بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از بهره برداری جناحی از آلام مردم خوزستان گفت: بیش از 450 هزار کانون گرد و غبار در خوزستان ناشی از سال ها بی توجهی به محیط زیست این استان بوده است.
تدبیر24 »معصومه ابتکار شامگاه پنجشنبه در نشست با انجمن های زیست محیطی خوزستان در سالن شهید هاشمی استانداری، اظهار کرد: آنهایی که از آلام مردم خوزستان بهره برداری جناحی می کنند، در دوره ای که خود بر سر کار بودند، کمترین توجه را به مسائل محیط زیستی داشتند.
وی تاکید کرد: بیش از 450 هزار هکتار کانون گرد و غبار (با منشاء رُسی) در خوزستان وجود دارد که این کانون ها نتیجه سال ها بی توجهی بوده است.
ابتکار تصریح کرد: بیش از 178 طرح عمرانی در دولت قبل آغاز شده که بیش از 80 درصد آنها فاقد ارزیابی محیط زیستی و مجوزهای قانونی بوده اند و این طرح ها اکنون بلاتکلیف مانده اند.
وی تاکید کرد: نهادینه کردن ارزیابی زیست محیطی در طرح های عمرانی، یکی از سیاست جدی دولت یازدهم در مساله محیط زیست بوده که در موضوع انتقال آب و سدسازی نیز این رویکرد وجود داشته و این دولت تا کنون هیچ مجوزی به طرح های انتقال آب از کارون نداده و هیچ طرحی که تبعات منفی بر رودخانه های کارون و کرخه داشته باشد را تصویب نکرده است و این طرح ها در دولت قبل مصوب یا اجرا شده است.
به گفته وی مداخله در سرچشمه رودخانه کارون بسیار زیاد بوده که همه مربوط به سال های گذشته بوده است.
ابتکار اضافه کرد: بخشی از کم آبی رودخانه های خوزستان مربوط به تغییر اقلیم و خشکسالی است، به طور مثال بارندگی خوزستان در سال آبی جاری 52 درصد کاهش داشته، در حالی که میزان بارندگی در کشور نرمال بوده است.
وی احیاء رودخانه کارون را از اولویت های دولت عنوان کرد و گفت: شورای عالی آب دو جلسه با موضوع احیاء کارون برگزار کرده و برنامه آن را به تصویب رسانده و وظایف دستگاه ها را مشخص کرده است.
ابتکار در مقابل انتقاد برخی از فعالان محیط زیست مبنی بر حل نشدن مساله گرد و غبار خوزستان گفت: هیچ دولتی نمی تواند وعده حل این مشکل را در کوتاه مدت بدهد.

*آبگیری 80 درصدی هورالعظیم
معاون رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به آن دسته از فعالان محیط زیست که آبگیری هورالعظیم را تکذیب می کنند نیز گفت: به طور قطع بیش از 80 درصد هورالعظیم آبگیری شده، این تالاب زنده است و اکنون پرنده و ماهی در آن وجود دارد.
وی با اشاره به ورود 4.5 میلیارد مترمکعب آب شیرین کرخه به هورالعظیم تاکید کرد: بازدیدها و تصاویر ماهواره ای میزان آبگیری این تالاب را ثابت می کند و انتظار دارم که اعضای سمن ها خود از هورالعظیم بازدید کنند و یا اطلاعات خود را از منابع موثق دریافت کنند.
ابتکار اظهار کرد: اگر چه هورالعظیم دیگر کانون گرد و غبار نیست اما هنوز چندین هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان وجود دارد که بخشی از آنها در اطراف اهواز، هندیجان و رامشیر قرار دارند.
وی افزود: طرح آبرسانی به کانون های ریزگرد و نهالکاری در جنوب اهواز طرح، عظیمی است که اکنون آغاز شده، البته این کانون بسیار وسیع است و این طرح فقط بخشی از آن را می تواند پوشش دهد.
ابتکار با اشاره به اقدامات بین المللی و مذاکره با عراق گفت: پیش از این به دلیل ناامنی و بی ثباتی در این کشور، امکان هیچ اقدامی وجود نداشت اما اخیرا دولت عراق برای همکاری اعلام آمادگی کرده که هیات های دو کشور با یکدیگر دیدار کرده اند.
وی اظهار کرد: در روزهای اخیر همچنین یک هیات ژاپنی برای کمک به توانمندسازی در زمینه پیش بینی گرد و غبار به اهواز آمده است.
ابتکار در ادامه با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در حمایت از تشکل های مردم نهاد، افزود: شبکه تشکل های زیست محیطی کشور به عنوان یک نهاد مدنی در این دولت پا به عرصه گذاشته و معتقدیم به عنوان دیده بان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: مقرر شده است که در نماینده شبکه زیست محیطی سمن های خوزستان در کارگروه آمایش و محیط زیست شورای برنامه ریزی استان حضور یابد.
ابتکار اضافه کرد: با توجه به تصویب شبکه های زیست محیطی کشور، نماینده های این شبکه امیدوارم در سایر کارگروه های استان که با محیط زیست مرتبط است نیز از آنها دعوت شود.
وی رویکرد دولت یازدهم را دفاع از آزادی بیان دانست و گفت: در این دولت از هیچکدام ازمنتقدان و یا حتی افرادی که توهین هایی را متوجه ما کردند شکایت و پیگیری قانونی نکرده ایم.

*تعیین تکلیف سد گتوند
مدیر شبکه های تشکل های زیست محیطی خوزستان نیز در این نشست خواستار تعیین تکلیف سد گتوند و توقف طرحهای انتقال آب کارون شد.
هژیر کیانی با تاکید بر رویکرد آگاهی بخشی و مطالبه گری فعالان محیط زیست خوزستان اظهار کرد: نگاه بهره کشی دولت ها به خوزستان باید تغییر کند زیرا خوزستان تنها یک کارگاه صنعتی نیست بلکه خاستگاه تمدن های بزرگ است.
وی افزود: شبکه تشکل های زیست محیطی خوزستان شکواییه ای علیه مسببان سدگتوند و فاجعه تاریخی آن و وزارت نفت تنظیم کرده است.
کیانی اضافه کرد: در سال جدید با این استراتژی حرکت می کنیم تا بتوانیم نگاه توسعه طلبانه دولت ها را متوقف کنیم.
وی تحقیق و تفحص از وزارت نیرو و طرح های سدسازی و انتقال آب، تغییر ساختار شورای عالی آب، تشکیل صندوق غرامت های زیست محیطی در استان برای جبران خسارت به مردم، اجرای طرح صیانت از جنگل های شمال استان و واگذاری بخشی از امور به سمن ها را از دیگر مطالبات شبکه زیست محیطی خوزستان عنوان کرد.
کیانی رهاسازی تدریجی حقابه تالاب های استان را تنها راهکار مقابله با گرد و غبار دانست و گفت: به طرح نهالکاری انتقاد جدی وارد است.
وی همچنین از رویکرد دولت برای فراهم ساختن فضای فعالیت آزاد سمن ها نیز تقدیر کرد.

*آغاز سد کارون 2
سیدمحمد حسین نژاد از فعالان محیط زیست خوزستانی در ادامه این نشست خواستار توقف طرح احداث سد کارون 2 شد و گفت: ساخت سد کارون 2 به نام ساخت سد جریانی آغاز شده است، در حالی که این سد 170 متر ارتفاع دارد و تاثیر منفی بر رودخانه کارون خواهد داشت.
وی افزود: برخلاف مصوبه و وعده پارسال، انجمن های زیست محیطی هنوز به کارگروه ها دعوت نمی شوند و یا اجازه اظهار نظر در جلسات ندارند که خواسته ما حضور رسمی و حق رای برای نماینده انجمن هاست.
بر اساس این گزارش تعدادی از فعالان محیط زیست با بلند کردن پلاکارد در این نشست خواستار رسیدگی به مشکل گرد و غبار و جلوگیری از طرح های انتقال آب شدند.
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به همراه جلالی رئیس سازمان جنگل ها و نجار رئیس سازمان مدیریت بحران، صبح امروز برای شرکت در سمینار مقابله با سیلاب و ریزگرد وارد اهواز شدند.
بازدید از تالاب هورالعظیم و کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز، بازدید از فاز دوم طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت)، بازدید از طرح اتمام یافته تصفیه خانه پساب پتروشیمی مارون و طرح اتمام یافته پسماندسوز منطقه ویژه اقتصادی در ماهشهر از برنامه های دهمین سفر ابتکار به خوزستان بوده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها