بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تهران در میان آلوده‌ترین شهرهای جهان از نظر ذرات معلق رتبه ۴۱۴ را دارد.
تدبیر24 »بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون از بین ۲۹۷۲ شهر مورد مطالعه، شهر تهران در رتبه ۳۳۱ آلودگی قرار داشته و از منظر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون (آلاینده اصلی تهران که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود) در رتبه ۴۹۷ آلودگی بوده که میانگین این دو عدد رتبه تهران را به ۴۱۴ می‌رساند.

بر اساس این گزارش منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خصوص وضعیت آلاینده ذرات معلق در شهرهای جهان که مربوط به ماه می ۲۰۱۶ است، بیش از ۸۰ درصد مردم جهان در معرض آلودگی هوای بیش از حد استاندارد قرار دارند.

این آمار مربوط به شهرهایی است که وضعیت آلودگی هوا در آنها اندازه‌گیری می‌شود. اطلاعات این پایگاه داده نشان می‌دهد، شهرهای با جمعیت بالا و سطح درآمد پایین، بیش از سایر شهرهای جهان در معرض آلودگی هوای فراتر از حد استاندارد قرار دارند.

بر اساس جدیدترین آمار پایگاه داده سازمان بهداشت جهانی، در ۹۸ درصد شهرهای با سطح درآمد متوسط و کم و دارای جمعیت بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ نفر غلظت آلاینده ذرات معلق فراتر از استاندارد سلامت سازمان بهداشت جهانی قرار دارد که این میزان برای کشورهای با درآمد بالا درحدود ۵۶ درصد است. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی ۲سال گذشته، بانک داده سازمان بهداشت جهانی با پوشش اطلاعات آلاینده‌های ذرات معلق، ۳۰۰۰ شهر از ۱۰۳ کشور جهان دو برابر شده و بسیاری از شهرهای جهان را پوشش می‌دهد.

درحال حاضر شرایط نامطلوب کیفی هوا در بسیاری از شهرها عامل افزایش آمار سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی از جمله آسم شده است. سازمان بهداشت جهانی در آخرین بررسی خود توانسته است داده غلظت ذرات معلق (PM ۱۰ و PM ۲٫۵) برای ۷۹۵ شهر در ۶۷ کشور را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۸–۲۰۱۳ مقایسه نماید. این آمار نشان می‌دهد، سطح جهانی آلاینده ذرات معلق، ۸ درصد افزایش یافته این درحالی است که در برخی مناطق بهبود نسبی رخ داده است. بیشترین سطح آلودگی هوای شهری در کشورهای با درآمد کم و متوسط در شرق مدیترانه و مناطق جنوب شرق آسیا رخ داده است که سطح متوسط سالانه ذرات معلق در این مناطق اغلب بیش از ۵ الی ۱۰ برابر حد مجاز WHO قرار داشته است.

این مطالعه نشان می‌دهد در مناطق شرق مدیترانه، جنوب شرق آسیا و مناطق کم درآمد در غرب اقیانوس آرام، سطح آلودگی هوای شهری در بیش از دو سوم از شهرها بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. اطلاعات غلظت سالانه آلاینده‌های PM۱۰ و PM۲٫۵ در شهر تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور نیز در این گزارش آمده است. اطلاعات مربوط به آلاینده ذرات معلق شهر تهران با استناد بر اطلاعات ۲۱ ایستگاه سنجش کیفیت هوا متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا بر اساس اطلاعات سال ۲۰۱۴ ذکر شده است. به لحاظ آلاینده PM۱۰ از بین ۲۹۷۲ شهر مورد مطالعه، شهر تهران در رتبه ۳۳۱ آلودگی قرار داشته و از منظر آلاینده PM۲٫۵ در رتبه ۴۹۷ آلودگی بوده است.

بنا بر گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آمار مربوط به ۲۰ شهر آلوده جهان از منظر آلاینده‌های PM۱۰ و PM۲٫۵ نیز نشان می‌دهد، شهر زابل در ایران با میانگین غلظت سالانه ۲۱۷ میکروگرم بر مترمکعب، آلوده‌ترین شهر جهان از منظر آلاینده PM ۲٫۵ و در رتبه سوم آلودگی به لحاظ آلاینده PM ۱۰ بوده است. شهر بوشهر از ایران نیز در بین ۲۰ شهر آلوده جهان به لحاظ آلاینده PM۱۰ قرار دارد.

در جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی (سال ۲۰۱۶)، با وجود افزایش دو برابری اطلاعات پایگاه داده ذرات معلق شهرهای جهان، همچنان اطلاعات آماری غلظت آلاینده ذرات معلق در برخی از شهرها بویژه در کشورهای آفریقایی موجود نیست.

سازمان بهداشت جهانی با هدفگذاری بر روی کاهش آلاینده‌های کلیدی مؤثر بر سلامتی انسان به‌ویژه آلاینده (PM۱۰)، دستورالعمل جهانی در این خصوص ارائه نموده است که بر اساس آن با کاهش سطح آلودگی ذرات معلق PM۱۰ از ۷۰ به ۲۰ میکروگرم بر مترمکعب، آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا تا ۱۵درصد کاهش خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها