بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
بر اساس وعده یکی از کاندیداها قرار است ماهانه 250 هزار تومان به هر بیکار بالای 18 سال بپردازد. ..دست کم اگر 5 میلیون نفر هم ثبت نام کنند هزار و 250 میلیارد تومان در ماه و سالانه 15 هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد که در 4 ساله دولت به 60 هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

تدبیر24 »وعده هایی که نامزدهای ریاست جمهوری می دهند باید مبتنی بر اصولی باشد که در عمل بتواند محقق شود.

یک بررسی ساده درباره وعده های انتخاباتی یکی از کاندیدها نشان می دهد که اگر او بخواهد چنین وعده ای را محقق کند نیازمند بودجه ای فراتر از توان یک دولت در دوره ای 4 ساله است .بودجه ای که باید با رای نمایندگان مردم در مجلس تصویب شود و از جیب ملی و بیت المال هزینه شود .

محمد باقرقالیباف یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برای جلب آرای مردم در کنار تقسیم بندی عجیب و غیر مستند جامعه، به دو گروه 96 درصدی و 4 درصدی هزینه های احتمالی هنگفتی نیز پیش بینی کرده است.

او اعلام کرده است که یارانه نقدی را افزایش خواهد داد و همزمان به بیکاران بالای 18 سال هم پولی به عنوان کارانه اعطا خواهد کرد تا برای آنها کار بسازد.

حال اینکه آیا توان این وقایع در درآمدهای ملی وجود دارد یا خیر، مسئبه ایست که در این فرصت قصد بررسی اش را نداریم.

با این فرض که توان مالی ان موجود باشد می خواهیم یک بررسی ساده کنیم تا بدانیم مابه ازای این اعطای پول نقد به مردم (نیازمندان و کارجویان) چه میزان هزینه از جیب رای دهندگان بیرون خواهد کرد.

چرا که یک بررسی ساده نشان می دهد که این دو اتفاق تبعات تورمی و اجتماعی بسیاری برای کل کشور خواهد داشت . از یک سو تزریق نقدینگی به جامعه با ابزار یارانه ایست و از سوی دیگر به کارجویان، جای کار دادن ، پول اعطا خواهد شد.بدون در نظر گرفتن این تبعات به محاسبه های این بخش می پردازیم.

22میلیون تومان هزینه به ازای هر رای دهنده

محمد باقرقالیباف یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برای جلب آرای مردم در کنار تقسیم بندی جالب عجیب به دو گروه 96 درصدی و 4 درصدی هزینه‌های احتمالی هنگفتی نیز پیش بینی کرده است.

به طوری که با محاسبه وعده های اقتصادی او که شامل افزایش مبلغ یارانه نقدی و کارانه بیکاری می شود، هر رای برای او بیش از 22 میلیون تومان هزینه برای جیب ملت دارد که هزینه سنگینی است؛ البته نه برای شخص قالیباف بلکه برای مردم و اقتصاد ملی چرا که قرار نیست این هزینه برای جلب رای از جیب این نامزد پرداخت شود.

روش محاسبه آن هم ساده است؛ آقای قالیباف که در ابتدا تنها وعده پرداخت ماهانه 150 هزار تومان به بیکاران را داده بود بعد از چند روز تصمیم گرفت که یارانه ها را هم تا 250هزار تومان بالا ببرد.

 حالا همین افزایش 104 هزار و 500 تومانی یارانه نقدی به ازای هر نفر ماهانه بیش از 8 هزار میلیارد تومان و سالانه 96 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه دارد که در چهار سال دولت 386 هزار میلیارد تومان می شود.اما کارانه بیکاری اقای قالیباف را هم باید به این عدد اضافه کنیم.

براساس وعده او قرار است ماهانه 250 هزار تومان به هر بیکار بالای 18 سال بپردازد. هر چند کارشناسان اثبات کرده اند که حدود 11 میلیون نفر متقاضی دریافت این پول خواهند شد اما دست کم اگر 5 میلیون نفر هم ثبت نام کنند هزار و 250 میلیارد تومان در ماه و سالانه 15 هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد که در 4 ساله دولت به 60 هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

حال جمع این دو وعده به 446 هزار میلیارد تومان می رسد که اگر آن را در 20 میلیون رای دهنده که ضامن پیروزی هر نامزدی هستند تقسیم کنیم هزینه رای هر نفر از این تعداد به 22 میلیون و 300 هزار تومان می رسد.

این  وعده انتخاباتی بشدت از سوی صاحب نظران وکارشناسی ومورد نقد قرار گرفته است  موج واکنش ها به ادعای پرداخت یارانه 250 هزارتومانی چنان بود که علی لاریجانی ،رئیس مجلس از تریبون رسمی بهارستان هم  به آن  واکنش نشان داد و گفت این وعده ها قابل تحقق نیستند . حال  سوال اینجا ست که محل تامین این وعده کجاست  و چگونه تحقق خواهد یافت

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها