بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
‎شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از دیگر مشارکت‌ها برای مردم اهمیت دارد؛ زیرا نهاد دولت بر منابع انسانی و مادی جامعه مسلط است.
 ‎تدبیر24 »در کشوری که امکان فعالیت تشکیلاتی وسیع در آن وجود ندارد و احزاب نمی‌توانند در نهادینه‌کردن مشارکت مردم نقش مؤثری ایفا کنند، گذشته از سوابق و سلایق شخصی، هر یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری نماینده یک رویکرد و گفتمان برای اداره امور و حل مسائل جاری کشور هستند. ‎حسن روحانی به‌دلیل شخصیت و مواضعی که ابراز کرده و از سویی به دلیل سنخ تقابل و رقابتی که با وی وجود دارد، اکنون نماینده رویکردی است که از دوران مشروطه...

... برای حاکمیت عقلانی و قانون در ایران آغاز و با تلاش نخبگان و مردم، آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت جامعه را مطالبه می‌کند. 
روحانی که از بطن جامعه روحانیت و اصولگرایی برخاسته است، در پی تلاش و تجربیاتی که از همراهی با معمار انقلاب، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، دارد، موفق شده نمایندگی گروه‌های روشنفکر و اصلاح‌طلب ایران را نیز برعهده بگیرد؛ به‌گونه‌ای که امروز اصلاح‌طلبان پس از حذف‌ها و درک محدودیت‌ها و با تمرین و تجربه روند عقل‌گرایی و اعتدال در سیاست‌ورزی با طیب‌خاطر در دوره دوم نیز از او پشتیبانی می‌کنند و در وضعیت کنونی او را خیرالموجودین برای ریاست‌جمهوری می‌دانند و ازاین‌رو تمام‌قد برای پیروزی و موفقیت وی تلاش می‌کنند. انتخاب و موفقیت روحانی به دلایل متعددی برای جامعه ایرانی اهمیت راهبردی دارد: 
١- پیروزی روحانی به توازن نیرو‌های داخلی نظام، طیف‌ها و جریانات سیاسی و اجتماعی کشور کمک می‌کند؛ زیرا او علاوه بر برخورداری از حمایت روشنفکران و اصلاح‌طلبان که منتقدان وضع موجود هستند، به رویکرد علمی و آکادمیک برای توسعه و پیشرفت کشور که در فرایند توسعه منابع انسانی به‌سرعت در حال گسترش است، نزدیک‌تر است؛ درحالی‌که رقبای او پیرو رویکرد سنتی و محافظه‌کارانه هستند که از هر جهت فاصله خود را به‌شدت با رویکردهای علمی و آکادمیک به‌ویژه با دستاوردهای علوم انسانی حفظ کرده‌اند و گاهی علیه یا مغایر آن اعلام موضع می‌کنند. 
٢- پیروزی روحانی بر امنیت ایران، منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس به دلیل ماهیت گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی وی و ماهیت گفتمان اصولگرایی و انقلابی رقبای او مؤثر است؛ در این مورد حفظ وحدت ملی در داخل با اقلیت‌های دینی و مذهبی بیشتر میسر است و شکستن نقارها و ایجاد تعامل با کشورهای منطقه به‌ویژه اعراب آسان‌تر می‌شود و کوتاه‌سخن آنکه احتمال تبدیل‌شدن ایران به عراق یا سوریه‌ای دیگر بعد از انتخابات کاهش می‌یابد. 
‎٣- پیروزی روحانی آرامش و امنیت ایران را در سطح بین‌المللی تثبیت می‌کند و بهانه‌جویی برای نقض برجام و برهم‌زدن تعهدات را از ترامپ و دیگر ماجراجویان بین‌المللی می‌گیرد و از اجماع مسبوق‌به‌سابقه جهان علیه ایران جلوگیری می‌کند. 
‎٤- با توجه به پیروزی در برجام، انتخاب مجدد روحانی علاوه بر حفظ اقتدار ایران در عالی‌ترین سطح منطقه، استفاده از دیپلماسی گفت‌وگو را در رفع تهدیدها و بحران‌های منطقه بیش‌از‌پیش میسر می‌کند. 
٥- با پیروزی روحانی امکان مشارکت ملی و محلی برای توسعه کشور با ارائه راهبردها، برنامه‌ها و مدیریت بهینه ممکن می‌شود؛ زیرا در گفتمان رقبای او، راهبرد، برنامه و واقع‌نگری کمتری مشاهده می‌شود و عامه‌گرایی و کلی‌گویی‌های بدون‌ضابطه، اعوجاج و مخالفت با علم و داشتن رویکردهای پوپولیستی نسبت به اقتصاد و اجتماع موج می‌زند.  


ابراهیم بای‌سلامی- جامعه‌شناس و نماینده ادوار مجلس


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها