بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
فروش 70 تن آب سنگین از سوی ایران در یک سال گذشته در حالی صورت گرفته که کل بازار این کالای استراتژیک در دنیا سالانه 90 تا 100 تن است.

تدبیر24 »"با وضعی که من در حال حاضر مشاهده می‌کنم ما بسیاری از دانشمندان و علمای خود را درزمینهٔ هسته‌ای از کار برکنار کرده‌ایم و بسیار از تأسیسات را تعطیل کرده‌ایم و بتن ریختیم و از آن‌طرف در مقابل تحریم‌ها نمی‌دانیم چه بکنیم و هنوز هم مشکلات بانکی ما برقرار است و ضررهای آن را تحمل می‌کنیم."

به گزارش سحر - پایگاه اطلاع  رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - این بخشی از انتقاد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از برجام است.انتقادی که با واکنش های متفاوت هر یک از دستگاه های مجری اعم از سازمان انرژی اتمی،وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت امورخارجه مواجه شد.واکنش هایی که جملگی همه بر واهی بودن این ادعاها تاکید داشتند. سازمان انرژی اتمی انرژی اتمی با طرح این موضوع که هم اکنون هزاران سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای ایران هستند،تاکید می کند که این موضوعی است که حتی  هیات حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما  هم انتظار آن را نداشتند.

این سازمان در بیانیه خود با یادآوری تحولات فضای نظام بین الملل در دوران مذاکرات می افزاید:به طور حتم به یاد می‌آوریم که اوباما اعلام کرد اگر می توانستم، پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران را باز می کردم. اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه در حال حاضر در کنار غنی سازی، تولید آب سنگین به میزان بیش از گذشته ادامه دارد و ما توانستیم در فضای پسابرجام ده ها تن محصولات آب سنگین خود را به همان کشوری که به دنبال تعطیلی کارخانه آب سنگین بود صادر کنیم.

گشایش های پسابرجامی صنعت هسته ای

خوشبختانه لیست گشایش های برجام در حوزه هسته ای بسیار بالا بلند است. همان پذیرش محدودیت بدون پذیرش محرومیت، شاه بیت این فصل است؛ هرچند که این تنها ماحصل کار نیست. رسمی شدن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، باب مراودات بین المللی این حوزه را میان ایران و کشورهای مختلف رده های اول و دوم و سوم صنعت هسته ای از روسیه گرفته تا اسپانیا و چک و ژاپن و دیگر نقاط گشوده است.علاوه براین  فروش 70 تن آب سنگین از سوی ایران در یک سال گذشته در حالی صورت گرفته که کل بازار این کالای استراتژیک در دنیا سالانه 90 تا 100 تن است.امکان اعمال غنی سازی نیز یکی از موارد شایان ذکر است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.ما در فضای پسابرجام از  ادامه تحقیق و توسعه به روی ماشین های پیشرفته سانتریفیوژ نیز برخورداریم به طوری که در سال های آینده ظرفیت 190 هزار سو غنی سازی را پیش بینی کرده ایم که نه با 190 هزار ماشین IR1 بلکه با تعداد ماشین کمتر و پیشرفته تر انجام شود.در همین رابطه ما می توانیم به موارد دیگری چون آغاز مطالعات پیشران هسته ای، همکاری با روسیه برای تولید ایزوتوپ های پایدار، تولید رادیو داروها و مجتمع های سوخت نیز اشاره کنیم که چنانچه گفته شد فهرست دستاوردهای هسته ای در یک سال گذشته هستند.

از دید رقیبان، برجام توافقی است که نه از سر عزت و مقتدرانه بلکه بر پایه رویکردی ملتمسانه و همراه با ضعف صورت گرفته است.اما نگاهی به سیر مذاکرات هسته ای تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم یادآور این واقعیت است که طرف های گفت وگو با ایران، توقف کامل برنامه های هسته ای کشورمان را هدف قطعی خود قرار داده و  در آن زمان سخنی از به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران در میان نبود.

پس از انتخابات سال 92 و پیام روشن مردم ایران به جهان بود که این گفت وگوها در فضایی تازه و با ابتکار و هوشمندی دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست و ضمن تثبیت حقوق ملت و کشور، ساختار تحریم های هسته ای با ضمانت قطعنامه شورای امنیت فروپاشید. حال این پرسش مطرح است چگونه سندی که به پشتوانه خواست ملت تنظیم شده، کلیات و جزییات آن به تصویب نمایندگان مردم رسیده و فرمان9ماده ای مقام معظم رهبری را مبنای اجرای خود می بیند می تواند به دور از عزت، حکمت و مصلحت باشد.

علاوه براین برجام افزون بر ترمیم آسیب های وارد آمده بر کشور، ایران را باز هم در مسیر توسعه قرار داد به طوری که دانش هسته ای کشور نزد جامعه جهانی و قدرت های آن هدفی برای نابودی نیست و اینک مبنایی برای جلب سرمایه خارجی و گسترش همکاری های فنی و علمی با روسیه و کشورهای اروپایی قرار گرفته است. به واسطه رفع تحریم های گوناگون است که ملزومات راه اندازی خطوط تولید جدید و پروژه های ملی در حوزه های نفت، پتروشیمی، صنعت و ... در دسترس قرار گرفته است.

در نهایت اینکه برجام به عنوان سندی ملی و بین المللی و توافقی از سر عزت و بر مبنای مصلحت نظام بود و صدالبته  اکنون خود ضمانتی برای پیگیری حقوق ایران در عرصه جهانی است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها