندیدای حزب موتله تنها به استفاده از فضای رسانه‌ای خلاصه می‌شود. در صحنه انتخابات دو جریان، آقای رئیسی به علت اینکه قبلا در سمت‌های اجرایی حاضر نبودند نمی‌توانند برای آقای روحانی درد سرآفرین باشد. باید پذیرفت که رئیسی کاندیدای شاخص جریان اصولگراست و این شاخصه بدنه اصولگریان را مجاب می‌کند که از وی حمایت کرده و با این حمایت آرای سازمان‌دهی شده اصولگریان به سبد رئیسی «فارغ از عملکرد وی در صحنه انتخابات» سرازیر خواهد شد. در این صورت مشخص می‌شود، جریان اصولگرا تا چه اندازه از تاثیرگذاری در صحنه انتخابات برخوردار است. با در نظر گرفتن اجماع ‌بین اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی بعید است دو جریان سیاسی در صحنه انتخابات در مقابل هم کوتاه بیایند و در صورت صف‌آرایی دو جریان سیاسی در مقابل هم آنگاه رئیسی در مواجهه با روحانی دست خالی نیست. هرچند در این صورت نیز به علت تمایل بیشتر مردم به حضور در انتخابات، اصلاح‌طلبان آرای بیشتری را جذب می‌کنند. در صورت پیروزی روحانی در انتخابات شرایط برای اصلاح طلبان در هرم قدرت تغییر می‌کند. اصلاح‌طلبان در این دوره با تمام قوا از روحانی حمایت خواهند کرد تا رئیس جمهور بعد از پیروزی، در شرایطی که مجلس همراه‌تری با اوست، بستری را فراهم کند که اصلاح‌طلبان مورد پذیرش حاکمیت با اطمینان بیشتری در استوانه های نظام جانمایی شوند و اگر این اتفاق در دولت دوم روحانی به وجود آید بستر لازم برای نیروهای میانه اصلاح طلبان به منظور حضور در قدرت فراهم می‌ شود. همچنین در دوره آینده موانعی از جنس حصر که برای ترمیم روابط اصلاح طلبان با قدرت موانعی ایجاد کرده در مسیر حل قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد دولت بعدی آقای روحانی پل بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت باشد.


محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها