بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
مناظره های انتخاباتی پس از طی فراز و نشیب های بسیار و جریان سازی هایی که روزهای اخیر در رسانه ها و در میان گروه ها و اقشار مختلف ایجاد شد، با تصویب کمیته نظارت بر انتخابات، زنده پخش می شود.
تدبیر24 »مناظره های زنده نامزدهای ریاست جمهوری، شاید حساس ترین، تصمیم ساز ترین و سرنوشت ساز ترین بخش تبلیغات انتخابات است.
مردم همه منتظر هستند تا نامزدهای ریاست جمهوری بدون واسطه و رو در رو از برنامه ها و اولویت های قوه مجریه در چهار سال آینده بگویند و از سویی دیگر مناظره ها بهترین فرصت برای نامزدهاست تا بتوانند با همه اقشار جامعه در هر کجای این مرز و بوم صحبت کنند.
در روزهای اخیر درباره پخش زنده و مستقیم مناظره ها و اینکه به صورت ضبط شده و تولیدی پخش شود، نظراتی بیان شد تا اینکه بالاخره کمیسیون نظارت بر انتخابات، شنبه شب (دوم اردیبهشت ماه) در نهایت، زنده بودن انتخابات را اعلام کرد.
پیش تر نیز وزیر کشور گفته بود که وزارت کشور تنها مسئول برگزاری انتخابات نیست بلکه باید امنیت و سلامت در انتخابات و قانونی برگزار شدن آن را مد نظر قرار دهد.
وی از اینکه جامعه و رسانه به دنبال شفاف سازی و فضای آزاد است، ابراز خوشحالی کرده و گفته بود که این مساله نشانه بلوغ افکار عمومی است.
به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، جذابیت برنامه های زنده بسیار است اما نتیجه برنامه زنده انتخابات سال 88 هزینه بالایی برای سیاست داخلی و حوزه بین المللی داشت.
رحمانی فضلی همچنین اعلام کرده بود که تاکید رهبری و رئیس جمهوری برگزاری انتخابات سالم و توام با آرامش و مشارکت بالا است و نقش رسانه ها در انتخابات بسیار مهم است.
اولین مناظره زنده نامزدهای ریاست جمهوری جمعه هشتم اردیبهشت ماه زنده و به صورت مستقیم بین 6 نامزد ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش می شود.
با توجه به اهمیت تاثیر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به ویژه مناظره های زنده، با سه کارشناس از سه منظر (جامعه شناختی، روانشناختی و حقوقی) این موضوع را واکاوی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

**نامزدها در مناظره های انتخاباتی خود را اهورا و بقیه را اهریمن نبینند
محمد امین قانعی راد، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران درباره تبلیغات و مناظره های زنده انتخابات ریاست جمهوری گفت: نامزدها از مناظرات برای نوعی یادگیری اجتماعی استفاده کنند که خود بیاموزند و به رقبا و جامعه نیز رفتار صحیح و کنش درست را آموزش دهند.
وی ادامه داد:کاربرد زبان پیامبرانه و ایجاد انتظار معجزه در عرصه های مختلف از نامزدهای انتخابات، سو استفاده از ظرفیت باورها و اعتقادات مردم است چرا که قرار نیست کسی که در عرصه سیاست وارد می شود انقلابی را در دین یا اقتصاد به وجود آورد بلکه قرار است کمی فرهنگ، اقتصاد و جامعه را سامان دهد و یک گام به طرف جلو پیش برد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: نامزدها با در نظر داشتن نیازهای جامعه برنامه بدهند و مبتنی بر تمایلات آرمان گونه ایده آل گرا نباشند بلکه براساس واقعیات برنامه ریزی کنند چراکه از سیاست نباید انتظار معجزه داشت و قرار نیست نامزدها در جایگاه معجزه گر ظاهر شوند.
وی اضافه کرد: نامزدها به جای مطرح کردن وعده های بزرگ و ترسیم تصاویر آرمانی در ذهن مردم، با برنامه های روشن و موثر ظاهر شوند و تفاوت ها و تمایزهای خود را با استدلال های منطقی بیان کنند ولی بر دوش تمایلات عوام گرایانه و ذهنیت های نامناسب سوار نشوند.
قانعی راد با تاکید بر اینکه فرایندهای انتخاباتی و سیاسی نقش اخلاقی دارند، افزود: نامزدهای انتخاباتی در چشم انظار عمومی و در مناظره های انتخاباتی، بداخلاقی نکنند چراکه رفتارهایشان در شکل دهی به فرهنگ عمومی تاثیر شایانی دارد.
وی با اشاره به اینکه هیجان بخشی از سیاست است، گفت: زنده بودن مناظره ها باعث تولید انرژی های مثبت اجتماعی و شکل گیری جریان های اجتماعی برای مشارکت سیاسی می شود و بازنمایی تفاوت ها و تمایزهای میان نامزدهای انتخاباتی است اما از سویی دیگر، نامزدهای انتخاباتی باید سیاستمدارانه زبان سخن گفتن با رقبا را به کار برند و در مفاهیمی که استفاده می کنند، دقت نظر داشته باشند.
قانعی راد در مورد تاثیر اخلاق بر عرصه سیاست خاطرنشان کرد: بهشت ساختن از ایران، در مدت زمان کوتاه، وعده ای دروغین است و شایسته نامزدهای ریاست جمهوری نیست.

**نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نماینده فرهنگ ملی هستند
دلبر نیروشک روانشناس بالینی، متخصص تدوین شاخص های رفتاری در جهت موفقیت در سه حوزه توسعه فردی، توسعه ارتباطی و توسعه مشارکتی با تاکید بر نقش رعایت اخلاق در مناظره، گفت: نامزدهای انتخاباتی مدیریت ارزش ها را در زمان گفت و گو مد نظر قرار دهند.
وی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نماینده فرهنگ ملی هستند، افزود: نامزدها به بازی برد و باخت در زمان مناظره تمرکز نکنند چون قرار نیست که کسی ببازد یا ببرد بلکه باید سعی کنند تا برنامه های اجرایی و عملیاتی برای چهار سالی که قرار است مسئولیت برعهده گیرند،‌ ارائه دهند.
این روانشناس اظهار کرد: شهروندان ایرانی باهوش و تحلیل گر هستند و زمانی که مناظره و مذاکره میان رقبای انتخاباتی انجام می گیرد، لحظه به لحظه تحلیل و آینده کشور را ترسیم می کنند.
نیروشک گفت:‌ هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ رفتارشناختی، باید بتواند نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدها را به صورت روش مند شناسایی، تحلیل و ارزیابی کند و در نهایت راه حل مناسب ارائه دهد.
این رفتار شناس با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخابات در مناظره ها تا جایی که امکان دارد بر رفتارها تاکید کنند و تمرکز خود را بر افراد قرار ندهند، افزود: در مناظره های دوره های قبل به افراد اشاره شد درحالی که باید رفتارها تحلیل، ارزیابی و برای تغییر یا اصلاح برنامه ریزی می شد.
وی ادامه داد: نامزدها در عین حال که جسارت و قاطعیت دارند، مراقب باشند تا پرده دری و پرخاشگری نکنند چون در ذهن مخاطبان تاثیرات منفی دارد.
نیروشک اظهار کرد: خطری که در گفت و گو ها ممکن است پیش آید این است که نامزدها خشونت کلامی داشته باشند که این موضوع منجر به ایجاد ترس، تردید، شک و دودلی در افرادی که می خواهند تصمیم بگیرند و رای دهند، می شود.
این روانشناس خاطرنشان کرد: احساس ناکامی در مخاطب باعث پیامدهای منفی نه تنها در جریان انتخابات می شود و مشارکت سیاسی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه فرهنگ عمومی را تضعیف می کند.
وی اضافه کرد: نامزدها خشونت را در خود مدیریت کنند چون ممکن است از سوی رقبا زیر سوال بروند بنابراین باید با تمام عرق و تعلق ملی به دور از هر نوع تعصب، مدیریت راهبری و رهبری را در دست گیرند و بر خود مسلط باشند و در واقع مدیریت عواطف داشته باشند و احساسی برخورد نکنند.
این روانشناس بین دو مفهوم respond (پاسخ دادن) و reaction (واکنش نشان دادن) در حوزه رفتاری تفکیک قائل شد و افزود: در پاسخگویی شفافیت و منطق حاکم است و افراد براساس شواهد و مستندات سعی بر آگاهی بخشی دارند اما در واکنش نشان دادن هدف گم می شود که این موضوع نه به نفع نامزدهاست و نه مردم و باید گفت عملا همه در این نوع رابطه متضرر می شوند.
وی یاد آور شد: مردم حق دارند صحبت های نامزدهای مختلف را بشنوند تا بتوانند تصمیم بگیرند و رای دهند بنابراین نامزدهای انتخاباتی سعی داشته باشند تا در جریان آگاه سازی شهروندان گام بردارند.

**توجه به تبلیغات انتخاباتی تاثیر شایانی در سلامت انتخابات دارد
آرین قاسمی، حقوقدان و عضو هیئت مدیره انجمن حقوق اساسی ایران، آزادی تبلیغات در انتخابات را معیاری برای دموکراتیک بودن انتخابات دانست و افزود: جریان آزاد انتخابات و آگاه سازی شهروندان اقتضا دارد که آزادی تبلیغات را مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: اصل برابری انتخاب شوندگان نیز به عنوان یک اصل بنیادین حقوقی در حقوق انتخابات مطرح است و تبلیغات انتخاباتی باید به شکل برابر و در فضایی آزاد بدون تبعیض انجام شود.
قاسمی با تاکید بر اینکه هدف از انتخابات، گزینش بهترین فردی است که اراده ملی به او تعلق می گیرد، گفت: کسی که خود را در معرض آرای عمومی قرار می دهد، ‌خود را اصلح می داند بنابراین لازم است تا در فرایند انتخابات، اصلح بودن خود نسبت به سایر رقبا را از طریق ارائه دیدگاه ها و برنامه هایی که در نظر دارد، نشان دهد.
وی اضافه کرد: نامزدها علاوه بر اعلام مواضع و دیدگاه های خود، باید بتوانند ایرادها و انتقادهایی نسبت به عملکرد و برنامه های سایر نامزدهای انتخاباتی داشته باشند.
قاسمی یادآور شد: هدف تبلیغات انتخابات،‌انتخاب بهتر شهروندان و آگاهی بخشی است و حصول انتخاب آگاهانه بی تردید در گرو دستیابی به اطلاعات درست و واقعی است که از طریق آن افراد و اقدامات و برنامه های مدنظر و شعارهای آنان ارزیابی می شود.
این حقوقدان گفت: برابر با قوانین انتخاباتی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران،‌جرم انگاری های بسیاری برای جلوگیری از انحراف از رای شهروندان پیش بینی شده است که نشانگر اهتمام قانونگذار برای حفظ حقوق انتخابات است.
قاسمی با تاکید بر اهمیت تبلیغات انتخاباتی در قوانین انتخابات، افزود: مطابق با ماده 71 قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان و طرفداران آنان در تبلیغات انتخاباتی به هیچ وجه مجاز به هتک حرمت افراد و دیگر نامزدها نیستند.
عضو هیات مدیره انجمن حقوق اساسی ایران ادامه داد: ضمانت اجرایی رعایت به این حکم، در ماده 92 قانون انتخابات ریاست جمهوری از طریق مجازات تعیین شده است.
این حقوق دان اظهار کرد: اگر در تبلیغات انتخاباتی، نامزدها عناوین مجرمانه ای از قبیل افترا و نشر اکاذیب را مرتکب شوند، در آن صورت بسته به نوع جرم مطابق قوانین مجازات می شوند.
وی اضافه کرد: رسیدگی به جرایم انتخاباتی براساس ماده 34 اصلاحی قانون انتخابات برعهده شعبه ویژه ای است که قوه قضائیه بدین منظور اختصاص می دهد و اگر جرم و یا اتهامی از سوی افراد یا نامزدها انجام گیرد، در شعبه ویژه جرایم انتخاباتی رسیدگی می شود.
قاسمی با اشاره به برنامه های تبلیغاتی نامزدها که از رسانه ملی پخش می شود، گفت: اگر در برنامه های تبلیغاتی نامزدها که از تلویزیون پخش می شود، مطالبی حاوی توهین یا هتک حرمت به سایر نامزدها یا دیگر افراد انجام گیرد و یا مطالبی عنوان شود که با قوانین و مقررات مغایرت داشته باشد، فرد خاطی باید در برابر قانون پاسخگو باشد.
وی یاد آور شد: مغایرت با قوانین دایره بسیار گسترده ای دارد که می تواند افشای اسرار،‌ بیانات علیه امنیت ملی و نظایر آنها باشد.
این حقوقدان تصریح کرد: در صورتی که این موارد در یک برنامه ضبط شده از طریق صدا و سیما پخش شود،‌ صدا و سیما مکلف است که موارد ذکر شده را حذف کند و اگر این مسائل در برنامه زنده و پخش مستقیم بیان شود،‌ در این صورت باید به میزان متناسب به صورت ضبط شده، ‌فرصت احقاق حق به کسی که مورد اتهام قرار گرفته است، زمان اختصاص داده شود.
قاسمی با اشاره به ماده 62 اصلاحی مصوب سال 91 قانون انتخابات، افزود: هر صلاحیتی نیاز به نظارت دارد و صلاحیت اعطای وقت دفاع به دیگر نامزدها یا افراد، به تشخیص نهاد ناظری است که براساس قانون، کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است.
وی همچنین به اصل 99 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران هدف قانونگذار تامین امنیت و سلامت انتخابات از طریق جریان آزاد اطلاعات است و شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات را به صورت عالی، تام و استصوابی در تمام مراحل انتخابات عهده دار است.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: با توجه به اصل 113 قانون اساسی، کسی که می خواهد در مقام تصدی عالی ترین مقام اجرایی کشور پس از مقام معظم رهبری قرار گیرد، باید همانگونه که در اصل 115 آمده است، دارای فضائل اخلاقی والایی باشد و به موجب اصل 121 سوگندی که رییس جمهور در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خورد، برای تحمل بار امانتی است که به موجب رای شهروندان به او داده شده است.
قاسمی اظهار کرد: انتخاب کنندگان یعنی شهروندان صاحب حق رای در نظام حقوقی، باید دقت داشته باشند تا در جریان مردم سالاری دینی که خوانش ایران اسلامی از دموکراسی است، بهترین و شایسته ترین انتخاب را داشته باشند و مسئولان و دولتمردان نیز باید توجه کنند که مسئولیت خطیری در این جریان برعهده دارند تا آینده کشور به بهترین شکل رقم خورد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها