بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
قیمت جهانی نفت در دولت یازدهم 58درصد کاهش یافت و از 104دلار برای هر بشکه در سال 92 به 44دلار در سال 95 رسید.
تدبیر24 »مقایسه درآمدهای نفتی بین سال های 88 تا 91 و 92 تا 95 معادل 37درصد افت داشت و جمع درآمدها از 251 میلیارد دلار به 157 میلیارد دلار رسید.
براستی اگر ادامه روند گذشته (افت قیمت نفت)ادامه می یافت و اگر با رفع تحریم، صادرات نفت و میعانات گازی دو برابر نمی شد، انجام هزینه های ضروری کشور با چه درآمدی میسر بود؟

**میزان اعتبارات عمرانی در دولت یازدهم 91 درصد افزایش یافت
دولت یازدهم علیرغم کاهش درآمدهای نفتی، طی سال های 92تا95 اعتبارات جاری را 73درصد و اعتبارات عمرانی(بدون احتساب اعتبارات آب های مرزی،روستایی و تسطیح اراضی)را 91درصد و با احتساب آنها 2.5برابر افزایش داده است.
افزایش میزان اعتبارات عمرانی، رویکرد دولت تدبیر و امید به طرح های عمرانی و زیر ساختی را نشان می دهد.
اعتبارات هزینه ای (جاری)طی 3.5سال فعالیت دولت تدبیر و امید به طور عام برای افزایش حقوق کارکنان دولت،فرهنگیان، بازنشستگان و مستمری بگیران و نیز در امور رفاه اجتماعی شامل کمیته امداد، سازمان بهزیستی،ایثارگران و امور آموزش و پژوهش ، امور دفاعی و امنیتی و حوزه سلامت هزینه و سرمایه گذاری شده است.
معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتازگی اعلام کرد: میزان مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) 16 تا 50 درصد افزایش یافت.
'احمد میدری' افزود: افزایش یاد شده برای خانوار یک نفره حداقل دریافتی از 530 هزار ریال ( 53 هزارتومان) به یک میلیون و 480 هزار ریال( 148 هزار تومان) و برای خانوار پنج نفره از یک میلیون ریال(١٠٠هزارتومان) به همراه یارانه به چهار میلیون و 650 هزار ریال(465 هزار تومان) افزایش می یابد.
همچنین خانوارهای دو نفره مددجویان از محل اعتبار دستگاه اجرایی 610هزار ریال و از محل هدفمندی یارانه ها یک میلیون و 890هزار ریال، خانوارهای سه نفره از محل دستگاه اجرایی 720هزار ریال و ار محل هدفمندی یارانه ها 2میلیون و 530هزار ریال و خانوارهای چهار نفره از محل اعتبار دستگاه اجرایی 810هزار ریال و از محل هدفمندی یارانه ها سه میلیون و 370هزار ریال دریافت خواهند کرد.
حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در سال جاری افزایش یافت.حداقل حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در سال 1396 معادل 14.5 درصد افزایش یافت.
حقوق بازنشستگان کشوری برای سال 96 که کمتر از 21 میلیون ریال دریافتی دارند، به شکل پلکانی افزایش یافت. حداقل حقوق یک بازنشسته کشوری که با 30 روز بازنشسته شده است کمتر از 11 میلیون و 500 هزار ریال( یک میلیون و 15٠ هزار تومان) نیست.
تردیدی نیست، همه این تلاش ها در سایه انضباط مالی انجام شده است زیرا درآمدهای نفتی کاهش یافته،مشکلات اجتماعی نظیر جمعیت بیکار افزایش یافته است،بسیاری از بنگاههای اقتصادی در دولت دهم تعطیل شده اند، مسائل زیست محیطی بر دوش این دولت فزونی یافته،طرح های ناتمام بر زمین مانده و در نهایت بی تدبیری های گذشته در همه ابعاد به دولت یازدهم به ارث رسیده بود.
بنابراین در چنین شرایطی که منابع کمتر شده تنها مدیریت بهینه می توانست گام های درست به نفع مردم ولو اندک بردارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها