بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
حسن روحانی طی 46 ماه عمر دولت یازدهم به بیش از 35 کشور جهان از جمله آمریکا ، سوییس، فرانسه، ایتالیا، چین، اندونزی ، و روسیه سفر کرده و با بسیاری از رهبران و مقامات عالی رتبه کشورها دیدار داشته است.

یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها برای ارزیابی روابط دیپلماتیک یک کشور میزان سفرهای روسای جمهور آن به کشورهای مختلف است. امری که بنابر کارنامه‌ دولت اعتدال  نشان دهنده موفقیت این دولت در ارتباط با جهان و بدعت‌گذاری‌های بدیع آن برای افزایش روابط دیپلماتیک با دنیا است.

به گزارش سحر - پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - سفر به کشورهای قدرتمند، لبیک به دعوت سران کشورهای اروپایی و دیدار با پاپ از مواردی است که نشان می‌دهد برجام چطور توانست با جلب اعتماد سیاسی ملل مختلف، ایران را از  یک انزوای ناخواسته بین المللی خارج کند. با مرور تمام سفرهای خارجی هفتمین رئیس جمهور کشور متوجه خواهیم شد که در آستانه و سپس بعد از برجام چطور قدرتمندترین کشورهای دنیا با روی خوش از ایران استقبال کردند؛روحانی طی 46 ماه عمر دولت یازدهم به بیش از 35 کشور جهان از جمله آمریکا ، سوییس، فرانسه، ایتالیا، چین، اندونزی ، و روسیه سفر کرده و با بسیاری از رهبران و مقامات عالی رتبه کشورها دیدار داشته است.

خوان نخست در نیویورک

روحانی قدم اول برای سفرهای خارجی خود را با وارد شدن به قرقیزستان برداشت. سفری که به مناسبت اجلاس شانگهای زمینه اولین دیدار رسمی او با پوتین را فراهم کرد.پس از آن در مهر ماه مانند روسای جمهور اکثر کشورها برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد. آن هم در حالی که هنوز کابینه او به طور کامل تکمیل نشده‌ بود. دومین سفر او در مهرماه سال ۹۲ علاوه بر اینکه دیدار با سران کشورهای مهم اروپایی را به همراه داشت منجر به تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط شد؛ قطعنامه‌ای که  به پیشنهاد رئیس جمهور ایران  طرح و مورد قبول تمامی اعضا قرار گرفت. با این حال این تنها حاشیه این سفر رئیس جمهور نبود. او به عنوان اولین رئیس قوه مجریه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌جمهور آمریکا به صورت تلفنی مکالمه داشت. اتفاقی که موجب خشمگین شدن نیروهای تندرو در تهران شد. این تماس که از سوی رئیس جمهور آمریکا برقرار شده‌بود زمینه‌ای شد تا در سال بعد اراده سیاسی برای ملاقات‌ وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای توافق هسته ای جدی‌تر شود.

روحانی بعد از چهار ماه وقفه، بهمن همان سال برای شرکت در اجلاس داووس وارد سوییس شد. او در روزهای پایانی سال اول ریاست جمهوری خود به عمان رفت؛ سفری که بعدا مشخص شد یکی دیگر از سیاست‌های خارجی دولت جهت مذاکره با قدرت‌های جهانی و توافقات هسته‌ای بوده‌است.رئیس‌جمهور در پایان سال ۹۳ یعنی هفت ماه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم چهار سفر خارجی دیگر هم داشت.

زمینه سازی برای انعقاد برجام در رایزنی های جهانی

 روحانی اردیبهشت ماه سال 94 سفرهای خود را با حضور در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات جهت اعتمادسازی در آسیا (سیکا)  آغاز کرد.۹ خرداد همان سال هم نخستین سفر روحانی به ترکیه صورت گرفت. سفری که با امضای ۱۰ سند همکاری با این کشور همراه شد. او هفدهم شهریور ماه نیز به قزاقستان و دو روز بعد هم به تاجیکستان رفت.

رئیس جمهور تابستان سال ۹۳ را با تعداد زیادی ملاقات و سفرهای خارجی آغاز کرد و پاییز و زمستان را هم به همان شکل به پایان برد.

نخستین روز مهرماه روحانی در نیویورک به دیدار با نخست وزیر ژاپن، رییس‌جمهوری ترکیه، رییس جمهور ونزوئلا و رییس جمهور فرانسه پرداخت. این دیدارها در روز دوم مهر ماه با هانس فیشر، رییس جمهور اتریش، بان کی مون، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهور اسلوونی ادامه داشت. روزی که باز هم برای دولت‌های جمهوری اسلامی ایران از این جهت تاریخ‌ساز شد که نخست‌وزیر انگلیس از رئیس دولت ایران درخواست ملاقات در لندن را ارائه کرد. سران کشورهای سوییس، گرجستان و عراق، آلمان و لبنان از دیگر ملاقات کننده‌های روحانی در اجلاس آن سال بودند.

مراسم نمادین رهاسازی نوزاد ماهیان خاویاری در ساحل رود ولگا بهانه دیگری بود که روحانی را در همان روز عازم روسیه کند. او بیست و یکم آذرماه نیز به آذربایجان رفت و سال ۹۳ خود را با سفر به ترکمنستان به پایان برد.

سال ۹۴ و توافق هسته‌ای

مقصد نخستین سفر خارجی روحانی در سال ۹۴ جاکارتا بود. رئیس جمهور ایران به منظور شرکت در اجلاس گرامیداشت شصتمین سال تأسیس کنفرانس آسیا – آفریقا ،تهران را به مقصد اندونزی ترک کرد. روحانی یک ماه بعد برای شرکت در اجلاس مشترک سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، وارد اوفا، پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه شد. این سفر، دومین سفر روحانی به این کشور قدرتمند بود.

او سه ماه بعد به نیویورک سفر کرد تا در روز دوم هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست توسعه پایدار ملل متحد شرکت کند. او در این سفر ملاقات‌هایی با نخست وزیر سوئد، دیلما روسف رییس‌ جمهوری برزیل، بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، دونالد تاسک رییس شورای اروپا، متئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، دیدار فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، اوو مورالس رییس‌ جمهوری بولیوی، رافائل کوره‌آ، رییس‌ جمهوری اکوادور، عبدالله عبدالله، رئیس هیئت اجرایی افغانستان، رییس جمهوری سنگال، شی جین پینگ، رییس جمهوری چین، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه داشت.

روحانی در بهمن ماه یعنی در زمان اجرای توافق‌های هسته‌ای به ایتالیا و فرانسه سفر کرد. مسافرت به پاریس از این لحاظ برای دولت او با اهمیت بود که فرانسوا اولاند کمی قبل به طور رسمی اعلام کرده‌بود که از روحانی برای حضور در فرانسه دعوت کرده‌است. نماینده مردم ایران در قوه مجریه هم در این دو سفر مورد استقبال پاپ فرانسیس در واتیکان، نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهور فرانسه قرار گرفت. این دیدار درحالی صورت گرفت که هفده سال از آخرین ملاقات رئیس جمهور ایران با پاپ در واتیکان می‌گذشت.

روحانی در رم و واتیکان و امضای 14 سند همکاری دوجانبه با ایتالیا

حسن روحانی سفر خود به اروپا در دوران پسا برجام را با ایتالیا آغاز کرد، سفری که با امضای 14 سند همکاری به ارزش 20 میلیارد یورو میان دو کشور در زمینه صنایع مختلف از گاز طبیعی تا راه آهن پرسرعت همراه بود. روحانی در این سفر با رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا دیدار  و گفت وگو کرد تا نخست وزیر ایتالیا به رئیس جمهوری ایران بگوید ایتالیا را نه کشور همکار خود بلکه کشور خودتان بدانید. در این سفر،روحانی برای دیدار با پاپ به واتیکان هم رفت تا پس از 16 سال دیدار میان مقامات ارشد دو کشور مهیا شود و پاپ در این دیدار از روحانی بخواهد برای او دعا کند، درخواستی که با پاسخ روحانی همراه بود، «همه ما محتاج دعا هستیم.»

قراردادهای عظیم تجاری ماحصل سفر به قلب اروپا

20 سند همکاری به ارزش 33 میلیارد دلار و انعقاد قرارداد با شرکت های خودروسازی و هواپیما سازی بزرگ جهان نتیجه سفری بود که در روزهای نخست اجرای برجام انجام شد و مناسبات تهران و پاریس را وارد دوره جدیدی از رشد و شکوفایی دوجانبه کرد.

روحانی با لبخند حاصل از موفقیت در کسب توافق هسته ای و اجرای آن پس از رئیس دولت اصلاحات دومین رئیس جمهور در دو دهه اخیر بود که عازم پاریس شد تا با دستی پر از این سفر به کشور بازگردد، سفرهایی مملو از دیدارها و گفت وگوهایی بر سر منافع مردم ایران و در جهت تامین نیاز کشور.

در این سفر روحانی ضمن دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، توافق های همکاری با شرکتهای پژوسیتروئن، ایرباس و توتال امضا کرد، توافق برای خرید 114 هواپیمای مسافربری تجاری با ایرباس، توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) ، توافق برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ،توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی از دیگر دستاوردهای این سفر بود.

سفرهای خارجی روحانی در سال 95

رئیس جمهور سال 95 را نیز بسیار پرانرژی آغاز کرد. او در این سال سفرهای خود را،با سفر به پاکستان شروع کرد. همان طور که هر دیداری پاسخی دارد، روحانی بعد از ملاقات اتریشی‌ها در ایران، دومین سفر خود را در همان ماه به شهر وین اختصاص داد. او آخر فروردین ماه هم به ترکیه رفت تا در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کند.باکو مقصد مرداد ماه روحانی بود و پس از آن در شهریور  هم به ونزوئلا و کوبا رفت.

مهر ماه اما بار دیگر روحانی با حضور در سازمان ملل سران کشورهای مختلف را به ملاقات پذیرفت. از فرانسه تا اتریش و از سوییس تا نروژ. بلغارستان تا عراق. سران ترکیه، اسلووانی و نخست‌وزیران بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئد، نروژ، یونان، پاکستان و دبیر کل سازمان ملل متحد از دیگر افرادی بودند که در سال 95 برای ملاقات با نماینده مردم ایران در حاشیه‌های سازمان ملل به گفت‌وگو نشستند.

دو هفته بعد روحانی عازم جنوب شرق آسیا شد تا به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند سفر کند. بعد از استراحت یک ماهه نیز راهی ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان شد. در این مدت روسیه نیز دوبار از او دعوت به حضور در مسکو کرد. سفری که  در فروردین ماه 96 صورت گرفت.

برنامه های کاری حسن روحانی در دی ماه با سفر دوره ای به چند کشور در آسیای میانه و قفقاز آغاز شد. سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان مقصد رییس جمهوری در این سفر سه روزه بودند.بیشکک پایتخت قرقیزستان دومین مقصد  روحانی و قزاقستان سومین آن بود.

در ششمین روز بهمن ماه سال 95 پادشاه کویت نماینده ویژه ای را برای دیدار با رئیس جمهوری کشورمان به تهران فرستاد. در پاسخ به این سفر و پیام ارسالی وی از جانب کشورهای عربی منطقه، حسن روحانی روز بیست وهفتم بهمن در یک سفر کوتاه به دو کشور عمان و کویت رفت و با مقام های عالیرتبه این کشورها دیدار کرد.

سفر رئیس جمهوری از مسقط عمان آغاز شد. روحانی در دیدار با مقام های این کشور اظهار کرد:‏ اراده سیاسی ایران و عمان تحکیم هر چه بیشتر مناسبات دوستانه است و تهران همواره از گسترش روابط دوجانبه و منطقه ای ‏با همسایگان استقبال می کند.

سپس روحانی به کویت رفت و در دیدار با امیر این کشور، خواستار ارتقای روابط اقتصادی تهران - کویت ‏همپای روابط سیاسی شد. وی تاکید کرد: مذاکره و تفاهم، تنها راه حل مشکلات و سوء تفاهم بین کشورهای منطقه است.

اما در آخرین ماه سال رئیس جمهور برای حضور در نشست سران اکو  راهی اسلام آباد پاکستان شد.سفری که با دیدارهای روحانی با مقامات عالی رتبه کشورهای دیگر پیگیری شد.

آخرین سال و آخرین سفر

رئیس دولت یازدهم در اولین روزهای آغازین سال 96 عازم روسیه سرزمین تزارها شد تا بار دیگر، در خصوص تعامل تهران و مسکو در عالی‌ترین سطح خود، اقدام کند.

در این سفر دو روزه تیم اقتصادی قوی، حسن روحانی را همراهی می‌کرد. بدین ترتیب، سفری که در میانه تعطیلات نوروز انجام شد، نگاه‌ها را از کل دنیا به سمت پایتخت روسیه و کاخ کرملین معطوف کرد.

وزیران امور خارجه، نفت، صنعت معدن و تجارت و معاونان وی در سازمان انرژی اتمی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس کل بانک مرکزی، رئیس جمهوری را در این سفر همراهی کردند.سفری که نتیجه آن امضای بیش از 10 سند مهم و پایه‌ای در حوزه‌های حقوقی و قضایی، راه و شهرسازی، فناوری و ارتباطات، نیرو و انرژی، استاندارد و ورزش بود.

وزیر امور خارجه که همراه رئیس‌جمهور به مسکو سفر کرده است، در توئیتر خود به اهداف سفر دو روزه حسن روحانی به روسیه اشاره کرد.محمدجواد ظریف در این توئیت نوشت: "به همراه رئیس‌جمهور روحانی در روسیه هستیم، به منظور تأکید مجدد بر روابط مستحکم دو کشور و ارتقاء روابط اقتصادی، همکاری منطقه‌ای و مبارزه علیه تروریسم افراطی."

با ارزیابی سفرهای صورت گرفته در پایان دور نخست ریاست جمهوری روحانی ، جهان پس از برجام روی خوش خود را به ایران و روابط دیپلماتیک کشورهای خارجی با آن نشان داده است. جهانی که دیگر می‌داند جنگ و خشونت جایی در سیاستگذاری‌های روابط بین‌الملل دولت ایران ندارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها