بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، گفت: هم‌اکنون رویکرد کشور مراقبت و سپردن زایمان به ماما است.
تدبیر24 »«علیرضا بیگلری» در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما، خاطرنشان کرد: به طور کلی برای هر 1000 تولد زنده به 30 تا 50 ماما نیاز داریم و هم‌اکنون که در کشور یک میلیون تولد است، قریب بر ۳۰ هزار ماما مورد نیاز است. هم‌چنین امید است در سال‌های آینده وضعیت حرفه‌ای و کارکرد ماما و سلامت مادران و نوزادان بهتر می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که پنج ماه می روز جهانی ماما است و از سه سال قبل رسماً در ایران این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیرند، گفت: شعار امسال روز ماما «ماما، مادر، خانواده همراه زندگی» است که هم‌خوانی خوبی با واژه ماما دارد.

وی با اشاره به این‌که در کشور ما در سال 1308 آموزشگاه مامایی فعال شده است، افزود: با احداث این آموزشگاه از سال 32 مدرک لیسانس به ماماها اعطا شد و از سال 61 فوق‌دیپلم مامایی هم به این مسیر آموزشی ملحق و فارغ‌التحصیلان توانستند در این زمینه فوق‌دیپلم مامایی را کسب کنند.

این مسئول با اشاره به این‌که با افتتاح اورژانس هوایی سعی شده زایمان ایمنی را برای مادران و کودکان فراهم کنیم، گفت: ماماها کارشان همچون جهاد است و از همین جهت باید مسلط‌ترین در حرفه خود باشند و به واسطه آن و با کاربرد دانش و مهارت و سعه‌صدر و تجارب خود بهترین خدمات را به مادران و نوزادان، ارائه کنند.

بیگلری با بیان این‌که ماماها در هر زمان باید از نیروی الهی مدد بجویند، گفت: کوچک‌ترین زنگ خطری است که همواره به صدا در می‌آید این است که هر زمان هر مامایی به هر علتی توانایی لازم برای ارائه خدمت را ندارد باید درخواست کمک کند و این آفت و عدم مهارت ماما نیست و ماما باید هر جایی که حس کرد امر زایمان بالاتر از مهارت، دانش و توانایی اوست همان لحظه و در همان زایمان کمک بالاتر را از خداوند طلب کند.

در ادامه این برنامه، رئیس نظام پزشکی استان زنجان نیز اظهار کرد: فضای فعلی حوزه سلامت استان فضایی است که تغییرات و تحولات زیادی در طی دوره چهار ساله شاهد بوده است و در کنار این تغییرات و تحولات در زمینه مشکلات جامعه مامایی هر سال مشکلاتی عنوان شده است، اما باید یادآور شد که خدماتی چون ورود خدمات درمانی و بهداشتی بهتر به همه روستاها، در این دوران صورت گرفته است و باید قدردان این نعمت باشیم.

حسین بابایی افزود: مشکلات ما در حوزه مامایی تخصصی است، در زمینه پزشک خانواده که برنامه زمین مانده از دولت قبل است، باید پاسخ درست داده شود. هم‌چنین یکی از مشکلات دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد حاشیه‌نشینی بهداشت است.

وی تصریح کرد: طرح ارجاع به پزشک خانواده باید به گونه‌ای تعبیه شود که ماما کار خود را به‌درستی انجام دهد، انتظار داریم در دوره بعدی این مشکلات برطرف شود و ماماها در حرفه خودشان به‌درستی به کار گرفته شوند که خواسته به حقی است که ماماها دارند.

بابایی افزود: شنیدن گریه نخست نوزاد معجزه الهی است، همان‌طور که شادی‌آور است و می‌توان اذعان کرد که این گریه از خنده هم مفرح‌تر بوده و ماما است که از این نعمت برخوردار است.

در ادامه این مراسم، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به وضعیت مرگ مادر در کشور گفت: در دنیا روزانه 800 زن در اثر عوارض قابل اجتناب بارداری و زایمان می‌میرند که به ازای هر مرگ 20 مادر دچار مورد می‌شوند.

«محمدرضا جمشیدی» افزود: بیش از 99 درصد مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه است و نسبت مرگ مادر در کشورهای در حال توسعه 20 برابر مناطق توسعه یافته است. همچنین بیشترین علت مرگ مادران (حدود60 تا 80 درصد) به علت خونریزی، زایمان سخت، فشارخون است.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از مرگ مادران یکی از اهداف مهم کشورها است و نسبت مرگ مادر ( MMR ) در سال 2015 نسبت به سال 1990 کاهش 44 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس اهداف توسعه پایدار، الزام بر کاهش نسبت مرگ مادر در ایران تا سال 2030 حداقل به اندازه دو سوم میزان سال 2010 (به زیر 10 در 100 هزار تولد زنده) مشاهده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها