بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
استاندار زنجان از گازرسانی به 151 روستا در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از 62 روستا برای شهرستان خدابنده است.
تدبیر24 »«اسدالله درویش‌امیری» در جریان سفر یک‌روزه خود به خدابنده و در دیدار با مردم این شهرستان اظهار کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته از خدمات‌رسانی به روستاها غافل شده بودیم و همین موضوع زمینه مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه‌نشینی را فراهم می‌کرد. برای کشوری که روی خوان ذخایر نفت و گاز گسترده شده، زشت است که روستاهای فاقد گاز داشته باشد، از این‌رو در سه سال گذشته 9000 روستا در سطح کشور گازرسانی شده که این افتخار نظام است.

استاندار زنجان با اشاره به این‌که دولت تدبیر و امید در پی فراهم کردن زندگی خوب، شیرین و سالم در قالب اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: باید مشاغلی برای شهرها تعریف کنیم که مردم بومی همان منطقه را صاحب شغل کند، در واقع اقتصاد مقاومتی یعنی این‌که رفاه را به مردم، علی‌الخصوص روستائیان برسانیم. متأسفانه این اقتصاد در طول دو یا سه سال اصلاح نمی‌شود، اما نظام جمهوری اسلامی ایران تا جایی که در توان دارد خدمات شایسته‌ای به سراسر کشور ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: بدون شک ضعف‌هایی هم داریم، اما باید مراقب باشیم که درست تصمیم بگیریم و مطابق با برنامه عمل کنیم، در واقع باید برای پیشرفت کشور، پایبند نظام برنامه‌ریزی باشیم و خود را به این برنامه‌ریزی‌ها تسلیم کنیم.

درویش‌امیری با تأکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی برای نیل به آسایش است نه ریاضت، افزود: ملت بزرگ ما کشور غنی و ثروتمندی دارد و بهره‌گیری از این ثروت باید اصولی باشد. متأسفانه 400 هزار پروژه نیمه‌تمام به دولت تدبیر و امید ارث رسیده و به هیچ وجه در کشور کار جدیدی را آغاز نخواهیم کرد. پرسش اینجا است که با کدام منابع می‌توان این پروژه‌ها را تکمیل کرد. بخش خصوصی نیز تکمیل هیچ‌کدام از آن‌ها را قبول نمی‌کند و معتقد است که کلنگ‌زنی این پروژه‌ها بدون مطالعه و برنامه‌ریزی بوده است.

استاندار زنجان با اشاره به این‌که هر آنچه نظام برای خدمت به مردم انجام می‌دهد، وظیفه مسئولان است، خاطرنشان کرد: مسئولان وقتی مسئولیتی را می‌پذیرند باید مراقب باشند. این سرمایه‌ای که در اختیار مسئولان است باید در مسیر خدمت به مردم و توسعه و پیشرفت آن‌ها و نه بر مبنای اراده شخصی صرف شود،در واقع توسعه، تولید، اشتغال و رشد اقتصادی در هر جامعه‌ای باید مبتنی بر برنامه‌ریزی و مطالعه باشد، چون در غیر این صورت جامعه توسعه نمی‌یابد و تولید و اشتغال پایدار ایجاد نمی‌شود.

وی یادآور شد: هر کاری که با انحراف از مسیر برنامه‌ریزی شده انجام شده، به سرانجام صحیحی نرسیده است. وقتی بدون توجه به اصل صادرات و واردات، محصولی را که قادر به تولیدش هستیم وارد می‌کنیم، زمینه را برای تعدیل نیرو و تلنبار شدن تولیدات داخلی در انبارها فراهم کرده‌ایم. وقتی مقام معظم رهبری به افزایش تولید داخلی و اشتغال اصرار دارند، هدف‌شان این است که از آنچه در داخل کشور سرمایه‌گذاری شده، حداکثر استفاده صورت گیرد و حتی اگر شده کارخانجات چند شیفت کار کنند تا کشور هیچ نیازی به واردات نداشته باشد.

درویش‌امیری افزود: باید برای حمایت از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود به واردات خارجی «نه» بگوئیم. اگر عرضه و توانایی تولید داشته باشیم می‌توانیم اشتغال‌زایی داشته باشیم. اقتصاد ما باید بومی باشد و از زیر سایه سنگین اقتصاد نفتی خارج شود. متأسفانه کشور بیش از یک قرن است که به اقتصاد نفت و انرژی متکی است و قیمت نفت هم دست ما نیست. علاوه بر این، روزگاری که نفت بشکه‌ای 140 دلار بود، به جای این‌که روی زیرساخت‌ها و بخش‌های اقتصادی متمرکز شویم، سرنگ و بیل و کلنگ خریدیم. به خاطر همین امروز به بحران بیکاری دچار شده‌ایم.

نماینده عالی دولت در استان زنجان تصریح کرد: مقام معظم رهبری زمانی روی مسأله اقتصاد مقاومتی تأکید کردند که بسیاری از تولیدات روی دست واحدهای تولیدکننده مانده بود و بسیاری از کارخانجات ما مواد اولیه نداشتند. سایر کشورها نیز به ایران مواد اولیه نمی‌فروختند. در چنین وضعیت فلاکت‌باری مقام معظم رهبری به دولت دستور دادند که اقتصاد کشور باید بومی و مقاوم‌سازی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه پارسال با اهتمام روستانشینان و شاغلان پرتلاش بخش کشاورزی، جشن خودکفایی گندم را برگزار کردیم، در حالی که سال 92، بیش از 6 میلیون تن گندم وارد کشور شده و دلارهای نفتی به سفره کشاورزان برزیلی و هندی رفته بود. اما خرید تضمینی گندم در استان زنجان در طول پارسال، 50 درصد بیشتر از سال 94 بود، به عبارتی پارسال 448 میلیارد تومان از درآمد کشور سر سفره کشاورزان قرار گرفت و بالاترین میزان خرید تضمینی از کشاورزان نیز از شهرستان خدابنده (160 تن) بود.

«باب‌الله فتحی»، فرماندار شهرستان خدابنده نیز در این مراسم با بیان این‌که خدابنده در دولت فعلی کانون توجه دولت‌مردان است، گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید، اداره‌کل راه و شهرسازی با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان بیش از 400 کیلومتر از راه‌های شهرستان را آسفالت و روکش کرده است.

وی افزود: در مجموع فقط 27 روستای خدابنده از نعمت گازرسانی برخوردار بودند و این تعداد در دولت فعلی به 65 روستا افزایش یافت. در حوزه بهداشت و درمان نیز بیش از 45 میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف هزینه شده است. علاوه بر این، در حوزه کشاورزی، بیش از 4500 هکتار از اراضی آبی شهرستان در دولت تدبیر و امید به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

این مسئول با اشاره به تکمیل و احیای 21 واحد آموزشی، تصریح کرد: در دولت فعلی، در حوزه ورزش و جوانان 9 میلیارد تومان هزینه شده و دهیاری‌ها نیز 25 میلیارد تومان برای طرح‌های مختلف هزینه کرده‌اند. هم‌چنین اخذ مجوز برای بیمارستان 245 تختخوابی، از دیگر اقدامات دولت فعلی است.

وی افزود: 1500 نفر از صنعت‌گران خدابنده، زمینی را در نظر گرفته‌اند تا واحدهای مزاحم داخل شهر را به آنجا منتقل کنند، اما متأسفانه به‌علت بی‌توجهی‌ها هنوز توفیق نیافته‌اند که شهرک صنعت‌گران را راه‌اندازی کنند. البته مسأله تغییر کاربری حل شده و امیدواریم که سایر مراحل نیز به خوبی پیش برود.

«علیرضا بیگلری»، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به این‌که سال 57 امید به زندگی در ایرانیان 41 سال بود، گفت: امروز برخی بیماری‌ها از جمله فلج‌اطفال ریشه‌کن شده و در تأمین کادر پزشکی بسیار موفق هستیم.

وی افزود: پیش از سال 92 وضعیت درمان نقصان‌های زیادی داشت و هزینه درمان در بیمارستان‌های دولتی خیلی بالا و کیفیت خدمات بسیار پایین بود. اما با طرح تحول سلامت توانستیم علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، وضعیت هتلینگ مراکز درمانی را ارتقا ببخشیم.

این مسئول تصریح کرد: پارسال در کل کشور فقط مجوز دو بیمارستان صادر شد که یکی از آن‌ها بیمارستان 245 تختخوابی خدابنده است. هم‌اکنون در بیمارستان امیرالمومنین(ع) خدابنده ماهیانه 10 هزار ویزیت سرپایی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهریور پارسال 80 میلیارد تومان به استان زنجان اختصاص داده شد تا 226 پروژه در حوزه بهداشت مجدداً اجرا شود. از این تعداد 45 پروژه برای شهرستان خدابنده است و تا به امروز 12 پروژه تحویل داده شده است.

بیگلری یادآور شد: با اجرای طرح تحول سلامت در سطح استان توانستیم 106 میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. علاوه بر این، 44 میلیارد تومان نیز در ساخت و ساز صرفه‌جویی شد و چهره حوزه سلامت تغییر کرد. خدابنده امروزی هیچ شباهتی به خدابنده سه سال پیش ندارد.

به گزارش ایسنا، استاندار زنجان در پی مطالبات 1500 نفر از صنعت‌گران خدابنده از شهردار زنجان خواست که جهت انتقال صنایع مزاحم به شهرک صنعت‌گران خدابنده، روند امور را تسریع ببخشد و مشکلات موجود را حل کند. علاوه بر این، از مدیرکل راه و شهرسازی نیز خواست که یک باند از کمربندی مسیر خدابنده را تا شهریور سال آینده آماده بهره‌برداری کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها