بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش با بیا اینکه علی رغم اقدامات صورت گرفته معتقدم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم گفت: مسلما باید در این باره اهمیت بیشتری به این قشر فرهیخته بدهیم؛ البته با معلمان که صحبت می کنم دغدغه هایی فراتر از مسئله مالی دارند و می‌خواهند شان و جایگاه آن ها ارتقاء یابد.
تدبیر24 »فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نشست خبری که به منظور فرا رسیدن هفته معلم برگزار شد با بیان اینکه هفته بزرگداشت معلم با سالگرد شهادت استاد مطهری مقارن است گفت: ایشان فضیلت‌های بسیاری داشته اما بیشتر تاکید ما بر شخصیت معلمی ایشان است که برجسته بود.

وی به بیان خاطره‌ای از شهید مطهری پرداخت و افزود: شهید مطهری معتقد بود رابطه معلم و شاگردی یک طرفه نیست و یک موضوع دوطرفه است. ما باید بیاموزیم نگاهمان در کلاس درس نگاه بالا به پایین نباشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان نقش کلیدی را در نظام تعلیم و تربیت و تربیت نسل آینده برعهده دارند گفت: معلمان در طول تاریخ ایران با سخت کوشی، دلسوزانه و عاشقانه در امر تعلیم و تربیت فعالیت داشتند. اگر معلمی عاشق کار خود نباشد تاثیرگذاری اش زیاد نخواهد بود و همین است که باید از چنین مقامی تجلیل کرد.

دانش آشتیانی به مروری بر رویکردهای خود نسبت به آموزش و پرورش پرداخت و عنوان کرد: اولین مسئله این است که آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه ای است و نه مصرفی. مقام معظم رهبری هم بر این موضوع بارها تاکید کرده اند. تلاش کردم برنامه‌های ارائه شده‌ام برای این وزارتخانه مبتنی بر واقع گرایی و تحول خواهی باشد. با سابقه‌ای که دارم سعی کردم این بینش را در مدرسه اجرا کنم و برای آن طرح و برنامه دارم. هرچند مسائل تعلیم و تربیت در کوتاه مدت قابل حل نیستند و مهم آن است که در مسیر صحیح حرکت کنیم.

وی افزود: در تمام نظامات تعلیم و تربیت بحث این است که مهمترین رکن یک کشور که آن را در مسیر توسعه حرکت می دهد آموزش و پرورش است و علت آن است که نیروی انسامی کارآمد که موتور محرک توسعه است حاصل نظام تعلیم و تربیتی مطلوب است. در این میان نیازمند این هستیم که آموزش و پرورش را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم.

در این دولت امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شد



دانش آشتیانی با اشاره به اینکه پیوستگی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئله مورد تاکید دیگر ماست عنوان کرد: در آموزش و پرورش نزدیک به 13.5 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه داریم، اما به موازات این در آموزش عالی 5 میلیون دانشجو در بیش از 2500 واحد دانشگاهی داریم. اگر این دو عدد را کنار هم بگذارید در می یابید که صندلی خالی بسیاری در آموزش عالی داریم و در مقابل در آموزش و پرورش کلاس هایی با تراکم بالا وجود دارند. باید یک توازن بین آموزش متوسطه و آموزش عالی بوجود بیاید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: موضوع دیگر این است که جایگاه معلم در بسیاری جوامع بسیار برجسته بوده و مرجع است. در حالی که شاهد هستیم فرهنگیان ما دغدغه معیشت دارند که منحصر به چندسال اخیر نیست و یک مسئله کهنه است. معتقدیم معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد تا بتواند با آرامش در کلاس درس حاضر شود. در دولت یازدهم حمایت‌های خوبی از قشر فرهنگیان به عمل آمده است. به عنوان مثال در همین دوره با لحاظ کردن سال 96، بیش از 100 درصد حقوق معلمان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه علی رغم اقدامات صورت گرفته معتقدم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم گفت: مسلما باید در این باره اهمیت بیشتری به این قشر فرهیخته بدهیم. البته با معلمان که صحبت می کنم دغدغه هایی فراتر از مسئله مالی دارند و می‌خواهند شان و جایگاه آن ها ارتقاء یابد. مسئله معلم ما بحث هویت و منزلت اوست.
آشتیانی ادامه داد: در این دولت امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شد و آرامشی در قشر معلمان ایجاد شده و احساس امنیت و آزادی کرده و احساس می کنند می توانند مطالب خود را بیان کنند.

وزیر آموزش و پرورش به توسعه فضای نقد و گفت وگو و کنشگری اجتماعی اشاره کرد و گفت : مرتبا به صورت سرزده به مدرسه می روم و از نزدیک با معلمان صحبت می کنم و از مشارکت فکری آنها بهره مند می شوم.

وی افزود: توجه به تشکل های صنفی را مدنظر دارم و تا کنون جلساتی با تشکل ها برگزار کرده‌ایم و شنوای نظرات آنها هستیم.

دانش آشتیانی با بیان اینکه یکی از مسائلی که از آن رنج می بریم گزینش بود و معلمان هم از نحوه برخورد با آنها در گزینش ها ابراز ناراحتی می کردند گفت: تلاش می کنیم روند گزینش را علمی کنیم و فردی را انتخاب کنیم که به لحاظ سواد، تخصص، ایمان و تقوا و.... دارای شرایط لازم باشد. وقتی چنین نگاهی حاکم باشد منزلت و جایگاه معلمان را بالا می برد. در خصوص حراست ها هم مشکلاتی داشتیم. معنای حراست نگهبانی است و نه مچ گیری. نیاز داریم همکاران حراستی در کنار فرهنگیان قرار بگیرند و به آنها آگاهی بدهند. نوع تعامل این همکاران نیز می تواند باعث افزایش کرامت و شانیت معلمان شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم با کارمند متفاوت است گفت: نوع فعالیت معلم با نوع فعالیت کارمند متفاوت است و باید نحوه ارزشیابی از او هم متفاوت باشد. دستورالعملی صادر کردیم که معلم بتواند در مدرسه خودارزیابی داشته باشد و سپس در شورای مدرسه ضوابط کنترل و تایید شوند. اینکه معلم دوندگی کند تا تقدیرنامه بگیرد را در شان معلم نمی دانیم و سعی کردیم این روند را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: البته در مقابل به حقوق دانش آموزان هم توجه داریم و نباید طوری رفتار کنیم که شان و منزلت دانش آموز را زیر پا بگذاریم. حتی تاکید کردیم معلم ها در کلاس نمرات دانش آموز را نخوانند تا وی شخصیتش خدشه دار شود.

دانش آشتیانی با بیان اینکه یکی دیگر از رویکردهای بنده این است که مدرسه باید محور همه برنامه ها و فعالیت ها باشد گفت: ممکن است تصمیماتی در ستاد بگیریم که اشتباه باشد، باید به این موضوع توجه کرد. لازم است ساختاری ایجاد شود که مدیر مدرسه توسط معلمان انتخاب شود و بیش از هرچیزی خود یک معلم خوب باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر لزوم سیطره پرورش بر آموزش معتقدم. باید از حافظه محوری به سمت خلاقیت محوری حرکت کنیم. باید از فضای رقابتی به فضای رفاقتی و صمیمی برسیم.

تحت فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشود


دانش آشتیانی تاکید کرد: رقابت مخل کار تیمی است. سعی می کنیم کار تیمی را در روندهای آموزشی پررنگ کنیم. دنبال این هستیم که رویکرد فشار و استرس بر دانش آموزان را برداریم و به سمت شوق انگیز کردن محیط آموزشی برویم. در این صورت است که یادگیری عمق پیدا می کند. باید به همدلی میان خانه و مدرسه برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش به فرهنگیان قول دادم که صندوق را ساماندهی کنم و نیروهایی که کارآمدی لازم را ندارند از مسیر قانونی تعویض کنم، لذا مدیرعامل و هیات مدیره را تعویض کردیم. همکاران ما در صندوق تک تک شرکت ها را بررسی و نیروهای ناشایست را تغییر دادند.

وی افزود: می خواهیم نگاه تصدی گری بر سرمایه را در برنامه صندوق عوض کرده و به سمت مدیریت سرمایه برویم. یکی از مشکلات ما بانک سرمایه بود که وام بی ضابطه داده بودند و در این دولت متوجه تخلفات بانک سرمایه که از سال 87 رخ داده بود شدند و وزارت اطلاعات وارد شد و جلوی تخلفات را گرفت.

دانش آشتیانی افزود: ما هم سعی کردیم در هیات مدیره بانک سرمایه حابجایی انجام دهیم که محقق شد. البته می‌خواستیم زودتر اتفاق بیافتد اما روندهای قانونی طول کشید. تحت فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشود اما به این نتیجه رسیده بودم در زمان او هم خلاف‌هایی رخ داده و او را عوض کردیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: جای نگرانی برای فرهنگیان نیست و سرمایه شان حفظ شده و امیدواریم به سمت کارآمدی بیشتر صندوق حرکت کنیم.


وزیر آموزش و پرورش به بیان برنامه‌های خود برای آینده از جمله توسعه آموزش در مناطق محروم، گشودن درهای آموزش و پرورش به روی صاحبنظران، چابک سازی در آموزش و پرورش، تشکیل کارگروه‌های امور رفاهی، اصلاح روندها و فرآیندها، زسرساخت و پیاده سازی سند تحول، تامین نیروی انسانی، کمیته ملی آموزش، نظام معلمی، اقتصاد آموزش و پرورش و.... پرداخت و گفت: کارگروه‌ها تشکیل شده‌اند و پیش نویس نظام معلمی هم آماده شده است تا در مراحل بعدی در روندهای قانونی مصوب شود.

به برنامه‌های خود عمل کرده‌ام

دانش آشتیانی در بخش دوم این نشست به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و در واکنش به اینکه شما به برنامه های خود عمل نکردید گفت: به برنامه های خود عمل کرده‌ام.بیش از 10 هزار میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان را در این مدت کوتاه پرداخت کردیم که پاداش پایان خدمت و معوقات فرهنگیان از این جمله بود. پرداخت پاداش سال 95 همه بازنشستگان را هم از این هفته شروع کردیم و 20 استان تا کنون پرداخت شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه های فرهنگیان بیمه تکمیلی بود که با جلسات کارشناسی بسیاری که برگزار شد، تمام بدهکاری به شرکت های بیمه‌ای را تسویه کردیم. اکنون از چند شرکت بیمه‌ای استعلام گرفته‌ایم و در اردیبهشت قرارداد بیمه تکمیلی بسته می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اسکان فرهنگیان در ایام عید را به سنت قدیم انجام دادیم اما سعی کردیم با تزریق اعتبارات استانی سطح خدمت رسانی را ارتقاء دهیم گفت: برای تشکیل سازمان نظام معلمی هم پیش نویس تهیه شده است. در راستای تمرکز زدایی بخشنامه‌هایی صادر کردیم و سعی شد برنامه‌های کوتاه مدت را عملیاتی کنیم.

اعداد و ارقام تخلفات بانک سرمایه هنوز قطعی و نهایی نشده

برخی نمایندگان اعدادی را اعلام کردند که درست نبود

دانش آشتیانی با بیان اینکه درباره صندوق ذخیره فرهنگیان هم هنوز اعداد و ارقام قطعی و نهایی نشده است گفت: با نمایندگان مجلس قرار گذاشته بودیم تا زمانی که تحقیق و تفحص کامل نشده، عدد و رقمی اعلام نکنیم اما متاسفانه برخی نمایندگان اعدادی را اعلام کردند که درست نبود اما می توان گفت عمده تخلفات مربوط به بانک سرمایه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره سند 2030 گفت: خودم اینگونه نیستم که به علت حاشیه‌ای تغییر موضع دهم. درباره سند 2030 گفته بودم تمام مواردی که در سند هست در سند تحول بنیادین خودمان هم آمده است اما به این معنا نبود که سند 2030 را اجرا نمی کنیم. در قوانین یونسکو آمده که اگر مطلبی با فرهنگ کشوری مغایرت داشته باشد می توان آن را اصلاح کرد. در سند 2030 هم در داخل کشور روی موضوع برابری جنسیت مانور داده می شود که در سند 2030 این کلمه حذف شده و عدالت جنسیتی جایگزین شده است.

وی ادامه داد: ضمن آنکه در آن سند هم منظور این بود که آموزش برای دختران و پسران برابر باشد اما برداشت هایی شده بود که در سند این واژه تغییر کرد. هرجای سند با فرهنگ و شرع ما تطبیق نداشته باشد به آن توجه می کنیم.

تا جایی که در توانمان بود مسئله آزادی معلمان زندانی را دنبال کردیم

وی درباره تلاش های آموزش و پرورش برای آزادی معلمان زندانی گفت: تا جایی که در توانمان بود این مسئله را دنبال کردیم اما مسئله آنها به مسائل معلمی‌شان مربوط نیست.

وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با همکاری نهضت سوادآموزی اقداماتی در جهت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل به عمل آمده و به دنبال آن هستیم که مراکز یادگیری را در استان ها تشکیل دهیم و از این طریق برای شناسایی و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل برنامه ریزی کنیم.

بدنبال تسویه حق‌التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم

دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه معوقات فرهنگیان در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش 11 هزار و 500 میلیارد تومان بود عنوان کرد: سعی کردیم 7500 میلیارد تومان را در سال 95 از دولت بگیریم. برای امسال هم احکام خوبی در بودجه و برنامه ششم قرار دادیم و اکنون هم به شدت دنبال آن هستیم تا پاداش سال 95 را هم بپردازیم و حق التدریس شاغلان را هم تسویه کنیم.

وی درباره یک دانش آموز افغانستانی مستعد که از شرکت در مسابقات ربوکاپ به علت ایرانی نبودنش باز مانده است گفت: حمایت های خوبی از سوی دولت برای ثبت نام اتباع خارجی انجام شده است. درباره این مورد خاص پیگیری های لازم را انجام می دهیم اما دستورالعمل ها و قوانین جشنواره خوارزمی از قبل تدوین شده است و در اختیار ما نیست.

حضور زنان باید در آموزش و پرورش پررنگ تر باشد

دانش آشتیانی درباره حضور زنان در آموزش و پرورش و عدالت جنسیتی گفت: تفاوتی در آموزش و محتوای آموزشی میان دختران و پسران وجود ندارد. تاکید بر اشتغال بانوان بخصوص در آموزش و پرورش داریم و البته معتقدیم حفظ کانون خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد و این منافاتی با اشتغال زنان ندارد. مهم آن است که چه برای مرد و چه زن غفلت از مساله خانواده در صورت اشتغال ایجاد نشود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نهایت معتقدیم حضور زنان باید در آموزش و پرورش پررنگ تر باشد زیرا روحیه آنها با تعلیم و تربیت همخوانی بیشتری دارد.

وی درباره هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی بر اساس سند تحول باید از دوران ابتدایی شکل بگیرد و معلمان استعداد و علایق و توانمندی دانش آموزان را شناسایی کنند اما هنوز محقق نشده و ما در دوره متوسطه می توانیم اقدامات کوتاه مدتی انجام دهیم و خانواده ها و دانش آموزان را با رشته های تحصیلی آشنا کنیم.

اجباری برای هدایت تحصیلی نداریم

وجود 1000 مدرسه خشت و گلی و 1700 مدرسه کانکسی


وزیر آموزش و پرورش افزود: برای سال 96 هیچ گونه اجباری برای هدایت تحصیلی نداریم و سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد برای رشته هایی که علاقه مندان زیادی دارند را تا حد امکان افزایش ظرفیت داشته باشیم.

دانش آشتیانی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: از همه فرهنگیان و کسانی که می توانند رای بدهند تقاضا دارم پای صندوق های رای حضور یابند. تجربه سالیان پس از انقلاب نشان داده سرنوشت کشور پای صندوق های رای رقم خورده است.

وی ادامه داد: البته مدارس ما در استان ها حوزه های رای گیری هستند و فرهنگیان همکاری خوبی در انتخابات داشته اند و در این انتخابات هم خواهند داشت.

وی درباره مدارس ناایمن در مناطق محروم گفت: 1000 مدرسه خشت و گلی و 1700 مدرسه کانکسی داریم. تلاش می کنیم ظرف دو سال این کلاس ها را به کلاس های استاندارد و ایمن تبدیل کنیم. برای عشایر با توجه به کوچ رو بودنشان باید مدلی متناسب در نظر بگیریم که با تغییر جای زیست مجددا با مشکل مواجه نشوند. 68 هزار کلاس نیازمند تخریب و نوسازی داریم و بیش از 90 هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها