بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۷۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
جهانگیری در گفت‌وگوی ویژه خبری:
اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: پاکدستی باید مهمترین ویژگی دولت حتی در سطح مدیران میانی باشد.
تدبیر24 » اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش می‌شود در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره عرصه‌های موفقیت انقلاب اسلامی و دلایل آن اظهار کرد: مهمترین موضوعی که باید به آن پرداخته شود موضوع رویکرد ما نسبت به دولت و اینکه ما دولت را متکی به مردم می‌دانیم یا مردم را متکی به دولت می‌دانیم است.

وی خاطر نشان کرد: در حکومتی که در آن مردم به دولت متکی باشند دولت هیچگاه پاسخگو و مسئولیت پذیر نیست. در این نوع حکومت دولت نقش توزیع کننده پول را برعهده دارد و در آن خبری از خلاقیت و نوآوری بخش خصوصی نخواهد بود. این دولت نقش پررنگی در اقتصاد و سیاست خواهد داشت.

جهانگیری گفت: اما دولتی که متکی بر مردم باشد، به دلیل نیازی که به آن‌ها دارد به ناچار به دنبال این می‌رود که برای هر عملکرد خود به مردم پاسخگو باشد. این دولت باید شفاف و مسئولیت پذیر باشد. نقش رئیس جمهور در دولت‌های متکی بر مردم راهبری جامعه است. او باید تلاش کند جامعه را به اهداف مورد نظر خود برساند. همچنین در این دولت خلاقیت،‌ نوآوری، شکوفایی اقتصادی و توانمندی مردم و بخش خصوصی و نیز پاکدستی مدیران از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در آن مردم همه کاره هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در حکومتی که متکی به مردم باشد دولت کارآمدی شکل می‌گیرد که می‌تواند پاسخگوی مسائل جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی در ارزیابی از کارنامه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های عمر خود خاطر نشان کرد: در طول ۴۰ سال عمر جمهوری اسلامی موفقیت‌های بزرگی داشته‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان  به دفاع از تمامیت ارضی با وجود توطئه‌های دشمنان و برخورداری از امنیت خوب و مناسب و وجود انسجام کافی در داخل کشور اشاره کرد.

جهانگیری اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی امروز شرایطی را به وجود آورده است که مردم به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند البته در کنار این شرایط نواقصی از جمله در حوزه اقتصاد وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه اقتصاد از رشدی پایدار برخوردار نبوده‌ایم ادامه داد: باید پایداری رشد اقتصادی از جمله موضوعات مورد هدف گذاری دولت قرار بگیرد همچنین متاسفانه در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با سایر پیشرفت‌ها حرکت نداشته‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه آیا در انتخاب اعضای کابینه دولت خود با شاخص‌هایی از جمله رانت‌خواری و اشرافی‌گری توجه خواهید کرد و به عنوان رئیس جمهور در مبارزه با مفاسد چگونه عمل خواهید کرد، گفت: پاکدستی جزء مهمترین ویژگی های یک دولت باید محسوب شود و مدیران پاکدست که به بیت المال دست‌برد نزنند باید مدیران کشور از وزرا گرفته تا مدیران میانی را شامل شوند.

جهانگیری با تاکید بر لزوم مبارزه جدی با فساد در دولت خاطر نشان کرد: اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود در نخستین لحظه باید با آن برخوردهای لازم صورت بگیرد و هیچ تفاوتی نمی‌کند که فرد فاسد از نزدیکان باشد یا نباشد که حتی کسانی که منصوب رئیس جمهور هستند باید مورد برخورد قرار بگیرند و قوه قضاییه باید به صورت جدی و دقیق با هرگونه فسادی برخورد کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم در حمایت از محرومان با بیان اینکه رسیدگی به مستضعفان و محرومان یکی از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی بوده است، خاطر نشان کرد: امام در راستای تحقق یکی از اهداف جمهوری اسلامی مبنی بر رسیدگی بر مستضعفان، جهاد سازندگی را تاسیس کردند در همین زمینه در طول سالهای عمر جمهوری اسلامی خدمات رسانی خوبی به مناطق محروم صورت گرفت و نظام کارنامه افتخار آفرینی در این زمینه دارد.

جهانگیری تاکید کرد: باید با اولویت قرار گرفتن محرومان و مناطق محروم همواره در دستور کار دولت قرار بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش درباره محل هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی خود اظهار کرد: به دلایل متعددی بنده ستاد تبلیغات ندارم و فکر می‌کنم مجموع برنامه‌هایی که در صدا و سیما تدارک دیده شده و همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی نیازی به تبلیغات ندارم. به همین دلیل تا این لحظه فکر نمی‌کنم هزینه‌ای برای کاندیداتوری خود صرف کرده باشم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر هم در اسلام و هم در قانون اساسی به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است اما آنچه که در این زمینه اهمیت دارد این است که این فریضه وظیفه مردم نسبت به حاکمان خود است و باید فضایی به وجود بیاید که امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم بر حکومت انجام شود.

جهانگیری با انتقاد از برخی از سو استفاده‌ها از عنوان امر به معروف و نهی از منکر خاطر نشان کرد: گاهی واژه‌های مقدسی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به موضوع سطح پایین سیاسی تبدیل می‌گردد و باعث می‌شود که عده‌ای در خیابان ها راه بیافتند و به دختری که موی او بیرون است تذکر دهند. همچنین گشت ارشاد درست می‌شود و چنانچه که تشخیص داده شد در جایی جلسات غیر متعارفی برقرار است با آن برخورد می‌شود این درحالی است که چنین رفتارهایی تا به حال کارساز نبوده‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید برای امر به معروف و نهی از منکر روش‌های صحیحی را پیش بگیریم، ادامه داد: باید روش‌هایی را پیش بگیریم که از موثر بودن امر به معروف و نهی از منکر مطمئن باشیم. در این زمینه در بحث امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به حکومت باید به صورت جدی وارد شویم و در موضوع امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به یکدیگر با زبانی مناسب برخورد کنیم که خود مردم نسبت به این فریضه احساس مسئولیت کنند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در ادامه در پاسخ به پرسش مجری درباره اهتمام به قانون اساسی با تاکید بر اینکه قانون حتما فصل الخطاب است گفت: رئیس جمهور در نخستین روز کاری خود در مجلس سوگند یاد می‌کند که به قانون عمل کند. در جامعه‌ای که در آن قانون وجود نداشته باشد حتما هرج و مرج خواهد شد.

وی افزود: رئیس جمهور و مقامات ارشد کشور باید سمبل قانون گذاری باشند و بازگشت احترام و عمل به قانون جز مهمترین مسائلی است که رئیس جمهور به عهده خواهد داشت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در دولت جنابعالی مطبوعات می‌توانند بدون متهم شدن به سیاه نمایی انتقاد کنند، اظهار کرد: وظیفه مطبوعات نقد کردن است و آزادی مطبوعات به عنوان مهمترین رکن نظارت عامه مردم بر حکومت مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به برخی گلایه‌های مطرح شده نسبت به دولت درباره موضوع برخورد با مطبوعات گفت: به نظر من دو گروه مطبوعات در کشور وجود دارند. گروه اول مطبوعاتی هستند که در فضای رسانه‌ای شکل می‌گیرند و افرادی علاقه‌مند به مطبوعات با اخذ مجوز اقدام به فعالیت می‌کنند. همچنین در این گروه برخی احزاب برای انتقال افکار خود اقدام به انتشار نشریه می‌کنند که همه آن‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: اما گروه دومی از مطبوعات وجود دارد که رسانه‌ای وابسته به یک نهاد حکومتی که از پول بیت المال تاسیس شده، هستند که بخش دیگری از حکومت را نقد می‌کند درحالی که نقدهایی که از منابع دولتی علیه دولت صورت می‌گیرد پذیرفته نیست.

وی تصریح کرد: گاهی در برخی از رسانه‌ها که با پول کشور تاسیس شده‌اند سیاه‌نمایی‌ها و تیترهایی می‌بینیم که حتی نشریه‌های خارج از کشور که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارند از آن تیترها استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل باید حتما با چنین رسانه‌هایی برخورد شود و به هیچ وجه نباید این اجازه داده شود که از بودجه دولت علیه دولت استفاده شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به این پرسش که تعهد دولت دوازدهم به آرمان‌های شهدا به چه میزان خواهد بود؟ گفت: در مقاطع حساس کشور جمعی از بهترین فرزندان جان خود را فدا کردند تا نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام راحل مستقر شود. در همین زمینه هرکاری که بتوانیم در تحقق آرمان‌های شهدا جانبازان و ایثارگران انجام دهیم و به خانواده آن‌ها خدمت‌گزاری کنیم از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.

جهانگیری اظهار کرد: یکی از وظایف دولت کمک رسانی به خانواده‌های شهدا جانبازان و ایثارگران است. با تکیه بر آرمان‌های شهدا می‌توانیم انقلاب اسلامی را سال‌های سال پیش ببریم.

وی همچنین درباره تقویت بنیه دفاعی کشور با تاکید بر اینکه قطعا برای هر کشوری حفاظت از مرزها جز اولویت‌های نخست محسوب می‌شود، گفت:‌ برای ایران که دشمن‌های جدی دارد یقینا باید از بنیه دفاعی بسیار بالایی برخوردار باشد تا بتواند در برابر تهاجمات و تهدیدات از خود دفاع کند.

معاون اول دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما می‌گوید که حتما باید بنیه دفاعی خود را تقویت کنیم  و برای این کار نیز نیاز به اجازه از هیچکس نداریم و آنچه که تشخیص کشور است باید عمل کنیم.

جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در زمینه تقویت بینه دفاعی گفت: در دولت یازدهم بودجه بنیه دفاعی کشور چهار برابر نسبت به قبل افزایش یافته است.

وی همچنین درباره سیاست‌های خصمانه امریکا در برابر کشورمان با بیان اینکه مهمترین راه مقابله با امریکا و هرکشوری که بخواهد در برابر ایران قدرت نمایی کند تکیه بر مردم است، اظهار کرد: تکیه گاه اصلی مسئولین جمهوری اسلامی مردمی هستند که در همه مقاطع مورد نیاز به صحنه آمدند و توطئه‌های دشمن را خنثی کردند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در کنار این حضور، دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران می‌تواند امریکا را به چالش بکشاند.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به بدعهدی‌ها و نقض عهدهای امریکا در برجام چه تمهیداتی برای احقاق حقوق ملت ایران اتخاذ خواهید کرد، گفت: برجام یک نرمش قهرمانانه راهبردی بود که جمهوری اسلامی ایران برای عبور از گردنه تاریخی و صعب العبور که دشمنان بر ما تحمیل کرده بودند عبور کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای برجام در ابعاد مختلف گفت: برجام در بعد سیاسی باعث شد که اراده ملت ایران بر ملت‌هایی که می‌خواستند ایران را به انزوا بکشند تحمیل شود. همچنین در بعد امنیتی با فضای امنیتی که علیه ایران شکل گرفته بود و همچنین ایران هراسی‌ها و صدور قطعنامه‌های پیاپی مقابله شد و فضای بین المللی  به فضای ایران دوستی تبدیل گردید.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در بعد هسته‌ای با برجام شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست تحقق پیدا کرد و عملیاتی شد همچنین در بعد اقتصادی نیز پس از برجام شاهد گشایش‌هایی بودیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه برجام توافق بین‌المللی میان شش کشور است که این کشورها و سازمان ملل آن را امضا کرده‌اند، گفت: ساز و کارهای مناسبی برای تخلف از برجام پیش بینی شده و بر اساس آن کشوری که بخواهد در این توافق تخلف کند در دنیا منزوی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران با برجام موفق شد اجماع جهانی موجود را برهم بزند.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه خط منطقی قانونی را طی کنیم امریکا نمی‌تواند مشکلی در برجام ایجاد کند با این وجود چنانچه که آن‌ها بخواهند مشکلی در این زمینه ایجاد کنند ما می‌توانیم مقابله به مثل نماییم.

جهانگیری در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره رابطه مسئولین با مردم در دولت دوازدهم اظهار کرد: خوشبختانه امروز فضای مجازی فرصت خوبی فراهم آورده تا رابطه‌ای ملموس میان مردم و مسئولین فراهم شود در همین زمینه امیدوارم علاوه بر این ارتباط، ارتباطی مستقیم‌تر میان مردم و مسئولین فراهم شود. در همین راستا به همه مدیران دستور خواهم داد که در برنامه هفتگی خود برای ملاقات مردمی اختصاص دهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که در پایان دولت جنابعالی چه میزان کم شدن فاصله طبقاتی در جامعه ملموس خواهد بود، خاطر نشان کرد: این موضوع یکی از اهداف اصلی بنده در دولت دوازدهم خواهد بود معتقدم که برای تحقق این اتفاق دو اقدام باید در کشور انجام شود نخستین اقدام باید افزایش تاثیرگذاری بر نظام مالیاتی باشد.

وی ادامه داد:‌ دولت از هرنظر باید ثروتمند شدن را مورد حمایت خود قرار بدهد اما دریافت مالیات حق قانونی دولت است. در دومین اقدام دولت باید پس از دریافت مالیات از ثروتمندان به طبقات ضعیف جامعه کمک کند و آن‌ها را توانمند سازد. حتما با این اقدامات فاصله طبقاتی میان اقشار جامعه کاهش خواهد یافت.

جهانگیری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چقدر به جنگ نرم دشمن اعتقاد دارید اظهار کرد: جنگ نرم واقعیتی است که وجود دارد و دشمن به دنبال آن می‌گردد که از این طریق به کشورهای مختلف آسیب برساند دراین زمینه موضوع مهم آن است که ما از جنگ نرم به عنوان موضوعی سیاسی علیه مردم استفاده نکنیم. چنانچه این اتفاق بیافتد خطری بیشتر از خطر جنگ نرم دشمن به کشور تحمیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش درباره راهکارهای عملی دولت دوازدهم برای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد،‌ فساد را یکی از مشکلات اصلی کشور عنوان کرد وگفت: در دولت یازدهم اقدامات جدی برای مبارزه با فساد صورت گرفت در همین زمینه بر اساس حکم مقام معظم رهبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد و سه قوه به صورت جدی در آن اقدام به فعالیت کردند.

جهانگیری تاکید کرد: در دولت یازدهم موضوع بابک زنجانی به عنوان بزرگترین فساد قرن کشف و با آن برخورد شد. او بیش از ۱۰۰.۸ میلیارد دلار و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان پول مملکت را برده خبری از بازگرداندن این مبالغ نیست.

وی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: در دیداری که با رهبری داشتم مهمترین موضوعی که در آن جلسه مطرح کردم این بود که باید این پول به کشور بازگردانده شود و سپس مشخص شود بابک زنجانی ها چگونه در ایران شکل می‌گیرند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت جنابعالی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی چیست، این آسیب ها را یکی از دغدغه‌هایی عنوان کرد که باید همه جامعه به آن حساسیت داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی مانند فساد موجب سلب اعتماد مردم به نظام می‌شود، خاطر نشان کرد: باید اعتماد مردم به نظام و کارآمدی نظام را افزایش دهیم. در همین زمینه عزمی که امروز برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی وجود دارد منجر به کاهش روند آسیب‌ها خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی در مورد برنامه های دولت دوازدهم برای مقابله با موضوع فقر در جامعه پرداخت و گفت: یکی از اقداماتی که باید در دستور کار دولت بعدی قرار بگیرد موضوع مقابله با فقر است. فقر دارای انواع مختلفی از جمله فقیر بیکار، شاغل فقیر، فقیر فاقد توانمندی و مناطق جغرافیایی فقیر است که باید برای هرکدام از این شرایط تدابیری اندیشیده شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به موضوع پرداخت سهام عدالت از سوی دولت به مردم خاطر نشان کرد: در سال ۸۵، ‌۴۹ میلیون برگ سهام عدالت میان مردم توزیع شد و ما در دولت یازدهم به آسیب شناسی موضوع سهام‌های عدالت پرداختیم و طبق قانون مجلس سال ۹۵ پایان سال این سهام‌ها بود که در این سال سهامدار باید مبلغ سهام خود را پرداخت می‌کرد و سهامدار می‌شد. در این زمینه بر اساس مجوز رهبری تمام خانواده‌های تحت پوشش مشمول ۵۰ درصد تخفیف شدند و این افراد هرکدام مالک سهام عدالتی به ارزش دو میلیون تومان خواهند شد و سایر افراد نیز این فرصت را دارند تا با پرداخت ما به التفاوت سهام عدالت خود از سال جاری سود سهام خود را دریافت کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: از سال ۹۶، ‌۵۰ میلیون نفر به سهامداران کشور اضافه خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها